Jump to content

Ha litt 2-taktsolje på dieseltanken?

Maximfan

Recommended Posts

Som smøring: 2-t olje / Statoils tilsettning(tror den har 2 effekter, både smøre og høyne cetan-tallet på dieselen) med 2-t olje ville jeg kjørt ren diesel før vinteropplag-

Som røykbekjemper og forbrenningsforbedrer: Hammerdown eller Statoil Forbrenningsforbedrer.

Slik har jeg oppfattet det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De fleste som har hatt en 2-takt påhengsmotor vet at man skal kjøre forgasseren tom for bensin om motoren skal vinterlagres. Dette gløres på grunn av at 2-takts oljen "levrer seg" og kan stoppe til dyser, gjøre flotører treg etc.

hmm Det jeg har hørt er at du skal kjøre den på land med ferskvann. Så etter en stund kvele den med "Storage fogging oil" Så til sist drenere forgasserne for bensin.

Og hva er så storage fogging oil?

Sist jeg så på det så var det akkurat det samme som totaktsolje

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har tidligere ikke hørt om dette med påfylling av olje til diesel.

Jeg har GM Detroit, 2t v71.

Fra samme dieseltank drives vannbåren varme med egen brenner.

Detroiten ryker noe, spesielt under belastning.

Skuta ligger ute hele året, og brukes jevnlig deretter.

Bør jeg da fylle på olje?

Hvor mye isåfall? ( ca 1500 liter hver gang jeg fyller.)

Vil brenneren i varmeren ikke ta skade av dette?

Hvis Hammerdown virker som kondensfjerner er jeg meget skeptisk til å bruke dette på Common rail motorer. Vannet blir jo ikke kondensert,det blander seg med drivstoffet,og det liker ikke injektorene til f.eks Volvo D serie.

Hvorfor liker ikke injektorene at det er emulgert vann i brennoljen? Når det er blandet Hammerdown i brennoljen, blir jo vannet innkapslet i oljen, og da kommer ingen materialflater i common rail-systemet i kontakt med vannet. Med andre ord: Ingen av komponentene i systemet "vet" at det er vann inne i oljedråpene, og derfor reagerer de ikke annerledes enn når motoren kjøres på bare brennolje.

Egentlig burde jeg ikke ha sagt at Hammerdown virker som kondensfjerner, for de tilsetningene som har fått navnet kondensfjerner (består hovedsakelig av isopropanol), fjerner ikke kondensen, men setter ned dens frysepunkt. Hammerdown fjerner faktisk kondensen, men setter ikke ned dens frysepunkt.

til Motorconsult - jeg har spurt deg på email om dette også, men ikke fått svar: Er det OK å bruke Hammerdown på common rail motorer der trykket er 1600 bar?

Selvfølgelig er det OK å bruke Hammerdown og dets konkurrerende produkter (f.eks. de noe dyrere tilsetningene Mergi, Clean Power, Lubrisol, m.fl.) på common rail. Med trykk på 1500-1800 bar, komprimeres olje, Hammerdown og eventulet vann litt, men det har ingen virkning på oljens egenskaper i common rail-systemet.

Kjenner enkelte som mener at å benytte bensin og totaktsolje som tilsetning på kalde tider, men det på bil, for å få en mer lettstartet motor er en fungerende løsning...

Bra eller ikke, det får de som kan mye om slike motorer diskutere.

Sprøyter man bensin inn i en dieselmotor, kan det skje spennende ting, men hvorfor ikke vente til Nyttårsaften? Da smeller det jo likevel uten at man behøver å satse livet.

Kanskje derfor de aller fleste båter blir levert med vannutskiller og dieselfiltere? Fordi verden ikke alltid er ideell...

Vannutskillere er fine greier, men kommer det vann dit, har det vært vann i tanken, og det er i tanken - ikke i vannutskilleren - at eventuelle dieseldyr dannes.

• 13 år senere...
Motorconsult skrev On 7.8.2010 at 18.55:

Sprøyter man bensin inn i en dieselmotor, kan det skje spennende ting, men hvorfor ikke vente til Nyttårsaften? Da smeller det jo likevel uten at man behøver å satse livet.

Lurer på om du kan nevne navet på ett eneste oljeselskap, som IKKE har tilsatt bensin i sin vinterdiesel etter år 2000 ?

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Lurer på om du kan nevne navet på ett eneste oljeselskap, som IKKE har tilsatt bensin i sin vinterdiesel etter år 2000 ?

Nå må du ikke være så kritisk @dieselfan. Det er aldri noe gøy når gode diskusjoner blir ødelagt av harde fakta :giggle:

Men tilbake til totaktsolje. Hva tenker du om å ha det i dieselen, er det noe jeg bør vurdere på min Yanmar 4LHA som er født for 19 år siden? Jeg synes det har vært gode argumenter både for og mot i denne tråden. Motargumentet må vel være dersom denne olja kan danne et klebrig lag på deler i dieselpumpa eller dysene ved opplag. Dessuten, hvorfor totaktsolje, hvorfor ikke firetaktsolje?

Totaktsolje løser seg vel lettere i bensin enn vanlig smøreolje, har jeg blitt fortalt. V8'ern i Hulda har blitt forulempet med både Volvo dieselforbedrer og 2-taktolje. Den starter på første klikket uten røk uansett. Nå har jeg sluttet med alt det der. Familien har en del dieselbiler av varierende kilometerstand og årgang. Noen går svært lite, noen går middels, en vinterlagres, noen har commonrail, andre ikke. De får ikke noe annet enn diesel. Og alle, uten unntak, funker upåklagelig.

Aggregatet til Hulda går noen få timer i året, ryker som et helvete, uansett remedier på tanken. 

Min mantra er at alle tilleggsgreier man heller ned på tanken, med unntak av dieseldyrdreper, er bortkasta energi. Bedre å kjøpe seg en lettøl.

Komodo skrev for 13 timer siden:

hvorfor totaktsolje, hvorfor ikke firetaktsolje?

Argumentlista for det er ganske lang. Holder vi oss til de viktigste vil jeg trekke fram at 2T olje blader seg lett med diesel, og holder seg emulgert godt over tid. 2T olje er "proppet" med inhibitorer som er håndsydd for å hindre kjemiske negative prosesser som de fleste av oss kjenner som "rust".

Motorolje er designet til å danne en sterk lavfriksjonsfilm, den kapsler inne fragmenter og gjør dem mindre skadelige for motoren, og frakter fragmentene til oljefilteret og "leverer" dem der.

Motorolje feller seg ut raskere enn enn 2T olje.

Den innholder mindre mengder med "rust-hindrene tilsetninger" enn 2T olje.

Har du en høysmal tank så rist opp 1dl 2T olje i 4-5 liter diesel, også hell den oppløste 2T oljen på tanken. Ikke hell 1 liter 2T olje rett i påfyllingen, det er å skape unødvendig risk.

De som etter min mening har størst nytte av 2T som tilsetning i dieselen, er de som monterer ny filter, uten å prefylle, også drar motoren på starteren i 5 minutter for å trekke frem diesel til dieselpumpa (i den perioden er dieselpumpa tilnærmet tørr, og det er betydelig risiko for å skape friksjonsskader internt i dieselpumpa. 

Common Rail pumpene til Bosch er meget sårbare for dette, og vil nok ha større mulighet til å overleve en dustete eier, dersom den lille dieselen som er i pumpa inneholder litt ekstra smørende 2T olje.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...