Hertugen Calle Startet 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2010 Heisann! Ny på forumet da jeg er tidligere landkrabbe og er nå på utkikk etter båt trenger jeg litt hjelp. Jeg har hatt 2 tre-snekker, 1 Nordkapp Tintorera og sist en Draco 1700. Kjempefornøyd med alle båtene, men er ute etter noe mer raffinert og noe som jeg kan ha noen år uten å få lyst på noe nytt.. Regner med at trefotsyken kommer allikevel, men jeg har noen begrensninger som gjør at jeg må holde meg i skinnet, og vi er en familie på to voksne og en 7 åring samt en 0-åring ved neste båtsesongstart. Bruksmessig så bor jeg rett ved båtplassen min, så det blir dagsturer med kanskje en overnatting eller to løpet av sesongen. Max 21 fot (pga båtplassen) Innenbords dieselmaskin (pga økonomien) Max 300.000kr (pga økonomien) Ønsker om badeplattform, lugar, sitteplasser til 5-6 personer. Solseng/soldekk. Portapotti/ fast toalett. Dusj. Jeg kikker meg blå og grønn på Finn, men trenger da litt erfaringer og råd fra noen sjøulker som kan litt praktisk om disse båtene jeg har lyst på. Disse er top 3 så langt, og vurderer å handle i sent høst/vinter når prisene er som lavest (håper jeg), og at jeg da har plass i garasjen etter å ha rydda litt (mye). Mariah SC 19 til salgs Bayliner 652 til salgs Bella 640 DC til salgs Takker for alle kommentarer for og imot, og kom gjerne med forslag for lignende båter i samme sjikte/sjanger. Mvh Calle Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 ibiza 21 har jeg heller vile valgt fremfor disse båtene! Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Kjetil1 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Nå er denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21895626 noe over det du ser for deg i pris, men her får du jo en knallsolid båt. Hvis du liker noe som er litt uvanlig er den et klart førstevalg. Vil du ha kjedelig dusinvare kan du gå for tidligere forslag, men IKKE kjøp Mariah! Der har jeg hørt mye mindre pent fra folk som har prøvd en slik. Absolutt ingen båt for sjø/bølger over 15 cm... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Trophy Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Ville valgt den største....Baylineren med toalett siden det er familie inn i bildet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hertugen Calle Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Takk for raske og gode svar. Ja jeg holder en knapp på Baylineren siden den har toalett, integrert vask og den store badeplattformen. Mens Bella'en har den store fine U-sofaen. Mens Nidelven syns jeg er den smekreste, og løsningen med railing rundt soldekket. Jeg var i Tønsberg i dag og kikket på den, og selgeren kunne mye om båten og jeg ble veldig positiv. Kunne få ettermontert elektrisk ankervinsj under badeplattformen for en grei pris. Jeg har kikka nå på Ibizi 21 touring, ligger 3 stykker på finn( Ibizia 21 på Finn ) Og den likte jeg ikke helt for-dekket på. Er det sittehøyde inni lugaren? Liker den smarte løsningen oppi båten med sofaene da. Blir jo kjempeplass. Men ho mor må kunne sitte under dekk og amme og skifte bleie og slike ting, hehe. Må tenke på alt :) Var det litt dyre båter? 300K for en snart 10 år gammel båt. Hvis Mariah'en ikke takler litt bølger så blir det veldig homplete tur her ute i Tønsbergfjorden, og det tror jeg nok ikke minstemann vil like. Må ha en med litt V-bunn, så den ligger pent i vannet. Så da har jeg stryket den fra lista, takk for tipset. Nordkapp Comtesse til 400 høvdinger blir nok litt for drøy pris. Selv om duoprop og mer hester er høyt på ønskelista er det ikke nødvendig. Sittearrangementet var perfekt! Men for liten solseng akter på båten. Finnes det noen polske eller av en mer ukjent merke som duger? Eller får man stort sett det man betaler for i denne prisklassen? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 de ligger mange ibiza 21 på finn,mye bedre båt en noen av dem du har sett på. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
andk Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 (redigert) Personlig så synes jeg at vindskjermen på ibiza 21 er helt forferdelig. Ødelegger hele båten. Den Mariah'n er vist gode sjøbåter ifølge noen jeg har snakket med. De gikk på skinner. Nå skal det sies at de kjørte mye innenskjærs, så bølger er ikke det største problemet. Personlig tror jeg at jeg har valgt den Bellan. Rett og slett av erfaring fra amerikanske båter at de fastmontertet putene blir triste på sikt- Avtagbare puter, som jeg regner med bellan har, er langt letterer å holde fin når en for eks Redigert 23.Juli.2010 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Må si meg enig i vindskjermen på Ibiza ikke er noe vakker, og med det litt nedfelte fordekket tror jeg høyden under dekk kun tillater sittestilling for barn, men tenkte jeg ikke skulle si noe spesifikt siden endel har Ibiza nærmest som religion . Det jeg har hørt om Mariah'en er at den stampet og slo såpass i moderat sjø at de innvendige skai-kledde panelene i cockpit løsnet. Og det var i sjø som de som prøvde den ikke hadde merket for mye av i feks Finnmaster F68 eller min båt. Normal sjø ved Tungenes området... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
