Jump to content

Marsjfart


jtkristensen

Recommended Posts

I hovedsak er der 2 kriterier for for å angi marsjfart:

1: Motorens spesifikasjoner. Motorer klassifiseres normalt i 4 klasser fra pleasure til heavy-duty (husker ikke i farten hva de 2 "mellomklassene" kalles). Pleasure betyr at motoren skal gå max 10% av tiden på full last og resten av tiden på max 90% last i max 300 timer pr år. Heavy duty betyr at motoren er bygd for 100% last kontinuerlig i ubegrenset antall timer pr år. De 2 "mellomklassene" er da rimeligvis noe "midt mellom".

2: Båten og motorens oppførsel, dvs. der motoren "koser seg" innenfor dens spesifiserte belastningsklasse samtidig som båten går greit og uanstrengt, vanligvis der skroget har en økonomisk gange og oppfører seg pent.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I hovedsak er der 2 kriterier for for å angi marsjfart:

1: Motorens spesifikasjoner. Motorer klassifiseres normalt i 4 klasser fra pleasure til heavy-duty (husker ikke i farten hva de 2 "mellomklassene" kalles). Pleasure betyr at motoren skal gå max 10% av tiden på full last og resten av tiden på max 90% last i max 300 timer pr år. Heavy duty betyr at motoren er bygd for 100% last kontinuerlig i ubegrenset antall timer pr år. De 2 "mellomklassene" er da rimeligvis noe "midt mellom".

2: Båten og motorens oppførsel, dvs. der motoren "koser seg" innenfor dens spesifiserte belastningsklasse samtidig som båten går greit og uanstrengt, vanligvis der skroget har en økonomisk gange og oppfører seg pent.

 

1: Sikkert riktig?

 

2: Av VP-mekanikere blir jeg fortalt at det holder å "lette" 100-200 o/min fra maks turtall. Det er maks marsjfart ilflg dem. Min TAMD 40 skal ha maks 3600 o/min og har det ved ferielast. Jeg marsjer med maks 3200-3300 o/min og synes motoren går uanstrengt da.

PS! Jeg marsjer oftest på langt lavere turtall innasjkærs.

 

Ellers er det nok bedre å få vite hva maks hastighet ved full ferielast er,  og deretter beregne ca hvor mye du selv mener er riktig marsjfart.

Link to post
Share on other sites

1: Sikkert riktig?

 

2: Av VP-mekanikere blir jeg fortalt at det holder å "lette" 100-200 o/min fra maks turtall. Det er maks marsjfart ilflg dem. Min TAMD 40 skal ha maks 3600 o/min og har det ved ferielast. Jeg marsjer med maks 3200-3300 o/min og synes motoren går uanstrengt da.

PS! Jeg marsjer oftest på langt lavere turtall innasjkærs.

 

Ellers er det nok bedre å få vite hva maks hastighet ved full ferielast er,  og deretter beregne ca hvor mye du selv mener er riktig marsjfart.

Jeg hadde en MD40 i 16 år, og den første tiden brukte jeg den samme marsfarten som deg.  Imidlertid, når jeg skulle gå lange strekk ble det kjedelig, så da dro jeg på for fullt.  Time etter time med 3 600 rpm gikk unna.  Aldri noe problem.  Men du verden som den klarte å forbrenne diesel da.  Det bare rant igjennom.

 

I dag er jeg mere opptatt av marsjfart, og ligger svært sjelden på topp turtall.  Når jeg går med samme hastighet på FLIII som jeg gjorde på topp turtall med FLII, bruker jeg like mye diesel.  To 5,8 litere bruker like mye drivstoff som en 3,6? liter, og de flytter et skrog som er nesten tre ganger så tungt.

 

Misforstå meg rett, jeg bruker mere drivstoff nå enn tidligere i løpet av en sesong, for MD 40 motoren brukte jo nesten ingenting når vi bare tuslet rundt i fjorden, mens FLIII bruker nesten like mye på 1000 rpm som på 1700 rpm.  I tillegg bruker vi båten mye, mye mere nå.  37 fot gir betydelig mere komfort enn 30 knop.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

2: Av VP-mekanikere blir jeg fortalt at det holder å "lette" 100-200 o/min fra maks turtall. Det er maks marsjfart ilflg dem.

