Jump to content

Utvide batteribank


bliss X

Recommended Posts

Du sier: "I mine øyne er det kun ett sted forbruksbatterier har bedre egenskaper ennn startbatterier, og det er til hyttebruk." Men for mange båtfolk er det vel det samme mønsteret? Vi drar ut med båten og ligger og bruker strøm i 3 - 4 dager. Så lader vi heftig i en time hjem og topper opp med landstrøm til neste helg. Med et slikt mønster foretrekker i hvert fall jeg rene forbruksbatterier.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen (kanskje Joerg) som har noen innvendinger i mot å bruke AGM som startbatteri ?

...mmmmh, hva skal jeg si?

Jeg er jo i nesten alle fall i mot Gel og AGM, fordi jeg er skikkelig gjerrig og ser ikke virkelig en fordel med AGM.

 

Men hvis du har lest litt gjennom innleggene mine, så vet du ja hvordan jeg tenker.

For meg gjelder "billig & effektiv".

Forholdsvis billig er åpne bly/syre batterier og meget, hvis ikke best, effektivt er disse også.

Jeg selv ser heller ikke noe problem i å bruke disse batterier nesten overalt,

untatt hvis noen planlegger til å snu batteriene over hodet, eller vil dykke disse om og om igjen.

Sparte penger kan man bruke bedre for å forbedre det som leverer strøm igjen.

 

Men hvis du har viljen å bruke AGM så må du gjøre det, fordi det finnes også AGM-batterier som kan brukes som startbatterier allerede.

Bare ta i mot anbefalingen at du skulle dobbelsjekke ladningsystemet ditt om den egner seg virkelig

for ditt behov angående ladning, ladningstid og utladning mellom to ladningsperioder.

Dette angår også 230V-laderen som du har, fordi vanlige AGM skulle behandles veldig forsiktig.

Ikke at du får en uønsket overraskelse og må bytte, eller forandre ladningssystemet igjen.

 

Lykke til !

 

:seeya:

Jørg

 

ps: ang. skillediode/laderegulator som du sa.

Sterling PDAR kan skiftes på tilpasset og riktig ladning av AGM-batterier også.

:eek: ...igjen litt reklame :blush: , men det stemmer ja. :smiley:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg ønsker å bruke AGM er at en kan ta ut mye mer av batteriet. Jeg ønsker (har plass til) færrest mulig batterier.

 

Har forstått det slik at en kan ta ut opp til 75-80% av AGM batterier kontra 50-55% av vanlige blybatterier. Er ikke dette korrekt ? Tenker da på real-life og ikke i teori.

 

Slik du ser det vil et 115Ah start og et 300Ah forbruk være et bedre alternativ ? Tenkte i utgangspunkt på et 105Ah AGM og et 200Ah AGM. Finnes det 250-300 Ah gode blybatterier ? Av den typen du ville benyttet ?

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Joerg, JRK m.fl:

Har ikke forutsetninger for å dra det dere sier i tvil, langt ifra!

Jeg anbefaler da heller ingen å mikse batterier, jeg bare forteller hva vi har erfart. Batteribanken var slik da vi fikk båten, hadde vært slik lenge før det, og så lenge den fungerer godt for oss så blir den ikke skiftet ut!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Tenker da på real-life og ikke i teori.

Real-life er relativt og kommer an på hvordan man ser det.

Først og fremst kan jeg ikke vite noe om ditt (kanskje spesiellt) behov, for det må man få vite mer om det.

I så fall må beregnes alt som kan beregnes.

Dette begynner med vanlig forbruk, mulig tid for etterladning, plass på båten og slutter med en

titt i pengesekken, som heller ikke er uviktig for de fleste.

 

Og ja, det finnes gode bly/syre-forbruksbatterier.

Jeg er ikke batteriselger, men selv bruker jeg Banner og Varta og er godt fornøyt siden mange år.

Forbruksbatteriene som jeg har er 6 ganger 80Ah som jeg har valgt pga. høyden og fordeling tilpasset båten min, men det finnes sikkert også andre størrelser.

Startbatteriet er en 88Ah høystrøm-HD som leverer 760A kalt, som holder for de fleste motorer jeg vet om.

Men også der finnes det mye utvalg for hvert behov og er avhengig av motoren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei JanS.

Husk at jeg ikke vil overbevise noen i det hele tatt.

Jeg diskuterer bare og bruker argumenter som jeg synes er riktige.

Men det betyr ikke at dette er lovgivende :smiley: og utviklingene går også vidre.

 

Så hvis det kommer nye foreslag som lønner seg ?