KenBjork Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Av de 3 hadde jeg nok valgt bellaen, klask 250konger i bordet så blir den din.. (nei jeg selger den ikke, ei heller kjenner selger) Baylinern har en kompis hatt maken av, men den slår i litt sjø, høres ut som man skal knuse den også. Har vært med i denne flere ganger og det er mye støy i den synes jeg, også mye motorlyd... Andre har også samme oppfatting. Følte også at det er for slapp maskineri, litt lite hk. Om det vil oppføre seg likt i bellaen også, med tanke på hk.. vet ikke. Kommer sikkert litt ant på skroget også. Marihaen ingen erfaring, men den blir for liten etter mitt syn, sammen med de andre du har bladd frem, samt nevnte bruksmåte. Var det ikke en generell "ting" vedrørende maskin havari at man skal være obs på westgaten på disse maskinene... Lykke til med valg. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Merlis Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Heisann! Jeg synes det er mange gode forslag til gode båter her. Den ene av de 3 du kom med som et eksempel, Bella 640 DC er en meget god båt, men den er enkel og rein i konstruksjonen. Mange liker at det ikke er så mye detaljer og vil helst ha det enkelt og da er Bellaen en meget fin båt. Dyktig og stabil i sjøen samtidig som jeg synes den har et pent utseende. Ibiza 21 er også en meget solid og god sjøbåt som tåler mye juling. Jeg er litt enig med andre angående dekket og vindskjermen på denne, men kjøper man Ibiza, så veit man hva man får. Eneste Ibizaen jeg har kjørt er Ibiza 20 med 150 hk utenbords, og denne var meget god i sjøen, samt at man merker med en gang at det er kvalitet! Nordkapp Comtesse er en av mine favoritter i denne størrelsen. Den er utrolig fin og se på og kjempe god i sjøen! Nordkapp kan sammenliknes med Ibiza når det gjelder egenskaper i sjøen og når det gjelder kvalitet. Her er det ikke spart på noe, noe som gjenspeiler seg i design og detaljer. Meget fin og god båt! Et annet forslag er blandt annet Askeladden 645 Beetle. Den har god plass til en familie, er dyktig i sjøen og tøff og se på. Her har du kokemuligheter, vask og gode muligheter med tanke på solseng, sitteplass og bademuligheter fra akterenden. Askeladden C6 er noe dyrere enn de andre da C6 modellen er noe nyere. Her må man regne med 400.000+ for en pen båt med dieselmotor. Min far kjøpte en slik en. Jeg har vært med på en del turer og synes båten er meget fin! Designet er pent, den ligger veldig godt i sjøen, den går billig og ikke minst er den praktisk med tanke på en familie. Her er det god plass under dekk, man har praktiske sitteløsninger i båten, setene i båten kan legges ned og bli en solseng, den har pentry med kokemuligheter og vask samt en elektrisk kjølebag som har en egen plass under pentryen. (praktisk med kjølebag når man skal gå i land og vil ha med kald drikke osv). Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Er du HELT imot å kjøpe båt med 4 takt utenbordsmotor? Med ditt bruk, ser det ut som om du fint klarer deg med det. Da vil du plutselig få MYE flere, større, penere båter å velge mellom. Jeg kjøpte 23 foter med diesel, men med min erfaring nå, kunne jeg like greit ha kjøpt en båt med utenbordsmotor. Dieselmotor med hekkagregat er ganske dyrt å ha service på + at de er dyrere i innkjøp. Støy, fart,vekt og dieseleksos er andre argumenter mot innenbords Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
ibizafan Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 IBIZA 20 TOURING Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Hertugen Calle Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Grunneier som står for bryggene har satt maxgrense på 20-21 fot. Vet ikke om dette er moringer eller fortøyninger som gjør dette. Også ønsker jeg veldig å ha en stor badeplattform akter og soldekk/seng. Servicene får jeg gjort rimelig og mye tar jeg selv da jeg har stor garasje med plass til båten over vinteren. Jeg får høre på mitt øre at jeg burde vente til sesongen er over før jeg kommer med skambud som kan få aksept. Selgere spiller på at båtsesongen kan nytes i en ny båt selv om det er kjøpers marked for tiden. Så kan det godt hende jeg slipper av med 40-50 tusen på et røverkjøp mot å gå glipp av resterende båtsesong. Men da kommer jeg godt ut av det økonomisk og er vel forberedt for neste sesong. Også har jeg noe å bedrive med i vinter :) Askeladden C6 var smellvakker, men blir nok prisklassen over. Beetle var veldig praktisk med vask & minipantry og faktisk innenfor prisen. Savner soldekket akter på båten da. Ibiza 20 blir for liten. En 24" hadde vært ok. Men jeg lurer da på hva slags utstyr på en slik båt som er "must have". Jeg ser for meg porta potti, elektrisk ankervinsj (jeg gidder ikke fly rundt i båten og stresse med dregg når det er fullt av med unger osv ombord), kartplotter (blir stort sett rundt i sandefjord-tønsberg distriktet, men det er mye skjær her). Noen forslag til fler hjelpemidler og fasiliteter? Goran; har du noen tips til båter med utombords jeg burde kikke på? Får man utombords-diesel forresten? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 ibiza 22 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
