Hallaron Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 Har lagt båten ut på finn, men har veldig få hennvendelser. I slutten av teksten har jeg lagt inn en del der jeg beskriver en del ting som utbedres. Noen bekjente mener jeg er for ærlig i min beskrivelse av båten, og at jeg utelate slikt i annonsen. Men jeg mener det er like greit å ta med de feil og mangler som en er klar over. På den måten slipper en sure potensielle kjøpere som har reist flere timer bare for å oppdage at båten er alderledes enn det de trodde.. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
S/Y Emma Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Hadde eg vore på båtjakt, hadde eg sett pris på å få vite om slike feil allereie i annonsa, i staden for å verte klar over det på visning (eller etter ein har kjøpt båten!). Kanskje ser andre på slik informasjon som negativt, men eg meiner det er best å vere open og ærleg om feil og manglar. Ingen ventar å få kjøpe ein båt frå 70-talet med null problem. Det er ikkje sikkert det er annonsa som er grunnen til at få har teke kontakt med deg. Les ein andre trådar her på Baatplassen, kan det sjå ut til at svært mange har problem med å få selt båtane sine for tida. Det er utan tvil kjøpers marknad! Redigert 10.August.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Aquadoren Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Annonsen din tiltaler i hvertfall meg. Vil heller kjøpe fra en som er ærlig og vite hva jeg får. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Key Freak Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Enig med Steinsvik og Aquadoren; annonsen er så ærlig som den skal være. Hadde jeg vært ute etter en slik type båt, hadde jeg absolutt tatt en titt på din båt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sjørøveren Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Når jeg kjøper noe, enten båt eller hva som helst, så er jeg avhengig av å ha et slags tillitsforhold til selger. Jeg må få et inntrykk av at han er troverdig. Du bidrar godt til dette ved å fortelle om både alt som er bra, og alt som er dårlig med produktet du skal selge. Man skal være ærlig. Ved å opplyse om feil, mangler og dårlige egenskaper i annonsen, så unngår du også ubehagelige situasjoner som evnt kan oppstå ved reklamasjoner i etterkant av handelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 De fleste liker at selger er ærlig allerede i annonsen. Men det er vel rimelig "opplest og vedtatt" i selgerkretser, at man helst skal utelate slike ting i første fase, bare for å tiltrekke flere interessenter. Tanken er at man skal skape kontakt først, og deretter komme inn på slike forhold, i håp om at man har klart å etablere nok interesse i innledende samtaler til at kjøper beholder interessen også etter at manglene blir opplyst. Jeg ville definitivt opplyst om manglene FØR en eventuell kjøper tar turen for å kikke på båten, for holder man tilbake slike ting også i innledende samtaler, så blir den interesserte uansett skuffet når han/hun tar turen for å kikke på. Jeg personlig blir rett og slett forbannet på selgere som har beskrevet varen på en annen måte enn realiteten, og drar som oftest uten å engang prøve å prute. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Blue_Dragon Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Om ingen har tatt kontakt så er det nok prisen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Det er en god annonse. Sannferdig, detaljert og beskrivende. Er helt enig i at slike annonser vekker tillit. Skulle jeg kjøpt meg Maxi 95, hadde din stått høyt på lista. Det er jo noe som heter at ærlighet varer lengst, og det tror jeg du etter hvert kommer til å erfare Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bøljan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Ærlig og fin annonse En båt jeg hadde tittet nærmere på hvis jeg hadde vært i markedet etter båt. Men er redd prisen er litt stiv, båten er tross alt 35 år og mesteparten av seilgarderoben må byttes og da nærmer vi oss 300 tusen. Mange andre alternativer i den prisklassen og kanskje nyere. Savner bilder av hele båten utvendig... