Jump to content

Mistet landstrøm - feil på Mastervolt GI 3.5 skilletrafo?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er ingen elektrikker - men skal forsøke å forklare hvordan 220V anlegget vårt er lagt opp

Det er 2 220V kilder:

1. landstrøm med skilletrafo Mastervolt 3.5GI

2. generator

Alle brukere av 220V bortsett fra varmtvannsberederen går via kombi inverter/lader når de brukes.

Det sitter en automatisk switch mellom disse - dvs kjører vi generator kobler landstrømmen ut.

Hele opplegget er levert av Mastervolt. Jeg TROR det er slik at landstrømanlegget er koblet som følger:

1. kabel med strøm inn - settes i kontakt

2. under kontakten sitter et overspenningsvern - 2 stk sikringer av typen ELRON ED 50 - 230.

3. Strømmen går så videre til Isolasjonstrafo

4. Så videre til et 220V sikringsskap der sikringer for alle 220V brukere sitter(jeg tror det er denne veien i hvertfall - eller kan skilletrafoen sitte etter sikringsskapet?)

http://www.mastervolt.com/systems.php?lang=2&section=marine&cat_id=10&tekst_id=15

viser en god skisse på systemet vårt - bortsett fra at det sitter en skilletrafo et sted her da.

Denne feilen kom i dag:

1. vi har strøm inn på landstrømkabel. Rød diode på kabel lyser og jeg har mätt spenningen til 218-222V i kabelen

2. Det røde lyset for "shore power" i sikringsskapet i tekniske rommet lyser ikke. Alle sikringer og jordskydd er OK

3. Jeg måler 218-222V inn på isolasjonstransformatoren (Mastervolt) (under lokket der strømmen er koblet inn og ut

4. Jeg måler 10V ut av isolasjonstransformatoren uten at den er på. Dette endrer seg ikke om jeg setter den on eller off.

5. Isolasjonstransformatoren starter ikke. Jeg har forsøkt å resette slik det står i manualen (slå den av og på). Det blinker bare svakt i alle LED lysene på den. 100% lampen blinker svakt rødt.

6. Jeg har sjekket overspenningsikringer under landstrøm inntaket. Disse ser inntakte ut - men er usikker. er det slik at disse er grønne når de er OK og røde når de er løst ut? Mine er svakt røde, og det stikker en rød pinne ut bak på de som er fjærbelastet. Jeg knakk en rød pinne bak på en av de da jeg tok den ut. Må den byttes?

7. Når vi kjører agregatet som strømkilde fungerer 220V anlegget helt som normalt. Vi har også 220V fra inverter via batteriene hele tiden.

Min tanke er at skilletrafoen som er 2 år og 1 måned gammel har tatt kvelden. Hva tenker dere som har greie på dette?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Om jeg skal koble skilletrafoen ut må jeg nok fysisk koble sammen ledningene. Jeg har lært at å tvinne kobber sammen med litt teip rundt ikke er noen god løsning for 220V :giggle: Jeg er utstyrt for å fikse 12V ombord med litt kabelsko, teip og kabelskotang. 220V koblingsbokser er ikke i resverdelslageret ombord - men det kommer nok snart etter dagens erfaringer.

Det som kan lure her er om skilletrafoen faktisk sitter etter sikringsskapet. Jeg var og kikket etter nå og inn strømmen går inn i sikringsskapet før skille trafoen. Jeg tror det er fordi det sitter en lynnedslagssikring her som heter ELRON ED 210 230 her.

Denne kan jo være gått? Men da skulle jeg vil ikke ha 220V inn på skilletraoen....

Forskriften krever en sikring før trafoen hvis avstanden mellom trafoen og inntaker er lenger enn 0,5 meter, -eller maks 3 meter.

Om trafoen er skadet som følge av et lynnedslag så vil Mastervolt kunne lese dette ut av minnet på trafoen.

Kjenner jeg Nordwest rett så er anlegget montert etter forskriftene, og her er hva jeg ville gjort. (Dette har du ikke lov til, men dette hadde jeg gjort) :lipseal:

1. Trekk ut landstrømmen.

2. stopp generatoren.

3. slå av mass kombi.

4. finn en lommelykt.

