Sunnmøringen Startet 6.August.2010 Link til dette innlegget Startet 6.August.2010 (redigert) Jeg tenkte jeg skulle lage en egen prosjekttråd ang mitt første prosjekt, oppussing av en sjark jeg kjøpte. Noe "smykke" blir den aldri, og ikke er det noe spesielt ved verken meg eller båten, men om ikke annet, kan muligens en slik prosjekttråd tvinge meg til å flytte båten litt høyere på prioriteringslista. Sambo var med og kikket på båten før handelen, og ansiktsuttrykket sa mer enn alle ord kunne beskrive... Men sjarken var nøyaktig det jeg var ute etter; En sjark med aluminiumsoverbygg, Sabb motor, god dekksplass, sveiveomstyring og mesan. Neida, noen skjønnhet var den absolutt ikke, og alt ved båten tilsa at de siste års vedlikehold var dårlig, eller snarere utelatt. Men jeg bestemte meg, og hentet, dvs førsøkte å hente den i slutten av april. Men alt gikk liksom ikke helt på skinner, som optimisten i meg hadde tatt som en selvfølge ;) Jeg hadde vel gått ca 15 min, når jeg fant ut at jeg ville sjekke manøvrerbarheten, sveiveomstyring og alt som hadde med sabb å gjøre var nytt for meg. Da oppdaget jeg at motorens turtall ikke lot seg justere, den stod bom fast på full fart. Returnerte, og forsøkte å manøvrere inn til bryggeplassen, men vanskelige forhold, motorens rusende turtall når jeg reduserte pitch, og ikke minst fullstendig urutinert fører, gjorde at jeg gav opp og ble slept på plass. Det viste seg at regulatoren var ødelagt, og at ny sådan kostet skjorta, så jeg endte opp med å kjøre til Bergen og handlet delemotor. På returen endte det med massivt snøfall, noe som viste seg vanskelig både for meg og andre på sommerdekk. Etter at bergingsbilene hadde fått ryddet unna det verste av biler og vogntog, kom vi oss endelig hjem, etter å ha brukt 14 timer fra Bergen til Ålesund. Regulator byttet, og ting fungerte supert. Tøffet hjemover, og nøt båtlivet i sakte fart. Satte meg på en kasse på dekk, siden motoren inne i huset ikke hadde motorkasse, og dessuten heftig frieksos ...tørr sådan. Hørselvern savnet! Livet er herlig dere! Tøffet avgårde, men etter et par timer begynte jeg å savne farten på Mørebasen som lå hjemme, for dette gikk sent. Litt for sent, oppdaget jeg når jeg kikket på et par måker som padlet nesten like fort som jeg forflyttet meg. Etter noen minutter hadde jeg null fremdrift ...midt i fergeleia. Ante ingenting om sabben, men etter å ha karret meg til land og fått tilkalt hjelp med verktøy, fant vi ut at koblingen til akslingen sluret. Strammet på "gefülen", og kom meg videre. Siden jeg ikke hadde noen form for lanterneføring, måtte jeg søke havn for natten. Begynte å bli usikker selv ...hadde jeg vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket(kjøpsbeslutningen)? Neste dag hadde vinden snudd, og det hadde blåst kraftig på natten. En kar advarte meg om at jeg måtte være forsiktig rundt "Nupen". Men akkurat rundt Nupen, med grov sjø rett imot, fikk jeg tilbake troen på båten. Den oppførte seg eksemplarisk, og selv når sjøen slo over huset og jeg lot lensepumpene gå hele tiden, følte jeg ikke behov for å redusere farten. Knall sjøbåt, akkurat som jeg håpet på med den baugformen. Etter litt, så lå båten ihvertfall til kai 30 sek fra kontoret :) En kar, Lidvar, som har drevet med båt hele sitt liv, leder på lokalt skipsverft, "snekkemann" og langt over vanlig aktiv fritisdfisker hjalp meg å få kranet båten opp på kaia. Jeg, optimisten, ble ikke altfor skremt av fremtoningen. Lidvar kikket på "vidunderet" og spurte, jeg ante en lakonisk tone i spørsmålet: "He du fått den gratis, eller he du betalt nåke for den?" Den kommentaren sa ALT Stråkjøl festet med kjølkramper ...ikke akkurat dagligdags lenger! Den mesanen tror jeg neppe holder særlig lenge. Bare en av en mengde slurvete detaljer. Kjemisk råte? ...men heldigvis enkelt å utbedre Dekket