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Ærlighet er best. Si det som det er, og du unngår, som du sier, at folk reiser langt for å se på båten bare for å bli skuffet. Du unngår også mange unødvendige henvendelser. Når du skriver det som det er i annonsen, vil de som henvender seg til deg være mer oppriktig og seriøst innteresserte. Husk, vær tålmodig når du skal selge båten. Lykke til! Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
KenBjork Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Jeg har ikke peiling på seilbåt, skulle jeg kjøpt min første og din type hadde vært en kandidat. Så hadde jeg muligens blitt litt skremt. Synes stort sett hele annonsen er veldig tiltalenden, den viser at du har god oversikt og kunnskap, og vet hva du eier. Så jeg har villet fjerne fra annonsen: men fortjener noen som har bedre tid til det løpende vedlikehold enn vi har. Muligens denne også: Fin plass å samles for ankerdrammen. Dette synes jeg alt for negativt: - Båten trenger litt kosmetisk flikking, knatt i gelgoat som bør sparkles og den trenger ny mørkeblå Maxi rand, denne er slitt, falmet og stygg. Dette bør bli opp til kjøper å vurdere, etter at han er informert om dette fra deg etter at dialogen mellom deg og kjøper er godt i gang. (før visning) - Ny tetting rundt vinduer. Utenpåliggende vinduer var gjennomgående på masse maxi modeller på 70 og 80 tallet. Før eller siden begynner det å lekke vann inn. Dette bør utbedres på denne båten. det er ikke noe dramatisk, men jeg vil anbefale å ta det. - Sprayhood og cockpittelt er gamle. Med vask, noen nye sømmer og ny impregnering så holder de noen år til, men de står nå på lista over det som bør byttes. Forseil er modent for utskifting. Vi har seilt masse med det i sommer, men jeg ville byttet det. Under årets første tur hadde vi nærkontakt med moder jord og det er et stykke på ca 20x20 cm nederst på kjølen der det må legges ny glassfiber på (Maxi 95 har glassfiber på hele kjølen Erstattet alt dette med for eksempel: Ble mye skryt av båten over alt som er bra, men en litt kjærlig hånd til ta seg av litt småtteri av kosmetisk flikking kan det kanskje være behov for. Ellers tror jeg også det går mye på prisen som gjør at reponsen er laber. Lykke til videre med salget. Redigert 10.August.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
per-pusling Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Gode bilete er viktig. Nokre av bileta var for mørke med for få detaljar. Eg sakna òg ei skisse som viser planløysinga i båten. Eg ser positivt på at det står i annonsa kva som må/bør utbedrast, det gjev eit inntrykk av at selgar er pålitande. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Ja ikkje alle synest om ankerdram, så denne kunne kanskje vert "modifisert" ? Men ellers så er det fint å annonsere slik. Mange eg har henvendt meg til med båter for salg, kutter rett og slett kontakten når eg ber om bilder av detaljer, så det er opplagt at mange har litt å skjule. Ærlighet er topp ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KenBjork Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) *snip* Eg ser positivt på at det står i annonsa kva som må/bør utbedrast, det gjev eit inntrykk av at selgar er pålitande. Jeg har ikke peiling på seilbåt, så skulle jeg kjøpt min første og den typen hadde vært en kandidat. Så hadde jeg muligens blitt skremt bort fra i hele tatt å ringe. Så jeg mener at for eksempel denne: Ble mye skryt av båten over alt som er bra, men en litt kjærlig hånd til ta seg av litt småtteri av kosmetisk flikking kan det kanskje være behov for. i hele den gode annonsen, så hadde jeg garantert ringt, og da heller fått opplyst om hva innebærer "flikking fra en kjærlig hånd" Og at man da ser pålitligheten til selgeren når man får svaret fortalt. Poenget er å få folk til å ringe. Når det gjelder bilder så var der noen som kunne vært bedre ja. Det jeg ikke liker mange selgere gjør er å ta veldig nærbilder av en dass etc, jeg vet hvordan en dass ser ut. Men ønsker heller å se litt i perspektiv HVOR er dassen i forhold til resten av innredinga/båten. (forstå meg rett) Redigert 10.August.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