roesok Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Hva med en slik? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23451700 Dette er tvillingbror til 655 som er tilsvarende båt med utenbords. Trolig markedets mest solgte daycruiser. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Goran Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Grunneier som står for bryggene har satt maxgrense på 20-21 fot... Ibiza 20 blir for liten. En 24" hadde vært ok... Får man utombords-diesel forresten? - Ser du også noen motsetninger her...? - Nei, diesel outboards finnes ikke (eller jo, det finnes, men ikke noe utbredt god teknologi på dette feltet. Glem det) Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Hertugen Calle Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 hehe, jo ja, du har rett :) Jeg mente at ibizaene som er aktuelle for mitt bruk er 24", mens ibiza 20 og 21 ikke holder mål og koster for mye. Kan fortsatt ikke ha 20-21 fot stor båt pga brygga. Har slått meg veldig til ro med Nidel 590 Sport med 120hk diesel. Men nå ser jeg jo at den Skibsplasten som "roesok" posta var smart, og med fast toalett. Den er i Tønsberg så jeg kan spinne bort og se på den i løpet av uka. Når på året er det mest gunstig å handle seg båt egentlig? Hvor mange prosent kan man forvente å prute seg ned? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Kjøp uansett en båt som er velkjent i markedet og lett å selge for det er bare et tidsspørsmål før båten skal selges igjen! For båter opp til 20/21 fot er det vel egentlig kun utenbordsmotor som er "riktig" med noen meget få unntak, eksempelvis denne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dolfin Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Når på året er det mest gunstig å handle seg båt egentlig? Hvor mange prosent kan man forvente å prute seg ned? Det er vel en gyllen regel som sier at det alltid er mest lønnsomt å kjøpe båt på høsten og selge på våren. Et høstkjøp gjør jo forøvrig at du ikke får så står glede av årets sesong, og du har jo heller ingen garanti for at båter du ser på i dag fortsatt er til salgs til høsten. Det er vel gjerne slik at de attraktive objektene forsvinner i løpet av sesongen også er det en større andel ukurante båter (dvs mindre kjente båtmerker) som fortsatt ligger ute for salg når høsten kommer. Når det gjelder prutningsmonn så tror jeg dette også i stor grad henger sammen med hvor kurant/lettsolgt båt du vurderer å kjøpe. På attraktive modeller som Ibiza, Askeladden og Skibsplast tror jeg du skal være svært godt fornøyd om du klarer å prute 10%. Kjøpte selv en Skibsplast 655 tidligere i år og da ble fasiten at jeg klarte å prute den ned ca 6,7%. Min anbefaling er å gå for et kjent/populært båtmerke. Det er gjerne en forklaring på hvorfor enkelte modeller selger bedre en andre. Du får også igjen for dette den dagen du skal selge i form av at den blir lettere å bli kvitt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det er vel en gyllen regel som sier at det alltid er mest lønnsomt å kjøpe båt på høsten og selge på våren. Tja! Ikke glem at høstkjøp betyr et år eldre båt (verdifall) før man får brukt denne, utgifter og/eller jobben med vinteropplag, forsikringsutgifter, rentetap osv samt at denne gylne regelen har blitt en myte siden alle tror på den og derfor er prisene/balansen mellom tilbud og etterspørsel blitt mye flatere året igjennom. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hertugen Calle Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hvordan kan det ha seg at denne båten koster det samme som en 10år nyere båt? -> Nidelv 610 Sport 1997 Er duoprop så mye verdt altså? Slipper man denne vinglinga fram og tilbake ved lav fart? Kan man ettermontere DP gear på en båt som ikke har duoprop? Jeg føler det samme som Mouche angående båtkjøpstidspunktet. Jeg tror jeg bruker et halvt år på å gjøre alt klart, finans og opplagsplass, og pusser opp ferdig kjelleren. Så tar jeg ut feriepengene i januar og knaller til på et kupp jeg finner tilsalgs før sesongen. Burde være mulig å få til et svært godt kjøp om jeg sitter der med pengene klare. Jeg må subsidiere med et lite lån, og da haster det ikke å begynne med å betale renter og avdrag. Jeg får håpe at det finnes båter til salgs da. Dolfin: Hva er din erfaring med Skibsplast 655? Den er midt i sjiktet for båter jeg kikker på. Vil du anbefalle fast toalett eller portapotti? Er vel greit ved overnatting i lugaren at man kan bære ut dritten på dekk hvis noen skal på do så slipper man å sitte å klemme ut karbonadene rett vedsiden av hodeputa mi. heheeh. Og skulle det gå noe i stykker, så er det bare å bytte portapottien, fremfor å måtte fikse på det faste anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.