Jump to content

Marsjfart


jtkristensen

Recommended Posts

Hei, Kan noen fortelle meg om marsjfart er en definert størrelse (f.eks. 1000 omdreininger under maks. turtall), eller er det et mer subjektivt begrep avhengig av komfort, motorgange etc? ØR

<{POST_SNAPBACK}>

Hold på komfortdefinisjonen. Det er vel ikke lett å si noe om hvilken hastighet som er realistisk å holde over lengre tid uten å ta med i betraktningen løse deler og utstyr ombord, mannskapets behov for å kunne utføre ymse gjøremål, og motorens "trivselsturtall".

 

To båter av samme modell med samme motor kan godt ha forskjellig marsjfart fordi alle de andre faktorene virker inn. Ved hvilket turtall rister innholdet i skapene, og når begynner fyllingene i tennene å svinge i takt med motoren?

 

Jeg ser på medsendt "bruksanvisning" fra forrige eier at jeg aksepterer et høyere turtall selv om det ikke uten videre gir noe særlig høyere fart. Men så er diselen så billig her på Palmekysten......

:lol:

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Hei,

Om du søker på marsjfart i forumet vil du finne masse diskusjoner om dette.

 

Jeg har hørt alt fra at man skal kjøre dieselmotorer hardt til at man skal trekke av 25% på maks turtall. Det siste hørte jeg fra den forhandleren jeg kjøpte båten av. Det synes jeg bare er tull - da marsjer båten min 22 knop - mens toppfart er 39 knop, og rent logisk rimer ikke det for meg.

 

Marsjfart for meg er behagelig fart der båt og motor går i harmoni med mannskap og sjø. Jeg marsjer alt fra 22 knop til 35 knop. Normalt ligger jeg i 28-32 knop. Jeg har maks turtall på 3400 Omin. På 3000 Omin "strekker båten seg i vannet" - dvs at den lager lite bølger og har kraft nok til å skyve bølger unna. Dessuten er støyen svært lav fra motoren på dette turtallet (D6 motoren er generelt svært støysvak)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Kan noen fortelle meg om marsjfart er en definert størrelse (f.eks. 1000 omdreininger under maks. turtall), eller er det et mer subjektivt begrep avhengig av komfort, motorgange etc?

ØR

<{POST_SNAPBACK}>

På min VP 41P regner jeg marsjfart ca. 3300 omdr. topp turtall er 3800 - økonomifart ca. 2600 omdr., og behagelig turfart 1500 - 1700 omdr. :wink:

Link to post
Share on other sites

..........Jeg har hørt alt fra at man skal kjøre dieselmotorer hardt til at man skal trekke av 25% på maks turtall.

<{POST_SNAPBACK}>

En bør vel tenke på at 25% avslag ikke er ment for turtall, men 25% av full motorbelastning og er hva som regnes som max kontinuerling gange ( minst et par timer ...) ... Marsjfart er som andre har nevnt, et resultat av kapasitet, komfort, og økonomi..

 

For å finne 25% av toppbelastning (gjelder vel kun for maskiner i "Leisure marine utgave" da industri maskiner skal tåle 100% kontinuerlig), bør en ha maskinenes ytelse kurve med propell belastning tilgjengelig, som forutsetter at du kan oppnå max turtall med belastning. Mine maskiner gir ut 325 HK hver, ved 2300 RPM. Trekk av 25% av 325, så vil du finne ut at jeg ønsker max å ta ut 243 HK av hver maskin som max kontinuerlig belastning, som fra kurven min viser nokså nåyaktig 2100 RPM, som kun er 200 RPM reduksjon av turtall, og ikke 625 RPM som 25% tilsier. Faktum er at jeg marsjer stort sett på 18 - 1900 RPM da det går fort nok, er behagelig og er mer økonomisk.... samt at det sliter mindre på jernklumpene mine. Hvis du ikke kan oppnå max turtall med belastning, bør du ta hensyn til dette når du regner ut din max kontinuerlig belastning for maskinenen dine.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

. . . .(f.eks. 1000 omdreininger under maks. turtall), . . . .