Velkommen hos meg ! :flag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

Du skriver

 

Du sier: "I mine øyne er det kun ett sted forbruksbatterier har bedre egenskaper ennn startbatterier, og det er til hyttebruk." Men for mange båtfolk er det vel det samme mønsteret? Vi drar ut med båten og ligger og bruker strøm i 3 - 4 dager. Så lader vi heftig i en time hjem og topper opp med landstrøm til neste helg. Med et slikt mønster foretrekker i hvert fall jeg rene forbruksbatterier.

 

Lars H.

 

Først er det viktig å presisere at jeg her definerte ytterpunktene, nettopp for å få frem at disse ikke bør blandes. Startbatteri med sine egenskaper og fritidsbatteri for hyttebruk, som igjen er et batteri laget for solceller, med sine egenskaper. Mange batterier som selges til båtbruk har egenskaper midt imellom start og fritidsbatterie og folk vil i praksis oppleve disse egenskapene forskjellig.

 

Jeg kan vær enig med deg om du baserer mesteparten av ladingen på landstrøm og/eller solcellepaneler, og bruker lite strøm mens du ligger i uthavn.

 

Problemet er at vi tar i bruk mer og mer elektrisk utstyr i båtene i dag, og da trengs det batterier som suger til seg det de kan, mens dynamoen går. Dette gjelder spesielt i ferie og langhelger.

 

En dynamo leverer gjerne fra 50- 140 Amper. Solcellepaneler 1-3 Amper, og Landstrøm 5-20 Ampere. Skal du få nyttegjort deg en kraftig dynamo, er startbatterier overlegne. Du må ha stort blyareale mot elektrolytten. Eller som Andreas figur viser, seriemotstanden må være liten.

Eller sagt på en annen måte du får heftigere lading på vei hjem med startbatterier

Og et annet lite moment. Du må jo uansett ha ett startbatteri til å starte motoren. Når du da begynner å kjøre hjem, vil dette suge mye mer en fritidsbatteriet...

 

Hvordan går det forresten med røyken, du har imponert stort, så langt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Joerg, JRK m.fl:

Har ikke forutsetninger for å dra det dere sier i tvil, langt ifra!

Jeg anbefaler da heller ingen å mikse batterier, jeg bare forteller hva vi har erfart. Batteribanken var slik da vi fikk båten, hadde vært slik lenge før det, og så lenge den fungerer godt for oss så blir den ikke skiftet ut!

mvh

JanS

 

Jeg har ikke lest alle inleggene, men om jeg har skapt det inntrykk at du må bytte batterier, har dette absolutt ikke vært meningen. Som jeg skrev i mitt første innlegg, så kan man godt blande batterier om egenskapene er like. Og til slutt, om batteribanken fungerer greit for deg og forsåvidt alle andre, så skal den selfølgelig ikke byttes ut. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er flott at dere som har kunnskaper om dette (eller andre emner) går inn i diskusjoner og deler verdifull viten med oss andre. Det er aldri for sent å lære, og her på BP er det mye å hente for en og hver. Prøver å få med meg mest mulig, men dette med det elektriske er vanskelig -- en ser jo ingenting!

Fortsett for all del med diskusjonene! ( Men husk at mange av oss må ha det inn med teskje)

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Fortsett for all del med diskusjonene! ( Men husk at mange av oss må ha det inn med teskje)

mvh

JanS

 

Fornuftige ord! I tillegg må det være lov å stille dumme spørsmål og også å ta feil? Min erfaring er at man lærer best ved aktiv deltagelse også om man ikke er "ekspert".

 

Føler at det ikke alltid er takhøyde for det her på forumet (tenker ikke da spesielt på denne tråden!)og kan være noe av grunnen til at det er relativt få aktive deltagere i forhold til antall medlemmer?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal nå til helgen gjøre denne "bommerten" ved å kobble 2 gamle batterier sammen slik at batteribanken blir litt større. Dette vil foregå på hytta med et solcelleanlegg som livgivende kilde. Begge disse batteriene (fritids batterier) er over 5 år gamle, men i rimelig god form. Det ene er 105 ampere og det andre står det 85 ampere på. Blir spennende å se om det holder, eller hvor lenge det holder, og ikke minst når jeg må kjøpe nye batterier.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvis du unngår å koble til et "battmeter" som faggutta kaller det, så går det nok veldig bra. Da vet ikke batteriene at de blir overvåket og dermed skal feile etter kort tid siden de er koblet sammen i henhold til "værste praksis".

 

Hvis du bare kobler dette til i alle stillhet så er det ingen som merker dette, ikke batteriene engang. Så da går det bra.

 

Litt tøvete skrevet, men det er vel ment.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe,

 

Dette behøver jo ikke å bli en bommert som du skriver, men bare et lite tips.

