Jump to content

Mest sjødyktige 21' daycruiser?

o-yngve

Recommended Posts

Skip o'hoi,

Hva mener folket er den mest sjødyktige 21-22 fots daycruiseren langs norskekysten? Gi gjerne noen ord om hvorfor du mener det.

Bakgrunnen for spørsmålet er at vi tenker å kjøpe oss en daycruiser og vi ønsker å være minst mulig begrenset av været. Med daycruiser tenker vi på båter som Skibsplast 655/660, Nor-Dan 610, Yamarin 64DC, Askeladden C6, etc. Altså greit trailbare daycruisere med ok mulighet for litt camping.

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Ingen av disse er vel spesielt gode i sterk vind eller store bølger. Jeg valgte Nordic Ocean Craft 22 DC, som er en slags "fjern slektning" av Nor-Dan 610 som du nevner. Jeg er godt fornøyd med båten.

Hadde en tur over Sletta i omtrent tre meter bølger med denne, og det var nok på grensen, eller kanskje litt over grensen for hva som er forsvarlig. Båten stampet i vei i motsjø, og klarte det tålig greit i 5 knop, men det nyttet ikke å gi på mer. Jeg er glad for at jeg slapp å teste hvordan båten ville ta disse bølgene fra siden. Selv om jeg hadde på kalesja, så ble jeg og alt i cockpit klissvått. Når bølgene slo over båten så fosset vannet inn mellom kalesjeknappene på vindskjermen.

Når du ønsker mulighet for camping om bord, så syns jeg at Nordic Ocean Craft 22 DC Exclusive og Nor-Dan 660 DC Exclusive er de beste i denne kategorien av båter. Da får du fasiliteter som toalett med septiktank, kaldt og varmt vann, dusj, kjeramisk kokeplate med to bluss og kjøleskap med fryseboks.

Da jeg skulle kjøpe båt, så sto valget til slutt mellom nye Skibsplast 660DC og Nordic 22. Har aldri vært på sjøen i Skibsplasten, men tror nok at det er en skikkelig god båt.

Hvis du er interessert i Nordic 22, så ligger faktisk den mest velutstyrte som noen gang er produsert ute til salgs nå; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22919021

Lykke til med båthandel! Er det ny eller brukt båt du er ute etter?

26171_100575859977681_100000758023743_15114_6798_n.jpg

Nordic Ocean Craft 22 DC Exclusive

69_2123292746.jpg

Nordic Ocean Craft 22 DC Exclusive Silverline

Hei!

Ser du litt lenger tilbake i tid, så er Nordkapp 21/22, Coronet 21 og Nimbus 21/22 meget verdige kandidater til sjøsterke og meget gode båter. Det samme kan sies om enkelte av Dracoene! Halwa 22 har jeg personlig MEGET god erfaring med. Planer selv med hele Sandefjord Pikekor ombord! -)

Mvh. Strawberry!

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Dette stemmer vel ikke..?

Når jeg mener skrog så er det under fenderlisten. Det som er over fenderlista kaller jeg overbygg. Ring en av Nielsene på Nidelv og spør. Dengang jeg kjøpte Nidelver så eide til og med Nidelv en andel av Nordan. Og det er samme skrog om jeg husker rett

Nidelv 320 har samme skrog som Riviera 925 også

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for mange gode innlegg og meninger. Jeg har ikke lyst til å definere ihjel båttype og størrelse, rett og slett fordi vi er interessert i bredden.

Bak "greit trailbar" ligger det at vi kommer til å bytte bil ila. neste år og akkurat hvilken bil det da blir er ikke kjent. Imidlertid er det allerede tydelig at tillatt tilhengervekt er et kriterie som får ny mening ved dette bilbyttet. Den vi har nå klarer kun 1700kg. Det er lite ift. hva vi ønsker av båt. Vanskelig er det også å avgjøre hva selgers båt egentlig veier. Kanskje noen av leserne har meninger om hvor stor margin man bør ha mellom tillatt totalvekt vs. aktuell egenvekt på slepet (båt med motor/utstyr/drivstoff og tilhenger). Det er dessuten veldig behagelig å legge noe av bagasjen i båten bakpå hengeren. 4 sykler + alt dillet fruen skal ha med seg veier en del det også. Mulig det fins egen tråd på dette temaet.

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

*snip*

Jeg valgte Nordic Ocean Craft 22 DC, som er en slags "fjern slektning" av Nor-Dan 610 som du nevner. Jeg er godt fornøyd med båten.

Hadde en tur over Sletta i omtrent tre meter bølger med denne, og det var nok på grensen, eller kanskje litt over grensen for hva som er forsvarlig. Båten stampet i vei i motsjø, og klarte det tålig greit i 5 knop, men det nyttet ikke å gi på mer. Jeg er glad for at jeg slapp å teste hvordan båten ville ta disse bølgene fra siden. Selv om jeg hadde på kalesja, så ble jeg og alt i cockpit klissvått. Når bølgene slo over båten så fosset vannet inn mellom kalesjeknappene på vindskjermen.

*snip*

Har noen spørsmål til deg, har innlegget ditt og spørsmålene mine i en annen tråd jeg har.

Her er den: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67900-oensker-erfaringer-og-synpunkter-paa-finnmaster-f68dc-comfort/page__pid__960811#entry960811

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...