Jump to content

Feilkode på Suzuki DF 60TL 2007


freeforc

Recommended Posts

Har kjøpt en båt og motor som har fått lite eller ingen stell. Men satser på å få båt og motor opp å gå igjen.

bilde0063.jpgbilde0062.jpg

 

 

Har problemer med turtallet på suzuki`n Den går med rolig og fin tommgang på ca 700 omdr, og ingen problemer til jeg kommer over 3000 omdr da stopper den brått og går ikke å starte før det er godt 3-4minutt. Og da kommer det en lydalarm og ett lys der det står sjekk motor. Tror det er en form for feilkode som kommer og, for det blinker i den røde motorlampa 2 ganger så 2 sek opphold og 3 blink til.

Etter det så kan jeg starte igjen og kjøre så lenge jeg vil, men ikke over 3000 omdr... Noen som har en brukermanual som kan sjekke dette.

Link to post

Tror jeg ville ha tatt en telefon til et Suzuki-verksted/forhandler for og få noe innformasjon ang. denne alarmen o.s.v., hva det betyr for noe. Det er aldri lurt og kjøre videre med disse symptomene, før man har fått avklart hvorfor denne alarmen kommer. Kan jo bare være bagateller, for det er jo en solid motor, som forøvrig er gått ut av produksjon og erstattet med en tre-syl "lettvekter" på samme h.k.

Link to post

Ja det er vel sikker greit å gjøre. Kan jo høre om det er mulig å få kjøpt en verksted og brukermanual til den og.

Har også problem med tilten, det klikker i relet når jeg prøver å tilte motor opp eller ned. Men tiltmotor går ikke. regner med at det er relet jeg hører når jeg prøver å tilte motor opp elle ned.

Har kobla fra kabelen til tilten og testa at at tiltmotor går. Den virker fint, da det er slik jeg har tilta opp motoren når jeg har

kjørt den opp på hengaren.

Link to post

Med alle mulige forbehold om at jeg kun har bladd i service manual for DF90,115 &140 fra 2001- 2008 modell

så kan feilkoden din være IAT alarm . IAT er en sensor for Inntake Air Temperature og ved feil på denne går motorkontrollen

over i FailSafe Modus og reduserer turtallet.

 

Tror sensoren er en termistor og at den sitter i luftinntaket. Motstanden er oppgitt til

5,3 - 6,6 Kohm ved 0 gr og 1.8 - 2,3 kohm ved 25 gr C.

 

Hvis du finnner sensoren kan du jo prøve og måle motstanden i den og i alle tilfeller

sjekke at ledning og alle kontaktpunter er OK.

 

Lykke til ......

Link to post

2+3 blink er IAT sensor

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har tatt båten på land igjen. Så i morgen blir det å feilsøke. Skal prøve di tipsa jeg har fått her.

Har ringt nærmaste Suzuki forhndler, men der var det ikke mye hjelp å få. Ingen tips eller forslag, kunne heller ikke selge meg en repp manual.Motoren er kjøpt lokalt men den sjappa er aviklet.

Jeg har Yamaha på en annen båt og forhandleren av yamaha her på berget er meget rask med tips å råd om en spør, ja fikk også kjøpe repp manual av han.

Skal oppdater dere etter vert som det skjer noe.

Link to post

Du får i alle fall kjøpt manual hos WF-Motor i Haugesund. Tror ikke de hadde den på lager men kunne skaffe.

 

De har også vært svært behjelpelige med min kryptiske feilmelding (15 blink i Check Engine-lampen og et kort pip hvert 5 sek) dog uten å finne løsningen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

med ref til innlegg 17 , er det fristende og oppfordre trådstarter og prøve

og kontakte importør Erling Sande direkte for å få en liten test på om begrepet

service har noen betydning for dem.

Del gjerne erfaringen fra forsøket med oss andre.

 

Dersom det går dårlig, kan følgende være et alternativ : google - brownpoints marine - jetcarrier

( ofte går dette raskere - og blir billigere - jeg har ikke lyst og si mer ....... )

Link to post

Ja da har jeg brukt noe av dagen til å feilsøke. Skrudde av det som var av deksel, og Kohm`a sensoren som sitter i luftinntaket. Motstanden i den var ok. Tok deretter di andre sensoren etter tur. Verdiene til alle sensorene fikk jeg av en MC sjappe som selger Suzuki motorsykkeler og ikke utenbordsmotorer , men må få si at der var det alikevel bare god hjelp å få.

Men det var ikke noen av sensorene som feila. hadde ned girhuset og sjekke for groe og annen drit, skifta impelleren. Og alt vel der.

Ja så var det å tappe av litt Olje, var vel en 3dl formye ikke noe å snakke om det da..Men skrudde løs oljefilteret og blåste trykkluft gjennom inn og utløpet i filterhuset for å se om der var tett( ett tips jeg fikk) og der var alt ok..Skulle til å skru på igjen filteret, snudde det da rundt å så inni det og der så jeg noe rart, det var ingen perforering inni det, synes det var litt rart da siden alle andre filter jeg har hatt om hende var perforert inni. tok filteret med meg og dro til den omtalte MC sjappa for å høre om det skulle vere slik, men nei det skulle det ikke. Måtte vere en form for feilvare jeg hadde fått sa di.

Fikk med meg ett nytt ett som egentlig var for en suzuki mc, men passet fint til motoren min og.

Ja var noe spent da jeg startet opp motoren igjen. JEPP der virka den helt supert på alle turtall, kan si det at da blei jeg bra glad ja hehe.

Da er det bare å finne ut av relet til tilten, som ikke virker på bryterene. Kun om jeg kobler strøm direkte på tilt motoren.

 

bilde0067.jpg

Link to post

Snodig, rett og slett feilprodusert oljefilter :confused: Var dette et originalt Suzukifilter?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Filteret var orginalt ja, men ikke det jeg kjøpte fra MC sjappa. Om det var filterbytte eller at jeg fikk riktig volum på oljen, eller at noen av føleren som var dårlig kontakt på som ble bedre etter at jeg hadde dem av og brukte litt spray på di som gjorde det,ja det vet ikke jeg.

Skal spør i morgen om det kan vere det dårlige filteret som kunne gjør til at motoren stoppa når den kom over 3000omd.

I morgen får jeg se om jeg finner ut av tiltrelet, ja om jeg finner det i all elektronikken som er i nye motorer i dag..

 

Takker for tips og triks som er kommet frem i denne tråen, er igrunn greit med ett slikt forum :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...