Jump to content

Hvilket lim fester på acryl?

S/Y Gyda

Recommended Posts

Nei ! Ikke Lyn/superlim. Da får du spennings-krakkeleringer i acrylen.

Liming av akryl er veldig vanskelig, men jeg har tidligere henvist folk til dette firma for lim. Plastkompaniet AS

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ups. Så at det hadde skjedd litt i denne tråden nå.

Legg merke til kommentaren til Lagavulin. Husk det er 2 forskjellige overflater. Jeg vil nok tro Acrific 190 med Katalysator 20 er det du skal ha.

Når alle de andre produktene deres er løsemiddelbasserte og antagelig har den effekten som Lagavulin nevner at den smelter akrylen, så er det naturlig at dette firmaet omtaler lim som skal lime akryl mot et annet materiale som "fugelim".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

PMMA (Acryl, Plexiglass m fl.) er i utgangspungtet enkelt å lime. Limet baserer seg på løsemiddelet methylethylketone (MEK)noe du finner bla. Acryfix.

Du kan også benytte methylethylketone direkte. Fås på apotek.

Vær obs på spenninger i plasten som kan løses ut i forb. med løsemidler. Maskinerte og bøyde detaljer har gjerne innebygde spenninger. Spenningene kan du fjerne ved å lunke på materialet før liming.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Mot hverandre er de enkle å smelte med løsemiddel REM, men å lime mot andre materialer er det noe ganske annet. Det er grunnen til at det finnes 2-komp system for u-polare plaster.

Et greit og sterkt alternativ kan være Tech7, men da må du rengjøre overflaten grundig med tynner først. Tech7 limer det meste og holder godt i de fleste tilfeller og kan brukes til fugemasse, liming under og over vann, etc. Har aldri forsøkt å bruke det i forbindelse med akryl, men ville tro at med godt grunnarbeid vil det sette seg.

Alle båter burde ha en tube Tech7 liggende ombord :smiley:

Nei, Tech7 vil ikke feste mot akryl over tid og hvorfor alle burde ha det overprisede produktet liggende om bord når det finne mange alternativer med samme egenskaper(noen også bedre alt avhengig av bruksområdet), det kan jeg ikke skjønne.

Det jeg derimot forstår er at du er godt fornøyd med en relativt hard MS-Polymer og det ville du antagelig vært med hver eneste 290-310ml. tube med elastisk lim som du fant i butikken av den typen som har en pris på Kr. 100,- eller mer(dvs. MS Polymer)

Jeg forstår også at jeg er fagidiot.......:crazy:

Redigert av VannTro (see edit history)

[sitatslettet]

Nei, Tech7 vil ikke feste mot akryl over tid og hvorfor alle burde ha det overprisede produktet liggende om bord når det finne mange alternativer med samme egenskaper(noen også bedre alt avhengig av bruksområdet), det kan jeg ikke skjønne.

Det jeg derimot forstår er at du er godt fornøyd med en relativt hard MS-Polymer og det ville du antagelig vært med hver eneste 290-310ml. tube med elastisk lim som du fant i butikken av den typen som har en pris på Kr. 100,- eller mer(dvs. MS Polymer)

Jeg forstår også at jeg er fagidiot.......:crazy:

Mente ikke å starte en greie her :wflag:

Prisen på Tech7 har gått ned de siste årene og er ikke lenger like dyr som den engang var. Grunnen til at jeg mener "alle" bør ha en tube liggende i båten er produktets allsidighet. Har forsøkt mange andre typer lim/fugemasse, men ingen av dem kan betraktes som limets "schæfer". I alle fall ikke som jeg har funnet.

Som jeg nevnte i svaret har jeg ikke brukt Tech7 på Akryl, så resultatet er usikkert, men det har aldri sviktet meg.

Det beste er helt sikkert, uten tvil, å bruke et produkt som faktisk er beregnet sammen med Akryl. Akrylfix som "Rem" skriver er kanskje beste alternativ. [/sitatslettet]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...