5. ta av det lille dekselet på GI trafoen.

6. Løs skruen på alle rekkeklemmene. (tre på inngang og tre på utgang).

7. Flytt ledningene fra inngang og inn utgang. (da får da 2 blå ledninger inn på terminal N, 2 sorte inn på live og 2 ledninger inn på Pe).

På denne måten har du satt inverteren ut av drift. (Det du i praksis har gjort er å bruke den ene termineringsrekken til å skjøte kabelen).

1. Trekk ut landstrømmen.

2. stopp generatoren.

3. slå av mass kombi.

4. finn en lommelykt.

5. ta av det lille dekselet på GI trafoen.

6. Løs skruen på alle rekkeklemmene. (tre på inngang og tre på utgang).

7. Flytt ledningene fra inngang og inn utgang. (da får da 2 blå ledninger inn på terminal N, 2 sorte inn på live og 2 ledninger inn på Pe).

På denne måten har du satt inverteren ut av drift. (Det du i praksis har gjort er å bruke den ene termineringsrekken til å skjøte kabelen).

Takk for tipset. Da vet jeg det til en gang jeg virkelig må ha strøm (feks om generatoren ikke funker)

Du mener vel at jeg har satt skilletrafoen ut av drift - ikke inverteren?

Når du sier det så er det jo også en sikring på 220V inntaket i sikringsskapet. Denne har også et rødt lys som lyser når vi har 220V inn. Den lyser ikke nå. Det er det som gjør meg usikker på hvor feilen er nå om strømmen går via sikringsskapet. Hvorfor måler jeg 220V inn på skilletrafoen og ikke har noe lys på denne sikringen OM strømmen først går om denne?

Når vi først er i gang - på utstrømmen fra skilletrafoen er det lagt en jordkabel i en liten bue fra jord til den blå ledningens klemme. Er det normalt?

Her er bilde av sikringsskapet vårt.

sommer_2010_bp_soendag_168710sikrigsskap.jpg

Nederste rekke fra venstre er

lynbeskyttelse

sikring landstrøm inn - med rød lampe

jordfeilbryter

jordfeilbryter

øvre rekke viser 220V brukere - dvs grill, ovn, kokeplater ol. Helt til høyre er sikring for vv bereder. De sikringene som er slått ned i øvre rekke er kurser som ikke er i bruk.

The Mass GI is an extremely small and light (only 5.5 kg) isolation transformer supplied with the latest high-frequency electronics switch technology.

Dette er ikke en tradisjonell transformator, men en boks full av elektronikk. Bl.a. fungerer den som mykstarter. Skal ikke forundre meg om den også sørger stabil 230V ombord uavhengig av spenningen på land.

Ser av manualen at det sitter en sikring på inngangen (side 2, # 10). Denne kan være verdt å sjekke. Ser ut som du må av med lokket over tilkoblingene for å komme til denne.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du mener vel at jeg har satt skilletrafoen ut av drift - ikke inverteren?

Når vi først er i gang - på utstrømmen fra skilletrafoen er det lagt en jordkabel i en liten bue fra jord til den blå ledningens klemme. Er det normalt?

Ja, beklager, du har satt trafoen ut av drift.

"Jumperen" som er koblet mellom N og Pe betyr bare at Norwest har valgt polarisert anlegg ombord. Det er fine greier det.

Dette har med sameksistens mellom strømkildene, som i ditt tilfelle betyr at trafoen er koblet likt generatoren, og så er kombien konfigurert likt ved at et jordingsrele aktiviseres automatisk når kombien er i shore brake modus.

hei

jeg er ikke sikker og derfor er dette en teori.

strøm har forskjelige sinus.

når du har forskjelige strømkilder (220) må sinusen vere samkjørt eller går det galt

sinus i båten og landstrøm er som oftest ikke den samme

jeg tror du har eit rele som ikke virker, slik at du har forskjelige sinus kurver i båten, og det går ikke

vi har en bryter som vi må slå over fysisk

ps kanskje du kan ta en tuborg og vente til i mandag ha en fin kveld

jan martin

Ja - det kan det kanskje være ja. Vi må ikke slå over noen bryter om vi starter agregatet mens landstrømmen er på. Er det da dette releet som kan være gått?