Utgangspunktet er jo at begge er fritidsbatterier og da er egenskapene like, at de varierer litt i ampertimetall er nok ikke så viktig.

Sjekk hva tomgangspenningen er (Etter at du har ladet de hver for seg lenge og vel, for så å la de hvile et par dager). Om denne forskellen er liten bør dette gå veldig bra.

Om spenningsforskjellen er større 0,3 volt vil jeg ha vurdert om dette har noe for seg

Link to post
Share on other sites

Du må jo uansett ha ett startbatteri til å starte motoren. Når du da begynner å kjøre hjem, vil dette suge mye mer en fritidsbatteriet...

 

Neida, du må slett ikke ha et startbatteri til å starte motoren. Min batteribank på fire Trojan 6-volts er i alle fall mer enn rikelig til å starte motoren. Jeg må si jeg er godt fornøyd med å slippe å tenke på mer enn en batteritype.

Link to post
Share on other sites

En dynamo leverer gjerne fra 50- 140 Amper. Solcellepaneler 1-3 Amper, og Landstrøm 5-20 Ampere. Skal du få nyttegjort deg en kraftig dynamo, er startbatterier overlegne. . . . . . Eller sagt på en annen måte du får heftigere lading på vei hjem med startbatterier Og et annet lite moment. Du må jo uansett ha ett startbatteri til å starte motoren. Når du da begynner å kjøre hjem, vil dette suge mye mer en fritidsbatteriet . . Hvordan går det forresten med røyken, du har imponert stort, så langt yesnod.gif
Får svare på det siste først: Joda, jeg er fremdeles røykfri etter over 3 uker! Ellers er jeg enig i at startbatteriet er lettere å få ladet opp, men en times tur hjem etter en langhelg med mye forbruk er ikke nok opplading. Kanskje du har brukt 100 - 200Ah i løpet av helgen. Dette får du ikke fyllt opp med en vanlig 55 - 90A generator! Og hadde en fått fyllt opp forbruket på turen hjem, mangler fremdeles fase 2 i prosessen, et døgn topplading ved ca. 13,5volt. Så om en velger den ene eller andre batteritypen til forbruk, må en ikke glemme denne fasen for de som har tilgang til landstrøm eller solcellepaneler. Men hva mener du egentlig med "Når du da begynner å kjøre hjem, vil dette suge mye mer en fritidsbatteriet . ."? For ja, det vil det, men bare i et par minutter. Det skal ikke mye til å fylle opp igjen det du tappet batteriet for i løpet av de få sekundene starteren gikk rundt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Først, du har min største respekt for at du fremdeles er røykfri.

Ellers er det fint å høre at vi stort sett er enige i ladeforløpet fra begynnelse til slutt.

 

Det jeg mener med at startbatteriet suger mer, er at den indre serie motstanden i startbatteriet er lavere en i fritidsbatteriet. (Dette pga større blyareale mot elektrolytten).

 

Et teoretisk eksempel. La oss anta at du har en batteribank på 500At og en 100 A dynamo og batteriene er godt utladet. Da mener jeg at startbatteriet vil suge 60 A mens forbruksbatteriet suger 40, uten at jeg har dekning for å sette eksakte verdier. Dette gjelder hele ladeprosessen frem til at startbatteriet har nådd maks spenning og av den grunn ikke suger så mye.

Om du da har to timers seilas hjem vil startbatteriet ha fått 120At og Forbruksbatteriet ha fått 80 At

 

Om man ser for seg Andreas batterimodell og vi paralelkobler batteriene vil den indre seriemotstanden medføre at vi får denne ladefordelingen.

 

En annen sak er at normalt vil startbatteriet være mye mindre utladet etter helgen en forbruksbatteriet, slik at dettte kansjke ikke er ett problem

 

Det er ikke lett å få forKlart dette på en enkel måte :crazy:

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et teoretisk eksempel. La oss anta at du har en batteribank på 500At og en 100 A dynamo og batteriene er godt utladet. Da mener jeg at startbatteriet vil suge 60 A mens forbruksbatteriet suger 40, uten at jeg har dekning for å sette eksakte verdier. Dette gjelder hele ladeprosessen frem til at startbatteriet har nådd maks spenning og av den grunn ikke suger så mye.

Om du da har to timers seilas hjem vil startbatteriet ha fått 120At og Forbruksbatteriet ha fått 80 At

Sorry...med en digitalt hoyeffektregulator som PDAR, ja, men aldri med standardregulator.

Hvis standardregulatoren bare kjenner 1 Volt forskjell så regulerer den ned på langt under 50%.

Og hvis den kjenner 14 Volt så blir det enda verre.

