Jump to content

Skal gå Bergen - Kristiansand til helgen !


Svein H

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har handlet båt i Bergen, og skal kjøre denne til Kristiansand kommende helg. Nå er det slik at flybiletter er bestillt og ikke kan endres osv.

Værmeldingen for helgen så fin ut Onsdag, men i dag ser det værre ut. Kuling !!

 

Vel, saken er at om det blir for tøft å runde fra Stavanger til Lindesnes må jeg sansynligvis legge båten fra meg i Stavanger for så å hente den igjen neste helg, eller første passende helg.

 

Om dette skulle skje, er det noen som kan hjelpe meg med hvor det evt. er greit å legge båten for en periode opp til 2 uker i Stavanger området ?

 

Jeg er ukjent !!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Om dette skulle skje, er det noen som kan hjelpe meg med hvor det evt. er greit å legge båten for en periode opp til 2 uker i Stavanger området ?

 

Jeg er ukjent !!

 

Jeg har en bekjent i Skudeneshavn som er innehaver av 25 meter godt beskyttet kai.

Send meg en IM så kan jeg videreformidle navn og nummer.

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

...........................men i dag ser det værre ut. Kuling !!

 

Vel, saken er at om det blir for tøft å runde fra Stavanger til Lindesnes må jeg sansynligvis legge båten fra meg i Stavanger for så å hente den igjen neste helg, eller første passende helg.

 

Om dette skulle skje, er det noen som kan hjelpe meg med hvor det evt. er greit å legge båten for en periode opp til 2 uker i Stavanger området ?

 

Jeg er ukjent !!

 

Svein

Jeg er medlem av Dusavik Båtforening og har kjente med båt der ... hvor stor er du ??

 

Alternativt kan du snakke med "Hummeren Hotel" i Tananger som har en god brygge for å se om du kan låne noe der ... Tananger generelt er en god ugangshavn for å krysse Jæren da du slipper å gå inn i byfjorden.... Kanskje med en Kuling er beste alternativet ditt å gå inn på insiden av ... Østre Bokn, og krysse inn Mastrafjorden, eller kanskje faktisk lengre inne ved Finnøy... for så å komme ut i byfjorden rundt Åmøy.... Alt dette kommer jo an på vær, størrelse og hvor fort du kan gå i litt ruskevær...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du snakke med "Hummeren Hotel" i Tananger som har en god brygge for å se om du kan låne noe der ... Tananger generelt er en god ugangshavn for å krysse Jæren da du slipper å gå inn i byfjorden.... Kanskje med en Kuling er beste alternativet ditt å gå inn på insiden av ... Østre Bokn, og krysse inn Mastrafjorden, eller kanskje faktisk lengre inne ved Finnøy... for så å komme ut i byfjorden rundt Åmøy.... Alt dette kommer jo an på vær, størrelse og hvor fort du kan gå i litt ruskevær...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hummeren hotel høres bra ut dersom båten kan ligge godt beskyttet for vær og vind til den skal hentes. Båten skal ha topp fart på ca. 33-34 knop, men i evt. store bølger vet jeg ikke.

kanskje 12 - 15 knop ?

 

Bredde 3,05 lengde 880.

 

Reiser i morgen ca. kl. 12.00, så om dere ka komme på andre muligheter, samt evt GPS position til Hummeren hotell vill det vært fint !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Kanskje med en Kuling er beste alternativet ditt å gå inn på insiden av ... Østre Bokn, og krysse inn Mastrafjorden, eller kanskje faktisk lengre inne ved Finnøy... for så å komme ut i byfjorden rundt Åmøy.... Alt dette kommer jo an på vær, størrelse og hvor fort du kan gå i litt ruskevær...

Jeg ville da tatt av ved Røyksund-kanalen oppe i Karmsundet for så å gå øst om Bokn og inn Mastrafjorden.  Med de værmeldingene vi har nå med vind fra sørvest til nordvest vil både Skudenesfjorden og Boknafjorden bli baskjen. Da er det om å gjøre å ta korteste rute over. Men starter turen grytidlig på lørdag morgen, er du vel i Tananger før det verste slår til.  Faktisk er Skudeneshavn ikke så dumt alternativ om det skulle bli for galt.  Går jo å ta kontakt med gjestehavnen der om kaiplass.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt poenget med å gå Røyksund, annet enn for skjønnheten, det må holde lenge å gå inn ved Krokanes for så å velge Boknasundet, eller eventuelt Ognasundet.  Men om man derfra styrer for Mastrafjorden, så kan det bli nokså vått for en liten båt å komme seg rundt NV-spissen på Rennesøy. Alternativet da er å gå på innsiden av Rennesøy. Uansett så vil Jæren bli den tøffeste biten hvis vinden holder seg vestlig.

 

Forslaget med Skudeneshavn passer dårlig sammen med Røyksund, men hvis været er såpass at man satser på å komme over Jæren på "morgenstidlå", da kan jo Skudeneshavn være et godt sted å overnatte. Kaiplass er ihvertfall ikke noe problem på denne tiden av året.

 

God tur, men bruk vett og omtanke!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt poenget med å gå Røyksund, annet enn for skjønnheten,

Det er ikke alle som har 56' stålbåt vet du. Det er i alle fall ubehagelig å gå med liten båt i sjøer fra større fartøy i leia i Karmsundet (samt at både sør- og nordavind vel får vel så bra tak der som i Førlandsfjorden).

