Jump to content

Utvide batteribank


bliss X

Recommended Posts

Jeg går med planer om å utvide forbruks batteribanken med et eller muligens to nye batterier.

 

Eksisterende batteribank består av to vanlige 75Ah forbruksbatterier,ca  2 år gamle og normalt friske.

 

Det heter seg jo at man ikke skal koble sammen batterier som ikke er av samme type og alder, men hvor kritisk er det egentlig?

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke testet ut dette selv, men iht. ekspertene som Paul hos Ladac og andre, er det du snakker om som å "banne i kjerka". Du vil garantert ikke få den optimale levetiden på de nye batteriene.

 

Dersom de nåværende batteriene ikke er modne for utskifting, ville jeg investert i en ny stor bank, og hatt de gamle som reserve. Du kunne f.eks ha en vender slik at når den nye banken begynte å bli tom, koblet du over til reservebanken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ville jeg ikke gjort. Batteribanken din er ikke bedre enn det dårligste batteriet. Batteribanken din varer ikke lenger enn det dårligste batteriet. Og blander du inn forskjellige batterier av forskjellig størrelse i tillegg, vil den indre motstanden være forskjellig slik at de belastes enda mer skjevt når du forbruker strøm. Et batteri er mer villig til å gi fra seg strøm enn et annet. Da blir det bare enda verre.

 

Et par 75Ah fritidsbatterier på et par år har vel ikke verdens største restverdi. 500 kroner? Kjøp deg heller 2 eller 3 105Ah batterier til 698 på Biltema. Og hvis 85Ah størrelsen skulle passe bedre, koster de 598.

 

Batteriene har en gunstig pris og har kommet gunstig ut i test. Alternativ 3-4 75Ah fritidsbatterier til drøye 500 pr stk. Jeg har 4 slike, har aldri strømproblemer, men har bare hatt dem i 3 sesonger. Regner med at de holder i 3 til.

Jeg har et adskilt lukket batterirom, og har ingen betenkeligheter med åpne bly/syre-batterier eller gassing. Er det et viktig poeng for deg så glem Biltema og bruk dobbelt så mange penger et annet sted.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Lotus, men før du kjøper batterier på biltema, sjekk også hos Reginol omtrent vis avis gamle strømsveienIkea på Furuset. Jeg har opplevd dette firmaet som gunstigere enn Biltema både på olje og batterier.  I tillegg får du gleden av å prute litt.....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er greit at det finnes argumenter imot det å bruke batteribanken som èn bank.

 

Men som Lasse spør, hvor kritisk er fremgangsmåten? Hvis batteriene ikke viser tegn til selvutlading på 14 dager. Kan man ikke da kalle dem "i orden"?

 

Og hvor mye bedre er det å la kjøleboksen gå en varm sommerdag. På ett batteri. Som trekkes ned mot det røde feltet. For å slå over på et annet. Mens det førstes hvilespenning stiger. For så å koble dette inn igjen. Eller et tredje batteri.

 

Støtter ikke batteriene hverandre så lenge de tappes eller lades? Selv om de er av forskjellig kapasitet?

 

Mvh

 

:confused:

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Støtter ikke batteriene hverandre så lenge de tappes eller lades? Selv om de er av forskjellig kapasitet?

 

Mvh

 

:confused:


 

Det går veldig greit så lenge man lader batteriene.  Med en gang man begynner å tappe strøm ut av banken begynner nedbrytingen av de nye batteriene.  

 

Jeg har prøvd dette selv for mange år siden, hvor jeg utvidet banken fra 2 til 4 batterier .  Jeg ble servert mange motforestillinger, men trodde ikke på dem, og mente at det var bare tull.  

 

Året etter måtte jeg bytte alle fire batteriene under ferieturen.  Det kostet dyrt......

 

 

Mitt råd Lasse, gjor som Lars H. anbefaler, da sparer du penger på sikt, i tillegg til at du sparer deg for mange ergrelser i 2004. :smash:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Det var nettopp det med å skifte til en annen batteritype, lage ekstra bank osv. jeg hadde håpet å unngå.

 

Det medfører mye arbeid og ombygginger som jeg egentlig ikke er så lysten på å sette igang med nå.

 

Hadde derfor håpet at det skulle gå å koble inn et eller to nye batterier til av tilsv. type som jeg har fra før. Jeg vet jo at det ikke er ideelt, men ...

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del kjøpte nettopp to nye Sønnak Freeline batterier, de er på 115 Ah hver, til kr,- 990 pr stk. Og hvis det stemmer at et batteri er bedre jo tyngre de er, må disse være aldeles supre. De føles mye, myyye tyngre enn f.eks. Varta sitt fritidsbatteri på 110 Ah, som jo og er bra.

 

Husker det var en som skrev en gang at den beste måten man kunne vurdere batterier på, var å ta med seg badevekta  :confused:

 

Forøvrig holder jeg på med batterier, og elektrisk selv for tiden. Og fy flate for en jobb ja.  :smash:

Link to post
Share on other sites

Skiftet selv batterier nå de gamle var fra -98. Satte inn 3x115 til forbruk og et 115 til ststart.

 

. Banner batterier som vi har utprøvd på jobben med veldig bra resultat

 

Driver også med el anlegget ombord, skifter ut spagetti og sytråer med feite kabler.

Hella har foresten en ny serie koblingsbokser ser meget bra ut, men dette er mye arbeid. :smash:

 

Monter inn 3x 115 til forbruk så vet du hva du har :confused:

 

Håper jeg får igjen for dette til sommern.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, kanskje det er et alternativ i ditt tilfelle at du setter in ekstra batterikapasitet og holder det som SEPARAT batteribank. Hvis du allerede har diode-bro-basert lading koster det deg bare en diode til (ok: BARE....)

