o-yngve Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 Skip o'hoi, Hva mener folket er den mest sjødyktige 21-22 fots daycruiseren langs norskekysten? Gi gjerne noen ord om hvorfor du mener det. Bakgrunnen for spørsmålet er at vi tenker å kjøpe oss en daycruiser og vi ønsker å være minst mulig begrenset av været. Med daycruiser tenker vi på båter som Skibsplast 655/660, Nor-Dan 610, Yamarin 64DC, Askeladden C6, etc. Altså greit trailbare daycruisere med ok mulighet for litt camping. Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Sjørøveren Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Ingen av disse er vel spesielt gode i sterk vind eller store bølger. Jeg valgte Nordic Ocean Craft 22 DC, som er en slags "fjern slektning" av Nor-Dan 610 som du nevner. Jeg er godt fornøyd med båten. Hadde en tur over Sletta i omtrent tre meter bølger med denne, og det var nok på grensen, eller kanskje litt over grensen for hva som er forsvarlig. Båten stampet i vei i motsjø, og klarte det tålig greit i 5 knop, men det nyttet ikke å gi på mer. Jeg er glad for at jeg slapp å teste hvordan båten ville ta disse bølgene fra siden. Selv om jeg hadde på kalesja, så ble jeg og alt i cockpit klissvått. Når bølgene slo over båten så fosset vannet inn mellom kalesjeknappene på vindskjermen. Når du ønsker mulighet for camping om bord, så syns jeg at Nordic Ocean Craft 22 DC Exclusive og Nor-Dan 660 DC Exclusive er de beste i denne kategorien av båter. Da får du fasiliteter som toalett med septiktank, kaldt og varmt vann, dusj, kjeramisk kokeplate med to bluss og kjøleskap med fryseboks. Da jeg skulle kjøpe båt, så sto valget til slutt mellom nye Skibsplast 660DC og Nordic 22. Har aldri vært på sjøen i Skibsplasten, men tror nok at det er en skikkelig god båt. Hvis du er interessert i Nordic 22, så ligger faktisk den mest velutstyrte som noen gang er produsert ute til salgs nå; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22919021 Lykke til med båthandel! Er det ny eller brukt båt du er ute etter? Nordic Ocean Craft 22 DC Exclusive Nordic Ocean Craft 22 DC Exclusive Silverline Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 brudeegget. 18 fot og plass til 40 mann Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Selv er jeg meget fornøyd med Nordkapp 650 Noblessen vi har. Går ofte rundt Tungenes ved Stavanger. Her samles ofte bølger fra forskjellige retninger og i tillegg er det ofte strømmer som gjør sjøen ekstra uryddig, men båten går fint over det meste... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mouche Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Yamarin 63BR er den båten jeg kikker på i øyeblikket. Bowriderkonseptet er mye mere interessant for mitt bruk i allefall enn en kabin i en båt på denne størrelsen som kun har formål å kunne oppbevare puter og annet utstyr i. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Denne er ganske vist en dyr løsning og kræver en stor bil for at kunne trailes, men er en rigtig dejlig båd! Har selv haft den i HT-udgaven. Ligger virkelig mykt i søen! Andy Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Nidelv 610 er god i sjøen , min far har en slik og er godt fornøyd. men det hjelper jo med litt lengre båt når det gjelder slike ting. Svigerfar har en skibsplast 655 og det er ikke båten du ønsker ihvertfall , den er nok for lett og slår og banker i småbølger. Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Min gamle Halwa 22DC fra 86:) Meget stabil og god i høy sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 nidelv 610 og Nordan 610 har samme skrog Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Hei! Ser du litt lenger tilbake i tid, så er Nordkapp 21/22, Coronet 21 og Nimbus 21/22 meget verdige kandidater til sjøsterke og meget gode båter. Det samme kan sies om enkelte av Dracoene! Halwa 22 har jeg personlig MEGET god erfaring med. Planer selv med hele Sandefjord Pikekor ombord! -) Mvh. Strawberry! Redigert 11.August.2010 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Sjørøveren Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 nidelv 610 og Nordan 610 har samme skrog Dette stemmer vel ikke..? Nidelv 610 Nor-Dan 610 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Sånn rent generellt. Smal båt med dyp V-bunn er bra. Bred båt med flat bunn er mindre bra. I praksis. Smuggler 21, Gilbert 21 og Crum 21 vil kjøre i valgfri størrelse sirkler rundt de nevnte båtene dersom det sjøer litt. Men ingen av de er særlig familievennlige. Det var det med påsan og sekken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) Dette stemmer vel ikke..? Når jeg mener skrog så er det under fenderlisten. Det som er over fenderlista kaller jeg overbygg. Ring en av Nielsene på Nidelv og spør. Dengang jeg kjøpte Nidelver så eide til og med Nidelv en andel av Nordan. Og det er samme skrog om jeg husker rett Nidelv 320 har samme skrog som Riviera 925 også Redigert 12.