Jump to content

Dieseltanker


terje_p

Recommended Posts

Tja, hvis dere får såå mye dritt på tankene, så skjønner jeg at man trenger avtapping i bunnen. Selv har jeg aldri hatt behov for å rengjøre en tank. Og jeg har hatt båt fler år enn jeg liker å telle. Siste båten satt tanken i uten tapping siden den var ny, og den var omtrent 15 år da vi solgte den. Og når man tenker på alle biler som fyller drivstoff. Problemet ser ikke ut til å være overhengende. Med møkkete drivstoff med vann i mener jeg. Båten ved siden av meg er sertifisert i Veritas. Der må tankene tømmes hvert annet år for inspeksjon. Han har en formiddags jobb med tømming og rengjøring av SB og BB tanker. Jeg måtte forresten ut å mekke en båt en gang som hadde fått servert en halv tank med dieseldyr nede på svenskekysten. Det var første fyllingen fra denne stasjonen på våren. Båten kom til Hankø før det var full stopp. Vi dro ned på morgenen, tappet tankinholdet på et fat med vanlig lensepumpe. Reparerte bilen til Hankø Hotel og ble spandert på lunch. Byttet filtre og renset strainer på båtmotoren. Og båten var hjemme i Son på kveldingen. Og da var det snakk om mer enn 100 liter dieseldyrgele. Ser ut som leverandør av diesel kanskje er et større tema...

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som Poseidon og Ellen Marie insisterer på å ha jur med avtapning i bunnen av BMO sine mulige innkjøpte plasttanker.

 

Hvilken praktisk forskjell er det på å tappe av vann og drit fra et jur i forhold til å suge det opp med et sugerør? Jeg kan ikke se en gevinst som forsvarer å lage et hull i bunnen av tanken.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

At jur var gode greier trodde jeg det ville være bred enighet om :headbang:

Å ha "jur" (merkelig nok tenker jeg på kona når vi snakker om jur) :rolleyes: på tanken er nok ikke så dumt, men det er ikke alle båter  - eller tanker som er laget slik. Da kan man kanskje lage en stuss på laveste punkt og ha en kran (ventil) for å tappe ut uhumskheter fra tanken.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Noe av mitt problem er at det ikke er fysisk muligt med drensjur i bunnen. Tankene ligger helt i skutebunnen, en på hver side av motoren. Inneklemt mellom to skott. Eneste tilgang til tankene er ovenfra. Kan ellers nevne at siden 96 er tankene kun renset en gang, selv om det ikke var behov. Har som sikkert andre har klart å fylle vann på dieseltanken. Da var det toppers at sugerøret gikk nesten helt i bunnen. De nåverende sugerørene er forsynt med gitter i enden.

Tidligere eier har i tilegg "støpt" tankene fast med byggeskum, så det forekommer nok et og annet mareritt i drømmen om natten med tanke på prosjektet. All innredning i midtkabinen må ut, det samme med rammeverket til dørken..

:headbang::confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

I motsetning til enkelte "ikke-så-gode-råd", så bygger mine anbefalinger på reell erfaring fra virkelige båter, med virkelige tanker, virkelig diesel og virkelig skitt, som virkelig samler seg opp i bunnen  -  uansett hvor mange sugerør man har fra toppen.....

Den virkelige dieselen din må nok ha visse likheter med betasuppe, så plaget som du er. De fleste av oss andre har nok bare erfaring med fritidsbåter, men skitten er like virkelig og dieselen vi fyller er vel omtrent som all annen diesel.

 

Uansett. Jeg har et helt annet behov enn deg. De fleste har faktisk et helt annet behov enn deg. Jeg bruker båten bare i sommerhalvåret. Er ikke plaget av dritt i tanken. Jeg setter pris på å ha en tank som kan støpes i ett helt stykke uten en eneste skjøt. En tank som kan følge skrogbunnes form og som gir med lavt tyngdepunkt og meget god plassutnyttelse. Den holder garantert tett siden den kun har gjennomføringer i toppen, ikke korroderer og er fri for indre spenninger i materialet.