Om dette tema og ladningskarakteristik kan leses i andre tråder som dreier seg om regulatorer og ladning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et teoretisk eksempel. La oss anta at du har en batteribank på 500At og en 100 A dynamo og batteriene er godt utladet. Da mener jeg at startbatteriet vil suge 60 A mens forbruksbatteriet suger 40, uten at jeg har dekning for å sette eksakte verdier. Dette gjelder hele ladeprosessen frem til at startbatteriet har nådd maks spenning og av den grunn ikke suger så mye.

Om du da har to timers seilas hjem vil startbatteriet ha fått 120At og Forbruksbatteriet ha fått 80 At

Det er liet jeg kan om batteriteori så da må jeg spørre litt..

Er helt med på dette regnestykket siden det er elementær matematikk. Det jeg imidlertid lurer litt på er hva som hender over tid med disse to batteriene etter at ladingen er fjernet. Har jeg forstådt dette med lading, så er det en sammenheng mellom spenningen på batteriet nåt det er toppladet og helt eller delvis utladet.

 

Ser vi på disse to forkjellige batteriene i eksemplet over som har mottatt forkjellig lading i form av strøm inn på batteriene. Dette medfører at spenningen på disse to batteriene er ulike i det tidpunktet når ladingen opphører. Etter hva jeg kan skjønne så vil det batteriet som har mottatt 120Ah ha en høyere spenning enn det som har mottatt 80Ah. Det er vel slik med batterier som andre steder i verden at de vil instille seg på likevekt med tanke på spenningen i et batteris tilfelle. Dette vil vel medføre at det batteriet som har mottatt mest strøm i ladetiden vil gi noe av sin "overkapasitet" til det som har mottatt minst inntil spenningslikevekt er etablert. I det ideele eksemplet så ville da begge ha mottatt 100Ah om en ser over tid inntil spenningslikvekt er etablert.

 

Det er ikke så lett for en som tilhører "slegge og spett" teknologien å skjønne dette med strøm og spenning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En annen sak er at normalt vil startbatteriet være mye mindre utladet etter helgen en forbruksbatteriet, slik at dettte kansjke ikke er ett problem

Dette er vel det som normalt er tilfelle hvis start-batteriet bare brukes til start. Det vil da bare ta noen minutter før spenningen på dette er høyere enn spenningen på forbruksbanken, og hoveddelen av ladingen vil være på forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sydvesten:

Ser vi på disse to forkjellige batteriene i eksemplet over som har mottatt forkjellig lading i form av strøm inn på batteriene. Dette medfører at spenningen på disse to batteriene er ulike i det tidpunktet når ladingen opphører. Etter hva jeg kan skjønne så vil det batteriet som har mottatt 120Ah ha en høyere spenning enn det som har mottatt 80Ah. Det er vel slik med batterier som andre steder i verden at de vil instille seg på likevekt med tanke på spenningen i et batteris tilfelle. Dette vil vel medføre at det batteriet som har mottatt mest strøm i ladetiden vil gi noe av sin "overkapasitet" til det som har mottatt minst inntil spenningslikevekt er etablert. I det ideele eksemplet så ville da begge ha mottatt 100Ah om en ser over tid inntil spenningslikvekt er etablert.

 

Helt riktig oppfattet. Men spenningen er jo ikke ulik i det tidspunkt ladingen opphører, så leng batteriene er sammenkoplet. For å dra den litt videre. om man tenker seg at vi kobler batteriene fra hverandre i det øyeblikket ladingen opphører, så vil man faktisk se etter at batteriene har hvilt en dag at hvilespenningen er forskjellig. På to nye batterier som er parallellkoplet hele tiden, så vil jo dette jevne seg ut mellom batteriene uten store tap.

 

Men med et nytt batteri med 12,8 volt og ett gammelt med 12,5 volt vil spenningen til slutt havne på 12,5 volt og da har det vært et stort tap.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg var på Maritim i dag for å kjøpe et nytt batteri for å utvide batteribanken i båten. Fra før har jeg to batterier som hver er på 110 amp , og som er parallellkoblet. Tanken var å kjøpe et nytt batteri med samme kapasitet og parallellkoble dette til de to andre. Ekspeditøren frarådet dette. Kapasiteten på det nye batteriet ville bli redusert til det nivået de to øvrige hadde, forklarte han. En bedre ide var å kjøpe tre nye batterier og ta ut de to gamle (som er i god stand), eller vente til de to hadde gjort sin nytte og da kjøpe tre nye.

Dette hørtes overraskende ut for meg, og det kunne være interessant å få en en kommentar til dette fra en eller flere her på Baatplassen som har greie på slikt.

antor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...