 

Det forutsetter egentlig at du kan avlaste din eksisterende bank med en forbruker av passende størrelse som du så kobler over til den nye banken.  Krever sikkert også litt endring bak panelet.....

 

 

Nå ja, noe å tygge på...  :confused:

Link to post
Share on other sites


Arne: Driver også med el anlegget ombord, skifter ut spagetti og sytråer med feite kabler.


 

Ja, det er jæv altså.......Mye arbeid, og mye utgift og forbannelse. Vedkommende som har lagt opp det elektriske i min, ståe neimenn ikke høyt i kurs  :confused:.

 

De orda som automatisk kommer ut i fra min munn når jeg ligger å kryper og fukker med dette her, egner seg ikke på trykk. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jonny

 

 

Ja, det er jæv altså.......Mye arbeid

 

Helt enig Jonny.

Hos meg er det masse ettermontert d.... og vedkommende som har utført dette (arbeidet)

har antagelig hatt dårlig tid, men da behøver jeg ikke å kjede meg i vinter.

 

Greit og få det i orden før sesongen :confused:

 

Skal ha båten over til Austevoll i sommer .

 

Arne

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg må kjøpe nytt forbruksbatteri, og fristelsen er da å kjøpe to batterier til forbruk i stedet for kun ett (115Ah). Det jeg undres på i den forbindelse er om jeg i så fall må endre noe på ladesystemet? Jeg har en Ladac 1204 (ett år gammel) som gir korrekt ladespenning, så alt var forsåvidt OK, men forbruksbatteriet må byttes nå.

 

Lurer forøvrig også på om det ville være bedre med 2 batterier på 75 Ah i stedet for ett på 115Ah?? Dette siste med tanke på å slippe å utvide batterikassen.... og likevel få mer enn 115Ah... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Husker det var en som skrev en gang at den beste måten man kunne vurdere batterier på, var å ta med seg badevekta  :cheers:

Mener jeg skrev noe slikt for 3-4 år siden.

Det ble forøvrig behørig kommentert av flere her. Mener det var salige Per Smith på Nesodden som gav meg dette hintet for mange år tilbake.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lasse:

 

Jeg har 2 stk. 75Ah og 2 stk. 115Ah batterier til forbruk. Disse er koblet med en skillebryter slik at jeg kan velge 2x75, 2x115 eller alle 4. Jeg har normalt alle 4 innkoblet. De første (original) batteriene byttet jeg ut etter 14 år. Da konstaterte jeg en celle som ikke var god. De 4 batteriene som sitter i nå kommer bra Torshov Bilrekvisita. Jeg er ikke sikker på om de også vil vare i 14 år, men jeg håper da det. Ellers gjør jeg det jeg kan for å holde batteriene full-ladet. Jeg har TWC laderegulator (den har noen egenskaper f.eks. Ladac ikke hadde den gang jeg installerte den). Solcellepanel gjør også godt for batteriene, spesielt når båten ikke er i bruk. I tillegg har jeg forbruksmåler.

 

For øvrig bruker jeg Optima startbatteri. Det kan være nyttig å kunne trekke 800A for å starte en motor som ikke har glødeplugger når det er kaldt (I tillegg har jeg en juksebryter for å kunne koble sammen forbruksbatterier og startbatteri – men det er kun til nødbruk).

 

Og så har jeg samme slags båt som du har, Lasse. For øvrig er det nok en del fornuftige argumenter i tidligere innlegg, men det er ikke noe å la seg skremme av.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

kan ikke gi det et fullstendig svar men to faktorer som er avgjørende er bla:

 

tilstanden på batteriet du har? +

har dynamoen din kapasitet til å lade begge tilstrekkelig raskt opp + forbruk?

 

 

eventuell utilstrekkelig lading har stor betydning for spørsmålet ditt.

 

hvis batteriet du har er i bra stand og ladingen tilfredsstillende bør det ikke være noe problem.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal også utvide banken. Hvor får man tak i slike dobble polsko med plass til en kabel inn og en ut? Altså med plass til å klemme fast 2 stk grove kabler? Hva er den beste løsningen av en slik dobbel polsko og en vanlig polsko med ringterminert kabel?

 

Har sett etter dobble sko både hos maritim og biltema uten hell....

Link to post
Share on other sites

Hvis parallelkoblede batterier av forskjellig type står sammenkoblet over tid, er dette ikke bra. (Mener nå jeg!)

Men: Har 4 batterier ombord, alle av forskjellig årgang, størrelse OG type, og har ikke problemer med dette fordi: Batteriene er aldri sammenkoblet når jeg forlater båten. Under gange (lading) eller tilkoblet landstrømslader, er alltid batteriene sammenkoblet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

uten å ha verifisert parallelkobling av ulike batterier veldig nøye har jeg registrert at den naturlige hvilespenningen får både friske og tildels ufriske batterier alltid stabiliserer seg rundt 12.5v, +2/-0 tiendels volt. på vei ned fra 14.4 når motoren stanses kan nok en viss utjening skje men dette har i tilfelle liten betydning.

 

samme problem ville i tilfelle oppstaå når flere parallellkoblede batterier av samme type eldrfes og avviker fra hverandre.

 

lett å måle om det går strøm mellom de i hvildepos uansett.

 

mine 2 ¢ uten dypere evaluering i denne omgang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...