 

I større båter er nok metalltanker, jur, avtapping i bunn, dagtanker, separator osv vanlig, men fritidsbåtmarkedet er en helt annen verden.

 

Forøvrig ser rotasjonstøpte PE-tanker ut til å ta over det meste av fritidsbåtmarkedet for nye båter.

 

TMe hadde en god ide med å koble på en liten pumpe på stigerøret som går til bunnen av tanken. Da skulle vel det å suge opp vann og drit fra bunne være like omtrent like greit som å tappe det ut av et jur - på fritidsbåter.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nå gidder jeg egentlig ikke mer. Jur, enten biologiske eller andre. Men det var en ting jeg kom til å tenke på for dem som har glassfiberbåter og som vil ha "tank som føyer seg helt etter bunnen, etc.". Jeg hadde en kompis med en "Randesund-skøyte" på 46 fot. Han brukte bunnen og skutesiden som to sider av dieseltanken(e). De andre sidene ble gjort av 14 mm finner plastret på inn/utsiden. Del av toppen var et ganske stort mannlokk i rustfri plate med alle gjennomføringer. Det funka innmari bra. Det eneste som var spesielt var at han måtte bruke en spesiell gelcoat inne i tanken for å unngå lukt i båten. Og det luktet i hvert fall ikke diesel i båten i løpet av de to- tre årenen han hadde båten før flyttet til Hellas. Kunne kanskje være en ide for dem som må gjøre et eller annet... Også, når det gjelder pumping av diesel fra en tank til en annen, dagtanker, dieseldyr og dritt etc.: Jeg har faktisk bygget et slikt opplegg for en kar med en Pedro Cruiser. Brukte da en vanlig lensepumpe for overføring fra en tank til en annen. Skal man tømme en tank, gjør en vanlig lensepumpe susen der også, tomfat med pumpe på brygga og slange ned i båten. Ikke noe griseri, ikke lukt. Og han her ville ikke ha noen form for tapping i bunnen, stred mot en eller annen spec. for drivstofftanker. Mannen var teknisk direktør i et herværende tankrederi. Vi gjorde denslags i Nordsjøen dog, kravet var imidlertid to stengte ventiler og blindflens. Ellers så er det vel slik at ekte båtlukt er en blanding av septik og diesel???

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Lotus

 

Du argumenterer ivrig, Lotus, og er en mester til å finne argumenter for dine synspunkter, uansett hvor "gale" de måtte være.  Det er derfor alltid morsomt å følge diskusjonene hvor du deltar.  

 

At du foretrekker plasttanker er jo helt greit, ingen "krangler" på det.  Du, som alle oss andre, står jo selvfølgelig fritt til å synse.

 

..... men; det er nok en grunn til at jur eller slam/vannfelle er nokså standard innen industri, offshore og i handelsflåten.   Det er faktisk nokså innlysende at du får ut mer vann (les ALT vann) ved avtapping, mens ved sugerørsmetoden MÅ det bli noe igjen ettersom røret ikke kan nå heeelt ned til bunnen. For å billedliggjøre kan du jo tenke på et glass; tøm det ut og skyll med diesel, og glasse blir helt fullstendig tomt for vann.  Bruk sugerør, og du må "jage" de siste dråpene rundt i bunnen av glasset, og selv da er det litt igjen :confused:  Forskjellene er nok ikke store, men så skal det heller ikke mer enn noen dråper fritt vann til før dieseldyrene kommer (riktignok også temperaturavhengig).  

 

En historie tilslutt som (kanskje) gir litt ettertanke:

I vår forrige båt, en '85 Scand Nordic 27 med en TAMD40B tæret det faktisk hull i bunnpanna siste vinteren før vi solgte.  Forklaringen;  Jo, oljen var byttet vha. sugemetoden i alle år, og den lille syreresten, ja, syreresten, som ikke ble med opp ved oljeskift hvert år, lå og skvulpet frem og tilbake helt nederst i bunnpanna.  Kjempeforhold for tæring; varm og kaldt, varmt og kaldt, hver gang båten ble brukt.

