Jump to content

Størrelse på båt ved kjøp/salg


Jakob

Recommended Posts

Siden jeg selv skal selge båten jeg har nå blir det til at annonsene på både Finn.no og båtnett bli gransket. Skal jo ha båt igjen. Ser også at endel andre på forumet er i samme båt.

Det som slår meg ennå en gang er de forskjellige størrelser en båt kan bli oppgitt med 30fot...32 fot.....34 fot, på samme båttype! I et annet inlegg blir en Nimbus 3003  antydet til å være rundt 27 fot...

 

En bekjent ble svært skuffet da hans ny båt som skulle være 31 fot var mindre enn 28 foteren han fortøyde utenpå. Dette var hans første båt.

 

Burde det ikke være slik at størrelsen på båter ble oppgitt likt, lengde overalt, lengde vannlinje eller lengde skrog.  Så kan vi selvfølgelig diskutere om badeplattform som er støpt i skroget er endel av dette.

 

Reiste selv i 10 timer for å se på en båt som var oppgitt tiil 34 fot men som nok ikke var større enn 29 foteren min, man blir både irritert  og skuffet.

 

Hva synes dere?

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo juks og bedrag. :nono:

 

Båten må jo oppgies enten i meter eller fot eller begge deler. Lengden på fot eller meter er det vel ikke noen usikkerhet om. Dersom båten er korteren en feks 30 fot, ja da er det et forsøk på å lure kjøper.

 

Har ikke sans for denne type salg/kjøp.

 

Som jeg oppfatter det så er det den totale lengde på selve båtskroget som skal oppgies som mål. Ikke alt av tilleggsutstyr som som baugspyd og badeplattform.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Reiste selv i 10 timer for å se på en båt som var oppgitt tiil 34 fot men som nok ikke var større enn 29 foteren min, man blir både irritert  og skuffet.

 

Hva synes dere?

Enig i skuffelsen.  Et råd kan være å prøve og grave fram mest mulig opplysninger om båter man ønsker. Ofte finnes en del her på nettet eller at man kontakter produsenten direkte. Tror også at mange selger i god tro, uten å ha peiling på hvilken lengde de oppgir.  Atter andre oppgir den største målet det vet båten kan dokumenteres med for å gjøre den mer attraktiv.  Denne siste kategorien er vel de som irriterer mest.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Et kjent problem...

Ser bl.a. at "alle" gamle Baltic har vokst siden de ble produsert, badeplattform og spydet er tatt med nå. 27 fotere blir til 29 fotere, grunnen er åpenlys, "større båt"gir jo større pris på en gammel båt...

 

hmmmmmm, en kjempeidè, kanskje jeg skal annonsere min Sjømann 22 som 24 foter, har jo montert badeplattform som stikker over 1/2 meter`n bak. Økning på 2 fot skulle gi 50000 i økt pris... En lang og smal Sjømann som er sterkt overpriset ville det bli..... :flag:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Scand 29 Baltic er etter dagens måte å måle lengden på; 32 fot. I dag måles nemlig total lengde, inkl. baugspyd og badeplattform (enten den er innstøpt eller ikke).

 

Scand 29 Baltic er etterhvert blitt en merkevare, iflg. fabrikken, slik at dem har valgt å beholde 29 i navnet, selv om dem godt kunne kalt båten Scand 32 Baltic da dette egentlig er mere korrekt. "Luringen" er i så fall motsatt vei i dette tilfellet.

 

Scand 35 Atlantic her fått nytt navn,- den het Scand 32 Atlantic tidligere. Men på Baltic'en ville altså ikke fabrikken endre navnet...

 

Lengden på Scand 29 Baltic er oppgitt til å være 9,68m (og bredden 3,28m).

 

Er enig i at dette er noe forvirrende   :flag:

Link to post
Share on other sites

Møringene brukte etter gammelt noe de kalte for "ripamål". De la altså målebåndet langs båtripen fra stevn til stevn  -  det hjelper godt på "lengden"  :flag:

 

Mørebas 7200 var f.eks 7,2 meter målt fra stevn langs esingen til midt i akterspeilet.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Nå for tiden har jeg inntrykk av at "juksefot" er den mest brukte måleenheten ....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette her har nok med EU-regler å gjøre. I "gamle dager" var det skroglengden som ble oppgitt mens EU-direktiver sier at båtens største lengde skal oppgis.

