Jump to content

Dieseltanker


terje_p

Recommended Posts

hei til båtprosjektet trenger jeg 2 dieseltanker på 150-200 l hver. jeg har god plass under dørken vedsiden av motoren. "tanken" var å bruke 2 gamle varmtvannstanker i syrefast som skal "sprettes" og sette inn et skvalpeskott på tvers + nødvendige stusser osv.

Er det en løsning som kan funke? er det spesielle ting en må ta hensyn til ved bruk av runde tanker? Bør de renses med noe spesielt stoff før de ev taes ibruk? :confused::smash:

 

mvh

terje p

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde OZO rustfri bereder. Og fikk lekkasje i en sveis etter et halvt år. Da jeg forela dette for fabrikken sammen med en ikke alt for god vannprøve (litt salt, men fullt drikkbart borehull-vann) sa de at tanken ikke var SÅ rustfri.

 

:confused:

 

Det er sikkert lurt å åpne tankene for inspeksjon, ja.

Link to post
Share on other sites

Tenk litt over at det er forskjell på rustfritt og syrefast.  Jeg mener det er syrefast som brukes i båt, men rustfritt i varmtvannstanker??? :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje en god ide?

 

Det er billig, tankene har høy kvalitet, men er ikke 'syrefaste'. Det spiller ingen rolle.

 

Skru ut varmekolben, og du har en ferdig 1 1/2 " stuss for påfylling.

Vasking med kaustisk soda kan være greit hvis de ikke er rene inni.

 

 

Du har også noen problemer:

1. De runde tankene sløser bort MYE plass i forhold til volumet.

2. Inspeksjonsluke er litt knotete å få til.

3. Dette er tungt, svært tungt i forhold til en PE-tank.

4. Du må sveise stusser til stigerør og lufting.

5. Ønsker du skvalpeskott, må tanken deles.

 

På den annen side koster en formtilpasset PE-tank 2000 kroner for 200 liter.

 

Kanskje du bør vurdere varmtvannstanken som kloakktank?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

For tiden ligger båten i hagen. Dette med mest makelige grunner men også at jeg vil bytte ut dieseltankene. Har hatt lekasje og klart å lappe dette fra innsiden. Regner med at dette vil begynne å lekke igjen etter en tid.

Tankene er av aleminium og er plassert slik at de er et h... å ta ut. De er koblet sammen slik at de utgjevner seg ved ca. 2/3 fylling. D.v.s. at jeg har kun en påfylling.

Har mareritt om natten vedrørende dette prosjektet :flag::lol:

 

Så til spørsmålet:  :flag:

 

Ønsker å få nye tanker i plast, vil prøve å unngå metall. Har noen her erfaring med dette valget og vilken leverandør kan levere "tilpassede" tanker til en fornuftig pris.

 

Hvordan får jeg et uttak (sammenkoblingen av tankene) til å holde tett. Dette vil i lang tid bli dekket med diesel og jeg vet at selv ikke oljebestandige pakninger allit holder mål mot diesel.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Eg har alle mine koblinger på toppen av plasttanken min, og dette er tett. Da slipper man at pakninger står konstant i diesel.

Har du en eller to tanker ??

Dersom jeg velger denne løsningen...(som kansje er den beste) må jeg ha en påfylling til hver tank.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Den gamle tanken min i rustfritt stål hadde lekkasjar og har nettopp skaffa meg ny tank i aluminium med alle koplingar på toppen. Den nye tanken bestilte eg etter mål på West Mekan på Nordfjordeid, og der vart ordren raskt og greitt ekspedert. No gjeld det å få stasen på plass under dørken inne i cabinen og byggje ny dørk. Romjulsarbeid, reknar eg med.

Link to post
Share on other sites

Den gamle tanken min i rustfritt stål hadde lekkasjar og har nettopp skaffa meg ny tank i aluminium med alle koplingar på toppen. Den nye tanken bestilte eg etter mål på West Mekan på Nordfjordeid, og der vart ordren raskt og greitt ekspedert. No gjeld det å få stasen på plass under dørken inne i cabinen og byggje ny dørk. Romjulsarbeid, reknar eg med.

Vil selv vekk fra metall. Disse må sveises og det gir spenninger i godset som igjen kan gi lekasjer over tid. I tilegg kan disse få tæring o.s.v....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vil selv vekk fra metall. Disse må sveises og det gir spenninger i godset som igjen kan gi lekasjer over tid. I tilegg kan disse få tæring o.s.v....

Hei,

 

Kanskje du kan prøve dette firmaet her? På reklamen å dømme, har de antakelig en løsning på problemet ditt?  Om de er billige, vet jeg ikke.