S/Y Emma Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Har du sett denne her? Maxi 95 ønskes kjøpt Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Synes det så greit ut jeg. Setter også pris på ærlighet i annonser. Det som jeg ville gjort anerledes, er at jeg ville gjort ferdig den glassfiber jobben, og informert om at dette er urført.Tror den kan skremme endel.Kanskje noen mistenker at denne er bagatelisert, og kanskje er salgsgrunnen? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Du burde ha bilder av hele båten, gjerne også under seil. Bildene du har valgt er "kjedelige", det skjer ingen ting, det er ikke folk eller stemning etc. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Når jeg leste annonsen, gikk det en tid før jeg skjønte det var en seilbåt Hadde vært lurt med "oversiktsbilde" av båten utvendig, kansje.... Det at du er ærlig er posetivt om jeg hadde vært på utkikk etter lignende båt Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
VannTro Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Folk eller stemning...... Nei, nei og atter nei ! Bruk ikke folk i bildene som taes for salgannonse, det er ingen som "tenner på at du ligger å svetter på dekk" ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Min mening:::: Fjern bildet med batterikasse og bildet av varmtvannstanken med det dekselet som henger og slenger, beskriv heller disse tingene i teksten. Det er for mange små detaljbilder, bruk bilder som viser mer av gangen, og teksten får ihvertfall meg til å se etter neste båt, du skaper negativ stemning med alle feilene. Få på plass bilder av båten (hele båten) utvendig og bruk de som hovedbilder. Årets ferietur til Danmark Sverige og Norge er over. Vi vurdere å selge vår Maxi 95 p.g.a. overgang til større båt. Båten er en 1975 modell med blykjøl. Båten er meget velustyrt og fungerer svært godt, men fortjener noen som har bedre tid til det løpende vedlikehold enn vi har. Her er det en sjangse til å få en super familieseiler med masse utstyr til en hyggelig pris. Maxi 95 opplevees som stor og trygg med romslig cocpit som fungerer under seil og i havn. (istedet for det du skrev) Ingen Racer, men heller ikke noen sinke. Fjern skrivefeil som deiseltank, septiktank med ? Sprayhood og cokpittelt er gamle og slitte, men gjør jobben sin. Trenger litt vedlikehold. ta heller bilde og la kunden mene om det trenges vedlikehold osv. Trekk til storseil trenger nytt glidelås. ikke nevnt dette trekket i det heletatt, spør kunden så sier du at joda det er bomtrekk med, trekket er fint det men glidelåsen bør byttes. Storseil - gammelt med helt OK - Rulleforseil, meget slitt, gjør fremdeles jobben, men bør byttes. - Vinterpresenning (noe slitt) Når jeg leser det under her, så lurer jeg på om du faktisk er interessert i å selge båten, nevne blå rand og litt knot i gelcoat på en 70tallsbåt, dette er jo ting som gjelder alle eldre båter og er opp til kjøper å vurdere som en mangel eller bare noe man må regne med. Lekker det vann inn av vinduene i stor stil ? hvis ikke så stryk det med tettingene, hvorfor nevne feil som ikke eksisterer. Båten trenger litt kosmetisk flikking, knatt i gelgoat som bør sparkles og den trenger ny mørkeblå Maxi rand, denne er slitt, falmet og stygg. - Ny tetting rundt vinduer. Utenpåliggende vinduer var gjennomgående på masse maxi modeller på 70 og 80 tallet. Før eller siden begynner det å lekke vann inn. Dette bør utbedres på denne båten. det er ikke noe dramatisk, men jeg vil anbefale å ta det. - Sprayhood og cockpittelt er gamle. Med