Men hvorfor skal det være gått da? Og sitter det i sikringsskapet tro? hva heter et slikt rele?

Er dette noe jeg har lov til å bytte selv? (tenkte da at det kunne være kjekt å ha et ekstra ombord.)

(PS jeg hadde på en måte håpet at kombien var gåån - for vi har hatt veldig mye tæring på anodene i år og i fjor - og det kunne vært en forklaring....)

Jeg kopierte bildet og forstørret dette, men jeg klarer ikke å lese teksten.

Men dette er hva jeg tror om den nedre rekken av automater.

Kombivernet til venstre med lys er et 16 A 30 mA vern som er koblet til utgangen på trafoen. Fra dette vernet går det en ledning inn på en kontaktor som vi kanskje ikke ser på bildet, og som veksler automatisk mellom landstrøm og generator. Helt til høyre står det en timer, og det er denne timeren som kobler inn aggregatet etter at dette har oppnådd riktig frekvens.

Fra kontaktoren går det en ledning til inngangen på kombimaskinen, og ut fra kombimaskinen går det en ledning fra powerutgangen til et av vernene (nr. 2 eller tre fra venstre). Likeledes går det en ledning fra utgangen power share i kombien og til det andre vernet (nr 2 eller tre fra venstre).

Egentlig mangler du da et jordvern på 10 mA som forskriften krever for våte soner i båten. Men det er jo forskrifter og skjelden praksis.

Jeg er 99 % sikker på at hvis du kobler slik jeg skrev i det andre innlegget, så virker det.

har du en mail Ole Petter kan du få bildet 10 megapixlers størrelse. Jeg har redusert det til 800x600 her. Send meg IM

La oss ta detaljene i nedre rekke fra venstre - det som står i "" er det som lappen under dingsbomsen sier med maskinskrevet tekst. Det som står etter "" er produktinfo

"lightning fuse" ELROND 210D 230

"Shore" Merlin Gerin 20A

"Earth leakage breaker 1" Merlin Gerin multi 9

"Earth leakage breaker 2" Merlin Gerin multi 9

"Relay boiler" finder 22 22 9 012 4000 12V 2oA 250V

Timer generator Crouzet MAR1

Nå sitter jeg snart inni det tekniske rommet og skriver :lol:

Det er ikke aktuelt å koble om nå - dette er ingen krise. Men jeg synes det er usigelig irriterende med slike feil - og like usigelig morsomt å forsøke å forstå hva som er feil. Fordi da lærer jeg og kanskje jeg kan fikse det selv neste gang :smiley:

Jeg er veldig takknemlig for engasjementet dere her :cheers:

Vi har fortsatt litt rødvin og en Pripps blå og et par flasker tint hvitvin - bare å komme om dere vil se hvordan vi har det :yesnod:

Dere informerer fortere enn jeg klarer å lese, tenke og svare.

Hvis du har manuell bryter mellom generator og shore, ja da er det ikke utenkelig at det ene kombivernet er forankoblet skilletrafoen, eller at du har et 10 mA jordvern slik forskriften krever.

hva står det skrevet under vernene i nedre rekke, og hvor mange mA er vernene på?

Dere informerer fortere enn jeg klarer å lese, tenke og svare.

Hvis du har manuell bryter mellom generator og shore, ja da er det ikke utenkelig at det ene kombivernet er forankoblet skilletrafoen, eller at du har et 10 mA jordvern slik forskriften krever.

hva står det skrevet under vernene i nedre rekke, og hvor mange mA er vernene på?

blir litt hulter til bulter her. Se info over - er det mer du trenger å vite?

tja

du har 3 220v strømkilder, dette er med landstrøm, og du kan kun bruke en om gangen

nord west har dette automatisk det har ikke vi derfor vendebryteren ( ettermontert)

derfor tror jeg at det er automtiken som ikke virker. jeg skjøner ikke tæringen av sinken, muligt en jordfeil

jordfeil i båt er ikke altid slik som i hus. pga du har med strøm

jeg tror du må skjekke dette med en elektriker, du har sikkert flere feil

jeg tror forsatt at det bare er bagateller

jan martin

Måler du ca. 220V inn på skilletrafoen og ikke noe ut blir jeg forundret om problemet ikke ligger i denne. Du skulle i det minste ha lys i ON-lampa. (Slik jeg leser det ut fra manualen.)