 

http://www.plastinvent.no/

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei bmo,

 

Når du først er igang med å skifte/fornye tanker så har du jo muligheten for samtidig å forbedre opplegget  -  uten at det nødvendigvis behøver å bli mer kostbart eller arbeidskrevende.

 

Noen punkter som muligens kan være verdt å tenke på:

 

To adskilte påfyllinger og delvis adskilte tanker kan ha sine fordeler. Bare tenk hvis du skulle være så uheldig å få skitten diesel en gang du fyller, for ikke å snakke om hvis noen skulle komme i skade for å fylle vann på (den ene) dieseltanken :flag: :flag:  Da kan separate tanker være en velsignelse.

 

Avtapping i bunnen; uansett hvordan du ordner deg, så synes jeg at du skal forsøke å prioritere tanker som kan tappes i bunnen. Helst med et lite "jur" slik at du kan tappe av vann som måtte samle seg.

 

Det mest "luksuriøse" måtte være å lage tanken(e) med "inspeksjonsluker" som er såpass store at du kan komme inn med hendene, med en skrape, med en sugeslange, eller det du ellers trenger for å få ut det grapset som samler seg i løpet av årene.

 

Lykke til med prosjektet!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei bmo,

 

Det mest "luksuriøse" måtte være å lage tanken(e) med "inspeksjonsluker" som er såpass store at du kan komme inn med hendene, med en skrape, med en sugeslange, eller det du ellers trenger for å få ut det grapset som samler seg i løpet av årene.

 

Lykke til med prosjektet!

 

mvh

Poseidon

Hei :santa:

 

Helt enig med deg Poseidon. Vil ikke engang kalle det "luksus". Ligger tankene jæv... til så er disse mannlokk helt uunværlig. Har selv "reddet" meg på dette. Skru av mannlokket og "stikk hue nedi" :flag:. Har selv plasttanker i min båt.

 

To tanker og utjevningsslange mellom tanker. Få et "jur" på laveste punkt og et  problem til er borte.

Denne "juravtapping" står på min liste over vinterens gjøremål.

Link to post
Share on other sites

Holder med deg i valget av plasttanker. De er relativt rimelige og veldig lette.

 

NoPro i Notodden har godt utvalg og tanker som sikkert passer for deg.

 

To tanker er greit å ha, men jeg har litt andre synspunkter enn Poseidon.

 

Har du 2 tanker, er sjansen stor for at begge trengs å fylles. Om dieselen er forurenset eller dårlig, ser du ikke når du fyller. Du fyller opp begge tanker. Like ille uansett.

 

Avtapping i bunnen? Nei slett ikke. Ingen hull annet enn i toppen. Plasttanker med avtapping i bunnen har alle muligheter til å lage problemer etter hvert, nærmest uansett hvordan avtappingen er konstruert.

 

Mannlokk/inspekksjonsluke?  Ja absolutt. Hold deg til standard størrelse. Det er en grunn til at de er som de er.  Store lokk krever større presskraft for å tette fordi det er mer o-ring å trykke på. Plasttankene er laget med en nedbøy der lokkene er ment å sitte. Dette for å avstive. Plast er mykt.

 

Vasking av tanken er uansett knotete. Dieseltanker i PE støpes med skvalpeskott. Få deg heller små mannlokk mellom hvert skott. De lager hullene klar, men kutter kun ut og monterer ett mannlokk.

 

Sugerør for diesel går aldri helt til bunns. Da unngår du å suge opp vann og drit i stor grad. For en sjelden gang å rense opp vann og drit fra tanken, åpner du mannlokket, stikker et stivt rør ned i bunnen og manuelt pumper opp til det kun kommer ren diesel. Man har ofte tanker som skråner med skrogsiden, slik at driten har samlet seg i ene enden. I ene hjørnet hvis tanken står ørlite grann skjevt.

 

Jeg har 2 tanker i PE, 2 påfyllinger, et sett med stigerør/retur. Når hovedtanken blir litt under halvfull, pumper en 900 kroners tannhjulspumpe diesel over fra tilleggstanken. Tilleggstanken er dermed enten helt full eller helt tom. Trenger da ikke skvalpeskott. Kan rengjøres fullstendig via mannlokket når dieselen er pumpet over til tank2.

 

Er du bekymret for drivstffkvaliteten, kan du jo også montere en dagtank. Ei lita billig drivstoffpumpe eventuelt i kombinasjon med en kombinert vannutskiller/dieselfilter gjør underverker. Likevel. Eetter 3 år med nye PE-tanker, har jeg fortsatt ikke sett vann i vannutskilleren og aldri byttet filter. Problemet ser ikke ut til å være stort for min del. Dette i kombinasjon med tomme eller halvtomme tanker hele vinteren. Fortsatt ikke et problem.

