Jump to content

Vikeplikt, rutebåt kontra seilbåt for motor.


Tranen2

Recommended Posts

Nå hadde vel denne diskusjonen nesten dødd ut, men siden jeg har vært på tur et par dager og i løpet av turen fant et par greie eksempler på ting som diskuteres, så gir jeg tråden en liten dytt til :wink:

På vei over Boknafjorden (for seil, på en kurs fra Skudeneshavn til Sveinane for de som er kjent) så kom jeg på kollisjonskurs med en fiskebåt. Denne kom fra min bb side, ca 130 grader på min kurs. Siden jeg var midt i Boknafjorden, med 3 NM til land i alle retninger og ingen andre skip nærme nok til å ha noen innvirkning, så anså jeg det som klart at fiskebåten hadde vikeplikt.

Her har den akkurat veket til styrbord for å gå bak meg:

968704875_JabBf-M.jpg

Er det fortsatt noen som mener at jeg som lystfartøy skulle veket i dette tilfellet? Jeg mener reglene er soleklare her, og at det kun ville forvirret situasjonen om jeg skulle begynt med kursendringer. Jeg gikk skarpt på vinden, så mulighetene for kursendring ville vært mot styrbord eller 90 grader mot babord (et slag).

 

Fiskebåten gjorde en tydelig vikemanøver ca 0.5 til 1 NM unna, tror ikke det gjorde vondt for ham heller.

968704924_gkyjm-M.jpg

Ha det bra fiskebåten! Skitt fiske!

 

 

Her er det faktisk du som har vikeplikt ;)

Fikbåten fører dagsignal for at den fisker....... :crazy:

 

At at dagsigalet for tråling først blir tatt ned, når trålere blir hogd er en annen historie....

 

Ellers så er regel 2 ganske bra.

Og svenske sjøfarts verket har en fin forklaring av den reglen:

 

Regel 2 – Ansvar

a. Intet i dessa regler fritar något fartyg eller dess redare eller befälhavare eller

besättning från följderna av någon försummelse att åtlyda dessa regler eller

att vidta de försiktighetsmått, som må betingas av vanligt sjömansbruk eller

av särskilda vid tillfället rådande förhållanden.

b. Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till

alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter,

inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter,

vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för

att undgå överhängande fara.

 

a. Den som brister i gott sjömanskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka

ej inträffat. Paragrafen är även tillämplig på t.ex. en förare av fritidsbåt.

Med vanligt sjömansbruk eller gott sjömanskap avses bland annat: Hålla lämplig fart och lämpligt

passageavstånd, hålla undan i god tid och med bestämd manöver, lämna plats för stora och

svårmanövrerade fartyg, hålla noggrann utkik horisonten runt m.m. Jämför reglerna 5, 6, 7 och

8.

b. Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra

regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.

 

Hentet fra sjotrafikforeskrifter.pdf på sjofartsverket.se

Link to post
Share on other sites

Er det fortsatt noen som mener at jeg som lystfartøy skulle veket i dette tilfellet?

 

Du må huske å vike tydelig, tilstrekkelig og mange ganger slik at han ombord i fiskebåten blir totalforvirret og tilslutt griper til fløyta for å få deg til å holde opp. :wink:

 

Fine bilder fra fin seilas.

 

Om et par dager er det en sjans for at jeg selv får tid til å seile noen dager. Gleder meg.

Link to post
Share on other sites

Ei heller litt senere, da vi møtte denne ekvipasjen:

968705118_kgveR-M.jpg

(var aldri på kollisjonskurs, men ville selvfølgelig hatt vikeplikt om så var)

 

 

Denne situasjone er litt intressant. skulle du møtt denne ekvipasjen ute til havs........så er det han som har vikeplikt....ikke du !

 

før att vikeplikten skal ligge på deg ....så må han føre dagersignal / lanterner "fartøy som har begrenset evne til å manøvrere"

 

i annet fall er han som vilken annet motorfartøy

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i Gunga, men jeg har tidligere sett et slikt lekterslep 'få sladd' i en sving, og har etter det forstått at disse har vanskelig for å manøvrere uansett hvor god plass det måtte være :smiley:

Og vedrørende 'stå på krava' som det hentydes til at jeg gjør her: Det er da slett ikke det det handler om! Det handler om å unngå misforståelser og skape en naturlig flyt i situasjonen.

