Jump to content

Valg av båt 17-19 fot, kan du hjelpe ?

My2Cents

Recommended Posts

Dette blir mitt første båtkjøp og jeg trenger den input dere her på forumet kan gi.

Jeg bor på vestlandet og har kone og to små barn. Vi er nå på utkikk etter en båt i størrelsesorden 17-19 fot og jeg har som jeg pleier ved andre kjøp trålet både Finn.no samt lest tester osv. Men ingenting kan jo måle seg med praktiske erfaringer fra dere her inne.

Her er noe punkter som dere kan ta med i betraktning;

- Det blir kortere dagsturer, sannsynligvis mest innaskjærs i Boknafjorden og Ryfylkeøyene. Kanskje litt fiske i ny og ne og kanskje en sjelden gang litt vannsport.

- Kona vil IKKE ha type bowrider ala Bella 512 Excel men liker Morgan 5200....

- Maks 150 000,-

- Helst av nyere modell, ihvertfall motoren

- Må kunne ha kalesje slik at vi alle fire kan sitte tørt dersom det en ulykksalig gang skulle komme regnvær her på vestlandet....

- Må ha en god vindskjerm som to kan sitte bak uten at det blir for turbulent

- Økonomisk å drifte og vedlikeholde

- God å sitte i

Så er da spørsmålet - hvilken båt ?

Askeladden 475, Uttern S52, Yamarin osv. osv.

Jeg har som sagt null peiling og setter stooor pris på om noen av dere her inne kan hjelpe meg.

Det du etterspør er allerede godt dekket i forumet her.

Jeg har inntrykk av at trenden går bort fra helt åpne båter.

Kanskje av den enkle grunn at det ikke er sol og vindstille hele tiden.

Skulle fruen ta en prøvetur i ruskevær, mon tro? Været ser jo ut til å skifte fortere og fortere...

De fremste sitteplassene er ofte lite egnet på annet enn helt flatt vann.

Det nytter lite å sitte i sofakroken og avgjøre. Bruk tid på å ta med seg familien pluss et bar tunge bagger og se hvordan båten oppfører seg i sjø. Det er ganske store forskjeller mellom merkene og klassene 17, 19 og 21+ fot.

Jeg oppfatter de såkalte raske "testene" som markedsføres på internett som lite annet enn pjatt for å trekke annonsører.

Vær forberedt på å hoste opp noen kroner til for nyere motor.

Selv syntes jeg de større Ibiza-skrogene dvs over 21 fot var best til å kombinere på både "rask" lav fart (7-12 knop) og ta sjøen mykt i større fart. Men du topper da ofte 150.000 - kroner.

AMT kan også være verdt å ta med i betraktningen.

Etter å ha prøvd flere båter var jeg imponert over sjøegenskapene til Ibiza og jeg har synset noe tidligere om Ibiza'ene her:

Link1

Link2

Lykke til!

Har selv en Morgan5250 og det er jo en bowrider, et konsept jeg har god erfaring med og anbefaler. En båt på denne størrelsen er for liten til å ha noen særlig glede av et dekk/kabin og en helt åpen skjærgårdsjeep er bedre egnet til et varmere klima enn vi har. Er godt fornøyd med båten, ikke hatt noe problemer med den av noe slag overhodet, og motoren på 90hk holder mer enn godt nok til mitt bruk som også inkluderer vannski/wakeboard/rumperister-aktiviteter. Kommer nok til å bytte båten om et par år og da for å få en båt med lenger skrog som vil rimeligvis gi bedre comfort i sjø/bølger. Per i dag sikter jeg mot en Yamarin 63br med 150hk Yamaha, men prisen er jo vesentlig høyere enn på den jeg har.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mange mange tråder som går på akkurat dette temaet. Jeg har anbefalt hver eneste gang en båt jeg hadde for et par år siden. Askeladden Fighter! Mer suveren allround skjærgårdsjeep skal en lete lenge etter til den prisen. Du finner sikker ukurante merker som gir mye båt for pengene også. Men endag skal du selge den, og da er det langt lettere å selge en askeladden enn en micore f eks..

Takk for svarene, jeg ser ved nærmere søk i forumet at det har vært mange slike tråder ja.

Så endte vi opp med en Yamarin 4730 2002 mod. med en Suzuki 50hk 2008 mod. på. Den har kalesje og er vel en grei førstekjøpsbåt vil jeg tro ut ifra det jeg har lest. Så nå kan båtlivet for vår familie straks begynne.

Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål mht. vedlikehold, service og diverse annet.

Takk igjen.

Høres ut som et godt valg og med nesten ny motor - gratulerer! Fant en test av båten som vel også bekrefter at du har gjort et klokt valg. Dessuten er jo båten lett omsettelig (alt er relativt) når den berømmelige trefotssyken tar deg og du begynner drømmen om en bare "litt" større båt?

Takk for det. Dette er en flott innstegsbåt og det blir sikkert greit å gå opp noen fot om en stund og da er det greit å ha en båt som er lett omsettelig.

Ellers - har du noen tips til hvordan båt og motor kan sikres best mulig når den ligger til brygga ? Motor og båt er securemerket men trenger vel noe waier og hengelås for å unngå at de stikker av med den ?

Ellers - har du noen tips til hvordan båt og motor kan sikres best mulig når den ligger til brygga ? Motor og båt er securemerket men trenger vel noe waier og hengelås for å unngå at de stikker av med den ?

Jeg bruker vaier/hengelås når båten er uten tilsyn samt at jeg har et snap-ogg-ratt. Dette i sum gjør båten lite attraktiv/enkel å stjele av ungdom som bare skal leke seg og kjører tanken tom før de slenger fra seg båten, men ingen hindring for proffene som gjerne bruker motorsag for å få en motor løs fra akterspeilet. Derfor har jeg også forsikring. Er egentlig ikke så nervøs for at båten vil bli stjålet siden det er kurant vare og lett kan gjenskaffes, mere redd for herping, og det å måtte være uten båt noen uker midt i den (alt for) korte sesongen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

haker meg opp i en liten sak trådstarter hadde med i sine krav:

vindskjerm og kalesje dersom det skulle komme regn - dette er positivt feil

det skulle vært - vindskjerm og kalesje NÅR DET KOMMER REGN - (for det gjør det ! )

skriver dette da jeg ikke forstår alle som velger åpne skjærgårds jeeper - men meg om det.

[sitatslettet]

haker meg opp i en liten sak trådstarter hadde med i sine krav:

vindskjerm og kalesje dersom det skulle komme regn - dette er positivt feil

det skulle vært - vindskjerm og kalesje NÅR DET KOMMER REGN - (for det gjør det ! )

skriver dette da jeg ikke forstår alle som velger åpne skjærgårds jeeper - men meg om det.

Det var ironisk ment... [/sitatslettet]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...