Syre, sier du?  Ja,  smøreoljen inneholder svovel.  Svovelen kommer i kontakt med luft som inneholder vann.  Vannet og svovelen reagerer og lager syre ...    og..., riktig, syren tæret hull i bunnpanna.  

Synd jeg ikke fikk tatt bilde av den bunnpanna, den hadde skremt vettet av de fleste.  Jeg hadde tross alt flaks.  Lekkasjen oppstod mens båten lå i hagen, ikke i stiv kuling uttaskjærs :headbang:

 

....så, som du sikkert skjønner, er jeg sterk tilhenger av tappemetoden, og argumenterer sterkt for det.  Problemet er bare at de færreste motorene leveres med et slikt opplegg, og kanskje også de færreste dieseltanker i småbåt.  Kanskje grunnen er nettopp de tingene du trekker frem; lavt tyngdepunkt (som egentlig ikke handler om tyngdepunkt i det hele tatt, men om deplasement, men det kan vi ta en annen gang) og å spare plass.  Viktige momenter i de fleste båter, men dersom du gjennomfører kun EN tanksjau gjennom et mannhull, kan det nok hende at prioriteringene endrer seg :confused:

 

 

En God Jul  til Deg og Dine :santcheers:

Link to post
Share on other sites

At du foretrekker plasttanker er jo helt greit, ingen "krangler" på det.  Du, som alle oss andre, står jo selvfølgelig fritt til å synse.

 

..... men; det er nok en grunn til at jur eller slam/vannfelle er nokså standard innen industri, offshore og i handelsflåten.   Det er faktisk nokså innlysende at du får ut mer vann (les ALT vann) ved avtapping, mens ved sugerørsmetoden MÅ det bli noe igjen ettersom røret ikke kan nå heeelt ned til bunnen. For å billedliggjøre kan du jo tenke på et glass; tøm det ut og skyll med diesel, og glasse blir helt fullstendig tomt for vann.  Bruk sugerør, og du må "jage" de siste dråpene rundt i bunnen av glasset, og selv da er det litt igjen :crazy:  Forskjellene er nok ikke store, men så skal det heller ikke mer enn noen dråper fritt vann til før dieseldyrene kommer (riktignok også temperaturavhengig).  

Nå er det jo ikke jeg som synser om plasttanker. Skulle du mene det, så er vel det meste av plastbåtindustrien på sørlandet synsere siden rotasjonsstøpte plasttanker nå har fått den utbredelsen den har. I linken over fremgår det at 75% av alle nye tanker i den amerikanske fritidsflåten nå er plasttanker. Jeg kan ikke gå god for tallene, men trenden ser ut til å være rimelig klar.

 

Handelsflåten......

Hva man gjør i handelsflåten eller i Nordsjøen er revnende likegyldig i min fritidsbåtverden. Hvis de få dråpene med vann er så farlige, ja da tapper du vel juret hver eneste dag. Ikke det? Men hvorfor ikke det? Med din beskrivelse er jo dette et galopperende kjempeproblem som må håndteres for hver eneste dråpe vann. Er det virkelig et problem at et sugerør lar det være igjen noen dråper? Vil det ikke til enhver tid være litt vann i bunnen? Er det umulig å eliminere vann totalt? Eller? Er dieseldyr noe som annenhver båteier har annethver år? Ingen i min båtgjeng har hatt dieseldyr. Vi må ha hatt en flaks uten sidestykke.

 

Når det gjelder bunnpanna di, så må jeg si at du har hatt en uflaks uten sidestykke. Normalt skifter man olje om høsten slik at gammel olje ikke skal tære på lagre og foringer. Vinteren igjennom står altså motoren der med ny ren olje iblandet rester av den gamle. Den gamle var jo heller ingen dårlig greie. Det er jo ikke ren svovelsyre man kjører rundt med. Hva da med de uheldige stakkarene som har en lettmetall bunnpanne?

