Jump to content

Ny utfordrer til Padda og Paddehavet?


PanPan

Recommended Posts

Tror du tar feil der, det var vel meningen å seile inn for så å settes på land? Om om sommeren var det meningen å bruke grotten som parkeringsplass for biler (som ikke flyter)

 

Hurra for flere båtplasser!

 

Lars H.

Som drar til Kommers i ettermiddag

Hej LarsH

 

på sommaren skulle man ju kunna fryse vannet inne i grottan så att bilarna kan parkera på isen !

 

för meg som jobber i anleggsbransjen låter det som ett kjempeprosjekt !  :crazy:

 

få in politikerna på banen o få dette bestemt så snabbt som möjligt !!!

så kan man titta på de ekonomiska kalkylerna vid ett senare tillfelle   :rolleyes:  :crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror du tar feil der, det var vel meningen å seile inn for så å settes på land? Om om sommeren var det meningen å bruke grotten som parkeringsplass for biler (som ikke flyter)

 

Hurra for flere båtplasser!

.... inntil 1200 båter på land inne i fjellet??? Om båtene har ett middels plassbehov på 10x4 meter blir dette i alt 48000 m2 . En fotballbane er vel på en 60x100 meter, dvs 6000 m2 . Med andre ord: opplagsplassen i fjell tilsvarer arealet av 8 fotballbaner. Sier vi at det dreier seg om halvparten blir det 4 fotballbaner. Sprengt inn i fjell!!!! :crazy:

 

Lars, synes du det er realisme i dette? Unnskyld meg, selv om jeg også tar feil av og til, men nå apellerer jeg til deg som ingeniør og realist! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

på sommaren skulle man ju kunna fryse vannet inne i grottan så att bilarna kan parkera på isen !

 

för meg som jobber i anleggsbransjen låter det som ett kjempeprosjekt !  :crazy:

 

få in politikerna på banen o få dette bestemt så snabbt som möjligt !!!

så kan man titta på de ekonomiska kalkylerna vid ett senare tillfelle   :rolleyes:  :crazy:

Er ikke du økonom Gunga Din?

 

Jeg lurer på om ikke du her prøver å fyre opp under debatten!! :eek: :eek: :eek:

Link to post
Share on other sites

.... inntil 1200 båter på land inne i fjellet???


Vel, nå sto det vel ikke noe om at det skulle være plass til alle de 1200 båtene det skulle være plass til ute i fjorden, det sto: "Hallen skal brukes som opplagsplass for fritidsbåter om vinteren og parkeringsplass for badestrendene om sommeren.  Vi ser for oss en kanal rett inn i fjellet, slik at båtene kan seile inn." Ikke noe om antallet båter der?  
Lars, synes du det er realisme i dette?
Betyr det noe hva jeg mener?
Unnskyld meg, selv om jeg også tar feil av og til, men nå apellerer jeg til deg som ingeniør og realist! :rolleyes:
Jeg er nok realist, men ingeniørkompetansen min går nok på elektronikk.  :crazy:
Jeg synes prosjektet høres spennende ut, men vet ikke og tror heller ikke at det lar seg finansiere)

 

Lars H.

Skal se etter deg i Fantebukten i helgen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig andre steder i verden (Japan, USA) å sette båter på hyller når de ikke er i bruk - i hvertfall mindre motorbåter. Og ikke bare til vinteropplag. Så de 8 fotballbanene kan også ligge oppover mens bare nederste etasje brukes til parkering.

 

Bare for å berolige Lasse: det fantes også planer om å gjennfylle halve Bunnefjorden til å anlegge kontainerhavn  :crazy:

 

Jeg forstår forøvrig skepsissen til 'kunstig land i havet'. Jeg er mest positiv til fjellhallen. Og det er noe Norge kan: bygge tunneller og fjellhaller  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette virker spenstig og har nok ikke nok underlag til å dømme dette nord og ned ennå. Jeg sitter jo kun på det underlanget som aftenposten.no har på nettet. Det står i allfall der at det skal romme inntill 800 biler og inntill 1000 båter. Dette medfører jo at de båtene de referer til i gjennomsnitt er mindre enn en personbil. Dette kan jo enkelt organiseres i høyden, slik at jeg er ikke så veldig bekymret for arealet. Det volumet fjell som skal sprenges ut tilsvarer vel sikkert det volumet som er nødvendig for å lage øya.

 

Jeg velger i allfall å se positivt på slike forslag  :rolleyes:, det gjør jo livet mye hyggeligere for en selv når man tenker positivt. Her snakker jeg av erfaring for også jeg har har hatt negative tanker en gang eller to.  :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, nå sto det vel ikke noe om at det skulle være plass til alle de 1200 båtene det skulle være plass til ute i fjorden

Inntil 1200 båter, og jeg halverte antallet inntil 600....., det var mitt anslag.

 

14:08 Ser nå i Aftenposten at prosjektet snakker om 1000 opplagsplasser i fjellanlegget.

 

Men det er vel også vesentlig er om man i en fjellhall med sjøvann med vintertemperatur beherskerunngår kondens

Betyr det noe hva jeg mener?

Jeg er interessert i å få frem kvalifisert vurdering av om de tekniske forutsetningene for prosjektet holder, har ikke ment å sette fokus på hva akkurat den og den mener... :crazy:

Jeg er nok realist, men ingeniørkompetansen min går nok på elektronikk.

...du har jo dokumentert inngående kunnskaper og evne til selvstendig tenkning innen "maritim septik" her på båtplassen. Så gjerne litt "tenking fremfor synsing" :wink:

 

Jeg tror det springende punkt her er om man teknisk kan realisere de visjoner som ligger i prosjektet innen realistiske økonomiske rammer. Og da kan båtplassene med opplag være i faresonen. :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette virker spennende, jeg. Det må sikkert justeringer og tilpasninger til, om prosjektet realiseres da, men en bra løsning som tar nødvendige miljøhensyn er sikkert mulig.

 

Det er da flott at man tilgjengeliggjør en større del av strandlinjen sentralt i og rundt Oslo (og andre byer) uten at det skjer i form av nedbygging og privatisering men tvert imot ved å åpne det for folk flest. Boliger (sikekrt i ulike prisklasser), rekreasjons- og badeområder, båtplasser, spisesteder osv. Er ikke det bra, da?

 

Det ble gjort med Aker Brygge, det planlegges ved Tjuvholmen. Forhåpenligvis blir Opera-området forskjønnet og bygget ut på en måte som gjør området tilgjengelig og attraktivt for publikum (det skal ikke mye til for å forbedre det fra dagens situasjon). Selv i Trondheim (hvor jeg har tilbragt mesteparten av mitt liv) fikk en 20 år etter Aker brygge bygget ut Trondheims Aker Brygge - Nedre Elvehavn. Fra å være et utilgjengelig (men nedlagt) industriområde har man nå fått Trondheims kanskje mest attraktive område bestående av boliger (rimelige og dyre), kjøpesenter, kontorer, utesteder, vrimle- og rusleområder, båtplasser, ny adkomst til midtbyen over Nidelva osv. osv. Mange mente sikkert det var galskap, men i dag tror jeg ingen Trondhjemmere er annet enn positive tild et som er utviklet.

 

Nei, fremskritt og forandring er bra når det gjøres på en skikkelig og ordentlig måte.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...