må byttes, 12mm halvveis gjennområtten kryssfiner. Mengder av små platebiter som mellomlegg "hist og pist" for å få det noenlunde jevnt. Tidligere eiere hadde ikke klart i få tett eksosen, og løst det ved å oppholde seg på dekk. Resultatet er at alt av skrogtrekk og garnering var ødelagt og fjernet. El-opplegg fra helvete? Ingenting virker som det skal, det meste er helt dødt. Motorkasse mangler, og alt av hydraulikkdeler ligger lett henslengt i området rundt motor. En taustump er eneste festeanordning for oljetank, filter og kjøler. Ledninger og wirer på kryss og tvers rundt omkring. "Jaja, du he ikkje fritidsproblem fremover, ihvertfall", var Lidvar sin kommentar. Redigert 6.August.2010 av Sunnmøringen (see edit history) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
spjærøy26 Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 ser ut som du har noe og finne på i fremtiden.. men en tøff båt , sabben kommer du til at glede deg over.. kongemotor Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Du he litt arbeid framfor dej der ja, men det blir heilt sikkert bra! Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Lykke til. Mye slit og moro å se frem til. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Sunnmøringen Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Ja, noe arbeid er det å ta fatt på. Med 150% stilling på jobben og litt over 50% student på fritiden, så går det ikke så kjapt. Når eksamenene, de siste i så måte, var ferdige så fikk jeg jo endelig begynt litt. At linerla hadde valgt båten som passende plass å stifte familie, sier vel det meste om fremdriften Jeg valgte å skrape bort bare det som var løst av bunnstoff, men etter at båten hadde tørket en stund, så var det ganske mye som var løst. Og når det sitter bare litt fast, er det i mine øyne løst ...så problemet mitt ble egentlig å stoppe Det har åpenbart vært litt skade på kjølen, evt råte, som har blitt utbedret med sement. Her på Møre har det ihvertfall vært en ganske vanlig måte å utbedre slike skader på ...på bruksbåter altså. Og dette har vært, og skal fortsatt være, en bruksbåt. Betongen lar jeg derfor være akkurat som den er. Så gikk jeg løst på det over vannlinja. Det ser ut som om skroget har vært behandlet med Owatrol D2 eller Clipper tidligere, men ettersom deler av skroget var helt bart, og åpenbart "utmagret" mht olje, så valgte jeg å skrape helt ned for å få mettet alt treverk med olje. Mest av alt for at treverket skal få omtrent lik fargenyans. Alt går for arbeid, men denne typen arbeid er IKKE min favoritt Jeg vet ikke om jeg er spesielt treg til å skrape, men jeg tror jeg brukte ca 20 arbeidstimer på å få skrapet helt ned over vannlinja. Ja, jeg brukte varmluft der det lå i tykke lag, men det gikk sent. Det ville selvsagt gå mye raskere om det var skjult søm på båten, for mye av tiden gikk med på å skrape rundt hodene på sømmen. Det har åpenbart ikke blitt gjort på lang tid, for der lå det virkelig i tykke lag. Det som også åpenbaret seg, er at det har vært brukt slipemaskin til jobben tidligere. Skroget bar tydelige merker etter rund slipeskive, og et ganske ujevnt skrog. Klart, jeg kunne valgt å pusse ned for å få det jevnt igjen, men det ville bety å pusse ned minst 2 mm flere steder, og det er ikke ønskelig verken for meg eller båten Men når jeg var ferdig, så var det oppløftende å se at båten var ganske fin i "huden", som vi sier. Når man bygger stålbåt, så kler man med hudplater, og en trebåt, den har trehud ...ihvertfall på Sunnmøre. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Etter å ha skrapet og pusset, brukte jeg Ferro-Bet rustvask på blåved (eller blågeit, blåmann ...kjært barn osv). Jeg vet ikke om det er normalt, men flere steder fikk treverket et rødskjær der jeg hadde sprayet på. Hele skroget fikk derfor en lett dusj ved 2. behandling, så risikerte jeg ihvertfall ikke noen rødlige skjolder. Deretter sauset jeg inn alt med Antiparasitt. Jeg kunne naturligvis brukt Owatrol D1, men valgte å lage en mix basert på rå linolje fra Liers. Til og begynne med: 1 del Linolje 1,5 deler amerikansk terpentin 0,25 deler lys tretjære 0,25 deler Antiparasitt Mht bevaring av treverket, er tretjæra kanskje bortkastet i slike små mengder, men den gav bittelitt farge, som var hovedgrunnen til at jeg tilsatte den. Etterhvert reduserte jeg mengden terpentin, og endte til slutt opp med ca 40% terpentin og 60 % linolje. Jeg tilsatte forresten samme mengde tretjære og antiparasitt på alle blandingene... sånn ca ihvertfall. Deler av skroget trekte voldsomt, andre steder trekte det nesten ikke i det hele tatt. Etter 22 strøk avsluttet jeg. Skroget ser nå slik ut: Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Tresfjord25 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Imponerende arbeid du har tadd i på har selv gjort det samme å kjente meg godt igjen i historien å arbeidet du har utført. har en Tresfjor 25 me aluminium bakke å rorhus som jeg akkurat er ferdig med Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Stilig ...Post bilder over alt hva du gjør Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Smått med oppdateringer her, men man pusler da med båten likevel Jeg har smurt over vannlinjen med Owatrol D2. 4 strøk så langt, regner med at når jeg har fått på et par til så blir det bra. Under vannlinjen har jeg smurt med nok en hjemmeprodusert blanding. 1/3 Black Varnish 1/3 Amerikansk terpentin 1/3 Rå linolje Litt usikker på antall lag, men enten 5 eller 6 "all over", og 3 ekstra lag der det trekte godt. Litt pussig, men blandingen luktet utrolig mye sterkere enn ren Black Varnish. Og en eller annen reaksjon skjedde det i bøtta, for jeg måtte hele tiden røre i det, ellers la BV seg i bittesmå klumper på bunn av bøtta. Men når det ble smurt utover ble det glatt. Ellers har jeg lagt bjelker for å lage nytt dekk ute. Disse ble lagt i linolje/terpentin/antiparasitt først, for deretter å bli smurt med Black Varnish på sidene og under. "Bjelkene" ble skrudd fast i siden på spantene med galv. franske treskruer, og en del sammenføyninger ble gjort vha forsinkede beslag. Trolig vil beslagene overleve båten... Dekksunderlaget kjennes ihvertfall stivt, og blir helt sikkert greit underlag for dekksflakene. Jeg har vridd hjernen i forholdd til hvordan jeg skal få laget en minst mulig mototkasse, men har endt opp med en stor en. Årsaken er at eksosen går ut fremover, og ikke minst monteringen av hydraulikkpumpe med arrangement for inn og utkopling gjør at et stort område må tildekkes. Jeg har kommet til at jeg lager en stor kasse med innvendig delevegg og todelt lokk på toppen. Oppå dette må også stol monteres. Ved å gjøre den så stor, så får jeg plass til batterikassa, hydraulikk med motor/tank/filter og inn/utkopling inne i ene delen av motorkassa. Plassen ved siden av stolen kan tjene som kart-/pc-bord. Langt fra ferdig, men ihvertfall i gang. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Opprinnelig hadde jeg tenkt å bygge igjen toppen av stevnen, kle den inne rett og slett. Toppen er råtten, og for å hindre ytterligere inntrenging av vann, virket dette som en enkel løsning ...litt sånn Rema-slagord-løsning. Men det var før jeg begynte å "røske" i ting og fant ut hvor langt nedover råten går Jeg har bestemt meg for å bytte de øverste 70 cm av stevnen, dvs omtrent ned til 3. bordgang. I tillegg bytter jeg 30-40 cm av ytterste del av stevnen (det som kan skjæres/høvles uten å løsne bordene. Da håper jeg å få godt nok anlegg til at stevnen får styrke i øverste del som om den var en del av den opprinnelige stevnen. