Jump to content

Antenne til ICE, størrelse og plassering på seilbåt


tomcat

Recommended Posts

hei!

 

Skal hjelpe en kamerat med å montere opp utvendig antenne til ICE routeren. Han har en Hallberg Rassy 37 der VHF antennen er montert på mastetopp.

 

Det jeg lurer på er:

- er det noen fordel å montere ICE antenne på mastetopp

- og vil det bli noe problem med nærhet til VHF antennen

- ICE selger en båtantenne, noen som har erfaringer med denne? Er det noen fordel med alternativ antenne (lengre?)

Link to post
Share on other sites

Antennen til ICE har vel 3dBi gain, og skal være helt OK. Selv har jeg en lignende antenne på ca. 1,3m med 5,15dBi gain, og det finnes også antenner med større gain, f.eks en på ca 2,4m med 7,15dBi gain. Selv har jeg aldri vært uten forbindelse mellom Son og Göteborg med min antenne. Og som for VHF, plasseres antennen høyt, får den lengre rekkevidde.

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Klin inntil hverandre ville jeg ikke plassert antennene, selv har jeg ICE-antennen ca 1,5m til siden og ca. 0,5m lavere enn VHF-antennen, og det har aldri skapt problemer. Men det er godt mulig jeg mister ICE-signalet mens jeg sender med VHF'n, men hva så. I hvert fall forsvinner TV-bildet når jeg sender fra VHF'n. TV-antennen er plassert rett ved foten til VHF-antennen.

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hvis du kan sette den rett under, er det jo bedre, men klarer du 40-50 cm avstand, skulle det gå greit sidevegs også.

VHF har bølgelengde ca 1,8 m (160 MHz), ICE har bølgelengde ca 70 cm (450 MHz).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er en litt uheldig med avstanden, kan faktisk den ene antenne virke som en reflektor/direktor (ref alle ekstra pinnene på TV-antenner) for den andre antennen og ødelegge retningsdiagrammet slik at antennen ikke lenger tar imot/sender like godt i alle retninger. Men står de i forskjellig høyde, er dette ikke et problem.

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er helt enig i Lars sine råd her, men du kan jo fort få skygge fra masta om du senker denne i forhold til toppen av denne.

 

Selv har jeg motorbåt og det er vel ca 1 meter mellom antennene. ICE antenna er montert omentrent 30 cm over innfestingen på VHF antenna. Så langt har jeg ikke klart å få noe vesentlig bedre hastighet med denne antenna en de som allerede står på modemet, så jeg lurer litt på om det egentlig er noe vits i en slik antenne på motorbåt. Men så har kappet ned kabelen, så jeg lurer på om selve kabellengden er kritisk.

 

Hva med deg Lars har du prøvd å måle forskjellen i nedlastings hastigheten med og uten ekstern antenne?

Link to post
Share on other sites

det finnes splitters /filter så att du kan bruke VHF-antennen til både VHF / 450 Mhz / Fm

 

eller som man ser på mange tyske seilbåter....combiantenner.......(disse er litt dyre.....men en splitter/filter er billige !)

 

Antennen der DSC-Atlantic

 

DELTA 200 S

DELTA 450/900

DELTA 22 M

 

geeignet für:

  • GSM 900 MHz
  • NMT 450 MHz
  • VHF mit DSC/AIS
  • TV analog
  • AM/FM Radio
  • SSB Receiver
  • DVB-T
  • T-DAB

Optionen:

  • Windex
  • Weatherfax
  • Navtex

2-Kabel Technologie Zum Shop

 

 

 

dsc_atlantic.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet i år til en ICE trådløsrouter som har en 30cm glassfiber marin NMT antenne

denne sitter i toppen av radarmasten

Opplever enkelte steder at jeg ikke får signal..bl.a i Grundsund syd for Lysekil og i deler av Smøgen

Når jeg bare bruker den på batteri med de innebygde antennene kan centimeter variasjoner i plassering utgjøre store forskjeller

I Smøgen heiste jeg opp routeren i en plastikkpose etter storseilfallet og det var topp til batteriet gikk ut.

Konklusjonen min må bli at antennen skal flyttes opp i masten til neste sesong.

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

Noen link til slik splitter? Fungerer dette like bra som separate antenner? :smiley:

 

Hei Gullfisk....sliter med o finne en linke...jeg hade den der splittern mitt 80-tal, mulig det ikke finnes en marked lengre....

 

har bare funnit denne

 

http://www.midtkom.dk/shop/mhu-3-bz-pisk-273p.html

 

og

 

http://www.midtkom.dk/shop/delefilter-225-330-283p.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Var og kjøpte meg en slik ICE router i dag og så har jeg en slik magnetantenne fra ICE fra før av som jeg har brukt til en slik ICE USB dongle sak, ekstern antenne skal kobles inn istedet for en av antennene på routeren , men pluggen passer ikke inn på routeren.

