Jump to content

Størrelse på båt ved kjøp/salg


Jakob

Recommended Posts

Må faktisk innrømme at jeg til dags dato ikke har målt noen av båten jeg har eid eller disponert.  Har jeg solgt en båt har jeg gått utifra hva som stod i kontrakten når jeg kjøpte båten.  Sist gang jeg solgte fikk jeg faktisk en telefon fra den nye eier, som ikke var helt fornøyd siden båten var oppgitt til ca 32 og den faktisk bare var 31.5 fot. Om ny eier har målt riktig vet jeg ikke, men det går jeg faktisk ut i fra. Syntes dette var ekkelt og fortalte som sant var, at jeg ikke har målt båten selv, men gått ut i fra kontrakten når jeg kjøpte båten.  Har aldri tenkt over lengden...  Vel jeg gav en liten kompensasjon selv jeg kanskje egentlig ikke hadde behøvd.  Eller ??

 

MVH

 

Pjolter  

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kikket litt, blant annet litt på denne ISO 8666 standarden. Denne inneholder jo flere typer mål, men det vil fortsatt være tvil om Lh=Lenght Hull, siden dette er skroglenden. Eventuell integrert badeplattform som er del av skroget vil fortsatt være en del Lh, mens henger plattformen som en leppe ut akter så er den ikke det. Dette medfører jo at en båt som har integrert plattform fortsatt vil være lengere enn en den som ikke har, selv om den innvendige lengden er lik. Dette målet har med designet av båten å gjøre, og de allef fleste moderne skrog har jo integrert plattform og dermed blir Lh ganske lik Loa for skrog uten nebb i baugen. Lg = "waterline length, boat fully laden", gir vel ikke noe eksakt informasjon om skroglengde, men sett i sammenheng med Lh kan den gi en indikasjon på hvordan skroget er utformet

 

Dette er nok noe vi som forbrukere må leve med, og før man sjekker en båt kan det jo være greit å undersøke litt om disse målene på den aktuelle båttypen. Er det integrert badeplattform så er denne medregnet i Lh, er det stor forskjell på Lh og Loa så kan det bety at skroget har et langt nebb, eller at badeplattformen stikker langt utenfor skroget. Det er mange muligheter her, og at det er fort gjort å gå i fella er jo også sikkert.

 

Det er sikkert en del av båteierne som mener at utsyret de rår over er lengere enn det egentlig er også  :crazy:.... Da kan det for bli med båten som det er med fisken han negnag fikk.... den vokser med årene. Det er jo ikke alle som slår av litt for kjente heller... :confused:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kikket litt, blant annet litt på denne ISO 8666 standarden. Denne inneholder jo flere typer mål, men det vil fortsatt være tvil om Lh=Lenght Hull, siden dette er skroglenden. Eventuell integrert badeplattform som er del av skroget vil fortsatt være en del Lh, mens henger plattformen som en leppe ut akter så er den ikke det. Dette medfører jo at en båt som har integrert plattform fortsatt vil være lengere enn en den som ikke har, selv om den innvendige lengden er lik. Dette målet har med designet av båten å gjøre, og de allef fleste moderne skrog har jo integrert plattform og dermed blir Lh ganske lik Loa for skrog uten nebb i baugen. Lg = "waterline length, boat fully laden", gir vel ikke noe eksakt informasjon om skroglengde, men sett i sammenheng med Lh kan den gi en indikasjon på hvordan skroget er utformet

 

Dette er nok noe vi som forbrukere må leve med, og før man sjekker en båt kan det jo være greit å undersøke litt om disse målene på den aktuelle båttypen. Er det integrert badeplattform så er denne medregnet i Lh, er det stor forskjell på Lh og Loa så kan det bety at skroget har et langt nebb, eller at badeplattformen stikker langt utenfor skroget. Det er mange muligheter her, og at det er fort gjort å gå i fella er jo også sikkert.

 

Det er sikkert en del av båteierne som mener at utsyret de rår over er lengere enn det egentlig er også  :crazy:.... Da kan det for bli med båten som det er med fisken han negnag fikk.... den vokser med årene. Det er jo ikke alle som slår av litt for kjente heller... :confused:

Dette med integrert platform er etter mitt syn ikke noe problem i denne sammendheng da plattformen i praksis fremkommer ved at en skillevegg er plassert på akterdekk.  Skrogets hullrom er da fortsatt tilgjengelig. Fritthengende nebb og plattform liker jeg ikke blir tatt med i ved angivelse av båtens lengde.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I sommer tok jeg noen turer til Kristiansund og der ble jeg liggende ved siden av en 29 Scand

Baltic av noe eldre modell og der fant jeg ut at Balticen var akkurat like lang som min båt.

Da har jeg også tatt med badeplattformen til Balticen.

 

Siden vi lå side ved side var det lett å måle lengdene mot værandre, min båt er en NB 820

Sport på 27 fot. :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

I sommer tok jeg noen turer til Kristiansund og der ble jeg liggende ved siden av en 29 Scand

Baltic av noe eldre modell og der fant jeg ut at Balticen var akkurat like lang som min båt.

Da har jeg også tatt med badeplattformen til Balticen.

 

Siden vi lå side ved side var det lett å måle lengdene mot værandre, min båt er en NB 820

Sport på 27 fot. :wink::lol:

 

Vet ikke hva målene er på din båt, men her har du de riktige målene på Scand 29 Baltic:

 

Skroglengde: 884 cm

Lengde inkl. plattform og baugspyd: 968 cm

Bredde: 328 cm

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva målene er på din båt, men her har du de riktige målene på Scand 29 Baltic:

 

Skroglengde: 884 cm

Lengde inkl. plattform og baugspyd: 968 cm

Bredde: 328 cm

Har en NB 820 sport selv og den er oppgitt med:

- Skroglengde: 820 cm

- Totallengde: 820 cm

- Bredde: 300 cm

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei

Båten heter TRADER-39.

I.flg. måling i Skipsregisteret NOR er båten 11,80 x 4,05.

11,8/39 =0,30256410256410256410256

Dv.s. 1 fot er i dette tilfellet 0,3026 m.

Dette er en så gammel båt (-80Mod.), så her er det den reelle

skroglengden som er målt uten baugspyd og badeplattform.

Hvis spyd og plattform er en integrert del av skroget,

så skal dette måles inn som skroglengde.

Moderne båter har som regel dette integrert.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...