 

Så kjøp plast. Lag dine hull utelukkende på toppen. Pumpe eller ikke, dagtank eller ikke. En ekstra kombinert vannutskiller/filter? Du bestemmer. Det du vet med sikkerhet er at intet kan begynne å lekke slik at tanken innhold havner i kjølsvinet. Slik er hull utelukkende i toppen utrolig kjekt.

 

Plast har også den fordelen at den isolerer og aldri blir så kald at flaten i toppen av tanken når duggpunktet. Du slipper at kondenserte vanndråper detter fra undersiden av tanktoppen og ned i bunnen av tanken når temperaturen ellers ligger til rette for det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Enig med Lotus.

Har to slike plasttanker som jeg nettopp har hatt ute og rengjort.

Gruet meg på forhånd, men tok dem i tur og orden og det gikk helt fint.

Transferte god-dieselen med en liten drillpumpe, og plukket dem rett og slett ut og fikk gjort dem skikkelig rene gjennom 'mannhullet' på toppen.

Tankene er koplet sammen med slange og kuleventiler slik at jeg kan stenge av den ene mens den andre behandles.

Båten er nettopp kjøpt, er kjørt lite (470 timer siden 1996) og det var på høy tid å renovere.

 

Nå står filterrekka for tur, og da skulle jeg være bra rustet om jeg ikke får noe dritt ved bunkring.

 

nb800

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med plasttanker er at de både forandrer fasong etter en tid, og vil også før eller siden slippe lukt igjennom. Dette siste gjelder spesielt brikt som septikktanker. På grunn av liten formstabilitet, egner de seg kun til lave tanker og trolig begreset oppad til ca. 200 liter. Med gode avstivninger med skott inntil hele veien rundt, vil de nok kunne ta relastivt store volumer.

Nedfellingen til lokk i toppen skal ikke bare stive av, men er og oppsamling for ev. lekasje rundt mannhullet.

Min anbefaling er metall, hvilket også de fleste produsentene av båter velger. Det til tross for at de her kunne knepet inn en del kroner på å bruke plast.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett i at plasttanker forandrer fasong. De er avhengig av en viss avstivning. Lukt kan også være et problem når tankene begynner å bli gamle. Noen mener tankene slipper igjennom lukt, andre mener at ørsmå lekkasjer i tilkoblinger/gjennomføringer har mye av skylden.

 

Ulempene med plast må veies opp mot fordelene. Jeg synes at vekt er viktig. Under 5 kg for en 200 liters tank er bedre enn 50 kg for samme tank. 1500 kroner kontra 4000 kroner er også et argument. Da kan den skiftes etter 15 år hvis den med tid og stunder skulle lukte litt. Den viktigste grunnen er imidlertid at den aldri vil lekke. Ingen tæring eller sveiseskjøter som KANSKJE lager problemer etter mange år uten problemer.

 

Man kan lage en tank i rustfritt. En 200 liters tank med 3mm plater veier vel, litt avhengig av fasongen, fort opp mot 100 kg?

 

For fritidsbåtmarkedet synes jeg mange produsenter velger plast. Vann, septik, diesel. Plast, plast, plast. Mulig at hovedårsaken ligger i prisen. NoPro i Notodden har mange av båtbyggerene i Agder på sin kundeliste. Hvordan det står til i resten av landet har jeg null peiling på.

 

Man står fritt til å velge. Noen liker mora, andre liker dattera.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus !

 

Gode innlegg.

 

Sugerør for slam og bunnfall kan med fordel legges opp permanet med en liten sugepumpe av messingtypen ferdig montert.

 

Da er det bare å pumpe litt dann og vann og tanken holdes ren og fin.

 

Jeg tapper alltid ned i et rent glass for å kunne følge med om det er ulumskheter i drivstoffet.

 

Jeg har hatt algevekst i tanken, men har kontroll på dette med jevnlig tapping av bunnfall.