Er det noen som har hatt samme case og vet om det finnes en overgang av noe slag ?

Link to post
Share on other sites

Her er hastigheten for ICE her hjemme på Skjetten i 2.etg i rekkehus av tre med D-50 modem uten ekstra antenne, målt nå nettopp:

 

icespeed.gif

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så dårlig resultat som du viser, har jeg aldri vært i nærheten mellom Drøbak og Göteborg, her er det noe som ikke stemmer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

så har jeg en slik magnetantenne fra ICE fra før av som jeg har brukt til en slik ICE USB dongle sak, ekstern antenne skal kobles inn istedet for en av antennene på routeren , men pluggen passer ikke inn på routeren.

 

Skal du bruke magnetantennen som ekstern antenne? Kjøper du ekstern antenne fra ICE så får du med ledning og riktig kontakt. Tror ikke det er noe feil bare at du trenger en sikkelig ekstern antenne.

Link to post
Share on other sites

Siden denne tråden startet med ICE-antenne for seilbåt, tenkte jeg at jeg nok en gang skulle ta opp temaet om hvorvidt man kan bruke akterstaget til dette.

 

Det jeg er litt "redd" for er dette med impedanse; kan man risikere å "brenne" utgangstrinnet på D35'ern?

 

Selv ser jeg for meg å skifte akterstaget til Dyneema (strekkfast tau) og henge på en isolert ledning der, av passende lengde. Vil da 1/1 bølgelengde være bedre enn f.eks. 1/2? Hvordan påvirkes impedansen i denne sammenheng; og hvor mye betyr dette?

 

På en seilbåt burde det derfor være enkelt å få antennen bortimot helt opp til toppen av akterstaget, uten at dette går på bekostning av VHF-antennen.

 

PS: Jeg har også en Comrod combiantenne VHF/GSM900 - med to innstøpte dipoler i én pisk, dersom det ikke er noe jeg har misforstått. Er det mulig å bruke denne til f.eks ICE - i og med at 900MHz er det "dobbelte" av 450MHz?

Link to post
Share on other sites

Så dårlig resultat som du viser, har jeg aldri vært i nærheten mellom Drøbak og Göteborg, her er det noe som ikke stemmer.

Har du forslag om hva som er galt så er jeg lutter øre, hadde en slik router for ett år siden som gikk i retur da den var ubrukelig men dengang testet jeg ikke med ekstern antenne.

 

 

Skal du bruke magnetantennen som ekstern antenne? Kjøper du ekstern antenne fra ICE så får du med ledning og riktig kontakt. Tror ikke det er noe feil bare at du trenger en sikkelig ekstern antenne.

Skal bruke magnetantennen jeg fikk gratis fra ICE som ekstern antenne ja, problemet er at pluggen som fulgte den antennen er den knøttlille som passer den lille USBdonglen ikke routertypen. Jeg fikk den fra ICE så man skulle tro den skulle passe men det er et par år siden så det er mulig routertypen ikke var kommet dengang og at de da ikke leverte med en slik overgang.

 

Håper jeg får det til å fungere nå med en ekstern antenne for jeg har ingen returrett denne gangen (firmaabbonement over disk)

Link to post
Share on other sites

Testet igjen nå, ping er oppe i 2400ms nedlasting 50kb og så oppe i 600kb opp og ned.

Routeren står oppe på dekk under sprayhooden, har magnetantenne fra ICE men den passer ikke så jeg får ikke koblet den til. Finnes det andre steder man kan kjøpe antenne enn ICE ? har f.eks clas ohlson antenner som passer rett på der man skrur ut den ene antennen på routeren til Ice ?

 

Når det gjelder den magnetfotantennen jeg har, kanskje ikke det er det ideelle om jeg får tak i en overgang.

 

Fant dette på svenske ICE sine sider

 

Magnetfotsantennen skall

placeras på en metallyta för

att fungera korrekt. Metallytan

fungerar då som en spegel och

antennen upplevs som dubbelt

så lång av radiosignalerna. En

metallyta kan till exempel vara

taket på en bil eller ett plåttak

på ett hus.

Placera antennen så nära

mitten som möjligt, men minst

33 cm från kanten av metallytan

eller biltaket. Om man använder

fl er magnetfots antenner så

skall dessa placeras så långt

ifrån varandra som möjligt,

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Magnetfotsantennen skall

placeras på en metallyta för

att fungera korrekt.

Kvartbølgeantenner bør ha jordplan.

Skaffer du deg en halvbølgeantenne trenger du ikke det.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...