Jump to content

Unngå HK avgift på båtmotor.


Guest breott

Recommended Posts

Jeg skal importere en båt, med ca 200 hk besinmotor i. Den skal jeg ta ut av båten og erstatte det med en diesel motor. MEN. Jeg får ikke kjøpt båten uten motor, så den må stå i til jeg kommer hjem. Kan jeg importere båten med motoren i, uten å betale HK avgift? Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har til hensikt å selge bensinmotoren senere og få igjen bra pris for den, går det kanskje ann å gjøre en deal med toll(u)vesenet slik at du får midlertidig utsettelse i HK avgift mot at du innen en viss frist kommer tilbake med bevis på at motoren er hugget? Bare et kreativt forslag, vet ikke om det lar seg gjennomføre...

Link to post
Share on other sites

Det hokus-pokuset der tror jeg bare du kan glemme. Passerer motoren grensen mellom EU og Norge så sitter du i saksa med HK-avgift inkl. MVA. Gjør som foreslått, riv ut motoren før grensen. En av grunene til at muligheten for en avtale trolig ikke går i boks, kan sikkert være at motorer ikke er produkter med unik identitet. Det var en hel del av dem i gamledager. Det var da blokka som var den unike betan med motornummer slått inn, eller det satt en fastklinket plate med nummeret.

Link to post
Share on other sites

Tja...ta en telefon til tollvesenet og spør om dette. Har hørt at tollvesenet har rykket ut med slegge for å destruere en motor til fordel for refusjon av HK-avgift innen en viss tid etter import.

Lykke til!

 

Ps. Går jo kanskje an å selge motoren billig hos en eller annen MedelSvennson båtmann som kanskje også kan være behjelpelig til utmontering etter avtale.

Link to post
Share on other sites

Dette er en smal sak, eller var i allfall det for noen år siden. Jeg fikk også min båt levert til Gøteborg Havn, og når jeg hadde batalt havneavgiften så fikk jeg tilgang til båten inne på tollområdet. Det løsnet jeg hele motoren, dva. begge motorene slik at de var helt løse. Dagen etterpå kom kranbilen for å hente båten, jeg fikk først løftet ut motorene og satt de på en henger. Deretter ble båten plassert på bilen og turen hjem startet. Jeg som følgebil med tilhenger og motorer, satte igjen hengeren ved en bensisnsatasjon på Svinesund. Båt over grensa, toll og moms ok. Båt hjem, hentet henger dagen etter, av med marinisering og gear, dumpet motorer på skarpsenter i Sverige, kjørte over grensa med resten. Enkelt og greit.

 

Du får tilgang til havnen i Gøteborg etter at du har betalt avgiften hos den lokale speditøren og vært å fått dette dokumentet stemplet hos Tullen i Gøteborg, de holder også til rett ved havnen.

 

Dette var mens det fortsatt var 5% toll på båter fra usa og før CE spøkelset dukket opp hos tollvesnet.  :smiley:

 

Alternativt så kan du jo gamble på at tolleren ikke gidder å sjekke båten ved grensa, jeg ble nesten sur :smiley: på tolleren.... han kikket ikke ut av vinduet en gang når jeg var der... Der hadde jeg slitt i flere timer i desember på havnen i Gøteborg for å fjerne motorene, kaldt og jævlig var det....., så giddet ikke tolleren en gang å se ut av vinduet... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke importert båt eller motorer. Men bil har blitt tatt inn,den skulle brukes som delebil. Det holdt ikke å sage av taket. 3 mann og ei pakke med baufil blader og en regntung natt på parkeringsplassen måtte til for å dele den i to. Våre ærlige blå øyne o(g svarte sjeler) holdt ikke for tolleren :seeya: Her nytter ingen lette avtaler eller løsninger tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke importert båt eller motorer. Men bil har blitt tatt inn,den skulle brukes som delebil. Det holdt ikke å sage av taket. 3 mann og ei pakke med baufil blader og en regntung natt på parkeringsplassen måtte til for å dele den i to. Våre ærlige blå øyne o(g svarte sjeler) holdt ikke for tolleren :rolleyes: Her nytter ingen lette avtaler eller løsninger tror jeg.

Dette har nå endret seg nå i allefall, nå er det bare moms på delebiler.  :seeya: Engangsavgiften kommer først hvis man skal skilt på bilen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...