Jump to content

Antenne til ICE, størrelse og plassering på seilbåt


tomcat

Recommended Posts

Holund Elektronikk på Skedsmokorset har godt med antenner og overganger for det meste. Jeg har en 1,3m antenne med 5,15dBi forsterkning som er helt ypperlig. Du finner den i katalogen "Maritimt utstyr" på side 9, og den heter CMA45/d. Og den trenger ikke jordplan som feks. et biltak. Men jeg forstår ikke disse måleresultatene dine, det er sender for ICE i både Tønsberg og på Sprinklerfjell på andre siden av fjorden, og ICE oppgir forholdene på Valø til gode/meget gode. Har du testet routeren andre steder enn akkurat der båten ligger?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I de frekvensområdene (ca.80 - 800MHz) som FM, TV, ICE osv bruker, kan det faktisk noen ganger være dødsoner en kan unngå ved å flytte seg helt marginalt. Jeg satt idag i bilen mens fruen var innom i butikken her på Skjetten og skrudde da på FM-radioen. Det skurret og signalet falt nesten ut. Så løsnet jeg håndbremsen og lot bilen trille en snau meter bakover, og vips,- knall signal! Og dette har jeg opplevet mange ganger før også.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg satt idag i bilen mens fruen var innom i butikken her på Skjetten og skrudde da på FM-radioen. Det skurret og signalet falt nesten ut. Så løsnet jeg håndbremsen og lot bilen trille en snau meter bakover, og vips,- knall signal!

Denne effekten skyldes vanligvis at radiosignalene reflekteres fra fjellsider, bygninger, etc og ankommer mottakeren faseforskjøvet sammen med direktesignalet på en slik måte at de kansellerer hverandre mer eller mindre (multipath transmisjon). FM er svært følsom overfor sånt. CDMA (som ICE bruker) er derimot designet for å utnytte multipath, istedetfor å la det ødelegge, og det er derfor neppe dette som er problemet til Enzo.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Her burde de ha ICE antennen.

 

Tønsberg Com2gether - Telekjøp Vestfold AS 40007080 Postboks 567 Sentrum

TØNSBERG Elkjøp Stormarked TØNSBERG 81532000 Trælleborgveien 9

Tønsberg P.O agenturer 94010012 Strandbakken 12B

Tønsberg JPX.no 40883355 Nedre Langgate 19

SEM Vestviken.no AS 33313212 Broen 5D

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en antenne fra ICE i fjord etter at ICE ikke fungerte i området rundt Horten for fem øre. Monterte denne antennen og da fungerte ting fint igjen, men jeg opplever at hastigheten stadig blir dårligere og internettforbindelsen blir mer og mer upålitelig. Nå har jeg vært på årets første seilas og allerede når jeg seilte ut forbi bastøy merket jeg at hastigheten ble dårligere og når vi var omtrent ved missingene sluttet det å fungere helt. Nå har jeg vært kunde hos ICE ganske lenge så jeg vet at jeg ikke kan stole på nettforbindelsen deres og har derfor et annet abonnement fra Netcom ved siden av, som forøvrig fungerte helt fint. ICE begynte såvidt å virke igjen når vi passerte hvalerøyene, men i Strømstad fungerte det ikke i det hele tatt. Vanligvis pleier de å skylde på at det er så mange brukere om sommeren, oppdatering av master og slikt og at det derfor ikke er pålitelig, men denne seilturen beviser bare at ICE fortsatt ikke leverer tjenesten jeg betaler for. Det skal være sagt at det fungerte fint i strømstad dagen etter, men når vi seilte hjemover i dag forsvant det helt igjen i området mellom missingene og bastøy :headbang: Jeg anbefaler IKKE mobilt bredbånd fra ICE :nonod:

Link to post
Share on other sites

Her burde de ha ICE antennen.

 

TØNSBERG Elkjøp Stormarked TØNSBERG 81532000 Trælleborgveien 9

Nope, de hadde det ikke inne, dessuten så koster båtantennen rundt 1500.- fra ICE og det betaler jeg ikke, derimot koster båtantennen 695SEK på elgiganten på Nordbyen og der er jeg i morgen på retur fra Gøteborg der jeg er nå så har de den så kjøper jeg.

 

Tønsberg JPX.no 40883355 Nedre Langgate 19

JPX.no ble lagt ned for over ett år siden og de hadde den nok uansett aldri på lager

Link to post
Share on other sites

eller som man ser på mange tyske seilbåter....combiantenner.......(disse er litt dyre.....men en splitter/filter er billige !)