Som jeg forstår det må skilletrafoen stå mellom landstrømkontakt og den automatiske omkobleren. (ref. din link i #1).

Som du beskriver det må strømmen gå: inntak - skilletrafo - sikringskap (sikring med rød lampe og lynbeskyttelse) - automatisk omkobler - sikringer fo forbrukere.

I så fall står skilletrafoen foran lynbeskyttelsen. :eek: Om dette er tilfelle, så er det designfeil i anlegget og bør bygges om etter min mening. Skilletrafo bør stå melom sikring/lynbeskyttelse og omkobler.

Jeg ville gjort som Ole-Petter foreslår i #4.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

La oss ta detaljene i nedre rekke fra venstre - det som står i "" er det som lappen under dingsbomsen sier med maskinskrevet tekst. Det som står etter "" er produktinfo

"lightning fuse" ELROND 210D 230

"Shore" Merlin Gerin 20A

"Earth leakage breaker 1" Merlin Gerin multi 9

"Earth leakage breaker 2" Merlin Gerin multi 9

"Relay boiler" finder 22 22 9 012 4000 12V 2oA 250V

Timer generator Crouzet MAR1

I så fall står skilletrafoen foran lynbeskyttelsen. :eek: Om dette er tilfelle, så er det designfeil i anlegget og bør bygges om etter min mening. Skilletrafo bør stå melom sikring/lynbeskyttelse og omkobler.

Lyn beskyttelsen er med stor sannsynlighet forankoblet trafoen kjenner jeg Benny rett. Men et slikt vern vil ikke virke i en rekke tilfeller med mindre marinaen har installert et grovvern.

Vi har et grovvern rett etter landstrøm inntaket hos oss. Der sitter det to slike ELROND ED50'er.

http://www.elrond.se/overspanningsskydd/mellanskydd-ed50/

Dette er testet i praksis hos Evita IV som hadde lynnedslag i noen båter bortenfor

Men lå oss ikke avlede til lynbeskyttelsen. Den antar jeg funker. Det er mangel på landstrøm som er interessant :smiley:

Jeg klarer ikke å lese hva som står på vernene, men jeg tror det kan være slik:

Vernet til venstre er et overspenningsvern som er forankoblet skilletrafoen. Jeg tror dette vernet opptar en posisjon på DIN skinnen. Deretter har du en varsellampe / hovedbryter som er topolt i enpolt utførelse, og som er koblet etter trafoen. (Her er jeg i tvil, men i og med at lampen ikke lyser og du har spenning inn på trafoen, så tenker jeg dette er naturlig).

Kombien din har to utganger, og derfor har du også to kombivern. Et vern til powerutgang og et vern til shore brake utgang. (Nr. 2 og tre fra venstre som begge er vern som opptar to posisjoner på DIN skinnen).

Så har du et rele hvor du kan skrue av varmvannlanken, og deretter har du timeren til høyre som sørger for at generatoren ikke legges inn før generatoren har fått stabilisert turtallet slik at du får 50 Hz inn på anlegget om bord i det kontaktoren legger inn generatoren.

Jeg tror fremdeles min første antagelse er riktig, at skilletrafoen er årsaken.

Ellers er jeg enig, la oss konsentrere oss om hvorfor strømmen er borte.

IPS drev spiser anoder da de har et stort katodeareal. (Hvis overflatebehandlingen ikke er diffusjonstett så spises det litt sink).

Takk Nor_Careka. Kan bare bekrefte det du sier. Den største båtgleden har jeg når jeg er ute og seiler Ynglingen. Den er bare båt - og det er deilig. Denne båten er jo et hus på vannet. Med alle komplikasjoner det har.

Vi får vel se i morgen hva NordWest sier om feilen. Ett eller annet skumt er det i hvertfall.

NordWest monterer nå VP's aktive korrosjonsbeskyttelse som standard på sine båter. Koster 30.000 bare i deler. IPS drevene er ikke stoffet med noe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...