Jump to content

Ny utfordrer til Padda og Paddehavet?


PanPan

Recommended Posts

Aftenposten i dag: http://www.aftenposten.no/eiendom/article865590.ece

 

Kunstig øy  

 

Planen er å anlegge en kunstig øy med broforbindelse, 200 meter utenfor den gamle kulltomten på Nordstrand. Øya skal ha en lagune i midten og omkranses av brygger for fritidsbåter. Rundt øya og i lagunen blir det plass til flere strender og opptil 80 spesialdesignede, flytende boliger.

 

- Flytende boliger er stadig mer vanlig rundt om i verden, fastslår arkitekt Helge Pran. - Hele prosjektet består av kjent teknologi. Det nye er at vi skaffer oss ny strandlinje.

 

Bilde

 

Bilde

 

Hall i fjellet  

 

Massene til øya skal hentes fra en hall som sprenges ut i fjellet på innsiden av tomten. Hallen skal brukes som opplagsplass for fritidsbåter om vinteren og parkeringsplass for badestrendene om sommeren.

 

- Vi ser for oss en kanal rett inn i fjellet, slik at båtene kan seile inn. Dermed bruker vi ikke én kvadratmeter strandtomt til kraner eller lagerplass, forteller Pran. Han ser også for seg muligheter for både saltvannsbasseng og andre servicetilbud på land. - Men det blir opptil politikerne, sier han diplomatisk.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og kva gjorde den der? Var den på brislingfiske i Oslofjorden? :yesnod:

 

Steinar

Neida, den bare lå der - tatt i arrest, såvidt jeg vet, pga manglende verkstedbetaling. I alle fall, et fryktelig symbol på  håpløst forfall i den russiske flåten - rust, manglende ledelse, havarier - you name it. Den ble vel tauet vekk i fjor, aner ikke hvor den er nå.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja vi hadde noko liknande her vest og for endel år tilbake, og med innsamling av penger til manskapet så dei fekk kjøpe seg mat, rederen gav blaffen.

Ellers var det og vanlig at her låg Russiske fiskeoppkjøpera med dekket fult av

gamle bilvrak, og dei var påland og samla på utslitte bildekk.

Så vi lever nok i en helt annen verden. Vi er blant dei privelegerte på alle måter. :yesnod:

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Til Fenix og Vanislan: Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom *russisk tråler i Horten og denne U-båthistorien* og tråden vi er på her "Ny utfordrer til Padda og Paddehavet"? :yesnod:

Hei.

 

Sammenhengen mellom den "kunstige øya" og U-båthistoria er at sannsynligvis er begge "luftslott". :smiley:

Dette tror eg dei fleste har oppfattet.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Sammenhengen mellom den "kunstige øya" og U-båthistoria er at sannsynligvis er begge "luftslott". :smiley:

Dette tror eg dei fleste har oppfattet.

Jeg oppfatter dere noe "Off Topic" i forhold til dette prosjektet nær Nordstrand. Det har satt sitt preg på nyhetsbildet på Østlandet i dag, og jeg trodde kanskje noen hadde synspunkter på det.

 

Så: Synspunkter på Nordstrandprosjektet etterlyses! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter dere noe "Off Topic" i forhold til dette prosjektet nær Nordstrand. Det har satt sitt preg på nyhetsbildet på Østlandet i dag, og jeg trodde kanskje noen hadde synspunkter på det.

 

Så: Synspunkter på Nordstrandprosjektet etterlyses! :yesnod:

syns det høres ut som en flott ide, da den siden idag ikke er så pen pga havna, og at det sårt trengs båtplasser i osloområdet.

Link to post
Share on other sites

Prosjekter som dette er jo veldig in nå for tiden, ja så hvorfor ikke i Norge også. Noe kan man jo bruke de yttre deler av Bunnerfjorden til også  :smiley: Kan jo lage en liten hengebro over til Nesoddlandet også.... Blir jo bærre lækkert det

 

Slik prosjekter har vi to av i Dubai, det ene er Plam Tree Island og The World. Begge er spenstige prosjekter som krever en god lommebok hvis man skal sikre seg en eiendom der. Bildet av Palm Tree Island

Bilde er tatt av en NASA satelitt. For de som ikke er så kjent i dette området så ligger i et område som kalle for Jumeirah Beach og er vestenfor Dubai. Noen har vel sikker hørt om http://www.burj-al-arab.com/ som også ligger i dette området

 

Her i Qatar har vi et lignende prosjekt i planleggingsfasen, vi lider av litt mindreverdighetskomplesks i forhold til Dubai som ligger 250-300 nautiske østover.  :nonod:  :nonod:

 

Personlig så ser jeg ikke noen problemer med at slike anlegg planlegges, og er noen villig til å finnasiere dette så er det greit for meg det også.

