Superkul Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 jeg skal få sandblåst et par steder på vella vår og har gått lei alle hobbylakker etc som flasser av og det brune kommer snikende ser di har sprayboks på maritim med ekte syrefst grunning men er di bra nok?? di er i vertfall dyre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hifo Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Vet ikke men jeg ville spurt på et lakkverksted i nærheten .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tb55 Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Mekonomen. Samme type som seriøse antirust-firma bruker.fks. merkasol o.l.Denne blander du med medfølgende herder, og sprøytes på i TYNT jevt lag. Ikke helt billig, for å si det sånn..... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 kanskje ikke sprayboksen til maritim er så ille alikevel -prismessig - blir jo drøy når man bare skal ha på under hjulbuer og nederst på kanalkanten gidder ikke maskere hele bilen og rigge opp lakkutstyr for å ha på det ........ Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Du må jo maskere uansett da! Men syregrunning/etsprimer er veldig drøy ja, så du kommer langt med en boks. På sandblåste flater er dette noe av det beste du kan bruke som førstestrøk. Og på aluminium er det faktisk det eneste som holder over tid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 jepp brukte bare syrefast før - blanda og sprøyta men utstyret har blitt gåent da skal jeg prøve den til maritim med mindre noen andre vet om billigere/bedre har t.o.m penslet på før i tia flere strøk men det er tynt..... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ingar Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Flytter denne til Åpent Forum da dette er aktuelt for båter, flyndre, trimplan og andre syrefaste beslag. Også aluminium. (retter tittelen, det heter syregrunning, ikke syrefast grunning) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Maritim har noe som heter Acid-8 (troor eg) Den samme boksen selges paa billakk og verktoy, og er den di anbefaler til grunning av aluminium og bart staal.... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Hvordan er det å bruke zink-spray på slike metaller da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 og Biltema Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fjordland Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Bare huske og sproyte/male over den etterpaa, da sinkspray ikkje er "tett"... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 zinkspray holder ikke - har sandblåst og hatt på zink men det blir ikke bra på litt sikt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fjordland Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 nei, sinkspray slipper inn fuktighet. maa evnt lakke noe over etterpaa da.. me har brukt acid-8 paa bare overflater som beskyttelse for lakkering. alu eller staal. Brukte dette paa drevet mitt f;r eg lakka og bunnstoffa, ser ut til aa holde bra der. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Har selv brukt zinkspray av forskjellige slag, og biltema sin har nå stått uten dekke på en tidligere galvanisert flate som fikk skade(sprayet over) og det har ikke kommet rust på godt over 1 år. dette er på en tilhenger som står ute hele tiden. Ingen rust :) Har også benyttet zink sammens med tectyl(staves vell på en litt annen måte), typisk rustbeskyttelsesmasse for hulrom osv samt karoseribesyttelsesmasse å det ser ut til å holde finfint(banker i bordet:) Finnes sikkert mye annet som er bedre, og kanskje noen dær ute vil si at dette kommer jeg til å angre på om ikke lenge, men foreløpig ser det ut til å holde bra. Benyttet denne løsningen når jeg lagde nye kanaler på bruksbilen min i fjor. Mulig jeg også brukte en type grunning innimellom men det klarer jeg ikke å huske nå :( Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Syregrunning er en etsprimer som etser seg inn i porene i metallet og gir god vedheft. brukes som regel som første strøk på bart metall, men gir ingen korrosjonsbeskytelse Zinkgrunning sitter dårlig på bart metall men gir god korrosjonsbeskyttelse, må overlakkeres. Epoxygrunnnig er ikke lenger tillatt på lakkverksteder p.g.a. miljøet, men kan fortsatt kjøpes en del steder. Fester bra