 

Ta en klassisk 30 foter og heng på nebb og badeplafform og plutselig har du en 33 foter! Merkelig at den er like liten inni fremdeles..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her siden jeg har brukt det siste halve året på å kikke etter drømmebåten i min prisklasse.

Jeg har bare sett på nye båter og for hver båt jeg har sett på har jeg spurt hvor de måler lengden og svaret har hver gang vært at det er båtens totale lengde der båten er lengst. De tar altså med rubbel og bit.

En annen ting som forundrer meg som ikke (ennå) er båtvant er at alle er så opptatt av antall fot. Jeg ser etter en båt rundt 20 fot og etter å ha vært ombord i endel båter opplever jeg at en båt på den størrelsen kan oppleves både stor og liten alt etter form, innredning og praktiske løsninger. En annen ting som ikke kommer så mye fram i alt "fot-snakket" fra selgers side er innvendig bredden på båten. Den kan variere ganske mye og være en faktor som avgjør om båten føles stor eller liten.

I min verden er det altså ikke alltid slik at en 19 foter er "mindre" enn en 21 foter .  

Link to post
Share on other sites

I Amerika er det visst innvendige målinger som gjelder...fra akterspeil til baug....

Dere som har importert Bayliner og brukt masse penger på CE merking, hvilket mål er lagt til grunn for oppgjør for dokumentasjon? Innvendig eller lengde over alt?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Lengden på fot eller meter er det vel ikke noen usikkerhet om.

Var det bare så enkelt, så. Meteren er nok grei nok, men en fot er ikke en fot. Det er helt avhengig av hvilke føtter du forholder deg til. Jeg har ikke oversikten tilgjengelig her nå, men det er bl.a. forskjell på en norsk og en engelsk fot (jeg mener den engelske er litt lengre?), og det er andre typer føtter også.

 

Så en fot er ikke nødvendigvis en fot. Dessuten er det riktig, som det skrives, at båtene nå måles med "søkke og snøre". Scand 29 på 9,68m er 1cm lengre enn min forrige Windy 32 Scirocco. Og den var egentlig 31 fot, men for noen år siden ble badeplattformen endret og forlenget. Vips, så var den 32.

 

Er det snakk om et eldre skrog (og det er det ofte på norske båter), så kan det være greit å undersøke hva skroget har hett før. Likeledes sjekke lengden i meter, og undersøke hvor mye av dette som er "pynt".

 

Også her gjelder nok at "verden vil bedras". Men kjenner en spillereglene så går det jo mye lettere da.  :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

I Amerika er det visst innvendige målinger som gjelder...fra akterspeil til baug....

Riktig det, i landet der alle saksøker alle, har man funnet ut at det er best å måle båten på det absolutt korteste stedet, dvs innvendig.  Man kan være sikker på at dersom noen kjøper en båt som er oppgitt til 29 fot, og så finner ut at den er 28,999999, har man en rettsak på nakken.  Av denne grunn er amerikanske båter ofte både 2 og 3 fot lengre enn hva betegnelsene antyder.  Men det skulle ikke forundre meg om noen saksøker for dette også - båtplassen var for kort for båten :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er glad båten min ikke er så stor jeg, har nå en gammel amerikaner som har følegnde mål:

Bilde

Disse målene har nok hverken nebb eller badeplattingen akterut inkludert, det kommer i tillegg siden det er ekstrautstyr og kan fjernes fra skorget mitt. Regner med at jeg kommer til spare mye penger i gjestehavner siden Stauden kun er 29' 7", mange har jo dyrer for båter over 30'

 

Jeg tror nok at jeg kan plassere de aller fleste av dagens 30-31 fotere inne i båten min uten at den buler nevneverdig av den grunn.  :headbang:

 

Dagens måle metode er nok definert slik av direktiver fra EU. Dette for at det skal bli en omforent måte å oppgi lengden på. Siden denne målemetoden ikke har tilbakevirkende kraft så blir det feil å oppgi gamle båter etter nye målemetoden. Det er jo en god del Norske båter som har vokst med en tre fire fot etter at den nye målemåten ble innført, men da er jo nebbet og plattingen akter tatt med..

 

Forøvrig så trodde jeg at dette med lengden var noe kjerringene  :headbang: var av opptatt og ikke oss gamle gubber.  :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Jeg tror at mange "gamle gubber" er opptatt av hva de kan oppgi størrelsen på båten sin til, (ikke bare gamle gubber) Hva er det første spørsmålet man får når man har kjøpt ny båt, jo "hvor stor er den".