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 sjøsterk daycruiser på 21-22 fot, da tenker jeg på Windy 22 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Altså greit trailbare daycruisere med ok mulighet for litt camping. Kanskje på tide at trådstarter selv definerer hva som for ham er "greit trailbar" før båtene har blitt 30 fot og veier fire tonn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg har bilder av en Windy 52 på trailer - så i prinsippet er jo den også trailbar. Men han spør jo da om 21 fotere da - så da er jo grensen ganske godt definert - i hvertfall slik jeg leser og forstår dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Og vektmessig betyr det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tkb Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 I den størrelsen er Master 670 Miami min favoritt. Gjerne med utenbords på brakett,eller en moderne V8 innenbords..Har nok det beste skroget Sitér dette innlegget Link to post
Billa1 Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg har en Askeladden Beetle 645 som jeg er godt fornøyd med. Veier 1650 kg med 1,7 diesel. Tåler mye sjø og tung og stabil. Sitér dette innlegget Link to post
o-yngve Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Takk for mange gode innlegg og meninger. Jeg har ikke lyst til å definere ihjel båttype og størrelse, rett og slett fordi vi er interessert i bredden. Bak "greit trailbar" ligger det at vi kommer til å bytte bil ila. neste år og akkurat hvilken bil det da blir er ikke kjent. Imidlertid er det allerede tydelig at tillatt tilhengervekt er et kriterie som får ny mening ved dette bilbyttet. Den vi har nå klarer kun 1700kg. Det er lite ift. hva vi ønsker av båt. Vanskelig er det også å avgjøre hva selgers båt egentlig veier. Kanskje noen av leserne har meninger om hvor stor margin man bør ha mellom tillatt totalvekt vs. aktuell egenvekt på slepet (båt med motor/utstyr/drivstoff og tilhenger). Det er dessuten veldig behagelig å legge noe av bagasjen i båten bakpå hengeren. 4 sykler + alt dillet fruen skal ha med seg veier en del det også. Mulig det fins egen tråd på dette temaet. Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
o-yngve Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Karnic 2250 WA Jeg ser at denne er CE kategori B. Jeg har ikke sett mange slike i denne størrelsen. Noen som har erfaring med båten? Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
KenBjork Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 *snip* Jeg valgte Nordic Ocean Craft 22 DC, som er en slags "fjern slektning" av Nor-Dan 610 som du nevner. Jeg er godt fornøyd med båten. Hadde en tur over Sletta i omtrent tre meter bølger med denne, og det var nok på grensen, eller kanskje litt over grensen for hva som er forsvarlig. Båten stampet i vei i motsjø, og klarte det tålig greit i 5 knop, men det nyttet ikke å gi på mer. Jeg er glad for at jeg slapp å teste hvordan båten ville ta disse bølgene fra siden. Selv om jeg hadde på kalesja, så ble jeg og alt i cockpit klissvått. Når bølgene slo over båten så fosset vannet inn mellom kalesjeknappene på vindskjermen. *snip* Har noen spørsmål til deg, har innlegget ditt og spørsmålene mine i en annen tråd jeg har. Her er den: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67900-oensker-erfaringer-og-synpunkter-paa-finnmaster-f68dc-comfort/page__pid__960811#entry960811 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Gnisten Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Vurderer en Yamarin 62WA. Denne er vel "trailbar" som trådstarter definerer. Noen som har erfaringer med denne? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.