 

Jeg har aldri hørt om problemer med bunnpanna slik du beskriver. Mener du dette er et problem for oss båteiere som ikke tapper ut hver eneste dråpe olje før ny fylles på?

 

Jeg er ingen ekspert på området, men den verden du skisserer og den verden jeg opplever i praksis, ja det er to forskjellige verdener.

 

Kanskje jeg har hatt utrolig flaks, kanskje noen andre kan bidra her?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Lotus

 

Har ikke nevnt en negativ ting om plasttanker.  Sikkert Ok de.  Mitt anliggende er avtappingsmuligheten, aller helst på et lavpunkt.  

 

Om dieseldyr;

Jeg har heller aldri hatt dieseldyr på egen båt, men jeg har opplevd dem i en dieseltank på jobben.  En vanvittig grisejobb med  både kjemikalier (biocid) og manuell reingjøring i kriker og kroker.  Tanken stod riktignok ombord på en platform langt til havs, men jeg tror ikke dyrene var særlig opptatt av om det var her eller der de boltret seg. LES:  fritidsbåt eller ikke; spiller ingen rolle etter min mening. Derfor er løsningen fra "proffene" relevante for oss i småbåt.

 

Så til egne oppfatninger;

Selvfølgelig tapper jeg ikke tanken hver dag, og jeg har da heller ikke forfektet at dette er et kjempeproblem.  Men diskusjonen dreier seg da vitterlig om hva som er den beste løsningen.  Du sier "nei takk" til avtapping fordi du er redd for lekkasjer.  Jeg mener avtapping er en god løsning for god dieselhygiene.  

Lekkasjefobien kan enkelt kureres.  Metoden er beskrevet i et av mine forrige innlegg. ...så hvis lekkasjeproblemet er løst, hvorfor er det da noe problem med en avtapping? (hele tiden selvfølgelig fremdeles forutsatt at det er fysisk mulig)

Jeg må jo også si at løsningen med pumpe og stigerør i mine ører er å betrakte som det tungvinne lalternativet, for jeg oppfatter deg dithen at også du mener det er nødvendig med en mulighet for å kunne fjerne bunnslam og vann.    .....eller?

 

 

Så kort til bunnpanna;  

Kanskje jeg har hatt uflaks, som du sier, men jeg har nå ihvertfall erfaringen.  Erfaringen sier meg; ikke en gang til om jeg kan unngå det.

Forøvrig ser det ut til at du glipper litt på poenget i historien når du skriver; "det er jo ikke ren svovelsyre man kjører rundt med".  Nei, sannelig om jeg vet, men surt nok var det til å tære hull i panna. Det er et faktum, Lotus. Det bare er sånn.

Joda, jeg skiftet olje jeg også, hvert år, på høsten nettopp for å få ut den sure oljen, for oljen er faktisk ganske sur etter en sesong.  Men, og her er poenget, sugingen fikk ikke opp den sure vannresten helt i bunnen av bunnpanna. ....fordi vi brukte sugerør.

Hadde vi tappet oljen, så ville det første som kom ut vært den sure gugga.

 

....men for all del, gjør som du vil.  Man kan lære av andres feil, eller man kan feile selv.  Fritt valg.

 