 

Om man i dag har en båt men ønsker seg en større(3 fots syke) Da pløyer man gjennom div. annonse, kanskje man ikke kjenner alle båt typer men finner en lekker på nettet. På bildene er det vanskelig å danne seg et bilde av størrelsen. Tror nok mange forventer at en båt som blir oppgitt til 34 fot  skal være en mer drektig båt enn en f.eks. 30 foter.  Det er nå slik at mange ikke nødvendigvis kjøper båt i sitt nær område.

 

En god ide kan jo være å be om å få opplyst skroglengden ihht båtkortet fra småbåtregisteret. I mitt er skroglengde oppgitt.

 

Hvordan blir det med han med 29 foteren som har 3 fot syken . Kjøper seg en 32 foter som egentlig bare er 27 fot. Plutselig er mannen i minus ... Hvilken sykdom kan vi vente griper om seg her?

 

"Skroglengde" eller "lengde over alt" burde blitt brukt som standar i annonser.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg selv skal selge båten jeg har nå blir det til at annonsene på både Finn.no og båtnett bli gransket. Skal jo ha båt igjen. Ser også at endel andre på forumet er i samme båt.

Det som slår meg ennå en gang er de forskjellige størrelser en båt kan bli oppgitt med 30fot...32 fot.....34 fot, på samme båttype! I et annet inlegg blir en Nimbus 3003  antydet til å være rundt 27 fot...

I Nimbus-innlegget er det påpekt at Scand Nordic er 27 for. Nimbus 3003 føltes ikke større, snarere mindre. Det er her snakk om innvendig plass. Netto er visstnok Nimbus 3003 ca 27,5 fot.

 

Jeg er ellers helt enig i at båter bør oppgis i netto skroglengde uten badeplattform og baugspyd. Det bør være et krav. Totalt med alt kan også gjerne oppgis, men har stort sett bare interesse når man velger størrelse på batplass i havna.

Link to post
Share on other sites

. Totalt med alt kan også gjerne oppgis, men har stort sett bare interesse når man velger størrelse på batplass i havna.

 

 

Og ikke minst i gjestehavner der  avgiften er etter størrelse på båten. Har forøvrig ikke opplevd dette på Vestlandet men i ferien som gikk til det smukke Sørlande måtte båtkortet frem.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden fikk meg til å grave litt i saker og ting.

Konklusjonen bør være at jeg tar en tur til Arvika medbringende balltre.

 

C32 er alldeles ikke 32 fot. I følge verftet er den 9.50 lang, altså såvidt 31 fot.

Men under kjenningsmål i identitetsbeviset for båten er den målt til 9.40 som er oppgitt som målet mellom forkant av forreste del av skroget til akterkant av akterste del av skroget. Da falt den rett under 31 fot.

Den er også 3 cm. smalere enn verftet oppgir 3.30/3.27.

 

Eller har'n krympa i vann? :confused:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Skulle man ville bruke fot som lengdemål brukes 1 fot= 0,3047 meter.

Hvis man finner det nødvendig å bruke så mange desimaler, så kan det være en fordel om de oppgis riktig: 1 (engelsk) fot er nemlig 0,3048 meter. :confused:

 

Den norske foten er ca 1 cm lengre  -  og egner seg derfor dårlig til skryting . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skulle man ville bruke fot som lengdemål brukes 1 fot= 0,3047 meter.

En liten og kanskje ubetydelig korreksjon, men rett skal være rett.

 

1 amerikansk fot = 0,3048 m.

 

Det er denne fotlengden som brukes i dagens båtmarked (og i hvertfall i oljeindustrien).

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dere som har importert Bayliner og brukt masse penger på CE merking, hvilket mål er lagt til grunn for oppgjør for dokumentasjon? Innvendig eller lengde over alt?

Min båt ble målt utvendig UTEN baugspyd og badeplattfom ifbm CE-merkingen og på dokumentet jeg fikk senere står det:

"Length of hull as ISO 8666    8,32 meter (ref 3.3.1)"                              :confused:

 

For moro skyld spurte jeg inspektøren om å måle full lengde (LOA) også. Det kunne han gjøre men det tallet var uinteressant for ham.

LOA ble forresten 9,70 meter.

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...