Dette er sikkert riktig for din motor, men det er avhengig motortype. Max. kontinuerlig turtall er normalt oppgitt i håndbok for motor.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt mange teorier om dette med marsjfart på dieselmotorer. Forhandleren der jeg kjøpte 690'en vår sa at marsfart var maks turtall -25% :smiley: Det tror jeg ikke før han kan bevise det. Yanmar sier "don't baby your diesel engine" - dvs ikke vær for snill mot motoren.

 

På min lille Mercruiser 1.7DTI har jeg maks turtall på 4300 Omin. Jeg pleier å ligge på 3800-4000 Omin. Da går båten bra i vannet (23-25 knop), og motoren virker uanstrengt med et behagelig støynivå.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Det jeg kan fatte av diskusjonen så kan dette med marsjfart tolkes på to måter;

 

1. Marsjfart defineres etter visse tekniske spesifikasjoner på båt og motor med hensyn til vekt og egenskaper.

 

2. Marsjfart kan også definerse etter subjektive kriterier som behagelig fart for båt, motor og sist men ikke minst mannskap.

 

Jeg velger foreløpig å forholde meg til tolkning nr 2.

Takk for opplysende innlegg.

Link to post
Share on other sites

Noen tanker rundt effekt og turtall:

 

Jeg mener å huske at båtens propell tar ut motoreffekt proporsjonalt med turtallet i tredje potens.  Det betyr at når man slakker av 10% av turtallet fra max vil effektuttaket bli:

 

(100%-10%)^3 eller 0,9*0,9*0,9 = 73%

 

10% turtallsreduksjon betyr derfor 27% hestekraftreduksjon.

 

Hilsen Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Min forståelse av problematikken:

Jeg deler " fart" inn i tre: Toppfart (maksimalt kraftuttak uavhengig av tid), marsjfart (det maksimale motoren kan yte time etter time) og økonomifart (1: Minst mulig drivstofforbruk fra A til B, samt 2: På kortest mulig tid (underordnet!)) (Dette for planende båt)

Det som avgjør båtens fart gjennom vannet (ikke pinnebåt) er skrogform, vekt og arealet av våt flate. For en deplassementbåt (snekke o.l.) er økonomisk fart i hovedsak bestemt av vannlinjelengden. Det er ikke uvanlig at økonomifart kan ligge på 40% av maks turtall for en litt overmotorisert snekke. For en planende båt kan den mest økonomiske hastigheten ligge på ca. 70% av maks turtall. (Forbruk pr. distanse!)

For å ta min egen båt som eksempel: Den er en planende båt med en antydning av kjøl (som planer ut mot hekken); Den gamle motoren var på 55 Hk (i minste laget) og båten planet skikkelig ut ved 17 knop, men da hadde jeg nesten full fart på motoren.... maks fart var 21 knop hvis det ikke var flere personer i båten, med 2 personer i tillegg og full 80 liters tank ble maks fart 19 knop. Forbruket var på ca. 1.2 liter / nm. Med ny motor på 75 Hk vil jeg ikke ha problemer med å opprettholde 18-19 knop, selv med 70% pådrag og forbruket vil faktisk synke; Antar at forbruket vil krype ned mot literen med den nye. (I tillegg er det en insprøytningsmotor, men DET er ikke tema her, forbruk ca. 0,8L/nm)

Men i tillegg har jeg en 15 Hk 4-takter Honda på siden bak; Med ca. 3,5 knops fart med DEN motoren, vil forbruket komme under halvliteren / nm. På grunn av at SKROGFORMEN er planende, vil motstanden opp mot 6-7 knop bli vesentlig høyere for min båt enn for en "gammeldags" snekke. (Eks.: 20 Hk diesel vil kanskje gi DEN en fart på 7 knop, MYE mere økonomisk enn min båt!!)

