Jump to content

Utvide batteribank


bliss X

Recommended Posts

Dette er en etablert "sannhet" som ingen kan forklare skikkelig eller bevise med empiriske tester. I de tre siste båtene har jeg hatt batterier av ulik størrelse, alder, og type, uten at jeg har hatt noen følelse av at de har hatt veldig negativ virkning på hverandre. Jeg har i det siste brukt mye tid på å sette meg inn i teorien rundt båt og strøm. Og jeg har til gode å finne noen kilder som kan bevise dette. Jeg tror det er en teoretisk problemstilling som har lite å si i praksis. Jeg hadde kjøpt et til og vært fornøyd med det. Om du vil undersøke dette i praksis kan du jo kontakte Jørg Becker her på BP og kjøpe et batt. meter av ham, evnt på maritim. Da kan du jo holde øye med kapasitet før og etter et nytt batteri er på plass...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Velger man så stor batteribank, så må man også forsikre seg om at man har mulighet til å lade opp batteriene.

 

Det er ikke nok å ha stor nok generator. Dårlig installasjon med spenningsfall i skilledioder, dårlig jordingskabel, for lite tversnitt på kabler mellom generator og batteri, osv.

Gir fort bare 10% igjen av ladekapasiteten.

Får man ikke ladet batteriene ordentlig, så blir de fort ødelagt.

 

Klikk på denne linken, og lær en del nyttige grep: Skyllermarks Info Hefte 2006

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert ikke jobben min til å gå dypt i detaljene og det gjør jeg ikke.

Men jeg ønsker bare å varsle om at det finnes noe informasjoner hos Skillermarks som mildet sagt er ubrukelige,

eller som mangler, selv om at det meste stemmer.

Jeg anbefaler å lese disse informasjoner og sammenligne det nøye med alle informasjoner

som allerede finnes her på båtplassen.

Dette som stemmer der, finnes også her.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert ikke jobben min til å gå dypt i detaljene og det gjør jeg ikke.

Men jeg ønsker bare å varsle om at det finnes noe informasjoner hos Skillermarks som mildet sagt er ubrukelige,

eller som mangler, selv om at det meste stemmer.

Var ikke dette en litt useriøs kommentar?

 

Mvh

Sverre

Link to post
Share on other sites

Nei.

Jeg har bare ikke tid til å kommentere alt, hele websidene.

Men du kan begynne med forklaringer om batterilevetiden (hvor lenge en batteri værer), koblinger, bruk og behandling av dynamoer, modifisering avdynamoer og hva en dynamo kan etterpå, test av batterier, osv.

 

Useriøst hadde det vært hvis jeg kjefter på en kollega, f. eks. med bakgrunn at jeg ønskerå selge lignende produkter.

Her sier jeg bare at jeg er ikke enig med det og at folk skal både lese og sammenligne riktig,

fordi jeg verken selger eller tilbyr slike produkter.

Jeg selger vel kabler, men disse faktisk bare tilsammen med utstyret som jeg selger ellers.

I alle fall ser jeg ikke at jeg står i konkurranse med den bedriften pga. det samme materiell vi tilbyr.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale med om hvor korrekt teorien som ligger bak her er, men for meg som ikke har båtelektrisitet som fag så er jeg avhengig av at det forklares enkelt og godt nok til mitt bruk. Jeg hverken trenger eller ønsker et "state of the art" anlegg i båten, godt nok er godt nok.

 

Kikket innom denne linken fre denne svenske siden og fant ikke noe om batteriets levetid som strider mot mine erfaringer. Jeg har opplevd at batterier har en max levetid på 3 år, om i snitt på to år. Erfaringen her er basert på data fra brukere (i bil) i perioden fra 1975 og frem til 2005. Jeg har også erfaring fra at batterier holder mye lengere i opp til 10 år og mere, de er alle sammen av annerkjente fabriakata. Det er selvsagt en årsakt til at en kan oppleve forskjellig levetid på batterier, og i det tilfelle over så er det jo også det, nemelig klimaet.

 

Jeg kommer til å utviden forbruksbanken i båten min med noen hundre Ah til våren og de blir selvsagt koblet sammen med de jeg har før som er et par år gamle da vil jeg tro. Voltmeter av typen unøyaktig er eneste overvåkning jeg har og skal ha...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Velger man så stor batteribank, så må man også forsikre seg om at man har mulighet til å lade opp batteriene.