vask, noen nye sømmer og ny impregnering så holder de noen år til, men de står nå på lista over det som bør byttes. Forseil er modent for utskifting. Vi har seilt masse med det i sommer, men jeg ville byttet det. Knusende ærlig av deg denne annonsen, jeg er knusende ærlig når jeg sier at du får ikke solgt dette oppussings prosjektet, folk kjøper heller en båt de kan seile avgårde med, mulig din er en som kan seiles avgårde med og brukes i årevis uten å reparere noe men beskrivelsen i annonsen sier at den trenger et år på land med flittige hender før den kan brukes Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Verden vil bedras! Når jeg kjøpte min båt var der i annonsen ingen mangler ved båten. Jeg kjøpte båten fritt levert i båsen i Kristiansand og båten var selgers eiendom fram til båten lå i båsen sin, mens jeg var "gjest" ombord på turen. Under turen noterte jeg meg en liste på 12 mer eller mindre alvorlige mangler. Det ble da en diskusjon mellom selger om meg om pris, hvem som skulle gjøre hva og ....bla...bla. Vi ble enige, og jeg er knallfornøyd med båten. Hadde selger vært ærlig og gitt meg denne listen i annonsen hadde jeg ikke giddet se på båten en gang og lett etter noe annet! Ergo: vi vil bedras! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Det jeg mener er at ting som ikke er ødelagte de dropper man å snakke om. Er det feil farge på en stripe, kalesjer som trenger en ny søm om et år eller to, et forseil som er elendig form på og ikke ser pent ut men er helt, da snakker man ikke om det. Kanskje kjøper synes det er et kjempeseil, han bryr seg ikke om en kalesje og han forventer at en stripe på en båt som er 30år gammel skal være falmet. Altså bør man la kjøper avgjøre om ting er noe å bry seg om, ting som faktisk er ubrukelige og ødelagte de kan man nevne men det er det jo ikke noe av her eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Har du sett denne her? Maxi 95 ønskes kjøpt Den har jeg sett og snakket med ham ja. Takk for tilbakemeldinger. Ser at jeg kanskje har fokusert litt vel mye på det som ikke er positive sider. Har redigert den litt. Har dårlig med bilder av båten under seil, men kan absolutt ta noen når den ligger på brygga. Enzo har som vanlig mange gode poeng. Jeg må ikke selge og jeg tar heller opp båten og fikser en del småtteri istedenfor å redusere prisen masse p.g.a. kosmetiske ting som er relativt enkle og rimelige å rette opp i. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
KenBjork Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Endring til det bedre nå, hadde jeg vært på utkikk så hadde jeg nok ringt ja Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Tror det like godt kan ha med å gjøre at høsten står for døren og at det kommer mange til salgs. Sikkert mange som vil vente litt. "Før eller siden" vil det lekke i alle vinduer. Enten så lekker det nå eller ikke. Maxi er imponerende tette med den enkle vinduskonstruksjonen. Hvis det lekker litt ville jeg lagt ny pakning før salg. Vedr. kjøl: Det står visstnok ikke i annonsen om båten kan besiktiges på land? Jeg ville personlig forventet at båter i denne størrelsesklassen ville bli solgt med utbedret kjølskade. Helst med detaljerte fotografier før og etter reparasjon, og kvitteringer på at det er utført av profesjonelle. Ærligheten er kun positivt. Ville fremhevet at Maxi-båtene og kanskje svenske båter generelt fra denne tiden er solide. Hvis det er ståhøyde i kahytten så skriv det. Edit: Seil er slitt eller utblåst? Hvis seil fra 1970-tallet må de vel byttes. Du har vel fått pris på det? Flott at det ellers var så mye nytt. Originalteksten var litt ordrik på grensen til pjatt. Skriv kun saklig og med substans om det som er viktig. Dette er dog detaljer, men det er også forskjell på å bruke direkte negative ord som "stygg" om noe som er kosmetiske detaljer som lett kan overmales eller tapes. Lykke til med salg! Redigert 11.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.