Den beste boken jeg kan anbefale for oss motorbåteiere er "Alt om motorbåten" av Joacim Schult fra Nissen-Lie forlag i Oslo, ISBN 82-7340-012-3

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

2. Marsjfart kan også definerse etter subjektive kriterier som behagelig fart for båt, motor og sist men ikke minst mannskap.

Jepp. Når motor og båt føles som om de har det bra har de antagelig akkurat det. En enkel, og også noenlunde riktig, definisjon av marsjfart er, som nevnt i tidligere innlegg, å trekke av 10% av max. turtall.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1: Sikkert riktig?

Nå sitter jeg ikke på noen motorspesifikasjoner akkurat her og nå (Er fortøyd til en holme i Fitjarøyene med mobil og iPaq) men et eksempel på forskjellen i belastningsklassene jeg har i hodet er Detroit Diesel 6-71. I heavy duty versjon er den på 165-180 hk og varer evig, dvs. adskillige 10-talls tusen timer. Om en henger på turbo, intercooler og slikt pjask kan den yte opp mot 1000 hk men da er den moden for full overhaling etter 1000 timer. Det er ikke uten grunn at mange lystbåtmotorer er moden for den evige fellesferie etter 2-3000 timer, men 3000 timer er jo også ganske mange år i lystbåtsammenheng.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Dette begrepet brukes i mange sammenhenger. Jeg velger legge min uvitenhet helt åpent til skue, jeg er sannelig ikke sikker på hvordan man beregner den.

 

Jeg er klar over at det for noen maskiners del sies noe om at man stort sett skal bevege seg så-og-så langt ned fra maksimalt turtall for at maskinen skal trives. Noen maskinmanualer angir dette, andre ikke. Selv har jeg hatt en viss interesse av å finne ut på hvilket omdreiningstall båten gir meg følelsen av å trives, og hvor jeg og min familie trives. Dette blir da den farten vi stort sett beveger oss i. Gjennomgående erfaring fra flere båter er da at vi legger oss noe under den farten som er oppgitt som "marsjfart".

 

Vi har en Viknes 1030, årets modell med Yanmar som yter 340 hk. Den skal da ifølge brosjyren ha en marsjfart godt i overkant av 20 knop (visstnok angitt til 24 knop). Vi finner at en fart på 17-18 knop, omdreiningstall 2700 (maks 3400) gir et meget behagelig lydnivå, overraskende lavt drifstoff-forbruk, og stort sett stor båtglede. Dette er da familiens marsjfart, som adskiller seg fra båtens.

 

Noen som kan fortelle meg hva som er kriteriene for at man befinner seg i båtens marsjfart? Gjør jeg noe galt mot maskin/ båt eller annet ved å adoptere en marsjfart på 18 knop?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Begrepet "marsjhastighet" er et relativft vidt begrep. Som jeg har lært det så er det den hastighet båten går mest økonomisk samt den hastighet du føler motoren trives best med.

 

På min motor så er best økonomihastighet på ca 3500 omdr, maks hastighet er 5500 omdr.

 

Marsjhastighet = økonomihastighet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Gjør jeg noe galt mot maskin/ båt eller annet ved å adoptere en marsjfart på 18 knop?

Selvsagt ikke  :rolleyes: Jeg vet heller ikke helt hva marsjfart er. Tror vel egentlig at det er hva båtprodusenten oppgir som maks kontinuerlig fart, noe jeg har oppfattet er ca. 300rpm under maks.

 

Men ikke dermed gitt at dette er behagelig marsjfart for mannskapet. Med våre båter er vi kommet til at en behagelig marsjfart er rundt 25-26 knop (når vi først går hva vi kaller fort). Dette var greit for Hannah II med en maksfart på 32 knop, men som kunne marsje i 29. Og det er veldig behagelig og støysvakt i Hannah III med maksfart på nesten 42 knop, og som uanstrengt masjer i 35+ knop.

 

Sjøer det litt må vi ned i fart for at familien skal trives. Og er det (hva vi oppfatter som) store krappe bølger midt i mot er kanskje 12-13 knop mer enn nok.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg hva som er kriteriene for at man befinner seg i båtens marsjfart? Gjør jeg noe galt mot maskin/ båt eller annet ved å adoptere en marsjfart på 18 knop?