 

Det er ikke nok å ha stor nok generator. Dårlig installasjon med spenningsfall i skilledioder, dårlig jordingskabel, for lite tversnitt på kabler mellom generator og batteri, osv.

Gir fort bare 10% igjen av ladekapasiteten.

Får man ikke ladet batteriene ordentlig, så blir de fort ødelagt.

 

Klikk på denne linken, og lær en del nyttige grep: Skyllermarks Info Hefte 2006

 

Jeg utrykte meg noe upresist.

Har man stor batteribank, er det jo mye letter å unngå at man å utlader batteriene mer en 40-50%. (Under dette nivået, så blir batterienes levetid markant kortere).

Men man trenger å lade dem opp også! Så jo større batteribank man har, jo mer lading kreves det.

Man kommer fort opp i en ond sirkel med for liten ladekapasitet, da man har for dårlig anlegg, eller at det for liten gangtid på motoren som igjen fører med seg at batteriene ikke lades skikkelig.

 

Man behøver ikke ha "state of the art anlegg", det Skyllermarks så godt beskriver, er enkle og smarte grep for å forbedre anlegget sitt. Og man behøver ikke å ta alle grepene.

 

Mvh

Sverre

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke sammenhengen mellom størrelsen på banken og ladingen. For meg så er det mengden strøm som tappes fra banken som skal etterfylles. Om jeg tar ut 200 Ah av en bank på 1000Ah eller en bank 500Ah, så krever samme påfylling etter mine begreper. Dermed blir banken størrelse underordnet. Det er for meg kun snakk om tid før banken fylles opp, med liten ladekapasitet så tar det lengere tid.

 

Akkurat som min egen bankkonto, men her ladingen betydelig mindre enn forbruket :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert ikke jobben min til å gå dypt i detaljene og det gjør jeg ikke.

Men jeg ønsker bare å varsle om at det finnes noe informasjoner hos Skillermarks som mildet sagt er ubrukelige,... Jørg

Dette synes jeg du kan spesifisere Jorg.

 

...Jeg anbefaler å lese disse informasjoner og sammenligne det nøye med alle informasjoner som allerede finnes her på båtplassen. Jørg

Helt enig!

 

...Kikket innom denne linken fre denne svenske siden og fant ikke noe om batteriets levetid som strider mot mine erfaringer. Jeg har opplevd at batterier har en max levetid på 3 år, om i snitt på to år. Erfaringen her er basert på data fra brukere (i bil) i perioden fra 1975 og frem til 2005. Jeg har også erfaring fra at batterier holder mye lengere i opp til 10 år og mere, de er alle sammen av annerkjente fabriakata. Det er selvsagt en årsakt til at en kan oppleve forskjellig levetid på batterier, og i det tilfelle over så er det jo også det, nemelig klimaet.

 

Spissformulerer litt: Batterilevetid på 2-3 år er direkte feil, hvis batteriene får riktig behandling!

Klimaet har ingen direkte betydning for selve batteriene, med mindre de blir utsatt for høy omgivelsestemp.!

 

Jorg sier at mesteparten av batteriinfo som finnes i basen på Bp, dekker våre teoribehov! Dette er jeg helt enig i!

Kun på et punkt ser jeg at jeg er uenig med Jorg, og det gjelder "Puls" / desulfatering, så DET emnet lar jeg ligge nå.

MIN kortversjon av god batteriøkonomi:

1: Det du tar ut av et batteri skal INN igjen. Snarest mulig, og pluss "renter" (les TAP)

2: Hva batteriet VIRKELIG får inn, avleses på batteripolene og intet annet sted. (Det kan jo være tap mellom pol og polsko også...)

3: Viktig med vedlikehold: Renhold, etterfylling av destillert vann, temperatur osv.

4: Beste regulator regulerer etter spenningen på batteripolene!

5: Blybatterier sulfaterer fra dag EN!! Hastigheten på sulfateringen er avhengig av lading og TID; Et batteri sulfaterer mye raskere når det er utladet. (Se kommentarer nedenfor.)

