barx Svart 11.September.2004 Link til dette innlegget Svart 11.September.2004 Enten går man leia eller så seiler man leia. Man KJØRER ikke båt. seile, gå eller kjøre; samme for meg så lenge man gjør det med vett! ### barx Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 11.September.2004 Link til dette innlegget Svart 11.September.2004 Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 13.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2004 Hei igjen, Først til dere som går båten....Det er nå endret..!! Er ellers enig i at uttalelsen er mer riktig når man sier skal gå fra Bergen til Kristiansand, men når jeg sitter bak rattet (noen vil sikkert mene at roret er det riktige ord her) så kjører jeg båt. Men vi er alle forskjellige...!! Vel, så til saken. Vi kom frem til slutt ! Gikk fra Askøy ca. kl. 18.00 fredag kveld, og passerte Haugesund ca. kl. 21.00 Kjøreruten vi tok var vel den enkleste, men for vår del som var ukjente kansje den beste. Kjørte videre ned til Tananger i relativt grov sjø. Vanskelig å bedømme bølgehøyde da det mørknet, men 1-2m med topper på ca. 3 er kanskje i nærheten. Spiste og sov på brygga til Hummeren Hotel i Tananger, og kjørte klokken 07.00 mot Egersund. Det var relativt grov sjø og vi klarte å holde 12-13 knop frem til vi rundet Jærens rev, da var det ned i 7-8 knop og vi anslo bølgene til å være alt fra 1-3 meter. På det værste i et område med mye strømsjø, vind rett i mot og dønninger fra havet anslo vi de største bølger til ca. 4meter. Men det gikk fremover !! På vei inn til Egersund var jeg sikker på at vi måtte legger igjen båten der........ Stoppet på første og beste Marina, fylte Tanken Spiste sjekket værmelding osv. De meldte Kuling fra Lørdags natt, og vi fikk rådet av innehaver at om vi skulle gå så måtte det skje i dag sa han. Han rådet oss også til å gå så nerme land vi turte, da ville vi unngå de værste stømsjøene, og han mente det ville være mindre bølger der også. Så vi bestemte oss for å prøve igjen, og gikk ut ca. 13.00 Da vi kom ut på åpne havet igjen var det blitt vesentlig roligere, enten hadde sjøen lagt seg, eller så var det vest for Egersund det var ille. Dermed kjørte vi nerme land i ca. 16-17knop. og 1 til 1,5 m. bølger inn fra siden forfra ! Det ble litt værre rundt lista / Lindesnes, men ikke værre enn at vi kunne holde ca. 13 knop til vi rundet inn mot Mandal. ! Så da var det gjort ! Dessuten deilig å vite at man slipper å reise til Egersund neste helg ! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Jakob Svart 13.September.2004 Link til dette innlegget Svart 13.September.2004 Hei Mulig det er kommet frem tidligere, men hvilken båt har du kjøpt Selby? Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 13.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2004 Yepp !! Selby 880 Seafighter ! Eneste på sørlandet meg bekjent !! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
880 Svart 13.September.2004 Link til dette innlegget Svart 13.September.2004 Dersom du hentet denne hos produsenten, var du bare et par hundre meter unna Jakob og meg. (også Båt-Guru tror jeg) Gratulere med flott båt http://www.selbyboats.no/ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.