Bitteliten Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 (redigert) Har du ohmet kabelen? ettersom du har 220v via inverter og generator så ligger feilen frem til skilletrafoen. Redigert 8.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Bitteliten skrev 33 minutter siden: Har du ohmet kabelen? ettersom du har 220v via inverter og generator så ligger feilen frem til skilletrafoen. Kabelen er ohmet og friskmeldt. Men strømmen gikk på brygga mens jeg skulle sjekke/teste rundt skilletrafoen/sikringsskapet. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Er jo enkelt å sjekke med et voltmeter om det er strøm i stikket på brygga ? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Bitteliten skrev 6 minutter siden: Er jo enkelt å sjekke med et voltmeter om det er strøm i stikket på brygga ? Det var det jeg gjorde ?, helt dødt både i min og flere andre stolper. Så nå kjøres generator for å toppe litt batterier og vimpelen er på plass mens vi venter. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Da har du vel slått ut hele brygga ???? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 (redigert) Bitteliten skrev 11 minutter siden: Da har du vel slått ut hele brygga ???? Men er ikke det litt rart, at en feil i min båt hoppet over sikringene i stolpen og tar hele piren? Det er jo dobbel-sikring i stolpen. Dette skjer forøvrig når jeg har by-passet Isolatoren slik som @logget av beskrev tidligere i tråden. Blir slitsomt å feilsøke hvis jeg må ringe Pirmaster hver gang jeg tar strømmen til de andre båtene ? Redigert 8.August.2021 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Lars H. Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 (redigert) På Klädesholmen (Sverige) var det en gang vi lå der en enkelt båt som tok strømmen for hele bryggen. Det som skjedde var at den båten hadde jordfeil. På stolpene var det 10A sikringer, men ingen jordfeilautomat. Det var det kun på hovedsikringen for hele bryggen. Det tok litt tid for havnekapteinen å finne ut hvilken båt som hadde jordfeil. Redigert 8.August.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Lars H. skrev 6 minutter siden: På Klädesholmen (Sverige) var det en gang vi lå der en enkelt båt som tok strømmen for hele bryggen. Det som skjedde var at den båten hadde jordfeil. På stolpene var det 10A sikringer, men ingen jordfeilautomat. Det var det kun på hovedsikringen for hele bryggen. Det tok litt tid for havnekapteinen å finne ut hvilken båt som hadde jordfeil. Det er nok en jordfeil hos meg, men jeg trodde at den skulle bli fanget opp av den sikringen til venstre i bildet? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 logget av skrev On 18.7.2010 at 21.39: Ja, beklager, du har satt trafoen ut av drift. "Jumperen" som er koblet mellom N og Pe betyr bare at Norwest har valgt polarisert anlegg ombord. Det er fine greier det. Dette har med sameksistens mellom strømkildene, som i ditt tilfelle betyr at trafoen er koblet likt generatoren, og så er kombien konfigurert likt ved at et jordingsrele aktiviseres automatisk når kombien er i shore brake modus. Denne jumperen sitter på hos meg, altså polarisert anlegg, den bør vel bort når jeg tester by-pass av Isolator? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Om det er jordfeil hos deg kan det være vv berederen. Om jeg husker rett er det en 12v bryter i salongen som slår av vv betederen via et relé. For å koble vv bereder fra 230v kretsen må du dra ut stikket eller ta sikringen i 230v sikringsskapet. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Bitteliten skrev for 3 timer siden: Om det er jordfeil hos deg kan det være vv berederen. Om jeg husker rett er det en 12v bryter i salongen som slår av vv betederen via et relé. For å koble vv bereder fra 230v kretsen må du dra ut stikket eller ta sikringen i 230v sikringsskapet. Ja, har slått av VVB samt tatt sikringen også. Tok alle sammen faktisk. Gjenstår å teste Isolatoren grundig når strømmen er tilbake ila dagen. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
mateco Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Kan det være feil på skilletrafoens softstart -krets. En svær trafo vil, naturlig nok, trekke mye strøm i selve "metningen" hvis softstart-funksjonen ikke virker. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Mastervolt skilletrafoen her er elektronisk. Den har softstart, men ikke de svære viklingene andre skilletrafoer har https://www.mastervolt.com/products/mass-gi/mass-gi-35-kva-16a-lightweight/ Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Har da fått bekreftet at det er Skilletrafoen som er synderen her. Fikk By-passet denne ordentlig og nå fungerer landstrømmen som den skal. Så da er det et-eller-annet trøbbel med Isolator som jeg må forsøke å finne ut av. Noen som har tips om hvem som eventuelt kan disse og har mulighet for feilsøking på de? Eller har en ekstra liggende som de skal kvitte seg med ? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 (redigert) 13-15tusen kr for en Mastervolt GI3.5. En tilsvarende Victron koster 8995 på Seatronic Etter mine erfaringer med Mastervolt i NordWest har jeg kun Victron ombord. Vet ikke om det er mulig å fikse en ødelagt GI. Det er en elektronisk skilletrafo - i motsetning til Victron som visstnok er mer klassisk type med spoler. Mulig Staubo kan hjelpe deg her Redigert 11.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Hei, jeg benyttet Bentzen elektro i Horten når jeg monterte skilletrafo for noen år siden. De forhandlet Victron den gangen, om du ønsker annet merke. Om de har greie på/forhandler Mastervolt vet jeg ikke. Båten min ligger i Tønsberg, fikk de anbefalt av Jarlsø Marina. https://bentzen-elektro.no/ Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Takk for tips @Bitteliten og @Ally Venter nå på at service på Staubo skal ringe tilbake. Tror nok jeg holder meg til Mastervolt, alt er jo integrert og kontrolleres via samme display og system. Selv om akkurat dette nok er mindre viktig når det gjeldet en isolator. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Ikke mulig å reparere, ble nødt til å kjøpe ny trafo. @Bitteliten Hvorfor ikke Mastervolt? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 (redigert) Masse feil og mye elektronikk. Jeg vil ha uten feil og analogt victron sin skilletrafo er god gammeldags med spoler. Ikke digital som mastervolt sin Redigert 22.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 (redigert) Jeg har en ringkjernetrafo. Den består av en metalkjerne med en sekundær og en primærvikling. Softstart består av et 230V rele og en motstand. Ikke mye som kan gå istykker da. Jeg jobbet i alle år med data og elektronikk og vet at slikt kan feile. Av samme grunn har jeg skilledioder for å fordele lading og som kun består av to kraftdioderdioder og en kjølekappe (ca. 25 år gammelt nå). Men ellers har jeg et utall av elektroniske duppeditter, he he. (kartplotteren feilet før ferien, etter 17 år!) Redigert 22.August.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jeg hang opp ringkjernetrafoen min på et skott akter i båten for mer enn 10 år siden. Der henger den fremdeles. Jeg har naturligvis ikke USB-forbindelse med den. Til det er den for enkel. Det har ikke vært jordfeil eller sikringsutkobling siden installasjonen av systemet. Ingen blinkende dioder eller noe som helst. Jeg er så glad i slike dingser som bare er der og gjør jobben sin. År ut og år inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.