Hvis det skulle være vanlig å trekke av 1000 rpm fra max - da ville jeg få det veldig stille og rolig ombord, dieselregningen ville forsvinne og jeg slapp bryderiet med å kaste løs fortøyninger og denslags :wink::wink::wink:

 

For hos meg er max turtall 450 rpm og til vanlig rusler jeg avgårde med 380-390 rpm.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

marsjer på 2200-2400 maks 3000 forskjellen er 1,5 knop og mindre støy  :yesnod:

Perkins 4.107 på 47 hk i en Tresford 26  :sailing:

 

Ser ikke noen grunn til å pine motoren å brenne mye ekstra drivstoff for 1-2 knop mere  :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Just det samme på min òg! (får ut litt mere fart på maks da men men)

 

22-2400 omdr er fin fint for perkins 4107/4108 tror vi har maskinene i MANGE år til LALUNA!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar, spesielt hadde jeg sans for Poseidons innspill. Hadde min 115 hk Merc, firetakter med max turtall på 5500rpm+ som referansebakgrunn da jeg indikerte 1000rpm av fra full spiker, skjønner det var litt korttenkt.

 

Jeg har en Askeladden 605 som jeg synes har en veldig behagelig gange ved 4000 rpm, da ligger jeg rundt 20 knop.

ØR

Link to post
Share on other sites

-Mine to vp 40 motorer marsjer fint på 3100-3200 o/min, og ca. 20 knop, men båten trives bedre jo fortere det går unna.(kapteinen også) Så maks marsjfart ligger på 23-24 knop og 3400-3500 o/min.(jada, vet at maks skal være 3400 o/min) Mens maksfart er 27-28 knop og 3700 o/min.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to store Perkinsmotorer ombord (6.354 HT). Disse har et top turtall på 2 400 RPM, og de trives bra på det turtallet, ikke noe problem. Men, lommeboka trives ikke fullt så bra. Fabrikken sier at topp turtall kun skal brukes i 1/2 time, da må motorene roe seg i 10 minutter, før man på ny kan sette topp turtall. Båtskroget "slipper" vannet (halvplaner) på et turtall på 1 900 - 2 100 RPM, avhengig av last, og i dette turtallsområdet går motorene meget lett, og det virker nesten som de koser seg, ingen viberasjoner, forholdsvis lite støy. Dieselforbruket er halvparten av hva det er på fullt turtall. Hastighet er 11 - 13 knop, mot 13 - 16 knop på fullt turtall, avhengig av bølger og last.

 

Marsjfart for meg blir derfor 11 - 13 knop når jeg skal gå over lengre avstander.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke turteller på min FM 8-12 , men hva er max turtall på den? Har hørt 1500 o/min jeg. Er ikke det lite?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei enter4u!

 

Vi har lik motor som deg og jeg har fått oppgitt 1100 o/min som maks. Det minste jeg kan gå på før den "kveles" er ca. 200 o/min. Jeg har aldri turt full gass på motoren, og tror heller ikke jeg vil gjøre det... Hvis du vil kan jeg sende deg to filer hvor det står teknisk data om FM-motoren og bruksanvisning?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Min MD2B har max turtall på 2500 rpm, men eg har min marsjfart med eit på turtall på 1200 rpm. Da tusler båten avgårde i snaue 6,5 knop og det støyer lite. Drar eg på til max turtall kommer eg vel meg opp i oppunder 10 knop, men da rister og bråker det så fælt at det overhode ikkje er behagelig :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

For meg er det 3 betegnelser: Toppfart, marsjfart OG økonomifart... For enkelte kombinasjoner (båttype og motor) er kanskje marsjfart og økonomifart det samme, men for meg med (nesten) planende båt ikke; Maksfart er "full pinne" (25-26 knop) med litt vingling OG raskt krympende lommebok, marsjfart ligger på 22 knop, mens øko-fart ligger på 18 knop: Båten begynner å plane ved 15-16 og er kommet godt over "kneika" ved 18; (Og lommeboka liker seg godt!)

 

(Et annet moment (uten sammenligning forøvrig) er at E-Techmotoren på tomgang driver båten frem med et forbruk på 0,3 liter pr. Nm; Problemet DA er at farten er heller mokroskopisk :lol: Best egnet til dorging... )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

..... Drar eg på til max turtall kommer eg vel meg opp i oppunder 10 knop  :eek: 

:confused: Da må du ha Norges raskeste Troll 20 :wink::lol: "Speed-Troll" ?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner Maks turtall på Md17C ?