 

Jeg ville ikke finne på å pålegge meg selv generell vikeplikt overfor trailere og busser på veien heller? Det ville ikke hjelpe noen - og dette er også mitt poeng.

 

Tar med ett bilde til av ferja i Skudeneshavn (snakker om å ta ferje til døra :wink: )

968704788_6KEPJ-M.jpg

 

og et siste bilde av fiskebåten på sin videre ferd (som dere ser; trangt og kronglete var det)

968704998_twvVw-M.jpg

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Wyvern er, for de som ikke vet det, Ålesunds nye satsning for å bli tildelt Tall ship i 2014. Kaptein er ålesunderen Erlend Lindseth og har tydeligvis gjort et godt stykke arbeid. Ettersom den ikke ligger i Brosundet nå, er de nok fortsatt på seiltur. Gratulerer!. -litt OT, men av og til kan vi jo hedre der det hedres kan.

Link to post
Share on other sites

Og vedrørende 'stå på krava' som det hentydes til at jeg gjør her: Det er da slett ikke det det handler om! Det handler om å unngå misforståelser og skape en naturlig flyt i situasjonen.

 

Jeg ville ikke finne på å pålegge meg selv generell vikeplikt overfor trailere og busser på veien heller? Det ville ikke hjelpe noen - og dette er også mitt poeng.

 

det gjør du rett i........i en vikepliktssituasjon der den som har rett til veg begynner o vike.....det skaper bare forvirring og enn farligere situsjoner.

 

 

en helt annen sak er att ikke komme opp i vikepliktssituasjoner........legge om kursen i god tid.......:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men Gunga Din da.

Han er jo større. Og så har han fløyte.

Også tilhører han den hellige og ukrenkelige nyttetrafikken.

Han har sikkert noen D papir også.

 

åkte med den ekstra Bastøferjen, Stavanger mellom Horten og Moss

 

styrmannen la om kursen tydligt ett par ganger på veien over for o undvike vikepliktstiuasjoner på ett par seilbåter som var på veg ut mot Færder...........

 

det finns en o annen styrman som bruker hodet istellet for fløyte:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"Wyvern" av Stavanger lå i Skagen dagen før målgang i Tall Ships Race i Ålborg. Og hvorfor gjorde den det? Jo, den kom et døgn for tidlig.

Jeg er jo svært glad for at noen tok seg av båten, selv om jeg finner det noe rart at det var Stavanger museum. Den har ingen tilknytning til Stavanger. Hun er ektefødt Østlending. Tegnet i Larvik og bygget i Porsgrunn for kontrahent i Stathelle.

Hun er heller ingen redningskøyte om noen skulle tro slikt. Hun er bygget som eksklusiv lystyacht med vekt på seiling. Dette skulle gå fort, koste hva det koste ville. Har vært mye brukt. En jordomseiling og ikke mindre enn 12 ganger over Atlanteren.

"Wyvern" av Ålesund har en litt annen historie. Den er vel egentlig ett stålskip på samme linjene. Bygget av Bremer Vulcan og ingen ringere enn Abeking & Rasmussen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo svært glad for at noen tok seg av båten, selv om jeg finner det noe rart at det var Stavanger museum. Den har ingen tilknytning til Stavanger. Hun er ektefødt Østlending. Tegnet i Larvik og bygget i Porsgrunn for kontrahent i Stathelle.

Det var noen herværende oljeselskaper som hostet opp nødvendige grunker for kjøp- og restaurering av Wyvern etter at hun ble 'funnet' i dårlig forfatning på Ibiza på slutten av syttitallet. Så det er nok den eneste tilknytning til Stavanger; det var her penga kom fra.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Han er jo større. Og så har han fløyte.

Jeg tror at Mulligan har et fløyte-kompleks.

 

Selv mener jeg at skipsfløyta brukes alt for lite nå til dags. Det står flere plasser i sjøveisreglene at man skal bruke fløyta, og det syndes det ofte mot. 

