slettet Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 dessuten burde summen av dettet bli "0"? det det ene gir får det andre? om batteriene er friske? time will shåvv. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 dobble sko.... Bema i Grimstad skulle ha det du trenger tenker jeg. Hvis ikke kan du forsøke Belko Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 dessuten burde summen av dettet bli "0"? det det ene gir får det andre? om batteriene er friske?Det høres forlokkende fornuftig ut - men det er ikke slik det fungerer i praksis. Det nye batteriet vil ganske fort være på nivå med det dårligste. Dessverre - men sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 (redigert) forutsatte "friske" og ikke helt forskellig 2000ah vs10 ah batterier da,.. Redigert 1.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Det nye batteriet vil ganske fort være på nivå med det dårligste. Dessverre - men sånn er det.Fordi du har lest det ett sted antar jeg?Eller det første kjente tilfelle av noen som har praktisk erfaring med at dette ikke bare er en myte....? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Jeg tror kankje at det ikke er så dumt å lese her.I praksis ser man at batteriene går dukken ofte før tiden,men hva så.Kunne man sjalte ut alle andre mulige årsaker kunne man kanskje bli klok på hva som var årsaken,og da kunne det kanskje vise seg å være paralellkoblede batterier av ulik type.Det kan man sjelden,og derfor vil praksis kunne føre til filslutninger i massevis.Jeg tror at skal man forstå dette må en ha kunnskaper i kjemi/fysikk langt utover ettårig grunnfag.Så får den som ikke har det lese det ett eller annet sted.Min praksis er følgende.Jeg kjøpte en Saga i 1983 og solgte den i 1992 med orginalbatteriene på plass i god forfatning.De var parallellkoblet og av samme produsjonsnummer.For lite grunnlag til slutte noe som helst,men det skader iallefall ikke å ha det slik !! Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Fordi du har lest det ett sted antar jeg? Eller det første kjente tilfelle av noen som har praktisk erfaring med at dette ikke bare er en myte....? Sarkastiske kommentar? Ja det kan lett leses slik - men her gjelder det å ikke være tynnhudet. Kunne blitt artig om alle måtte justifisere sin kompetanse i forhold til sine påstander i forumet Og klyver man opp på sin "høye hest", så blir men lett tolket som eplekjekk. Men her er det vel ingen vei utenom å ta et par steg i alle fall. Bakgrunnen for mitt svar er todelt. 1. Jeg har erfart det. Privat og i jobbsammenheng. 2. Opplæring. Flere uker på batterikurs. (Varta) Jeg har hatt (og har fremdeles et overordnet) ansvar for batteribanker mange og store nok til å fylle en rimelig stor enebolig. Blybatterier. Det gjelder i hovedsak forsyning av nødsystemer på en stor oljeinstallasjon. Kompendiet for batterikurs er rimelig omfattende, og jeg kan slett ikke alt selv om jeg har fysikk og kjemiutdannelse i tillegg til elektro. Men en god regel er i alle fall at man skal være veldig varsom med å blande gammelt og nytt - selv om det gjøres - også på sikkerhetssystemer. Men der har man et veldig godt bilde av hvert enkelt batteri og dets tilstand. Og en av metodene er å kjøre en utladetest. Det kjøres jevnlige utladetester. Hvert enkelt batteri blir også loggført elektronisk. Hvis man velger å putte inn et nytt batteri sammen med de eldre - så godtar man at det "tas ned" på bankens nivå. Her snakker vi i utgangspunktet om et 4 år gammelt batteri som har stått i fritidsbåt. Og de får vanligvis ikke noen skånsom behandling. Med de prisene vi har på batterier i dag er det derfor mitt råd at det kjøpes to nye batterier. Både i forhold til økonomi og funksjonalitet. Da erklærer jeg meg ferdig i denne tråen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 De som har vært med her en stund vet at disse påstandene dukker opp med jevne mellomrom. Og at jeg har brukt endel energi på å imøtekomme dem... At jeg "gidder" å engasjere meg i dette er fordi jeg synes det er synd dersom våre medlemmer som ønsker å utvide batteribanken kaster det batteriet de allerede har. Både fordi det koster penger og fordi brukte batterier er ett miljøproblem. Som nevnt, dette har vært oppe mange ganger. Og så langt jeg kan huske er det alltid fordi man har hørt at det er slik, ingen har gjort noe for å finne ut om det stemmer i praksis. Myter om parallellkobling av batterier som ikke er identiske: Under lading vil det ene batteriet lades opp før det andre. De fleste er enige om at dette er en myte. Under utlading vil det ene gå tomt før det andre. De fleste er enige om at dette er en myte. Uten vedlikeholdlading vil lade de seg ut gjennom hverandre slik at de blir ødelagt. Dette er en meget seiglivet myte som jeg gjennom mange praktiske forsøk har vist ikke holder vann. En utlading vil skje, men den er så liten at den ikke har noen praktisk betydning så lenge båten er jevnlig i bruk. Dog vil jeg ikke anbefale å la batteriene stå parallellkoblet over vinteren uten vedlikeholdslading. Akult lanserer også i denne tråden en, for meg hittil ukjent, påstand: Det nye batteriet vil ganske fort være på nivå med det dårligste. Det ville vært intr. å høre hans forklaring på hvordan dette skjer. Det er ved seriekobling at det er viktig at batteriene er like mhp opp- og utlading, mulig at mytene har sin opprinnelse her.. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Det er ved seriekobling at det er viktig at batteriene er like mhp opp- og utlading, mulig at mytene har sin opprinnelse her.. Mulig det Ingar. Men ved seriekoblinger VET du aldri om batteriene er dønn like, selv om de har etterfølgende serienummer. Derfor anbefales equalizer på hvert av dem for å sikre lik ladespenning. Traksjonsbatterier KAN ha forskjellige vilkår over tid, hva angår temp. +++ (Dette blir noe synsing) strømuttak (noe kan f.eks bli tatt ut bare på et batteri osv.) Har fulgt litt med i dine kommentarer på dette, og synes det er meget intr.! Mange myter har jo ramlet over tid, og dette er kanskje EN av dem? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
eivindch Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Jeg har 2 stk. like batterier på 75Ah og 2 stk. like på 110Ah. Alle er av samme fabrikat, men de er ikke kjøpt samtidig. Jeg bekymret meg i sin tid for at forskjellige kapasiteter parallellkoplet ville være et problem. Jeg bekymret meg også for at generatoren på 50A ville være i snaueste laget for alle 4 sammenkoblet. Jeg monterte derfor en skillebryter (av, bank 1, bank 2 eller begge). Det viser seg at hos meg ser det ikke ut til å være noe problem i det hele tatt og bryteren står alltid tilkoblet ”begge”. Jeg har et solcellepanel tilkoblet permanent. Det hjelper vel noe. I tillegg har jeg en TWC regulator (ikke lenger i produksjon, men med alt jeg har lest kan jeg ikke se at det er noen som overgår den – ref. eventyret om myrsnipa). Den dagen batteriene skal skiftes ut, ønsker jeg meg AGM batterier. Disse er dyre, men den effektive kapasiteten vil økes betraktelig. Tross egne positive erfaringer med forskjellige kapasiteter i parallell vil jeg nok da velge 4 like batterier som jeg kjøper samtidig. Er det forøvrig noen som har erfaring med AGM batterier? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Mulig det Ingar. Men ved seriekoblinger VET du aldri om batteriene er dønn like, selv om de har etterfølgende serienummer. Derfor anbefales equalizer på hvert av dem for å sikre lik ladespenning.Er klar over det. Men jeg tror mytene kan ha noe med dette å gjøre, som man ser nevner Akult UPS systemer som referanse. Disse består jo av mange seriekoblete batterier og jeg har aldri sett noe oppsett der equalizere har vært brukt. En annen ting er at det ikke er vanskelig å forstå at en batteriprodusent anbefaler nye batterier... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Jeg er lært opp av de som mener at batteriene i en og samme batteribank ombord i småbåter bør være mest mulig identiske. Jeg har observert - ikke minst gjennom standhaftige innlegg fra Ingar - at det er svak dokumentasjon for denne opplæringen. Vi bør vel på BP iverksette en uavhengig og langvarig undersøkelse av dette spørsmålet. Jeg vet ikke riktig hvordan det kan gjenomføres. I en båt anskaffet i 1995 hadde batteriene av samme produksjon vært i båten fra anskaffelse i 1986 og jeg var fornøyd inntil 1999 uten utskifting ( 2 x Freedom 165 Ah). I en annen båt med nye batterier i 1999 og av samme produksjonsserie på forbrukssiden i 2006 hadde batteriene tilsynelatende samme effektivitet (3 x Freedom 165 Ah). Jeg er usikker på hvordan vi kan gå frem på, BP for å studere effekter av spørsmål knyttet til batterier ombord. Et forhold som nok har endret seg de senere år er at endel av oss - i det minste her på BP - har anskaffet effektive fler-stegs batteriladere som holder kondisjonen på batteriene godt vedlike. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Okey Ingar – så var jeg ikke ferdig med denne tråden allikevel Ser ut som du forutsetter at jeg utelukkende snakker om UPS-systemer. Det gjør jeg ikke, selv om jeg forstår tankegangen din etter at jeg har dundret til med volum nok til å fylle et hus. Men vi har også mange dieselmotorer offshore. Så som backup-/nødkompressor, nødgenerator og brannpumper. Disse har egne separate batteribanker, og er gjerne mer sammenlignbare med det vi holder på med i båten. Vi snakker altså paralellkobling også. Jeg har ikke sansen for dagens bruk og kast mentalitet, og støtter Ingar i hans synspunkt der. Hvor vidt SRA skal kjøpe ett eller to nye batterier avhenger i mine øyne mye på tilstanden på det han har – samt hvilke forlangende han har til batteriene sine med tanke på kapasitet. Som nevnt tidligere setter man inn nye batterier i eldre banker – men da har man god kunnskap om bankens tilstand. Det er flere parameter med i en vurdering om hele banken eller bare ett batteri skal byttes. Jeg er for ny i forumet her til å ha fått med meg at dette var slik en varm potet. Og følgelig går jeg ikke videre i debatten før jeg har skaffet meg en advokat og tilstrekkelig sakkyndig bistand Nei advokaten skal jeg vel greie meg uten – men jeg kan love å bidra til å få klarlagt problematikken og prøve å skape forståelse. Selv om det skulle vise seg at min egen forståelse må kalibreres Egne erfaringer kan ingen ta i fra meg. Vranglære er noe annet. Jeg ser Ingars poeng med at batteriprodusentene anbefaler nye batterier. Man kan jo misstenke dem for å belære vedlikeholdspersonell på en slik måte at salget øker. For å få første hånds kunnskap fra velkvalifisert og uhildet personell, kommer jeg til å sende spørsmål fra denne debatten til en opplæringsbedrift som ”mitt” oljeselskap nå bruker – og som ikke profeterer på batterisalg. De kan både fag og pedagogikk. Et krystallklart svar til SRA blir det kanskje ikke – men en del generelle avklaringer som vi kan forholde oss til bør vi kunne få frem. Men ha tålmodighet. Hvis de av en eller annen grunn ikke svarer så kjapt – så må jeg vente til jeg er tilbake på arbeide og ta det derfra. Og vi offshore er jo kjent for å ta oss lange friperioder Svaret eller redegjørelsen - som forhåpentligvis kommer før noen går tom for batteri - vil bli postet her. For øvrig har jeg sansen for at det stilles spørsmål med bakgrunnen for påstander som fremkommer i forumet. Men vi må vel også for fremtiden finne oss i at svarene kommer på bakgrunn av egne og fortalte erfaringer… Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 (redigert) Ingar: Nei, DE ønsker jo å selge batteriene! Og flest mulige av dem!! Ville ikke dra Per Smith inn i DENNE strengen (også), men må nevnte en sak som berører akkurat dette: Han sleit endel med å komme gjennom til politikere og miljøvern.dep./industridep. osv. med sine idéer om forlenging av batteriets liv... Det ble et rotteræs han aldri hadde drømt om! Her er noen smakebiter: Daværende ind.minister (tror det var Syse) + andre politikere satt på større aksjeposter i batterifabrikker++; AP hadde nettopp fått gjennomslag for et kostbart prosjekt som skulle ta seg av bl.a. "døde" blyakkumulatorer, (stopper der, men det var mye mere i samme dur. Andre kan lese historier fra 1980-90-årene). Resultat: Han "fikk klapp på skulderen og tupp i ræva" som han uttrykkte det. De var IKKE intr. i at hans idéer skulle få gjennomslag. Vel, kanskje det er slike informasjoner som driver MIN intr. for at "våre kjære" batterier skal kunne leve noe lengre? :-) Som jeg nevnte i en annen streng her: BMW-"manualen" oppga 13,8 volt som tilfredstillende ladespenning på sine biler... Hadde J..lig mye diskusjon på grunn av DET under kurs jeg holdt for få år siden! I DAG er dette selvsagt rettet (i manualen), men jeg kan liksom ikke fri meg fra tanken om at det var/er nære bånd mellom div. fabrikker av biler / batterier... La oss se litt nærmere på "myten" om sammenkoblede batterier da. Kanskje det noen andre her som VET og KAN mye mere om slikt? Rettet: Ser at Akult har postet mens jeg skrev: DETTE kan bli en intr. streng!! Stå på Akult! Venter spent!! :-) Redigert 1.Mai.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
OT-flyktning Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Hmmm... så lenge jeg følger disse diskusjonene om parallelkobling av batterier så dukker det stadig opp ideen at man i alle fall burde prøve en noenlunde systematisk tilnærming ved å parallelkoble 2 batterier på det teoretiske nivå, nemlig som det hva batterier egentlig er: en ideal spenningskilde med en motstand i serie (den som sørger for at spenningen synker når man tar ut strøm) og en motstand i parallel (den som sørger for selvutladning). Når man ser dette foran seg så burde man også kunne se hvilken konsekvenser det har dersom batteriene er noe ulik (har ulike resistanser). Noen som tar ballen? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Vi bør vel på BP iverksette en uavhengig og langvarig undersøkelse av dette spørsmålet.Kan egentlig ikke se at dette er nødvendig. Når det gjelder de to første mytene, opp og utladning, er mitt inntrykk at de fleste ettervert har innsett at de ikke "holder vann". Apropos, var det ikke Andreas som en gang i tiden postet en illustrasjon av dette. Med to vannbeholdere? Når det gjelder selvutladning så er myten mer livskraftig. Men skal dette ha noen betydning må det være snakk om strømmer av en viss størrelse. Alle forsøk jeg har gjort, med de mest merkelige batterikombinasjoner, viser at slike strømmer ikke eksisterer. Som jeg har sagt tidligere, de som fortsatt er i tvil bør sjekke dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 Myter om parallellkobling av batterier som ikke er identiske: [*]Under lading vil det ene batteriet lades opp før det andre. De fleste er enige om at dette er en myte. [*]Under utlading vil det ene gå tomt før det andre. De fleste er enige om at dette er en myte. [*]Uten vedlikeholdlading vil lade de seg ut gjennom hverandre slik at de blir ødelagt. Dette er en meget seiglivet myte som jeg gjennom mange praktiske forsøk har vist ikke holder vann. En utlading vil skje, men den er så liten at den ikke har noen praktisk betydning så lenge båten er jevnlig i bruk. Dog vil jeg ikke anbefale å la batteriene stå parallellkoblet over vinteren uten vedlikeholdslading. Dette var interesante påstander som en god gammeldags "sleggeingeniør" med særdeles begensede kunnskaper om strøm kan si seg enig i.... Jeg har nå litt av hvert av batterier i båten og dette har stått tilkoblet siden november i fjor uten lading og hovedbryteren i posisjon for begge banker.... Har en forbruksbank i parallell på 2x200 og en startbank i parallell på 2x150, alle batteri var nye i for et år siden. Disse t bankene har i siden midten av november stått tilkoblet via hovebryteren i posisjon for begge, altså i parallell 300 Ah og 400Ah... Jeg kunne ved oppstart ikke merke noen forskjell på noen av batteriene... Spenningen var selvsagt lik på alle batteri, noe annet vil jo være en revolusjon... Har hatt begrenset forbruk, en lensepumpe har gått litt nå og da.... siden noe regnvann har funnet veien i kjølen Batteri skiller selv vel ikke merkbart ut fra andre ting som er underlagt fysikkens lover.... De vil ved hvile tilstrebe likevekt.... Da blir det nok litt utenfor min lille forstand å fatte hvordan det ene batteriet skulle kunne bli utladet, mens det andre ikke... Dette strider jo imot likevekstprsinsippet etter min mening og begrensede forståelse, men det er sikkert en med kunnskapen i behold som.. kan forklare meg dette... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 Myten sier at batteriene vil lade seg ut gjennom hverandre. Det er ikke slik at bare ett batteri vil bli utladet, som du sier er dette en umulighet når de står i parallell. Ifølge myten vil altså hele batteribanken være flat etter en stund.... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 lurer på om det kan bero på en misforståelse - at man da snakker om tilfeller hvor et batteri er ødelagt og følgende forutsetning er tilstede: minst en celle kortsluttet i batteriet men at det er strømgjennomgang. "systemspennning" feks 10v. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 Skjønner ikke dette jeg da.... ei heller hvilke mekanismer det er som driver denne utladningen... Jeg regner da med at energien som er akkumulert og utlades blir til varme da... noe annet vel ikke mulig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
slettet Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 hvis en celle er kortsluttet blir den normalt varm under opplading og muligens også under utlading. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 lurer på om det kan bero på en misforståelseJo, det er også en mulig forklaring på hvordan det har oppstått. Men i den offisielle versjonen av myten taes det ikke lenger noe slikt forbehold.Selvsagt er det en betingelse at alle celler er i live, har vært innom dette også. .... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 Skjønner ikke dette jeg da.... ei heller hvilke mekanismer det er som driver denne utladningen...Teorien sier at først lader det ene batteriet det andre, så bytter de roller. Slik holder de på inntil begge er tomme..... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 Nettopp. Det er TEORIEN ja. Men hvor kommer den FRA?? Og så er det dette med kortsluttet celle da.... Hvis et av batteriene får DET, hva da? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
slettet Svart 2.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2006 (redigert) kortsluttet i mer eller mindre grad - opptil rask utlading. Redigert 2.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.