Jump to content

Egenskaper RIB vs. River/Steady?


Snekker'n

Recommended Posts

Vi vurderer å etterhvert anskaffe en rib-lignende båt som kan ta 4-5 voksne på kortere turer i skjærgården.

Har pr i dag ingen erfaring hverken med rib eller "plast-rib" av typen River/Steady.

Hvilke erfaringer har dere med disse båttypene? Fordeler/ulemper?

Tenker på sjøegenskaper: Tørr/våt båt, svingegenskaper, stødighet, lettdrevethet etc.

Tenker også på andre egenskaper som: Vekt, vedlikehold, bunnstoffing, vinteropplag etc.

 

Innspill/erfaringer mottas med takk!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

En river 290/350 kan ikke frakte mer enn 3 pers. Med 9,9 eller 15 kan den plane med den belastningen. De tåler ikke mye bølger, den er veldig flatbunnen, noe som gjør at du kan ha den på biltaket uten å snu den med kjølen i været. Vekt rundr 90 kg. Den er også selvlenende hvis du tar ut en Plugg. Pluggen må være i under fart.

 

 

En river 290 med 6 hk 4 takt gjør 14 knop i plan med 1 pers på 80 kg. Så den er vel lettdrevet.

 

 

Ville heller valgt en 350 eller 400 lang gummibåt.

 

Skal du ha den som båt til å kose seg? (ville valgt steady 400) Funker greit

 

Hvis du angir prisklasse, motor effekt og helst størrelse er det lettere

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har noen Steady 230 og 260 på hytta, og det er først og fremst en veldig bløt båt i den forstand at med litt motsjø slår den bølgende opp og fremover, slik at du får spruten i trynet. Kjempekult når du er 10, ikke fullt så kult etter fylte 15. River er med sin høyere baug en mye bedre båt i så henseende. Skulle jeg valgt hytte/ungebåt med blanke ark ville jeg i dag valgt River fremfor Steady. Bøtteplasten er suveren ift unger som skal lære seg å kjøre. Ikke noe som blir ødelagt. Etter endt kjøretur drar vi dem ofte rett opp på svaberget. Tar ingen skade av dette.

En "gummi-rib" vil nok ikke tåle like røff behandling ift fjell, steiner osv, men de er jo mye lettere og vil nok plane og gå fortere.

Hasle SummerFun er en tøff båt... :cool:

Link to post
Share on other sites

Innen vi kjøper rib eller Steady/River så har barna forlengst lært å føre båt.

Vårt behov vil være en liten "handlebåt" for å reise fra hytta og inn til Kragerø. I juli er det lite morsomt å ta 26 fot pen plastsnekke inn for å handle. Det er unødvendig å oppta plass for andre, er kronglete å fortøye bra, og vi bruker uforholdsmessig mye tid på fendring etc. I tillegg er jeg av "petimeter-typen" som ofte går tilbake til båten for å sjekke at ikke andre har kommet eller reist slik at tau og fendere må justeres.

 

Jeg ser for meg en båt som kan ta 4-5 voksne i grei fart inn for å handle. Den skal være robust, og "snill" mot andre båter slik at vi ikke trenger å fendre. Båten bør være "tørr" slik at ikke varene (og menneskene) blir våte.

 

Regner med at aktuell størrelse vil være ca 4 meter og med 30-50 HK motor.

 

Vi har i utgangspunktet sett for oss en gummi-rib, men ønsker også å sammenligne mot en "plast-rib".

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Han jobber vel hos en båtforhandler som selger Al 320...

 

Det kanskje han gjør, men jeg regner med at når han kommer med så klare uttalelser så kan han underbygge dem med fakta.

Er derfor fortsatt interssert i å vite hva som er mye bedre med AL320 enn de andre båtene.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Det kanskje han gjør, men jeg regner med at når han kommer med så klare uttalelser så kan han underbygge dem med fakta.

Er derfor fortsatt interssert i å vite hva som er mye bedre med AL320 enn de andre båtene.

 

Godt valg!

 

Viktig å hente fakta der man kan!

Link to post
Share on other sites

Oki... For det første MYE større lastekapasitet, flyttbar tofte, joystick som gjør at båten er mye mer stabil enn formstøpte seter, pris, god utnytelse av plassen og man blir ikke klissvåt, Og det kan jeg love deg at du bir med river, steady, summerfun :diving: . Og den er helt konge på bølger :cheers_wine: !

Link to post
Share on other sites

Jo, det betyr at på river og summerfun er det formstøpte seter og hvis man veier ca 80 kg og kjører båten alene så går den VELDIG skjeivt! Og joysticken sitter jo i mitten så da får man en MYE mer stabil og morsomere båt å kjøre hvis man er 1 person! Og selvfølgelig man kan jo flytte seg til det andre seter på summerfun og river, men det er VELDIG ukomfertabelt å kjøre!

Link to post
Share on other sites

Al 320 er kun 10 fot og kan kun ha 9,9 eller 15 hk.

KJøp heller en zodiac 400 rib eller lignande med 30 hk.

mykje bedre.

Hasle summerfun går ikkje skjeivt med en person.

Hubbabubba er 13 år og har sannsynlegvis ikkje prøvd river , summer fun og isy 370.

 

Ikkje kjøp river , ikkje al 320.

 

Viss båten skal vere "snill" mot andre båter bør du ha en rib og ribene er veldig bra når du kommer opp i såpass stor størrelse.

Link to post
Share on other sites

har prøvd river 290xr og Hasle summerfun 365 med Johnson 9.9 hk, Jeg sier ikke at summerfunen er en dårlig båt, men jeg personelig foretrekker AL`en! Jeg kjenner en som har isyen og den er bedre enn alen, men den koster! Og ikke kom her å undervurder en 13 åring, faktisk en veldig smart en med gode karakterer! :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke å undervurdere noen.

Er bare ute etter innspill angående trådens tema.

 

Hei!

 

Jeg har brukt en river 350 og en 420. 350 tåler vel strengt tatt ikke 4 voksne i åpent vann. Det er vel mulig på 420 men den er da "godt lastet". Den jeg har brukt har hatt en 25 hk vannjet. Den kommer ikke ordentlig opp i plan med to voksne. Den er veldig stødig og tåler mye juling (vi bruker den til arbeid i elver). Men som flere har påpekt har den lav baug lave sider og flat bunn. I frisk bris i åpen sjø blir du og dine venner våte av sjøsprut. Jeg ville ikke brukt denne til en handlebåt for familien. Ville da heller ha hatt en gammel Rana, Hansvik, GH eller hvilken som helst annen glassfiberbåt eller alu til dette bruket. Det var min mening :fishing: Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...