Marwin Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Nei, Marwin, vi er ikke uenig i punkt "Puls". YIIPPIIIiii!!! Da er vi ikke uenige om noe som helst da Jorg. :yesnod: ...Vi er bare uenig i hvordan å bruke det.Den eneste forskjellen mellom våre meninger består i det at jeg sa at gamle batterier forblir gamle, selv om platerensing per puls virker. Med det, forsvarer jeg, kan en batteri ikke omgjøres på nyverdig. JESSS. Vi er ikke HELT uenige om DET heller!! Pulsdesulfatering er bra så lenge batteriene er, la oss si, nyverdige. I så fall hjelper det sikkert å holde batterier lengre i liv. Nettopp! Puls (MegaPulse) fra dag EN forlenger batteriets liv! Bruker du det på et gammelt batteri, vil nok batteriet bli bedre / leve lengre i de fleste tilfeller, men det blir selvsagt IKKE som nytt! Og temaet viktigheten av riktig ladespenning +++ på batteriPOLENE, har vi alltid vært enige om! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Nettopp! Puls (MegaPulse) fra dag EN forlenger batteriets liv! Bruker du det på et gammelt batteri, vil nok batteriet bli bedre / leve lengre i de fleste tilfeller, men det blir selvsagt IKKE som nytt! Og temaet viktigheten av riktig ladespenning +++ på batteriPOLENE, har vi alltid vært enige om! Yepp. ....men skal jeg forstyrre deg litt, uansett? Sterling tilbyr nå også en desulfator, en ren en, som heter PPV12V, for 12V batterier. Den koster kr 446,- inkl. mva og er snart på lager hos meg. Hvis den har kommet hit så kommer den med en gang på "teststrekning", fordi Sterlings teknikere har nesten "bønnfallet" i forklaringene sine. Jeg har to stykke, et års gamle, batterier som ble glemt etter totalt utladning og som er fullstendig sulfaterte. Teknikere til Sterling så noe om "ikke noe problem" (som vanlig stemmte det jo hva de sa t.o.m. i dag). Det er ganske morsomt akkurat nå, fordi jeg hadde lånt en megapuls som ikke klarte å rette opp disse batterier igjen. Vi får se hva "våre vidunder-genier" har skaffet nå Men i alle fall, folkens (...jeg må ja bare sier det, baaare må det): ingen skal forveksle tilpasset og riktig batteriladning med ren batteri-desulfatering. Dette står i sammenheng med hverandre, men er en forskjell. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Se på Innlegg 24 i denne strengen Den viser bedring av cellesyre over noe TID. Vil anta at din nye "pulser" jobber etter nogenlunde samme prinsipp som MegaPulse; Den trekker sikkert LITT strøm fra batteriet og gir forholdsvis svake pulser tilbake til batteriet. DET betyr at du må ha tålmodighet. Skal bli morsomt å se hva som skjer Hvis du skal sammenligne disse to (DIN og Megapulse) er det en idé å la MegaPulse få stå på 2-3 uker og så registrere bedring av syrevekten i løpet av den tiden. Den vil sannsynligvis flate ut etterhvert. SÅååhh kan du sette på din pulser og se om det blir ytterligere bedring... Syrevekta kan jo uansett ikke komme OVER 1,28... Skal bli spennende å se PRISEN (HVIS den er riktig) er det intet å si på! Se på hva jeg rapporterte om Europuls i denne strengen Der oppsto det flere tilfeller av "thermal runnaway", men stor fare for brann. Sjekk tempen på din pulser i så henseende. Lykke til!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Jo, Marwin. Jeg er også en uforbedrelige optimist Og: man trenger ja noe for både å leke og eksperimentere med også, ikke sant ? ...det blir jo kjedelig over tiden hvis alt bare virker.... Ang. lesing av trådene, jeg ha vært med i hele tida. Men jeg husker ikke hvor lenge den pulser ha stått på, fordi jeg har ikke overvåket dette hver dag. Det eneste jeg er nesten sikkert om er at det ha vært mer enn 4 måneder, jeg må nesten spørre vennen min. Jeg prøver i hvert fall hva desulfatoren fra Sterling kan og så får vi se om den klarer disse batterier. Ellers har jeg dessverre ikke noe batterier som ble øddelagt i løpet av det siste tida, fordi kundene mine kjenner ikke til en slik forhold og jeg selger ikke batterier. Venter vi, venter vi, det haster jo ikke noe. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Jo, Marwin.Jeg er også en uforbedrelige optimist Og: man trenger ja noe for både å leke og eksperimentere med også, ikke sant ? ...det blir jo kjedelig over tiden hvis alt bare virker.... Nettopp!! ...Men jeg husker ikke hvor lenge den pulser ha stått på, fordi jeg har ikke overvåket dette hver dag. Det eneste jeg er nesten sikkert om er at det ha vært mer enn 4 måneder, jeg må nesten spørre vennen min. Hvis den har stått på SÅ lenge (med lading i tillegg også selvfølgelig), er du kommet til "utflating på kurven. Mål syrevekten på alle celler og sett på den nye pulseren. Venter spent på resultatet! ...Ellers har jeg dessverre ikke noe batterier som ble øddelagt i løpet av det siste tida, fordi kundene mine kjenner ikke til en slik forhold og jeg selger ikke batterier. Et tips: Stikk innom et bussverksted; DE batteriene har lav levetid; De bytter ut batterier i hytt og pine, og kaster de gamle. Spør om du kan få overta et slikt, men sjekk med syremåleren at alle cellene er like og helst over 1,0 før du tar det med hjem til "labben". Lykke til. Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 11.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2007 Et tips: Stikk innom et bussverksted; DE batteriene har lav levetid; De bytter ut batterier i hytt og pine, og kaster de gamle. Takk for tipset ....hehe ...de folkene trenger i hvert fall PDAR Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
runes Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Har i dag en forbruksbank på 360 Ah (2 år gamle gelbatterier). Med mange dager i uthavn, lite motorkjøring og lengre overseilinger med mye Autopilot, mye DVD på unga og full guffe på kjøleskapene blir dette litt knapt. Har derfor lyst på større batteribank (ønsker 6-700 Ah). Har hørt at man skal ha like nye og samme type batterier i samme bank, men i og med at mine batterier er såpass nye så har jeg lite lyst til å hive de ut for å kjøpe komplett ny bank. Hva er beste løsningen for å oppgradere forbruksbanken? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
index Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Jeg for min del ville bare ha kopet dem sammen. Hvis du er usikker kan du jo opprette en forbruksbank nummer to, med brytere eller releer for skille. Men sannsynligheten er stor for at det vil fungere helt greit å plusse noen ekstra batterier til den banken du allerede har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.