Fortsatt God Jul

Link to post
Share on other sites

Beklager, men jeg kan ikke holde kjeft Ellen Marie. Hvordan fikk du vann inni bunnpannen da???? Smøreolje inneholder inhibitorer, hindrer korrosjon. Svovelen kommer fra svovelfattig diesel i såfall, hvis du da ikke kjørte på fyringsolje 1. Men vann i fyringsoljen havner ikke i bunnpannen, det damper vekk i prosessen og forsvinner ut eksosen. Så hvor kommer fritt vann i bunnpannen fra??  Prosessen er således på Volvo (uansett type): Luft blir sugd inn, i dette tilfelle; turbo komprimerer over gitt turtall ("T" i betegnelsen), luften går til forbrenningsprosessen. I denne prosessen lekker brenngasser, som vi kan kalle det, forbi stempelringene og ned i bunnpannen. Det er fy, riktig at det er syredannende. Men ikke mer enn at oljen er designet for å håndtere det ved normal service. Bunnpannen får et overtrykk, rent teoretisk. Det glupe er at bunnpannen er koplet til innsuget, før turboen. Derfor har bunnpannen et lite undertrykk. Aha; det kan vanskelig danne seg fritt vann i bunnpannen grunnet undertrykk og høy temp. Dessuten, temp.variasjon er ikke i seg selv drivende for korrosjon. All korrosjon, et eller annet sted i prosessen, er betinget av diffusjon. M.a.o. er temperatur av vesentlig betydning. Jo høyere, jo bedre. Men 100 grader C ved ca. 1 bara er i grunnen en slags magisk grense for våtkorrosjon, da forsvinner fritt vann. Syrer er som kjent salter løst i vann. Skal ikke drive det lenger, men Hulda er utdannet innen materiallære, sveis og våtkorrosjon på høyt nivå. Derfor kunne jeg ikke holde smella denne gangen heller. Men jeg har sett en del bunnpanner som har rustet i stykker grunnet korrosjon fra utsiden, aldri fra innsiden. Og jeg har jobbet som mek. offshore norsk og britisk sektor i ca. 12 år til sammen. (Dessuten har jeg jobbbet som bil- og båtmek noen få år.) De eneste jura jeg har sett henger på cateringen og noen få andre. Inkludert meg selv. Selv om de ikke burde hengt på meg. Vi kunne egentlig trengt jur på livbåtene, der var vi et par ganger plaget med vann fordi det sprutet vann inn ved dårlig vær gjennom utette påfyllinger. Men av sikkerhetsmessige årsaker var det ikke tappeplugg i bunn av tankene, fikk jeg fortalt. Og husk at dette var omtrent 25 livbåter i løpet av 8 år, eller noe deromkring. Så moralen må bli, hold kjølsvinet tørt, så holder resten seg rutfritt (til en viss grense) samtidig som elektriske kontaktpunkter også holder seg i form. Hos meg er det null vann i dieselen, i bunnpannen og under bunnpannen. Fordi jeg har god avstand mellom bunnen av båten og bunnpannen, bruker jeg tappepluggen i bunnpannen ved oljeskift. Jeg vet at det ikke er vann der. Jeg greide å få vann i motoren ved en anledning, men var en feil fra en leverandør av mek. utrustning. Noe som førte til motorhavari.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men jeg kan ikke holde kjeft Ellen Marie. Hvordan fikk du vann inni bunnpannen da???? Smøreolje inneholder inhibitorer, hindrer korrosjon. Svovelen kommer fra svovelfattig diesel i såfall, hvis du da ikke kjørte på fyringsolje 1. Men vann i fyringsoljen havner ikke i bunnpannen, det damper vekk i prosessen og forsvinner ut eksosen. Så hvor kommer fritt vann i bunnpannen fra??  Prosessen er således på Volvo (uansett type): Luft blir sugd inn, i dette tilfelle; turbo komprimerer over gitt turtall ("T" i betegnelsen), luften går til forbrenningsprosessen. I denne prosessen lekker brenngasser, som vi kan kalle det, forbi stempelringene og ned i bunnpannen. Det er fy, riktig at det er syredannende. Men ikke mer enn at oljen er designet for å håndtere det ved normal service. Bunnpannen får et overtrykk, rent teoretisk. Det glupe er at bunnpannen er koplet til innsuget, før turboen. Derfor har bunnpannen et lite undertrykk. Aha; det kan vanskelig danne seg fritt vann i bunnpannen grunnet undertrykk og høy temp. Dessuten, temp.variasjon er ikke i seg selv drivende for korrosjon. All korrosjon, et eller annet sted i prosessen, er betinget av diffusjon. M.a.o. er temperatur av vesentlig betydning. Jo høyere, jo bedre. Men 100 grader C ved ca. 1 bara er i grunnen en slags magisk grense for våtkorrosjon, da forsvinner fritt vann. Syrer er som kjent salter løst i vann. Skal ikke drive det lenger, men Hulda er utdannet innen materiallære, sveis og våtkorrosjon på høyt nivå. Derfor kunne jeg ikke holde smella denne gangen heller. Men jeg har sett en del bunnpanner som har rustet i stykker grunnet korrosjon fra utsiden, aldri fra innsiden. Og jeg har jobbet som mek. offshore norsk og britisk sektor i ca. 12 år til sammen. (Dessuten har jeg jobbbet som bil- og båtmek noen få år.) De eneste jura jeg har sett henger på cateringen og noen få andre. Inkludert meg selv. Selv om de ikke burde hengt på meg. Vi kunne egentlig trengt jur på livbåtene, der var vi et par ganger plaget med vann fordi det sprutet vann inn ved dårlig vær gjennom utette påfyllinger. Men av sikkerhetsmessige årsaker var det ikke tappeplugg i bunn av tankene, fikk jeg fortalt. Og husk at dette var omtrent 25 livbåter i løpet av 8 år, eller noe deromkring. Så moralen må bli, hold kjølsvinet tørt, så holder resten seg rutfritt (til en viss grense) samtidig som elektriske kontaktpunkter også holder seg i form. Hos meg er det null vann i dieselen, i bunnpannen og under bunnpannen. Fordi jeg har god avstand mellom bunnen av båten og bunnpannen, bruker jeg tappepluggen i bunnpannen ved oljeskift. Jeg vet at det ikke er vann der. Jeg greide å få vann i motoren ved en anledning, men var en feil fra en leverandør av mek. utrustning. Noe som førte til motorhavari.