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill så langt. Vårt mål er jo å komme til Kristiansand i løpet av helgen, selv om det kommer til å ruske litt. Når det gjelder sikkerhetsutstyr osv. har vi både papirkart, gps, vhf, kartplotter, drivanker, overlevelsesdrakter og vester....

Tanken er å klare Haugesund, eller der omkring på fredag før det mørkner.

Så sove noen timer for så å dra ut i gryningen. Kanskje det har roet seg såpass i løpet av natten at vi kommer rundt på lørdag. Men som sagt vi er ukjente i området, og derfor er en fin kjørerute å foretrekke, da med tanke på at vi skal klare det.

 

Derfor fint om noen kan fortelle meg best mulig rute fra Askøy, hvor vi skal gå ut osv.

 

Jeg kommer til å printe med meg denne tråden i morgen før kl. 12.00

Flyet går kl- 13.10 fra KRS. Drfor mine venner, dere har hele kvelden på å hjelpe meg !!

 

Takker !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Derfor fint om noen kan fortelle meg best mulig rute fra Askøy, hvor vi skal gå ut osv.

Når du passerer Sotrabroen har du 2 valg, Vatlestraumen eller Kobbeleden (på vestsiden av Bjørøy). Begge er omtrent like lange. Jeg pleier å ta Kobbeleden.

 

Deretter sikter jeg meg inn på Hundvåkosen via Staaløy lykt. Følger leden sørover vest av Pirhl og øst av Grønningen lykt gjennom Bekkjarviksundet over Selbjørnfjorden og følger Engesundleden til Stokksundet. Deretter sier vel sakene seg selv helt til du er over Boknafjorden. Dette bør være korteste leden men du har mange andre valg om du er på sight-seeing.

 

Absolutt siste stopp før Sletta er Bømlahavn. Fin innelukket havn på innsiden av søre Bømlo med bunkringsmulighet (vet ikke åpningstider e.l.). Du finner den på kartet men ser den ikke uten at du vet om den. Ellers er der bunkring i Bekkjarvik, Sagvåg, Haugesund og Kopervik (Shell stasjon like sør for Hydro, før Kopervik).

 

Engesund-leden sett nordover med Selbjørn i bakgrunnen ser slik ut:

Bilde

Gå mellom stakene, utenfor er der svært så langgrunt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...........Deretter sier vel sakene seg selv helt til du er over Boknafjorden.....

Deretter, avhengig av været legger du kursen på innsiden av Kvitsøy, mot Tananger Havn som alternativ havn... sving litt Styrbord ut mot revet... når ved revet legg kursen rett ned mot Lista .... 1.5 NM utforbi..... legg inn et alternativ for å svinge inn på innsiden av Eigerøy og ned mot Hitra... , samt et alternativ rundt Lista og innover for beskyttelse fra NW ....  mot Lindesnes... som bare er en kort svingtur med din fart....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

... når ved revet legg kursen rett ned mot Lista .... 1.5 NM utforbi..... legg inn et alternativ for å svinge inn på innsiden av Eigerøy og ned mot Hitra...

Dette blir vel litt "storskipsseilas", jeg ser ikke helt poenget med å ligge mange mil til havs med en liten båt på slike strekk.

 

Etter å ha rundet bøyen på revet ville jeg ha lagt kursen inn mot Sirevågstraktene og fortsatt langs land, gjerne innenfor Eigerøy for å nytte anledningen til noen roligere mil.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er meldt 12m/s SW på Lørdag og 15 m/s W på Søndag på SørVestlandet. Ikke noe ideellt vær for verken kryssing av Sletta, Boknafjorden eller Jæren i en 29 fot helplaner  :yesnod:

Helt enig.  Heller ikke Karmsundet.  Gikk nordover fra Skudeneshavn i fjor sommer med en frisk bris til liten kuling fra sør.  Var i grunnen fornøyd med at jeg var på vei nordover.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall glimrende værforhold foreløpig, sola skinner, lite vind og flat sjø her i Stavanger. Du får satse på å komme ett stykke i dag da.

Jo, men det ser ut til å endre seg litt utover dagen....

 

BildeBilde

 

Bilde

 

sakset / linket fra DMI: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm

 

:seeya: Lykke til på ferden!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke prøve å motbevise gamle båtskribenter som påstår at nye båtfolk idag, slenger bilen fra seg på kaia og fortsetter å KJØRE båt.

Enten går man leia eller så seiler man leia. Man KJØRER ikke båt.

Husk å ta av handbrekket og bruk blinklys når du legger fra kai.

 

GOD TUR!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Enten går man leia eller så seiler man leia. GOD TUR!

Fa

Tiltredes og understrekes!

 

Tidligere reiste nakkehårene mine seg hver eneste gang jeg hørte noen som "kjørte båt", men selv om det fortsatt klinger like fælt, så har jeg bortimot resignert   -   og nakkehårene minker det også på.... :rolleyes:

 

mvh

Poseidon

(Som ennå ikke har "kjørt" en eneste meter på sjøen!)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Enten går man leia eller så seiler man leia. Man KJØRER ikke båt.

 

 

 

Helt enig, synes egentlig at man tråkker i salaten  når man sier"jeg kjører båten",  noen rygger jo også.

Man kan jo trekke solide likhetstrekk til førerplassen i en bil når man ser mange nye båter i dag, men å kjøre båt, nei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...