Kommentarer:

Det går ikke an å sammenligne med BIL direkte, slik som Sydvesten gjør i dette innlegget! Når han nevner klimaet og BIL her, tenker i hvert fall JEG på hva et batteri blir utsatt for i DET tilfellet: Bilen er mye tyngre å starte i kulde; Batteriet har mindre kapasitet jo kaldere det er; I vårt vintermørke kalde klima BRUKER vi mye mere strøm, også når vi kjører: Varme i ruter, setevarmere, bare vifta i varmeapparatet kan ta 10-15 ampére(!), mye ekstralys osv. Og hvis vi i tillegg har mange korte turer, FÅR kanskje ikke batteriet lading i det hele tatt, noe som resulterer i at "bilen nekter å starte" OG sulfateringen går MYE raskere = Kort batterilevetid!

(For "nye" lesere: Sulfatering legger seg på batteriplatene og nedsetter batteriets evne til å motta / avgi energi.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg du kan spesifisere Jorg.

Helt enig!

Spissformulerer litt: Batterilevetid på 2-3 år er direkte feil, hvis batteriene får riktig behandling!

Klimaet har ingen direkte betydning for selve batteriene, med mindre de blir utsatt for høy omgivelsestemp.!

Siden du påstår at mine erfaringer er direkte feil, så regner jeg med du da kanskje forklare for meg hvordan jeg kan få batteriene til å leve lengere enn 2-3 år i omgivelsetempertur på inntil 55 grader C, og mesteparten av året med temperturer på rundt 40 °C. Vi hadde sogar tempertur på 62° som var det varmeste jeg logget i bilen på vei gjennom ørkenen den 20 mai 2003, men dette var på grunn av høy strålingsvarme fra sanden. Fremme ved sjøen så falt den til kun 48°C på grunn av fuktig sjøluft.

 

I min periode på 3 år som jeg bodde i Qatar så hadde vi dette klimaet, selv midtvinters så gikk temperturen en god norsk sommer en høy gang. Ved normal bruk og ettersyn så var snittlevetiden på et batteri i bilene 2 år.

 

Jeg skjønner at du har andre erfaringer med tanke på temperaturpåvrikning av batterienes levetid sett i forhold til reletivt ekstreme temperturer..

 

Jada jeg ser at du skriver høy omgivelsestempertur, men det er også en del av vårt klima rundt i verden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hallo Sydvesten & SOR.

Vi må ikke krangle om det jeg sa, fordi det er meningen min og jeg står for det.

Vi alle her er inne i disse diskusjoner siden lenge.

Og vi alle her prøver å finne forklaringer om hvordan det går bedre,

men må ikke unnskylde for kort levetid av en batteri med allminnelig mølige feil.

 

Hvis en forklarer at en batteri holder bare i 3 år så er det enten feil på batteri,

eller feil på behandling av batteriene.

Men verken det ene eller det andre er grunn nok til å "akseptere" det.

Ellers kan jeg bare spørre om hvorfor at vi diskuterer her overhodet, eller en klager på for høye utgifter.

Aksepterer man slike forhold, selv om det går beviselig annerledes også, så skulle man slutte å diskutere.

Vi kan trekke det i lengden, men dette er helt uten substanse.

 

Mitt oppgave er bl.a. å optimere ladning, batteriets levetid og strømforsyningssystemer.

Jeg kan det og det virker i mange tusen ganger i fire land, pluss tropene og under alle forhold.

Gjør man det riktig, så holder batterier og man må ikke akseptere "3" år, som er latterlig for min skyld.

 

Hvis dere begge to er på en annen mening så kan dere jo være på den.

Jeg bare aksepterer dette ikke på en slik måte, fordi som jeg jobber og gi råd viser at det også går annerledes.

I alle fall hvis man ser på tallene i det siste 10 årene (disse enda 10 år fra før glemmer vi nå) som

bare angår strømforsyning & ladning:

-Det er mer enn 20.000 kunder i Tyskland,

-økende, ca. 1900 i Danmark

-økende, ca. 1300 i Sverige

-rask økende, 1308 i Norge som har akseptert mine anbefalinger.

Det finnes ikke en eneste mennesker som sa at det ikke virker som det skal, fra Tyrkia til Alta,

unntatt bare 3 stykke reklamasjon kun pga. feil på materiell, som ble byttet uten diskusjon.

I alle fall hørter jeg ikke for en gangs skyld at noen av disse måtte bytte nye batterier etter bare tre år,

når de har gjort hva jeg sa.