på bart metall, nesten like bra som syregrunning, blir tett, og gir brukbar korrosjonsbeskyttelse. POR-15 er en uretanmaling som kan males rett på rust eller bart metall, så lenge det ikke er helt glatt. Herdes av fuktighet og gir en ekstremt holdbar overflate. POR-15 binder mekanisk, ikke kjemisk mot overflaten. Malingen penetrerer inn i porene i overflaten på metallet og herder. Dermed får malingen "fingrer" som klorer seg fast i underlaget, slik at flassing uteblir. Det er derfor svært viktig at overflaten er grov og porete, som på rustne, etsede eller sandblåste overflater. POR-15 vil overhodet ikke henge på rene, glatte metallflater. POR-15 herder til et fleksibelt, hardt belegg som er totalt uporøst. Det blir derfor umulig for luft og fukt å trenge gjennom overflaten, dermed unngår man at metallet ruster. POR-15 sitter så godt at dersom man søler på kanten til lokket på boksen, får man aldri lokket av igjen (har prøvd). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Ang. sinkspray betrakter jeg dette som lureri. Dette fordi en galvanisk beskyttelse betinger at det er elektrisk forbindelse mellom sink-kornene i lakken og metallet de skal beskytte. Og ifølge de tester jeg har gjort er tørket sinkspray ikke elektrisk ledende.. Opplever heller ikke i praksis at en slik grunning beskytter noe bedre enn en uten sink. Det eneste som gir skikkelig rustbeskyttelse er 2-komp. epoxy i flere lag. Men da må all rust fjernes mekanisk først, og så Ferro-bet rustfjerner til slutt. Denne gir perfekt feste for grunningen også, vil tro det blir noe av det samme som etsprimer. (syregrunning) Aldri forsøkt POR-15, men opplevd noe voldsom hype omkring dette produktet på bilforum i USA. Denne skal, i motsetning til annen luftherdende grunning, ikke inneholde luftporer etter at den har tørket. Luftporer er umulig å unngå siden en-komp maling herder ved at løsemiddelet tørker ut. Dette skjer heller ikke med 2-komp som herder ved en kjemisk prosess, ikke fordamping av løsemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 POR-15 Hvor får man tak i dette vidunderstoffet? Kan det brukes på aluminium undervannshus. Har en Mercury som ikke vil stoppe å flasse... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BjornLie Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Ref til siste innlegg fra Honduras. Har selv leter mye etter skikkelig syregrunning for aluminium som feks. til drev ol. og har hatt blandet hell. Tror nok det er mange her inne som har behov for å finne skikkelig syregrunning til al. Mao denne tråden vil jeg følge med argusøyne.. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Bernt Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Vist du drar til en Evinrude forhandler og kjøper orginal grunding fra Bobardier så er dette både billig og bra . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Henkel's Alodine system er vel det beste, brukes blant annet av Boeing og Airbus på deres fly. http://www.henkelec2.com/eccvideoAll.html Ellers er disse gode primere: Kjøpes hos : http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=158 Funker bra, men er noe klin som sitter fast i ALT og aldri kommer av igjen. Har ikke prøvd denne, men kan sikkert kjøpes hos Wurth. Skal være bra. Mange sier dette er den beste for båt, har ikke prøvd den, og vet ikke hvor den kjøpes. Ellers er vel Corroless brukt mye i Norge, funker greit nok, og kan kjøpes nesten overalt. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Som sagt, så er det sikkert mulig å få kjøpe litt syregrunning av en understells/antirust-dude. Men, da må du enten sprøyte det med en billig sprøyte fra biltema, eller i nød smøre på med kost. På glatte metaller, alu og stål,og ved sandblåst bil ifob. med antirust er det dette som gjelder. Som ordet "syregrunning" sikkert sier de fleste, er ikke dette en rustbeskyttelse, men en grunning som skal gi feste for videre beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 International har 2-komp. syregrunning, til båtpris... http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=2000 Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Hei Jarle, prøv Kjøstelsen nede ved båthavna, de har fagkunnskap og hjelpe deg med det du trenger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.