Jump to content

Mistet landstrøm - feil på Mastervolt GI 3.5 skilletrafo?

Bitteliten

Recommended Posts

Bitteliten skrev 33 minutter siden:

Har du ohmet kabelen? 
ettersom du har 220v via inverter og generator så ligger feilen frem til skilletrafoen. 

Kabelen er ohmet og friskmeldt. Men strømmen gikk på brygga mens jeg skulle sjekke/teste rundt skilletrafoen/sikringsskapet.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Er jo enkelt å sjekke med et voltmeter om det er strøm i stikket på brygga ?

Det var det jeg gjorde ?, helt dødt både i min og flere andre stolper. Så nå kjøres generator for å toppe litt batterier og vimpelen er på plass mens vi venter.

Joda 370 Sport - Solgt

Bitteliten skrev 11 minutter siden:

Da har du vel slått ut hele brygga ????

Men er ikke det litt rart, at en feil i min båt hoppet over sikringene i stolpen og tar hele piren? Det er jo dobbel-sikring i stolpen.

Dette skjer forøvrig når jeg har by-passet Isolatoren slik som @logget av beskrev tidligere i tråden.

Blir slitsomt å feilsøke hvis jeg må ringe Pirmaster hver gang jeg tar strømmen til de andre båtene ?

image.jpg

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

På Klädesholmen (Sverige) var det en gang vi lå der en enkelt båt som tok strømmen for hele bryggen. Det som skjedde var at den båten hadde jordfeil. På stolpene var det 10A sikringer, men ingen jordfeilautomat. Det var det kun på hovedsikringen for hele bryggen. Det tok litt tid for havnekapteinen å finne ut hvilken båt som hadde jordfeil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 6 minutter siden:

På Klädesholmen (Sverige) var det en gang vi lå der en enkelt båt som tok strømmen for hele bryggen. Det som skjedde var at den båten hadde jordfeil. På stolpene var det 10A sikringer, men ingen jordfeilautomat. Det var det kun på hovedsikringen for hele bryggen. Det tok litt tid for havnekapteinen å finne ut hvilken båt som hadde jordfeil.

Det er nok en jordfeil hos meg, men jeg trodde at den skulle bli fanget opp av den sikringen til venstre i bildet? 

Joda 370 Sport - Solgt

logget av skrev On 18.7.2010 at 21.39:

Ja, beklager, du har satt trafoen ut av drift.

"Jumperen" som er koblet mellom N og Pe betyr bare at Norwest har valgt polarisert anlegg ombord. Det er fine greier det.

Dette har med sameksistens mellom strømkildene, som i ditt tilfelle betyr at trafoen er koblet likt generatoren, og så er kombien konfigurert likt ved at et jordingsrele aktiviseres automatisk når kombien er i shore brake modus.

Denne jumperen sitter på hos meg, altså polarisert anlegg, den bør vel bort når jeg tester by-pass av Isolator?

Joda 370 Sport - Solgt

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Om det er jordfeil hos deg kan det være vv berederen. Om jeg husker rett er det en 12v bryter i salongen som slår av vv betederen via et relé. For å koble vv bereder fra 230v kretsen må du dra ut stikket eller ta sikringen i 230v sikringsskapet. 

Ja, har slått av VVB samt tatt sikringen også. Tok alle sammen faktisk. Gjenstår å teste Isolatoren grundig når strømmen er tilbake ila  dagen.

Joda 370 Sport - Solgt

Har da fått bekreftet at det er Skilletrafoen som er synderen her. Fikk By-passet denne ordentlig og nå fungerer landstrømmen som den skal. 

Så da er det et-eller-annet trøbbel med Isolator som jeg må forsøke å finne ut av. 

Noen som har tips om hvem som eventuelt kan disse og har mulighet for feilsøking på de? Eller har en ekstra liggende som de skal kvitte seg med ?

Joda 370 Sport - Solgt

13-15tusen kr for en Mastervolt GI3.5. En tilsvarende Victron koster 8995 på Seatronic

Etter mine erfaringer med Mastervolt i NordWest har jeg kun Victron ombord. 

Vet ikke om det er mulig å fikse en ødelagt GI. Det er en elektronisk skilletrafo - i motsetning til Victron som visstnok er mer klassisk type med spoler. Mulig Staubo kan hjelpe deg her

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for tips @Bitteliten og @Ally Venter nå på at service på Staubo skal ringe tilbake.

Tror nok jeg holder meg til Mastervolt, alt er jo integrert og kontrolleres via samme display og system. Selv om akkurat dette nok er mindre viktig når det gjeldet en isolator.

Joda 370 Sport - Solgt

• 2 uker senere...

Jeg har en ringkjernetrafo. Den består av en metalkjerne med en sekundær og en primærvikling. Softstart består av et 230V rele og en motstand. Ikke mye som kan gå istykker da. Jeg jobbet i alle år med data og elektronikk og vet at slikt kan feile. Av samme grunn har jeg skilledioder for å fordele lading og som kun består av to kraftdioderdioder og en kjølekappe (ca. 25 år gammelt nå). Men ellers har jeg et utall av elektroniske duppeditter, he he. (kartplotteren feilet før ferien, etter 17 år!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hang opp ringkjernetrafoen min på et skott akter i båten for mer enn 10 år siden. Der henger den fremdeles. Jeg har naturligvis ikke USB-forbindelse med den. Til det er den for enkel. Det har ikke vært jordfeil eller sikringsutkobling siden installasjonen av systemet. Ingen blinkende dioder eller noe som helst. Jeg er så glad i slike dingser som bare er der og gjør jobben sin. År ut og år inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...