Jump to content

Marsjfart

jtkristensen

Recommended Posts

Vel ...... en får maksimalt ut av hver dråpe for hver HK en ta ut ..... men det vil vel ikke nødvendigvis si at det er der en har best økonomi, eller mest behagelig gange.... alle skrog har jo sin egen karektersetikk, og det at du ligger på 6, 15, eller 20 knop spiller vel mindre rolle....

Marsjfart er vel en kombinasjon av komfort og økonomi, subjektivt vurdert fra kombinasjonen av det ovenfornevnte og båtens egenskaper, basert på ens egne subjektive kriterier... MAO så er det vel nesten umulig å definere hva marsjfart egentlig betyr da vi alle er forskjellige...  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Litt det jeg ville fram til også! Vanskelig å definere et slikt begrep, i og med at bruken er så forskjellig. For en passasjerferge i trafikk vil marsjfart være det beste kompromisset mellom fart, økonomi og motorslitasje. Skal man fort ut til badeplassen, er fasiten kanskje det samme! Men som kjent, en båt kan jo brukes til mye mer enn det..... Redigert av ynroenn (see edit history)

Jeg har en mariner 4 t 90 hk, og skal jeg fort fra a-b synes jeg som du som startet tråden, at 4000 rpm er et behagelig turtall. 6000 rpm er max for min motor. Uansett putrer jeg nok rundt mest i ca 5 kn på 1.7oo rpm. Da lager jeg neste ikke bølger. Drar jeg på til ca 2300rpm øker jeg kanskje med 1 kn, men kaster opp 1/2m med bølger - og det er for amatører.

Min snart 25 år gamle Ford på 127 hk. holder 2.300 omdr på full pinne i 12 knop. (ferielastet)

Importøren sier: slå av 50-100 omdr. og du kan marsje på det. fart 10.5 knp.

Økonomifart er 8 knop og rundt der. Dieselforbruk: 9 liter pr. time.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...