Jump to content

Skal gå Bergen - Kristiansand til helgen !


Svein H

Recommended Posts

Hei igjen,

 

Først til dere som går båten....Det er nå endret..!!

Er ellers enig i at uttalelsen er mer riktig når man sier skal gå fra Bergen til Kristiansand, men når jeg sitter bak rattet (noen vil sikkert mene at roret er det riktige ord her) så kjører jeg båt. Men vi er alle forskjellige...!!

 

 

Vel, så til saken. Vi kom frem til slutt ! Gikk fra Askøy ca. kl. 18.00 fredag kveld, og passerte Haugesund ca. kl. 21.00 Kjøreruten vi tok var vel den enkleste, men for vår del som var ukjente kansje den beste. Kjørte videre ned til Tananger i relativt grov sjø. Vanskelig å bedømme bølgehøyde da det mørknet, men 1-2m med topper på ca. 3 er kanskje i nærheten.

Bilde

 

Spiste og sov på brygga til Hummeren Hotel i Tananger, og kjørte klokken 07.00 mot Egersund. Det var relativt grov sjø og vi klarte å holde 12-13 knop frem til vi rundet Jærens rev, da var det ned i 7-8 knop og vi anslo bølgene til å være alt fra 1-3 meter. På det værste i et område med mye strømsjø, vind rett i mot og dønninger fra havet anslo vi de største bølger til ca. 4meter. Men det gikk fremover !!  På vei inn til Egersund var jeg sikker på at vi måtte legger igjen båten der........

 

Stoppet på første og beste Marina, fylte Tanken Spiste sjekket værmelding osv. De meldte Kuling fra Lørdags natt, og vi fikk rådet av innehaver at om vi skulle gå så måtte det skje i dag sa han. Han rådet oss også til å gå så nerme land vi turte, da ville vi unngå de værste stømsjøene, og han mente det ville være mindre bølger der også. Så vi bestemte oss for å prøve igjen, og gikk ut ca. 13.00

Da vi kom ut på åpne havet igjen var det blitt vesentlig roligere, enten hadde sjøen lagt seg, eller så var det vest for Egersund det var ille. Dermed kjørte vi nerme land i ca. 16-17knop. og 1 til 1,5 m. bølger inn fra siden forfra !

 

Det ble litt værre rundt lista / Lindesnes, men ikke værre enn at vi kunne holde ca. 13 knop

til vi rundet inn mot Mandal. !

 

Så da var det gjort ! Dessuten deilig å vite at man slipper å reise til Egersund neste helg !

 

Svein

 

 

 

 

 

Svein H

Link to post
Share on other sites

Dersom du hentet denne hos produsenten, var du bare et par hundre meter unna Jakob og meg. (også Båt-Guru tror jeg)

 

Gratulere med flott båt :yesnod:

 

http://www.selbyboats.no/

 

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...