 

Jeg håper at nå ikke dere forventer at jeg bytter meningen min til "må aksepteres, pga. at det kan være".

Det kan være, ja, men bare pga. dette jeg har nevnt ovenfor.

Men dette må ikke aksepteres.

 

Til sist og dette skal vennligst oppfattes tydelig og som jeg skriver det:

>Jeg sa verken noe om materiell, kvalitet, eller priser fra Skillermarks.

>Ja, både gode kabler og kontakt er viktig , og det tilbyr Skillermarks til O.K.-priser.

>Om både instrumenter, pris & og prisverdighet kan man diskutere, men jeg sa ikke at noe er "dårlig" der.

>"Know how" tilbyr Skillermarks også, som jeg sa, men dette finnes også her på båtplassen og andre steder.

 

Det eneste jeg ville si er at dere har alle informasjon allerede, fordi det ble mye forklart også her på båtplassen,

og at informasjonene fra Skillermarks ikke er fullstendig, men også har feil.

 

Til Sydvesten: ladning er avhengig av batteristørrelsen.

Vennligst sier det ikke så banalt at det er bare avhengig av tiden, fordi måten er mye viktigere.

Hvis ladning ikke skjer i riktig tid, så kan batteriene dine sulfaterer allerede før de har oppnært fullstendig ladning.

Med det kommer man også å skade batterier, langsomt men sikkert.

Og hvis det ikke finnes nok Ampere og Spenning så oppnær man aldri fullstendig ladning av en stor batteribenk.

Ikke noe fullstendig ladning = sulfatering = for tidelig død av batteriene = ekstrautgifter som egentlig kunne brukes for utstyr som forhindrer det.

 

Snakkes

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis en forklarer at en batteri holder bare i 3 år så er det enten feil på batteri,

eller feil på behandling av batteriene.

Hva er det de som bor i et klima med ekstrem ute tempertur opp till 50-55°C gjør feil da siden batteriene i bilene eller båtene varer i snitt 2-3 år da? Væskenivået var alltid på topp, ble sjekket jevnlig og etterfylt ved behov.

 

På jobben så var selvsagt all elektronikk og UPS rom avkjølte for å holde temperturen nede, det er ikke liek lett på en bil. Selv styringen til trafikklysene og reklametevlene hadde air-condition.

 

Det er mye jeg ikke skjønner her :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å sammenligne forbruksbatteri på båt med startbatteriet på bil er som å sammenligne hummer og kanari (slik vi sier det på sørlandet).

 

Startbatteri på bil varer mye lengre, fordi det bare en stor strøm varer i noen sekunder, det utgjør ikke mange ampertimer. (ca 600amper i 2 sekunder = 0,33 Ampertimer). Dvs. at batteriet lader seg fort opp igjen, både på grunn av det lille forbruket og også fordi startbatteri er laget slik at det tar i mot den store ladestrømmen og derfor lades hurtig opp.

DERFOR BLIR DET LITE SULFATERING PÅ STARTBATTERI, OG STARTBATTERIET LEVER LENGRE, FEKS: 10ÅR.

 

Forbruksbatteri derimot har en høy indremotstand og lades ikke så hurtig opp, man må bruke LANG TID.

Vanligvis har man småturer på 30min. til noen få timer, og dette er som regel ikke nok for å lade opp et forbruksbatteri. Det som gjør det enda verre er at Startbatteriet som har en mindre indre motstand, som regel tar all lade kapasitet til generatoren den første 30.minuttene. Så forbruksbatteriet får som regel aldri den ladingen den skal ha på kortere turer.

DERFOR VARER FORBRUKSBATTERIET BARE 3 ÅR! FORDI DET ALDRI LADES SKIKKELIG OPP OG SULFATERER.

 

Mvh

SVerre

Link to post
Share on other sites

Siden du påstår at mine erfaringer er direkte feil, så regner jeg med du da kanskje forklare for meg hvordan jeg kan få batteriene til å leve lengere enn 2-3 år i omgivelsetempertur på inntil 55 grader C, og mesteparten av året med temperturer på rundt 40 °C. Vi hadde sogar tempertur på 62° som var det varmeste jeg logget i bilen på vei gjennom ørkenen den 20 mai 2003, men dette var på grunn av høy strålingsvarme fra sanden. Fremme ved sjøen så falt den til kun 48°C på grunn av fuktig sjøluft.