Se denne lenken her http://www.yanmarhelp.com/operate.htm.  Denne forteller deg hvilken maks. kontinuerlig omdreining du kan ha.  For å finne ut ideell omdr. mht. forbruk og effektuttak, kan du finne ut dette av motorens ytelseskurve. Lenken forteller hvilken fremgangsmåte du kan bruke.  Håper dette kan hjelpe deg, og ellers lykke til med kjempefin båt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Min lille diesel motor som sitter i ei lita snekke har max turtall på 3000 r/min (7 knop). Masjer over lengre strekninger på ca 2600 r/min (6 knop). Lydmessig er det 2000 r/min (5 knop) som passer best. Har funnet ut at motoren triver godt med ca 2600 r/min over lang tid, så jeg har "gjort det" til marsjfart på snekka mi.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Min mening er at det er 3 hastigheter: Max fart, marsjfart og økonomifart. Max fart er den høyeste hastigheten du kan få (på noen båter (diesel) kan den farten kun holdes i kort tid). Marsjfart er den farten du kan gå med kontinuerlig uten å overbelaste motoren. Økonomifart er den hastigheten du rekker lengst med pr. liter brennstoff. Hvor mange "%" du drar gassen tilbake for økonomifart, avhenger av skrogtype...

For planende båt med påhengsmotor er det gitt et eksempel på økonomifart  HER

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takk, Andreas!

 

Dermed skulle jeg ha lært ikke å starte nye tråder.....

Joda, hvis ikke en tilsvarende tråd fantes fra før.  :cheers:

 

Det finnes 3 grunner å gjennopplive passende gamle tråder istedenfor å starte nye:

 

1) jeg trenger ikke å kategorisere den nye tråden

 

2) de som vil informere seg om det som ble skrevet før om en sak trenger ikke å gå innom flere gamle tråder.

 

3) dokumentet 'emne-oversikt' blir stadig større og tar lenger tid til å laste ned. Men skal vi dele det opp så må vi også legge inn andre og kanskje ikke så fleksible søkemuligheter enn de browseren tilbyr (f eks CTRL-F i IE)

 

Argument 2 og 3 gjelder fortsatt

 

Argument 1 begynnte å bli ganske tungveiende for meg ettersom vi ble flere og jeg hadde litt å streve med å følge opp. Men etter at jeg fikk ADSL og alt nå går online og jeg modifiserte mine verktøy så har det blitt en god del lettere igjen. Men fortsatt vokser vi, så situasjonen kan bli verre igjen.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, hvis ikke en tilsvarende tråd fantes fra før.  :smiley:

 

Det finnes 3 grunner å gjennopplive passende gamle tråder istedenfor å starte nye:

 

1) jeg trenger ikke å kategorisere den nye tråden

 

2) de som vil informere seg om det som ble skrevet før om en sak trenger ikke å gå innom flere gamle tråder.

 

3) dokumentet 'emne-oversikt' blir stadig større og tar lenger tid til å laste ned. Men skal vi dele det opp så må vi også legge inn andre og kanskje ikke så fleksible søkemuligheter enn de browseren tilbyr (f eks CTRL-F i IE)

 

Argument 2 og 3 gjelder fortsatt

 

Argument 1 begynnte å bli ganske tungveiende for meg ettersom vi ble flere og jeg hadde litt å streve med å følge opp. Men etter at jeg fikk ADSL og alt nå går online og jeg modifiserte mine verktøy så har det blitt en god del lettere igjen. Men fortsatt vokser vi, så situasjonen kan bli verre igjen.

 

:smiley:

Dette hard du helt rett i Andreas, må ta meg selv i nakken på dette. Plutselig kommer jeg på noe som jeg må spørre om, vips så er en ny tråd laget. Skulle kanskje brukt søkefunksjonen og Emne-oversikt mere en det vi gjør.

 

Jeg tar dette til etteretning, trur kanskje det er flere en bare meg som burde gjort dette.

 

Det er så lett å lage ny tråd. :cheers:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...