Jump to content

hvor får jeg tak i ordentlig syregrunning

Superkul

Recommended Posts

Du må jo maskere uansett da! Men syregrunning/etsprimer er veldig drøy ja, så du kommer langt med en boks. På sandblåste flater er dette noe av det beste du kan bruke som førstestrøk. Og på aluminium er det faktisk det eneste som holder over tid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har selv brukt zinkspray av forskjellige slag, og biltema sin har nå stått uten dekke på en tidligere galvanisert flate som fikk skade(sprayet over) og det har ikke kommet rust på godt over 1 år. dette er på en tilhenger som står ute hele tiden. Ingen rust :)

Har også benyttet zink sammens med tectyl(staves vell på en litt annen måte), typisk rustbeskyttelsesmasse for hulrom osv samt karoseribesyttelsesmasse å det ser ut til å holde finfint(banker i bordet:)

Finnes sikkert mye annet som er bedre, og kanskje noen dær ute vil si at dette kommer jeg til å angre på om ikke lenge, men foreløpig ser det ut til å holde bra.

Benyttet denne løsningen når jeg lagde nye kanaler på bruksbilen min i fjor.

Mulig jeg også brukte en type grunning innimellom men det klarer jeg ikke å huske nå :(

Syregrunning er en etsprimer som etser seg inn i porene i metallet og gir god vedheft. brukes som regel som første strøk på bart metall, men gir ingen korrosjonsbeskytelse

Zinkgrunning sitter dårlig på bart metall men gir god korrosjonsbeskyttelse, må overlakkeres.

Epoxygrunnnig er ikke lenger tillatt på lakkverksteder p.g.a. miljøet, men kan fortsatt kjøpes en del steder. Fester bra på bart metall, nesten like bra som syregrunning, blir tett, og gir brukbar korrosjonsbeskyttelse.

POR-15 er en uretanmaling som kan males rett på rust eller bart metall, så lenge det ikke er helt glatt.

Herdes av fuktighet og gir en ekstremt holdbar overflate. POR-15 binder mekanisk, ikke kjemisk mot overflaten. Malingen penetrerer inn i porene i overflaten på metallet og herder. Dermed får malingen "fingrer" som klorer seg fast i underlaget, slik at flassing uteblir.

Det er derfor svært viktig at overflaten er grov og porete, som på rustne, etsede eller sandblåste overflater. POR-15 vil overhodet ikke henge på rene, glatte metallflater.

POR-15 herder til et fleksibelt, hardt belegg som er totalt uporøst. Det blir derfor umulig for luft og fukt å trenge gjennom overflaten, dermed unngår man at metallet ruster.

POR-15 sitter så godt at dersom man søler på kanten til lokket på boksen, får man aldri lokket av igjen (har prøvd).

Ang. sinkspray betrakter jeg dette som lureri. Dette fordi en galvanisk beskyttelse betinger at det er elektrisk forbindelse mellom sink-kornene i lakken og metallet de skal beskytte. Og ifølge de tester jeg har gjort er tørket sinkspray ikke elektrisk ledende..

Opplever heller ikke i praksis at en slik grunning beskytter noe bedre enn en uten sink.

Det eneste som gir skikkelig rustbeskyttelse er 2-komp. epoxy i flere lag. Men da må all rust fjernes mekanisk først, og så Ferro-bet rustfjerner til slutt. Denne gir perfekt feste for grunningen også, vil tro det blir noe av det samme som etsprimer. (syregrunning)

Aldri forsøkt POR-15, men opplevd noe voldsom hype omkring dette produktet på bilforum i USA. Denne skal, i motsetning til annen luftherdende grunning, ikke inneholde luftporer etter at den har tørket. Luftporer er umulig å unngå siden en-komp maling herder ved at løsemiddelet tørker ut. Dette skjer heller ikke med 2-komp som herder ved en kjemisk prosess, ikke fordamping av løsemiddel.

Ref til siste innlegg fra Honduras. Har selv leter mye etter skikkelig syregrunning for aluminium som feks. til drev ol. og har hatt blandet hell. Tror nok det er mange her inne som har behov for å finne skikkelig syregrunning til al. Mao denne tråden vil jeg følge med argusøyne..

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Henkel's Alodine system er vel det beste, brukes blant annet av Boeing og Airbus på deres fly.

http://www.henkelec2.com/eccvideoAll.html

Ellers er disse gode primere:

ddb3092c99fea6c1a4c069da32560e4e.image.432x550.jpg

Kjøpes hos : http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=158

Funker bra, men er noe klin som sitter fast i ALT og aldri kommer av igjen.

41sNFDmzPTL._SL500_AA300_.jpg

Har ikke prøvd denne, men kan sikkert kjøpes hos Wurth. Skal være bra.

AQU_Q05167_L.JPG

Mange sier dette er den beste for båt, har ikke prøvd den, og vet ikke hvor den kjøpes.

Ellers er vel Corroless brukt mye i Norge, funker greit nok, og kan kjøpes nesten overalt.

Som sagt, så er det sikkert mulig å få kjøpe litt syregrunning av en understells/antirust-dude. Men, da må du enten sprøyte det med en billig sprøyte fra biltema, eller i nød smøre på med kost. På glatte metaller, alu og stål,og ved sandblåst bil ifob. med antirust er det dette som gjelder. Som ordet "syregrunning" sikkert sier de fleste, er ikke dette en rustbeskyttelse, men en grunning som skal gi feste for videre beskyttelse. :flag_bp::yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...