Antenner fra RR ser man mer på dyrere båter en på tyske industri båter på grunn av prisen. Erfaring er god med dem men forsterker for VHF sitter i toppen og er følsom for mindre lynnedslag. Pris på slik forsterker er ca par tusen her i Norge.

Agentur i Sverige er Lyth

Link to post
Share on other sites

De hadde ikke antennen på elgiganten på Nordby, men snakket med ICE i dag og de sender meg en ny router.

 

Det som er merkelig er at jeg ligger på Vallø og modemet mitt vil konsekvent kjøre på en sender på østfoldsiden og ikke senderen rett oppe i åsen her i følge Ice.

Link to post
Share on other sites

De hadde ikke antennen på elgiganten på Nordby, men snakket med ICE i dag og de sender meg en ny router.

 

Det som er merkelig er at jeg ligger på Vallø og modemet mitt vil konsekvent kjøre på en sender på østfoldsiden og ikke senderen rett oppe i åsen her i følge Ice.

 

Akkurat samme problem opplevde jeg i Horten-området i høst. Kjøpte ny antenne og da fungerte ting fint en liten stund, men det har bare blitt mer og mer ustabilt og hastigheten synker jevnt og trutt.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Strømstad er kjent for å være uten dekning. Nærmeste sender ligger ved Grebbestad..

 

Men nå er mottaket knallgrønt i Strömstad. Jeg sliter dog med at routeren kobler fra signalet nå og da. Sitter og jobber, og plutslig faller signalet ut. Da må jeg restarte routeren, og så kan jeg jobbe videre. Hastigheten, selv på vinteren, er også nokså variabel.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du se det? Ah, jeg glemte jo at du har router. Med mitt modem tror jeg ikke det er mulig, men det hadde vært artig å å sa tilkoblingen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men nå er mottaket knallgrønt i Strömstad. Jeg sliter dog med at routeren kobler fra signalet nå og da. Sitter og jobber, og plutslig faller signalet ut. Da må jeg restarte routeren, og så kan jeg jobbe videre. Hastigheten, selv på vinteren, er også nokså variabel.

 

Det var jo bra å høre at ting har bedret seg der. Kan jeg spørre hva slags båt du har og høyde på antennen? Selv har jen Saga 315 med den maritime antennen i toppen av masta. Utover dette opplever jeg rimelig bra dekning fra Gøteborg til Tønsberg.

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt merkelig at når jeg ligger her jeg ligger så er jeg connectet til en base i Østfold
Hvordan kan du se det? Ah, jeg glemte jo at du har router. Med mitt modem tror jeg ikke det er mulig, men det hadde vært artig å å sa tilkoblingen.

Nå har jeg funnet ut hvordan en kan se hvilken basestasjon en er tilkoblet, eller rettere sagt, hvordan ICE kan finne ut av det. Jeg sendte følgende mail til ICE i går kveld:

 

Enkelte ganger med dårlig signal som varierer i kvalitet, kunne det vært interessant å vite hvilken basestasjon en er koblet opp mot. Jeg har D-50 modem, og i menyen "Device Info & Diagnostic er det noe som heter: PRL ID etterfulgt av et tall. Er dette basestasjonens ID, og hvordan får jeg oversatt dette tallet til navnet på stasjonen? Her hjemme på Skjetten ved Lillestrøm er nærmeste basestasjon ut fra dekningskartet deres Røverkollen, og tallet som vises er 23081.

 

Og allerede i dag (ICE har begynt å svare på epost raskt!), fikk jeg dette svaret:

 

Hei, takk for din henvendelse.

Masten du er koblet opp mot heter Melby gård.

På grunn av at du merker variasjon på hastighet og signal styrke sender jeg en bordantenne uten kostnad.

Denne vil bli sendt til . . . .

 

Så det er tydeligvis PRL-nummeret som angir basestasjonen. Litt misforsto de i mailen min, da jeg har utmerket signal her med typisk 2,6/0,7Mbps (og det skulle bare mangle da Melby gård er ca. 1km unna). Den masten er forresten ikke med i dekningskartet deres. Men en ekstra bordantenne kan jo være grei og ha, jeg bruker jo ICE andre steder enn når jeg er i båten med fast montert antenne også. Men det hadde vært artig med en liste over hvilke PRL-nummer var hvilke basestasjoner med stedsnavn.

 

Ellers skal det bli spennende og se hvordan hastigheten blir når de ruller ut rev.B med nye modem (til sommeren) og routere noe senere. Da burde jeg her hjemme i hvert fall kunne få en hastighet på 7-8Mbps!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...