Link to post
Share on other sites

Mange bra argumenter her! Etter mange år både som "proff" og seiler ser følgende ut til å avtegne seg for mitt vedkommende:

Ingen hull i bunnen tanken(e). Alle tilkoblinger, med unntak av lufting, skjer gjennom mannlokket. Av sistnevnte fremgår sikkert at jeg ikke er ekstatisk begeistret for plasttanker. Jeg har laget tanker i aluminium, sort stål og "rustfritt" vel og merke AISI 316L. At stål/metall "ryker" skyldes enten galavanisk tæring eller dårlig håndtverk. Galvanisk tæring er i og for seg også  dårlig håndtverk. Slike tanker som har utførelse i h.h.t. en hver normal spec. vil overleve eieren, selv om vekommende var nyfødt ved erhvervelsen. Sugerøret bør naturligvis stå noen cm over bunnen. Selv pleier jeg å la røret gå ned i et s.k. "syphoon cover", innretning som hidrer at sugerøret kan suge skummende diesel selv ved urolig sjø og lite drivstoff på tanken. Kondens på tanken: At man når Jul Thompson effekten er avhengig av temp. og trykk. Plast kondenserer også ved en eller annen temperatur. Det er bare å se hvordan det renner på innsiden av ikke isolerte glassfiberbåter. Effekten er imidlertid ikke noen perpeteum mobile. Det er fuktigheten i stillestående luft inne i en tank som avgir fuktighet. Det er ikke (heftig) gjennomtrekk med stadig tilførsel av ny og fuktig  luft. Kondensering skjer fordi tempen synker og luften ikke lenger har nok energi til å holde på så mye fuktighet. Når tempen stiger, vil evnen til å holde på fuktighet øke, og resultatet??? Selv har jeg dieseltanker i sort stål. Malt utvendig, ingenting innvendig. Ikke rust, ikke kondens, ren diesel. For ferskvann blir det AISI 316L der sveisene "pickle's", det vil si at de "sjokk-korroderes" med syreblanding for at de skal opprette et korrekt oksidskikt veldig hurtig. Eventuelt sveises tankene med TIG med overskudd av Argon på "baksiden" for å hindre inntrenging av O i sveisen. Og da er vi inne på hva jeg kaller "normal spec." Og de tankene vil holde i hundre år, minst... Jeg har ikke tenkt å være her mer enn omlag 30 år til.. Jeg har s.k. Jerry-kanner datostemplet 1943 og som har vært i bruk siden for bensin og diesel. De er ikke lage i annet en simplet blikk, ikke rust og tette etter 60 år.

Link to post
Share on other sites

Mange bra argumenter her! Etter mange år både som "proff" og seiler ser følgende ut til å avtegne seg for mitt vedkommende:

Ingen hull i bunnen tanken(e). Alle tilkoblinger, med unntak av lufting, skjer gjennom mannlokket. Av sistnevnte fremgår sikkert at jeg ikke er ekstatisk begeistret for plasttanker. Jeg har laget tanker i aluminium, sort stål og "rustfritt" vel og merke AISI 316L. At stål/metall "ryker" skyldes enten galavanisk tæring eller dårlig håndtverk. Galvanisk tæring er i og for seg også  dårlig håndtverk. Slike tanker som har utførelse i h.h.t. en hver normal spec. vil overleve eieren, selv om vekommende var nyfødt ved erhvervelsen. Sugerøret bør naturligvis stå noen cm over bunnen. Selv pleier jeg å la røret gå ned i et s.k. "syphoon cover", innretning som hidrer at sugerøret kan suge skummende diesel selv ved urolig sjø og lite drivstoff på tanken. Kondens på tanken: At man når Jul Thompson effekten er avhengig av temp. og trykk. Plast kondenserer også ved en eller annen temperatur. Det er bare å se hvordan det renner på innsiden av ikke isolerte glassfiberbåter. Effekten er imidlertid ikke noen perpeteum mobile. Det er fuktigheten i stillestående luft inne i en tank som avgir fuktighet. Det er ikke (heftig) gjennomtrekk med stadig tilførsel av ny og fuktig  luft. Kondensering skjer fordi tempen synker og luften ikke lenger har nok energi til å holde på så mye fuktighet. Når tempen stiger, vil evnen til å holde på fuktighet øke, og resultatet??? Selv har jeg dieseltanker i sort stål. Malt utvendig, ingenting innvendig. Ikke rust, ikke kondens, ren diesel. For ferskvann blir det AISI 316L der sveisene "pickle's", det vil si at de "sjokk-korroderes" med syreblanding for at de skal opprette et korrekt oksidskikt veldig hurtig. Eventuelt sveises tankene med TIG med overskudd av Argon på "baksiden" for å hindre inntrenging av O i sveisen. Og da er vi inne på hva jeg kaller "normal spec." Og de tankene vil holde i hundre år, minst... Jeg har ikke tenkt å være her mer enn omlag 30 år til.. Jeg har s.k. Jerry-kanner datostemplet 1943 og som har vært i bruk siden for bensin og diesel. De er ikke lage i annet en simplet blikk, ikke rust og tette etter 60 år.