 

Oisan, det var da voldsomt.  Imponerende utdannelse og bøtter med mekanikererfaring både her og der til tross; bunnpanna mi tæret hull i innenfra, ingen tvil.  Kan ikke si mer, jeg, enn at det skjedde.  ...og det var ikke mg som skjønte sammenhengen, det var Volvo Norge som attpåtil kjente til problemet fra før.

 

Pass på blodtrykket og opplev nye 12 år i Nordsjøen, så skal du nok se at det finnes jur både her og der

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

M/Y Ellen Marie skriver: En historie tilslutt som (kanskje) gir litt ettertanke:

I vår forrige båt, en '85 Scand Nordic 27 med en TAMD40B tæret det faktisk hull i bunnpanna siste vinteren.

 

En kollega har samme type båt og med samme motor og fikk hull i bunnpannen og olje i bunn på båten. Når han fikk tatt bunnpannen ut var det som du sier omtrent som en tesil, fullt av små hull. Husker ikke årsmodell men den er rundt 1985 tror jeg. Merkelig egentlig, ikke hørt om andre!??

GOG JUL :santcheers: :santcheers:

Link to post
Share on other sites

På tross av at jeg ikke er utpreget lærenem, så har mange år i livets skole lært meg at det er viktig å forsøke å lære av egne feil   -   og i den grad det er mulig også av andres.

 

Selv om mangt og meget sikkert har gått hus forbi, så tillater jeg meg å nevne noen få   -   men allikevel viktige poeng som har blitt hengende i de små grå:

 

1. Man får bedre drenering av en bunnpanne ved å tappe ut varm olje gjennom en bunnplugg, enn man får med å suge opp gjennom et tynt rør. Det har bl.a. noe med viskositet og forskjeller i egenvekt å gjøre.

 

2. Det er en fordel å ha mulighet for drenering i bunnen av en drivstofftank. Man er da sikrere på å få ut alt kondensvann, slagg og andre urenheter som har en lei tendens til å samle seg i bunnen av tanken. Det har bl.a noe med at det vanskelig å få nok fart på væsken til å trekke opp sand og tunge partikler gjennom et høyt/langt sugerør.

 

3. Den kanskje viktigste lærdommen er at enkelte mennesker skal man ikke engang forsøke å diskutere med ........

 

Det har bl.a noe med det som Wildenwey beskrev så treffende: "Det er så enkelt med bønder, de skjønner så godt det de skjønner!"