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Eksos: Tidligere eiere hadde hatt problemer med å få tett eksosrøret. (Tror jeg allerede har nevnt at det er grunnen il at all innredning er revet ut...) Årsaken var åpenbart at den rustfrie slangen var for tykk i forhold til røret ut fra motoren. 45 mm flexirør og 42 mm ut fra motor. 3 mm er MYE å stramme inn på disse rustfrie flexixlangene, og ikke kan de presses til mindre diameter i presse. Løsningen var å lage nytt rør ut fra manifold i 45 mm ytterdiameter. Fra motoren har jeg lagt TESS sin eksoflex (tror jeg den heter). Denne koster skjorta. Husker jeg ikke mye feil, er veiledende pris nesten 1000 kr pr meter ...pluss moms. Ja, jeg vet at Biltema har slike fleksible rør, men kun i 1 m lengder. Forrige eier hadde brukt 2 slike og skjøtet sammen vha et eksosrør for bil. Det er definitivt ingen god løsning. Eksosrøret i standardkvalitet ruster simpelthen istykker etter kort tid. Gjennom skutsiden har det tidligere vært brukt noen rare patenter som definitivt måtte byttes ut. Hullet hadde etterhvert blitt altfor stort også, slik at noen standardiserte løsninger orket jeg ikke å lete etter. Her ble det dradd inn en svoger som kan å sveise rustfritt. Her går røret ut: Og her kommer eksosen ut: Spjeldet ble en artig detalj. Ikke at det har vært problem med sjøvann inn eksosrøret tidligere, men hvem vet i hvilke værforhold man blir liggende en gang ...kjekt at bølgene ikke kan skylle rett inn ihvertfall. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Tresfjord25 Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Ser du har hurtig omstyring på giret ,er det noe du har laget selv eller er det orginalt? sku hadd meg sånn på min Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Hurtigomstyring? Jeg? Jeg har vridbar propell med sveiveomstyring (4 1/4-tørn), to manøverposisjoner. I mine øyne (til mitt bruk) er det den beste løsningen, ikke minst når man skal holde posisjonen (bruke mesan'en) under fiske. Litt kødd kan det jo være med all den sveivingen når man skal manøvrere, men har jo sine fordeler der også :) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Tresfjord25 Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 okei ,såg ut som det va sånn hurtig greier. ja det e greit me den sveivinga nor man ligg me bruk å div men syns det e litt tongvint nor man ska te kai eller bøya vis det e litt vinn Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 26.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Jeg er heldigvis flinkere å jobbe med båten enn jeg er til å oppdatere prosjekttråden. Har egentlig fått gjort mye, men har kommet mye kortere enn jeg hadde planlagt. Ting tar forferdelig mye lenger tid enn jeg hadde forutsatt! Men i dag får jeg skrive litt om stevnen som jeg var inne på litt lenger her oppi tråden. Den var som vist av bildene, helt istykkerråtnet de øverste 30 cm. Jeg gikk løs, og kappet øverste del. Point of no return, kalles det vel: Å finne et tørt emne å skjære ut ny stevn av, var bare å gi opp hos byggvarehandel. Det eneste de har er "broilertreverk, og snakker du om al (kjerneved), snakker du åpenbart for døve ører. Slikt'no er det visst slutt på ...men det visste jeg egentlig før jeg spurte. Men det finnes en båtbygger i Bjørkedal, de bygger mest vikingskip og større tradisjonsbåter, og er det noen som har greie på gode emner, så må det være dem, tenkte jeg. Et par telefoner, og avtalt tid, så var jeg på vei inn dit. Makan til samling av gamle og store emner, i alskens merkelige former, vitnet om kunnskap om båtbygg på tradisjonsvis. På et lager fant vi fram et vel 2 meter langt emne, ca 30x50 cm firkant. Så var det på saga med den: Redusert til 20 cm tykkelse, så var det på ny sag. Sirkelsag med sveivemating og sagblad på snart en meter i diameter. Emnet er i hus, og tilpasningen kan begynne. Ettersom jeg hadde lite lyst til å løfte av alu-overbygget, ville