 

I min periode på 3 år som jeg bodde i Qatar så hadde vi dette klimaet, selv midtvinters så gikk temperturen en god norsk sommer en høy gang. Ved normal bruk og ettersyn så var snittlevetiden på et batteri i bilene 2 år.

 

Jeg skjønner at du har andre erfaringer med tanke på temperaturpåvrikning av batterienes levetid sett i forhold til reletivt ekstreme temperturer..

 

Jada jeg ser at du skriver høy omgivelsestempertur, men det er også en del av vårt klima rundt i verden..

Sorry :blush: :blush: Visste ikke i skrivende øyeblikk at du henviste til PG. Når vi på Bp "krangler" om batterier, er det ikke i våre tanker hva sjeikene i PG erfarer!! Men NORSKE omgivelser!

Med SÅ høye temp. i omgivelsene OG kanskje strålevarme fra motor i tillegg, ER det ikke så utenkelig at batteriene dør raskere!!!

 

Hva er det de som bor i et klima med ekstrem ute tempertur opp till 50-55°C gjør feil da siden batteriene i bilene eller båtene varer i snitt 2-3 år da? Væskenivået var alltid på topp, ble sjekket jevnlig og etterfylt ved behov.

 

På jobben så var selvsagt all elektronikk og UPS rom avkjølte for å holde temperturen nede, det er ikke liek lett på en bil. Selv styringen til trafikklysene og reklametevlene hadde air-condition.

 

Det er mye jeg ikke skjønner her :crazy:

I ditt tilfelle mener JEG at det er temperaturen som ødelegger for batteriene! Hvis også batteriene i BÅTENE lever SÅ kort, har dette to årsaker: Høy temp. OG at de ikke får riktig ladespenning på polene, i lang nok tid!

Mener nå JEG :blush:

Men: Hvorfor plasseres ikke båtbatteriene lengre NED i skuta, slik at omgivelsestemp. blir lavere??

 

Å sammenligne forbruksbatteri på båt med startbatteriet på bil er som å sammenligne hummer og kanari (slik vi sier det på sørlandet).

 

Startbatteri på bil varer mye lengre, fordi det bare en stor strøm varer i noen sekunder, det utgjør ikke mange ampertimer. (ca 600amper i 2 sekunder = 0,33 Ampertimer). Dvs. at batteriet lader seg fort opp igjen, både på grunn av det lille forbruket og også fordi startbatteri er laget slik at det tar i mot den store ladestrømmen og derfor lades hurtig opp.

DERFOR BLIR DET LITE SULFATERING PÅ STARTBATTERI, OG STARTBATTERIET LEVER LENGRE, FEKS: 10ÅR.

 

Forbruksbatteri derimot har en høy indremotstand og lades ikke så hurtig opp, man må bruke LANG TID.

Vanligvis har man småturer på 30min. til noen få timer, og dette er som regel ikke nok for å lade opp et forbruksbatteri. Det som gjør det enda verre er at Startbatteriet som har en mindre indre motstand, som regel tar all lade kapasitet til generatoren den første 30.minuttene. Så forbruksbatteriet får som regel aldri den ladingen den skal ha på kortere turer.

DERFOR VARER FORBRUKSBATTERIET BARE 3 ÅR! FORDI DET ALDRI LADES SKIKKELIG OPP OG SULFATERER.

 

Mvh

SVerre

NÆMLI!! :yesnod: :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Siden du påstår at mine erfaringer er direkte feil, så regner jeg med du da kanskje forklare for meg hvordan jeg kan få batteriene til å leve lengere enn 2-3 år i omgivelsetempertur på inntil 55 grader C, og mesteparten av året med temperturer på rundt 40 °C. Vi hadde sogar tempertur på 62° som var det varmeste jeg logget i bilen på vei gjennom ørkenen den 20 mai 2003, men dette var på grunn av høy strålingsvarme fra sanden. Fremme ved sjøen så falt den til kun 48°C på grunn av fuktig sjøluft.

Feil valg av type batteri, eller måte ladning/utladning.

Det holder allerede hvis man (til å tar dette eksempel) følger Skillermarks anbefaling: feil startstrøm.

Er både kaltstartstrøm og kappasitet for lite så skader man batteriene.

Har man dårlig regulering på dynamoet i tillegg så er det gjort.