 

Han jeg kjøpte snekka av oppga marsjfart til Ca 2000. Da går båten opp mot 7 Knop. Men bråker.

På 1800 går den 6,5 knop og bråker en den mindre.

på 1500 går den fortsatt Ca 6 knop, og da meget behageligere støynivå.

 

Jeg går ofte rundt 1500 omdr. da 1 knop fra eller til ikke spiller SÅ stor rolle (selv om det er 1/7 av potensialet da).

 

Men dersom Maks turtall er mye mer enn 2000 omdr, og det allerede er tatt av det som skal på marsjfart når man ligger der, så er det kanskje dumt å ligge så lavt likevell ?

 

Hva er fartspotensialet til Nidelv 24 egentlig, 6-7 Knop er vel nokså Normalt?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mener å huske fra en fjern fortid at MD 11 C makser på 2.500 rpm.

 

Ang. marsjfart så må vel det mest fornuftige være å legge marsjfarten der dreiemomentet er på topp. Hvor enn det er varierer fra motor til motor, men det er i alle fall der man får mest ut av hver dråpe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg opererer med et ganske vidt spekter når jeg prater om marsjfart (er klar over at dette er min subjektive opplevelse av begrepet)

 

1. Marsjfart "kosefart": = 6-8 knop, ca. 1500-2000omdreininger, motoren går lydløst, fint og prate/drikke kaffe! (eller :cheers: )

 

Mellom 8 og 12 knop begynner skroget å "brøyte". Altså er turtallsområdet mellom 2000rpm og 4000rpm helt uaktuelt! Begynner å plane ved ca. 12 knop, glir over i plan ved 17 knop

 

2. Marsjfart "Økonomi":= 20-22 knop, 4000rpm, motoren går veldig uanstrengt og bruker, etter forholdene, lite bensin. Gasshendelen på ca 1/2 gass :drink:

 

3. Marsjfart "Jeg skal fort fram uten at det koster skjorta!": Opp mot 5000 rpm, fart 27-29 knop, FØler at dette er en fart som passer motor og skrog veldig bra, samtidig som at bensinforbruket ligger rundt halvparten av maks (som skulle være rundt 70l/time for en eldre 115hk totakt). Gasshendelen på ca. 3/4 gass. Ved å dra på til fullt øker turtallet til 5800 rpm (litt liten propell) mens farten ikke øker til mer enn 33 knop med maks trim ut. Altså mye ekstra bensin/bråk for en relativt liten fartsøkning!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. marsjfart så må vel det mest fornuftige være å legge marsjfarten der dreiemomentet er på topp.  Hvor enn det er varierer fra motor til motor, men det er i alle fall der man får mest ut av hver dråpe.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel ...... en får maksimalt ut av hver dråpe for hver HK en ta ut ..... men det vil vel ikke nødvendigvis si at det er der en har best økonomi, eller mest behagelig gange.... alle skrog har jo sin egen karektersetikk, og det at du ligger på 6, 15, eller 20 knop spiller vel mindre rolle....

Marsjfart er vel en kombinasjon av komfort og økonomi, subjektivt vurdert fra kombinasjonen av det ovenfornevnte og båtens egenskaper, basert på ens egne subjektive kriterier... MAO så er det vel nesten umulig å definere hva marsjfart egentlig betyr da vi alle er forskjellige... :crazy:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jøssameg.  Det er omtrent hva mine to TAMD 60 C forsyner seg med i 20 kn.  Grøss og gru når prisforskjellen på bensin kontra diesel tas i betraktning ...  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Men på 20 knop (halv gass) går det ikke mere enn 25-30 liter. Ved 5000 rpm går det ca 35 liter tenker jeg (28knop)

 

MEN så har jo du litt større båt enn meg da! Fikk nesten lyst på ny motor nå! Det er bare det at du skal kjøre ganske mye for å tjene inn en ny motor til 110 000! Men når e-tec kommer i 115hk utgave så spørs det....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...