 

Det er ikke noe bøllete i å bruke fløyta. Tvert i mot, jeg synes at skip som bruker fløyta oppfører seg sjømannsmessig. De signaliserer hva de gjør, hva de er, eller hva de tenker. Helt flott, synes jeg. Og mange av skipsfløytene har jo en vakker lyd også (men ikke alle, noen er jo dessverre ganske så feminime...)

Link to post
Share on other sites

VHF avtaler synes jeg er noe av det værste som er, alt for lett at det blir misforståelser. Mye bedre å foreta manøver i god tid der det er mulig.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Så du mener at VHF er en uting når man er i en situasjon der man blir usikker og kan gjøre feil? Det viser seg jo gang på gang at det skjer situasjoner og manøvre blir feil....

Et opprop og forteller at du er usikker og ber om tilbakemelding på hvem kurs / fart som er tenkt kan jeg ikke skjønne annet må være veldig nyttig....

Link to post
Share on other sites

Og så skal man begynne og blande inn avtaler på radioen også som kan misforstås og kanskje ikke blir utført. I værste fall er ikke engang den man snakker med den man tror det er. Sikker oppskrift på kaos det. Før eller senere treffer man noen som ikke gjør som avtalt, eller har misforstått totalt, selv om man er enige på radioen. Nei, holde seg til reglene, er man usikker eller ikke har plass reduserer man farta.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Og mange av skipsfløytene har jo en vakker lyd også (men ikke alle, noen er jo dessverre ganske så feminime...)

 

Det kan du kanskje anføre Douro.

Men de som kommer fra belånte hjem vet at man kan ikke velge fløyte ut fra at den har en vakker lyd. Den sier også noe om størrelsen på fartøyet. Teksten sier:

 

1. Fløyter.

(a) Frekvenser og rekkevidde av hørbarheten.

Signalets basisfrekvens skal ligge innenfor området 70-700 Hz. Rekkevidden av hørbarheten av signalet fra en fløyte skal bestemmes av de frekvensene, herunder basisfrekvensen og/eller én eller flere av de høyere frekvensene, som ligger innenfor området 180-700 Hz ( ± 1%) for et fartøy på 20 meters lengde eller mer, eller 180-2100 Hz ( ± 1%) for et fartøy på under 20 meters lengde, og som gir det lydtrykknivået som er spesifisert i avsnitt 1 © nedenfor.

(b) Grenser for basisfrekvenser.

For å sikre stor variasjon i fløytekarakteristikken skal basisfrekvensen for en fløyte ligge mellom følgende grenser:

(i) 70-200 Hz for et fartøy på 200 meters lengde eller mer,

(ii) 130-350 Hz for et fartøy på 75 meters lengde, men på mindre enn 200 meters lengde,

(iii) 250-700 Hz for et fartøy på mindre enn 75 meters lengde.

 

Ut fra dette kan man slutte at dersom det låter feminint, så er det en liten båt.

Dersom det ikke er båten til Åse Kleveland.

Vi kan også finne en perle av en definisjon her. "Innenfor området 180 til 700 Hz (+/- 1%)" må vel ta kaka.

 

Kanskje vi kan enes om at ei fløyte med basisfrekvens innenfor området 2500-5000 Hz er ei lystfløyte. De med lavere frekvens skal altså ikke tillegge den noen verdi.

Eller at den med lavest frekvens har retten til veien.

Det hadde pinadø vært noe.

Link to post
Share on other sites

Det gjøres avtaler daglig på K-19 som Horten VTS bestyrer. Om man går rødt i rødt eller omvendt eller andre avtaler. DEn andre bekrefter hva som er avtalen og dermed er begge sikre på at de har hørt rett avtale, Værre er det ikke.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

AIS-systemet som ble innført for noen få år siden har endret mye på dette. Nå kan man føle seg ganske trygg på hvem man snakker med. 

 

I gamle dager (før 2004) var det hele mye mer suspekt, når man hørte samtaler som ble innledet med "Ship on my starboard bow, please come in on Ch 16". Jeg har mer enn én gang overhørt samtaler som åpenbart var mellom skip som trodde at de snakket med noen andre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...