 

Mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Heldigvis så er vi ikke alle enige. Det hadde vært kjedelig. Og selv med argumenter i både den ene og andre retningen, så vil hver og en av oss trekke våre egne konklusjoner og handle deretter.

 

Jeg har plasttanker, uten noen form for dreneringsmulighet i bunnen. Jeg har ingen planer om å gjøre noe med dette faktum. Tankene vil ikke bli skiftet uten at det vil være strengt nødvendig av en eller annen grunn. Tror det er mange som er som meg. Dersom tankene hadde vært av en annen type og konstruksjon, så hadde jeg levd lykkelig med det også, sannsynligvis  :crazy: :crazy:

Link to post
Share on other sites

På tross av at jeg ikke er utpreget lærenem, så har mange år i livets skole lært meg at det er viktig å forsøke å lære av egne feil   -   og i den grad det er mulig også av andres.

 

Selv om mangt og meget sikkert har gått hus forbi, så tillater jeg meg å nevne noen få   -   men allikevel viktige poeng som har blitt hengende i de små grå:

 

1. Man får bedre drenering av en bunnpanne ved å tappe ut varm olje gjennom en bunnplugg, enn man får med å suge opp gjennom et tynt rør. Det har bl.a. noe med viskositet og forskjeller i egenvekt å gjøre.

 

2. Det er en fordel å ha mulighet for drenering i bunnen av en drivstofftank. Man er da sikrere på å få ut alt kondensvann, slagg og andre urenheter som har en lei tendens til å samle seg i bunnen av tanken. Det har bl.a noe med at det vanskelig å få nok fart på væsken til å trekke opp sand og tunge partikler gjennom et høyt/langt sugerør.

 

3. Den kanskje viktigste lærdommen er at enkelte mennesker skal man ikke engang forsøke å diskutere med ........

 

Det har bl.a noe med det som Wildenwey beskrev så treffende: "Det er så enkelt med bønder, de skjønner så godt det de skjønner!"

 

Mvh

Poseidon

Klarere kan det vel ikkje seies.......................Skjølv mor skjønner dette.

 

God jul alle sammen.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

3. Den kanskje viktigste lærdommen er at enkelte mennesker skal man ikke engang forsøke å diskutere med ........

 

Det har bl.a noe med det som Wildenwey beskrev så treffende: "Det er så enkelt med bønder, de skjønner så godt det de skjønner!"

 

Mvh

Poseidon

Jeg har også lært meg en og annen ting. Den viktigste lærdommen er å aldri diskutere endringer med gamlinger som har gjort ting på sin måte et helt liv. Og far hans før ham. Diskusjonen er nytteløs. Likevel er jeg optimist og mange ganger prøver jeg. Det er nemlig når vi utfordrer vedtatte sannheter og prøver å se selv vedtatte sannheter i et nytt lys, fra en annen vinkel eller stiller spørsmål ved den at verden går fremover. Hvis alle gjorde som de alltid har gjort, hvor ville verden vært i dag?

 

Det pussige er at når noen utfordrer gjeldene oppfatninger, så blir man automatisk sablet ned av det bestående. Da har jeg nyheter for deg Poseidon: Jorden er faktisk ikke lenger flat.

 

Gode julehilsner fra Lotus, som bruker sin Pela oljesuger til oljeskiftet sitt. Som bruker plasttanker uten jur og avtapping i bunnen. Som tester ut nye ting og diverse ideer, selv om bestefar sier at nei det testet vi for 50 år siden. Det gikk ikke da og det går helt sikkert ikke nå heller.

 

Men det pussige.... ofte går det faktisk bedre enn før, oftere enn man tror.    :crazy:

 

 

PS:

Egen suksess er best, men andres fiasko er heller ikke å forakte! sa Herman Wildenwey også. Glem ikke det Poseidon    :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jaja, dette ble mye frisk diskusjon. Bare en ting, Hulda slutta i Nordsjøen for flere år siden. Hulda ønsket å bruke utdanning og erfaring på annet enn å banke rustne bolter i Nordsjøen og krype rundt i jurløse tanker. Omega3 fikser blodtrykket. God Jul alle sammen, så får vi se om vi finner noe annet å krangle om i 2004.