 

Men den gode gamle janteloven er sterk i Norge så dette prosjektet utenfor Nordstrand blir nok kun en flopp på tegnebrettet. Uansett det skaper jo også litt debatt med slik forslag og det er jo morsomt det også. For oss fattige så har vi jo nok ikke muligheten til å kjøpe hus på slike steder, men vi kan jo i allefall unne dem som har råd til det i allefall.  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Oslo trenger i alle fall båtplasser. Jeg synes vi skal være positive til nytenkning jeg, istedet for å ta frem janteloven. Opprinnelig var det også planlagt båtplasser ifbm.operaen. Dette er såvidt jeg vet skrinlagt. I tillegg forsvinner det noe plasser på Sjølyst, da det skal bygges parkanlegg ifbm. Sjølyststranda boligutbyggingen. Tror dog ikke siste ord er sagt i den saken..

 

Jeg vil i alle fall ikke være med i sytekoret som klager over alt nytt og spenstig.

 

NEI TIL HENGEROMPE MENTALITET!  :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser egentlig ganske greit ut konseptet, ikke minst at man legge så mye inn i fjellet.

 

 

Men så var det finanseringen da. Men siden det inkluderer en del boliger, så finnes det antagelig en del rikinger som er interessert?

 

Hva med å selge vimpler så det suser for så å åpne baatplassen.no-marina der  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Å bygge ut flere båtplasser i Oslo er greit nok, men dette er stormannsgalskap, og vil ødelegge  området. Kunstige øyer og laguner? Nei takk. Vil ikke ha et Disneyland som nabo.

Dette er ren vandalisme, og jeg trodde vi var kommet litt lenger i 2004

 

Jeg håper (og tror heller ikke) ikke at dette prosjektet blir noe av, og skulle det bli alvor stiller jeg meg først i en lenkegjengen.

 

Tror heller ikke det er så enkelt å gjennomføre som noen vil ha det til, og jeg kan garantere at det blir dyrt. Disse plassene blir nok ikke i et prisleie for hvermannsen, og kommer til å sette nye prisrekorder.

Link to post
Share on other sites

Dette er vanlig det. Alle vil ha båtplasser, men ingen vil ha de som nabo. Samme gjelder boligutbygging. Alle vil ha nye leiligheter og andre boliger, men ingen vil ha fortetting i SITT nabolag. Bedre et annet sted..

Nå er markagrensa hellig, og fjorden hellig. Ikke vil vi bygge veier, så boligene kan legges utenfor byen, for det forurenser. Ikke vil vi bruke penger på NSB, for det betyr mer i skatt, og det går jo ikke an...

 

I mellomtiden stiger verdien på de boligene som finnes, til astronomiske høyder ( hørte i går om 850 000,- for 15 m2.. ) og de som HAR bolig håver inn...

 

Heia Norge..   :nonod:  :yesnod::smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva med dette fjellet som skal sprenges ut, hvor man skal kunne "seile" båten inn i vinteropplag? Ser for meg en kjempemessig grotte hvor inntil 1200 båter ligger på vannet. For man skal vel ikke sprenge opplagsplasser "på land" i fjellet?.

 

Hvordan blir det med fuktighet og kondens inne i en slik grotte hvor sjøvannet har vintertemperaturen utenfor?

 

Jeg ser for meg et ganske så fuktig klima hvor jeg tror at båten min ikke ville ha det særlig godt! Eller?

 

Dette synes jeg er en vesentlig side ved "delprosjekt småbåthavn". Hovedprosjektet hviler jo på dette som en av pilarene. Her må kompetente fagfolk inn før politikerne alle klapper i hendene av begeistring.

 

Eller er kanskje båthavnen bare til sukring av pillen?

Link to post
Share on other sites

Ser for meg en kjempemessig grotte hvor inntil 1200 båter ligger på vannet.

Tror du tar feil der, det var vel meningen å seile inn for så å settes på land? Om om sommeren var det meningen å bruke grotten som parkeringsplass for biler (som ikke flyter)

 

Hurra for flere båtplasser!

 

Lars H.

Som drar til Kommers i ettermiddag

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...