jeg forsøke å lage spor for bordene, og forsøke å tre stevnen nedover i "hullet" etter gamlestevnen, og når alt er på plass, så limer jeg de bordene som er skjult bak aluminiumen fast med Tec7. De som ligger åpent bruker jeg selvsagt ikke lim for å feste. Noen rynker kanskje på nesa av slikt, men ikke en kjeft vil se det, og jeg kan aldri tenke meg at det har noen praktisk betydning. En ser kanskje sporene for innfesting av bordgangene på bildet. Det skulle vise seg å gå med så mye tid til å måle ut og tilpasse stevnen, at jeg underveis begynte å tvile på om jeg burde gjøre retrett og løfte av hele overbygget ...men det gikk til slutt Planen var å bytte kun det som var råttent, men for å få festet den nye delen, må jeg skjære ut et stykke nedover i friskt treverk, slik at jeg kan lime fast den nye. På bildet har jeg vætet treverket 3 ganger med ufortynnet epoxy, og er klar til å lime fast stevnen. Stevnen ble limt fast med West System Epoxy, iblandet filler (trefarget), og boltet fast i den gamle stevnen med gjennomgående 12mm bolter i syrefast. På utsiden forsenket jeg boltene, og fylte hullene med epoxy. Dette vil jo bli skjult av stevnjernet uansett (tror det er 45 mm bredt). Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Vidar0 Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Dette kan vel ikke være så værst, vel? Ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 28.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Stevnen er bare grovtilpasset ennå. Litt høvling og sliping, så blir det nok bra :) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 28.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) Når jeg kjøpte båten, var dekket fullstendig ødelagt. Kryssfinerplatene hadde gått i oppløsning, og "bjelkelaget" de skulle ligge på var råtnet istykker. Jeg lagde nytt underlag for dørken i 2x4 gran, og forsøkte å få dem til å trekke godt med olje, men særlig "trekkvillig" var treverket ikke! Endeved ble satt i linolje/terpentin et døgn, og etterpå ble alt smurt med BlackVarnish. Jeg har valgt å bruke 18mm kryssfiner til dekk/dørk. Oppmåling og utskjæring er gjort så nøyaktig jeg har klart. Det var en møysommelig og tidkrevende prosess ...herrejemini, la det bli mange år til neste gang jeg må gjøre dette arbeidet! For at kryssfineren skal holde lengst mulig, har jeg smurt alle snittflatene/endene med ufortynnet epoxy, 3 strøk. I tillegg har jeg smurt undersiden med epoxy. Heldigvis har jeg litt plass å omrømme meg på: Overflaten males med tokomponent, Jotun Penguard. Lokale skipsverft bruker denne blant annet som dekksmaling på offshorefartøy, og da må den være god nok for meg også Fargen er lys grå, og ble valgt av den enkle grunn at det var den jeg klarte å skaffe. Etter utallige timer er dekket på plass: Helt akter var det opprinnelig ett skott satt opp, hvor dieseltanken ligger bak. Årsaken er at det er for trangt helt akter, da hydraulisk styring og rorgjennomføring tar for mye av plassen. Jeg valgte å beholde denne løsningen, men lagde nytt, da det gamle var dårlig tilpasset. Lokket skal naturligvis hengsles. Under lokket skal jeg lage en slags "krybbe" for tanken. I tillegg lagde jeg en benk med oppbevaringsrom under. Lagringsplass kan det ikke bli for mye av, og ekstra fendere, dregg etc kan med fordel gjemmes bort når det ikke brukes. Og nå har ungene og andre et sted å slenge rumpa nedpå når de er med på fisketur. Omstyringen skal legges skjult etterhvert, men jeg vil ha alt ferdig på dekk før jeg plasserer disse, bare i tilfelle noe må flyttes underveis. Nå er det dørk innendørs som er underveis, motorkasse, instrumentpanel etc ...men når det er bra nok vær, så må tiden brukes til å gjøre ferdig stevnen, slipe ned malingen på alu-overbygget og male dette, bytte ruter og forskjellig. Ja, og så må jeg vel ta for meg mesan'en hvert øyeblikk. Blir liksom ikke arbeidsledig med det første Redigert 28.September.2010 av Sunnmøringen (see edit history) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Wasco Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hei... Har ikke sett denne tråden før i dag - så dette var hyggelig lesing. Må si jeg er veldig imponert over hvor fint skroget ble. Nesten ikke til å tro at det er samme båten. Mye arbeid gjennstår, men dette kokker til å bli kjempebra Lykke til vidre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Bra detta her! Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Takk for det Jeg trodde jo i utgangspunktet at jeg skulle klare dette på 1 mnd, men realismen har innhentet meg for lenge siden. Problemet er kanskje å begrense seg selv. Men jeg får heller kjøpe meg en ny båt senere, og legge sjela mi i å få den i perfekt stand. En bruksbåt skal liksom ikke være noe "smykke" ...men greit at det ser ok ut likevel. Og masse god kunnskap tilegner man jo seg underveis Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Har skjært bort det som var av lut-råte rundt gjennomføringen for roret. Heldigvis ingen alvorlig skade, men utfra skadested, så ser det ut som om det er kontakten mellom den rustfrie skiva under mutteren og stevnen som er en del av årsaken. Sukkerbiter med strømførende ledere i vannet under dekk kan kanskje også ha innvirket, men jeg heller til bruken av rustfri skive og galvaniske spenninger Mellom gjennomføringen og stevnen er det lagt et isolerende stoff, det viste helt tydelig når jeg skjærte bort det som var ødelagt. Men fremfor å skrue fra hverandre alt som har med ror å gjøre, så brukte jeg en bit av impregnert "telefonstolpe-treverk" (husker ikke navnet på impregneringen televerk og e-verk bruker), tilskjært for å passe, og slik at den kan tres innpå gjennomføringen. Treverket stinker impregnering maaaange år etter at det ble impregnert. Hadde biten liggende i bilen en dag, og der ble det STRAM lukt Rundt gjennomføringen har jeg lagt et splittet vannrør for å isolere. Deler av en gammel skjærefjøl i plast er utskjært som skive. Ting på plass og strammet til. Enkelt utført, men tipper det er både holdbart og mer enn godt nok. Ingen kontakt der det ikke skal være kontakt. Ekstremt overdimensjonert trebit, men det spiller ingen rolle, da det er helt skjult. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
JanS/EIR Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Hei Sunnmøringen! Flott med en ny slik restaureringstråd om gammel trebåt. Gode og instruktive bilder er på plass, da blir det ekstra interessant og lærerikt! Håper virkelig du tar deg tid til å fortsette tråden så grundig og fint. Må nok til med endel lignende operasjoner snart jeg også, så jeg suger til meg ideer og løsninger. Lykke til videre! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sunnmøringen Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Takk for det JanS Jeg lider litt av å bruke for mange kamera, og har aldri det riktige kameraet for hånd når jeg skal legge inn bilder her. Men de kommer litt etterhvert. Har begynt på innredning grunnet dårlig vær. Det blir hel garnering i smal panel, 70mm. Beiser med Hedins, farge Kirsebær. Ett strøk beis, og 2 strøk lakk. Jeg har valgt å bruke halvmatt lakk. Dessuten går det med en del tid til å trene hund (engelsk setter), siden både hunden og jeg er fryktelig glade i disse her: Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Alternes.. Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Hei sunnmøringen. ser du gjør en kjempe flott jobb! gjorde noe lignende med en 18 fots sjekte en gang og husker hvor omfattende dette var. denne båten kommer du nok til å bli så glad i at den følger deg i grava ser fram til å beskue ferdigstilt prosjekt Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.