Link to post
Share on other sites

Dette ble morrosamt:lol: :lol: :lol:

 

Hadde aldri trodd at mitt enkle spørsmål skulle gi så mye "rabalder"   :confused: :confused: :confused:

 

Men dette er noe av det som gjør baatplassen så toppers.

 

Pinnekjøtter er under behandling, akevitten er i fryseren og prøvesmaket og er som alltid av topp kvlaitet.

GOD JUL TIL ALLE............

:santcheers: :santcheers: :santcheers: :santcheers: :santcheers:

 

I tillegg ligger båten fem meter fra utgangsdøren, her kan jeg nyte en kald pils eller en akevitt, åpne kranen til vasken, få sildringen  OG VIPS JEG ER PÅ SJØEN..........................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

1. Man får bedre drenering av en bunnpanne ved å tappe ut varm olje gjennom en bunnplugg, enn man får med å suge opp gjennom et tynt rør. Det har bl.a. noe med viskositet og forskjeller i egenvekt å gjøre.

 

2. Det er en fordel å ha mulighet for drenering i bunnen av en drivstofftank. Man er da sikrere på å få ut alt kondensvann, slagg og andre urenheter som har en lei tendens til å samle seg i bunnen av tanken. Det har bl.a noe med at det vanskelig å få nok fart på væsken til å trekke opp sand og tunge partikler gjennom et høyt/langt sugerør.

.....

 

Mvh

Poseidon

Tillater meg å modifisere punkt 1 litt Poseidon, selv om jeg er prinsippilelt enig. I år bestemte jeg meg, nå skulle det skiftes olje på den ordentlige måten. Etter noen C-momenter kom jeg meg under motoren og skrudde løs tappepluggen. Etter en times tid kom ingen flere dråper, dro litt i den installerte olje-tømme-pumpa "for morro skyld". Da fikk jeg bekreftet min mistanke, det var fremdeles ganske mye olje igjen. Årsak = Motoren / båten heller bakover og tappepluggen blir dermed ikke laveste punkt, dessverre.

 

Punkt 2. Har ståltank, lett og komme til, denne er utstyrt med tappekran i en "kopp" underst. Har som fast prosedyre å tømme av litt diesel 2-3 ganger i løpet av sesongen. Det som først kommer ut da, bør helst ikke komme fram til diselpumper og dyser!!

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å modifisere punkt 1 litt Poseidon, selv om jeg er prinsippilelt enig. I år bestemte jeg meg, nå skulle det skiftes olje på den ordentlige måten. Etter noen C-momenter kom jeg meg under motoren og skrudde løs tappepluggen. Etter en times tid kom ingen flere dråper, dro litt i den installerte olje-tømme-pumpa "for morro skyld". Da fikk jeg bekreftet min mistanke, det var fremdeles ganske mye olje igjen. Årsak = Motoren / båten heller bakover og tappepluggen blir dermed ikke laveste punkt, dessverre.

 

Punkt 2. Har ståltank, lett og komme til, denne er utstyrt med tappekran i en "kopp" underst. Har som fast prosedyre å tømme av litt diesel 2-3 ganger i løpet av sesongen. Det som først kommer ut da, bør helst ikke komme fram til diselpumper og dyser!!

 

Mvh. BEG

Hei BEG,

 

1. Der har du et godt poeng! Men jeg foretrekker å tro at konstruktøren i sin tid satte tappepluggen på det lavest punket, uten å ta høyde for at motoren kunne bli montert i en helt annen vinkel. Sannsynligvis har de som monterte motoren vært forutseende nok til å installere en liten sugepumpe, for allikevel å oppnå en brukbar drenering. "The lesser of two evils" heter det vel på utenlandsk....

 

2. Nettopp! Og det er akkurat den typen "gørr og guffe" jeg føler meg tryggest på å drenere ut i bunnen....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...