Velger man en type batteri som er tilpasset både forholdene og krevet startstrøm så skjer det vanligvis ikke,

har jeg fornuftig regulering/ladning i tillegg så minker sjansen at en batteri svikter betydelig.

 

Til å komme til våre forhold på båter, fordi biler i ørken interesserer meg lite:

de fleste batterier står på motorrommet der det lett kan være mer enn +80°C og om vinteren -10°C og mindre.

I mot varmegrader hjelper det med regelmessig kontrolle av vannet, i mot kyldegrader hjelper det med konsekvent bra ladning.

Ferdig.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg du kan spesifisere Jorg.

Det kan vi snakke om ved en telefon, Marwin.

Men det er ikke pent hvis jeg tar dette i småbiter, det går ikke og er hensiktløs fordi det er absolut ikke meningen

til å sladre på Skillermarks.

Dette er helt unønsket fra meg og jeg sier tydelig at jeg synes at det som Skillermarks både tilbyr og selger er O.K.

Jeg henviser bare at man skulle lese og sammenligne alle informasjonene riktig, fordi det finnes feil og er ikke fullstendig.

Verken mht. ladning eller effektivitet.

Hvis dere leser oppmerksom så finner dere dette ut, helt fra allene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og DET er noe helt annet enn utetemp på 55 grader pluss!

I tillegg er det to faktorer til:

1: Strålevarme fra motor(er).

2: Temp.-øking ved selve ladingen.

Resultanten kan bli "ganske" høy... :cryin:

Jorg har tidligere beskrevet godt hva som skjer med batteriets plater etc. når temp.en blir for høy.

Og diskusjon om batterienes levetid i PG (Persiske Gulf) pga. høy dagtemp., synes ikke JEG er særlig aktuellt i denne sammenhengen.

(Unnskyld Sydvesten, ikke vondt ment!)

 

Det kan vi snakke om ved en telefon, Marwin.

Men det er ikke pent hvis jeg tar dette i småbiter, det går ikke og er hensiktløs fordi det er absolut ikke meningen

til å sladre på Skillermarks.

Dette er helt unønsket fra meg og jeg sier tydelig at jeg synes at det som Skillermarks både tilbyr og selger er O.K.

Jeg henviser bare at man skulle lese og sammenligne alle informasjonene riktig, fordi det finnes feil og er ikke fullstendig.

Verken mht. ladning eller effektivitet.

Hvis dere leser oppmerksom så finner dere dette ut, helt fra allene. Jørg

Jeg leser ikke dette som sladring :smiley: KUN elektriske fakta er av interesse, og DET kan vel taes HER, eller?

Kanskje vi alle andre også kan lære litt av det :wink:

Hva skillemark selger, til hvilke priser osv., bryr jeg meg ikke så mye om, men hvis elektriske faktaopplysninger er feil / villedende, bør de komme fram.

 

Redigert: Rtykklief

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kun på et punkt ser jeg at jeg er uenig med Jorg, og det gjelder "Puls" / desulfatering, så DET emnet lar jeg ligge nå.

Nei, Marwin, vi er ikke uenig i punkt "Puls".

Vi er bare uenig i hvordan å bruke det.

Den eneste forskjellen mellom våre meninger består i det at jeg sa at gamle batterier forblir gamle,

selv om platerensing per puls virker.

Med det, forsvarer jeg, kan en batteri ikke omgjøres på nyverdig.

Og jeg sa at jeg ikke ville anbefale at man bruker en batterie som ble "renset" skal bruke på båt,

fordi faren er stort at en slik batteri kan svikte fra en øyenblikk til den andre uten varsel.

Pulsdesulfatering er bra så lenge batteriene er, la oss si, nyverdige.

I så fall hjelper det sikkert å holde batterier lengre i liv.

Men den samme effekt får man også hvis man bruker bra ladning fra begynnelsen, f.eks. med bra IUoUo-ladning.

 

Ang. temaet fra før har jeg bestemmt meg for å ikke uttale meg øffentlig.

Men hvis jeg får litt tid inni mellom i morgen, da skriver jeg deg noe forklaringer per epost.

Så kan du bestemme selv om kanske du ønsker å gå lengre inn i temaet.

 

Jeg ønsker fortsatt en fin kveld.

JEG skal nå på sofa, med en fin tysk weizenøl som er det beste på kvelden, for min skyld.

:cheers:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...