I Bergen, firma priser m.m.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Om de er billige, vet jeg ikke.

http://www.plastinvent.no/

 

Hadde kontakt med dette firmaet i haust og spurde om pris på støyping av ein dieseltank etter mål. I mitt tilfelle ville dette bli altfor dyrt. Inklusive tilverking av ei form, ville heile stasen kome på ca 20 000 kr. Men firmaet har eit godt utval av plasttankar i standardmål, og desse var ikkje avskrekkande dyre. For 3-4 000 kr får ein bra saker. Plastinvent sender brosjyrer og prisar på forespørsel.

Link to post
Share on other sites

Har sendt forespørsel til et firma på sørlandet. Ba om brosjyre og priser/forhandlerovresikt. Etter 2-3 uker har jeg ikke hørt noe fra dem ennu.

:fishing:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Som vanlig i trådene her på plassen er det allerede kommet noen gode råd (som jeg er enig i), noen ikke-så-gode råd (som jeg selvfølgelig er uenig i) og littegrann vissvass (som jeg ikke helt vet hva jeg skal si til) :cheers:

 

.....uansett,  rådet om å unnlate å ha uttak i bunnen er etter min mening av kategorien "ikke-så-godt" råd.  Selvfølgelig litt avhngig av plassering og fysiske muligheter i båten anbefaler jeg sterkt et tappepunkt på tankens laveste punkt. ...og det laveste punktet SKAL være et "jur" eller lignende felle for oppsamling av slam og vann.

Dette er en løsning som er helt nødvendig for god dieselhygiene dersom du da ikke synes det er greit med "tanksjau" gjennom mannlokk osv.  Etter en sjau kommer du til å banne på; "aldri igjen". :fishing:

 

....og; dersom du er redd for lekkasje gjennom en utett ventil, så kan du gjøre som jeg;  Har montert på en gjennomsiktig slangebit på uttaket som er dratt opp og andre enden festet litt over tankens topp.  Når jeg sjekker for vann, åpner jeg dreneringsventilen, tar slangen og senker den litt ned slik at evt. vann vil vises i den gjennomsiktige slangen.

Når jeg er ferdig, og evt. har fjenet vannet, båser jeg litt i slangen og presser dieselen tilbake i tanken samtidig som jeg stenger ventilen.  

Løsningen gir meg i tillegg et glimrende seglass for å manuelt kunne forsikre meg om dieselnivået, en grei rutine før lengre overseilinger. :smiley:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Som vanlig i trådene her på plassen er det allerede kommet noen gode råd (som jeg er enig i), noen ikke-så-gode råd (som jeg selvfølgelig er uenig i) og littegrann vissvass (som jeg ikke helt vet hva jeg skal si til) :rolleyes:

 

.....uansett,  rådet om å unnlate å ha uttak i bunnen er etter min mening av kategorien "ikke-så-godt" råd.  Selvfølgelig litt avhngig av plassering og fysiske muligheter i båten anbefaler jeg sterkt et tappepunkt på tankens laveste punkt. ...og det laveste punktet SKAL være et "jur" eller lignende felle for oppsamling av slam og vann.

Dette er en løsning som er helt nødvendig for god dieselhygiene dersom du da ikke synes det er greit med "tanksjau" gjennom mannlokk osv.  Etter en sjau kommer du til å banne på; "aldri igjen". :headbang:

Vel talt, Ellen Marie!

 

Sjelden har jeg vel vært mer enig i noe innlegg enn akkurat det som du anfører her, og det var det samme jeg forsøkte å få frem nokså tidlig i tråden.

 

I motsetning til enkelte "ikke-så-gode-råd", så bygger mine anbefalinger på reell erfaring fra virkelige båter, med virkelige tanker, virkelig diesel og virkelig skitt, som virkelig samler seg opp i bunnen  -  uansett hvor mange sugerør man har fra toppen.....

 

Tre av tankene ombord i Poseidon er av den typen som enkelte "anbefaler"; uten avtapning i bunnen. Jeg kan forsikre om at jeg har savnet juret på disse mer enn en gang! To av tankene kan riktignok dreneres gjennom skutebunnen når båten står på slipp, men det blir ikke helt det samme  :wink:

 

For selv om alle tre tankene har mannhull på toppen, så er det en helt annen jobb å tømme tankene for å krype inn og gjøre dem rene, enn det er å tappe ut noen slanter for å få meg seg eventuelt vann og samtidig få et inntrykk av den generelle situasjonen i tanken.

 

Min anbefaling er derfor fortsatt: har man sjansen til å lage avtapning i bunnen på en tank  -  så gjør det!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...