Enzo Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Liten update: Fikk returnere routeren i dag, sitter igjen med antennen som jeg får til halv pris, vurderer å demontere og sende den også i retur. Pleier aldri å si aldri men det ser ut som det blir lenge før jeg tenker ICE igjen Fyrte opp Netcomen igjen nå og sjokkkkkkkkk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 (redigert) Løfter en eldre tråd basert på info fra ReginaIII om at de får raskt Ice nett med ekstern antenne. Jeg lurer på å montere ICE sin båtantenne på targaen, blir ca 5 moh. Noen som kan vekrefte raskere nett med slik antenne? Routeren er nye D90 Regina skriver at de har en antenne fra Holund. Hva er ideel lengde? Jeg tenker at vi maks kan sette på ei antenne på en drøy meter, da vil den matche VHF antenna som med stang er rundt 120 cm høy Redigert 13.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Jeg monterte min gamle 450 antenne fra min simonsen bak på akterrekka. En bilantenne med magnetfot. 'Surret den med strips til rekka, det funker greit! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Salt Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Jeg kjøpte en slik antenne for båt hos Telrad for to år siden (jeg har kanskje et innlegg tidligere i denne tråden). Den heiser jeg opp i riggen i et ledig fall, dersom ice-boksen får for dårlige signal nede i cockpiten. Senest prøvd i Hamburgsund denne uka (alternativet til å kjøpe kode til havnas wifi på havnekontoret). Ideell lengde er 1/2 bølgelengde, for da trenger du ikke "motvekt". 1/2 bølgelengde ved 450 MHz er cirka 32 cm (1/2*(300000/450))*0,95 der 0,95 er forkortelsesfaktor for selve antennepisken siden den ikke er vakuum, men en tråd eller en metallpinne. Men de antennene vi kjøper er konstruerte for 450-frekvensen, og man kan ikke måle lengden på den hvite staven og sammenlikne med frekvensen. Antenna mi er vel knapt en meter lang; kan ikke sjekke nå, for jeg er hjemme, og antenna er i båten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Regina skriver at han får bedre fart på ice med ekster antenne. Noen erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 det er naturlig, hvis signalstyrken nede ved ruteren er akkurat nok, så vil den oppe i eksternantenna være bedre. Jo nærmere antenna er fri sikt til noden/motstasjonen, jo bedre signal får du. Det gjelder for marin VHF som er i 2-meter-båndet, og det gjelder enda mer for ice, som er i 70-cm-båndet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Jeg lurer på å montere ICE sin båtantenne på targaen, blir ca 5 moh. Regina skriver at de har en antenne fra Holund. Hva er ideel lengde? Jeg tenker at vi maks kan sette på ei antenne på en drøy meter, da vil den matche VHF antenna som med stang er rundt 120 cm høy Antennen til ICE har vel 3dBi gain, og skal være helt OK. Selv har jeg en lignende antenne på ca. 1,3m med 5,15dBi gain, og det finnes også antenner med større gain, f.eks en på ca 2,4m med 7,15dBi gain. Selv har jeg aldri vært uten forbindelse mellom Son og Göteborg med min antenne. Og som for VHF, plasseres antennen høyt, får den lengre rekkevidde. Jeg har ICE antennen den er ca.30 cm lang (6m oppe i masta) Ble fortalt at jeg ikke skulle kveile opp det av de 20 m som ble til overs men kutte kabelen i rett lengde. Er stort sett fornøyd med den. Fikk en 420/470MHZ antenne på 60 cm skal jeg skal teste etter "Salt - JanP metoden" på en plass som ICE har dårlig dekning. For å se om det blir forskjell. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Interessant. Jeg har sendt mail til holund. Ser at de har en 450 Mhz antenne på ca en meter som har 3 dBi gain. Når du kuttetcoaxialen, måtte du da lodde eller er det skrukobling? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Vet ikke om det er min PC men det du skriver er litt kryptisk. ICE kom med pressa skrukopling, så jeg måtte presse på en ny da jeg kutta coaxiale . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Det blir feil tegnsett fra Baatplassen når vi skriver i Safari Takk for svar Må jeg ha spesialverktøy om jeg skal presse på en slik kobling selv? Om så, finns det på Clas Ohlson el? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Du bør ha en spesialtang. Mulig Clas Ohlson har, har ikke sjekket. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøtunga Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Må jeg ha spesialverktøy om jeg skal presse på en slik kobling selv? Om så, finns det på Clas Ohlson el? Du trenger en TNC-kontakt, og slike finnes både for pressing og lodding/skruing. I begge tilfeller trenger du en kontakt som passer til diameteren på kabelen. Elfa er et bedre sted å lete enn Clas... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Salt Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Permo i Fredrikstad har pressverktøy for de vanlige koakskablene som RG58, RG213, RG8x og for vanlig forekommende plugger. Jeg har kjøpt mitt der. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 (redigert) Takker har masse plass til coaxial i hulrom saa jeg slipper aa surre opp om det blir noen meter ekstra Redigert 15.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Ingen god ide med coax kveil. Kort den ned til det du trenger. Det er mye tap på 450 MHz spes. ved marginale signaler. Du skal ha 2 veis forbindelse - dvs. at signalet ditt også skal nå frem til basestasjonen. Da trenger du en god antenne og liten dempning i coaxen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
MajorAndy Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Gentager lige et spørgsmål: Ved nogen hvilket stik der passer til modemmet? Det ligner et BNC med gevind i stedet for bajonet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 (redigert) Xxx Redigert 15.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 (redigert) Til info: båtantanna fra Ice koster 1499 fra Ice og 699 fra det svenske søsterselskapet..... Er det et slikt verktoey som man fester koblingen med? http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=p&ka=689 Det på elfa for TNC kontakter koster 1500 kr, og det er dyrt synes jeg. Eller dette kanskje? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=80-480-63&toc=18966 Hm, funker dette på tv coax også? Isåfall er jo dette kjekt å ha Redigert 15.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Hvis du løfter blikket 4 hakk så finner du svaret, MajorAndy Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mix Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Crimpetang finnes på Biltema. Kjøp avisoleringstang samtidig. Standard verktøy for enhver båtfreak. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 (redigert) er BNC til VHF coaxial? Redigert 15.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Hvis du mener om du kan bruke denne tanga også på plugger til VHF, så er svaret ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 (redigert) her er stedet der antenna skal monteres. Holund har en antenne som er 84 cm høy. Vhf antenna med forlenger på motsatt side er ca 130, så det bør kunne se ok ut. Fire alternative festemåter tenker jeg på: 1. Borre i targaen, gjennomgående bolter. Antenna vil da stå til innenfor festet til antennebøylen (tykk rustfri bøyle, ca 52 mm diameter) omtrent der gps antenna står på toppen av bøylen 2. Klemme fast i vertikal del av antennebøylen, motsatt side av vhf antenna. utfordring blir å få antenne loddrett ettersom antennemasta heller ca ti grader innover. Feste som denne. http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9171 eller http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9176 3. Klemme fast på forlenger røret til den ytterste gps antenna. Røret her er ca 25mm i diameter. Dette festet http://www.glomex.it/product_details.asp?id=RA165 4. Feste på toppen av antennemasta, dvs vannrett del av 52 mm bøyle Hva tenker dere er best? Tips om passende antennefeste mottas med takk Er avstand til gps antennene en utfordring? Redigert 16.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Antennen er jo ret kort. Kan det ikke lade sig gøre at montere med et beslag på den horisiontale del af antennebøjlen lige ved siden af GPS-antennen? Jeg tænker, at det er lidt "make or break" for ICE i den kommende tid. EU har jo tvangsnedsat taksterne for data-roaming i EU og det har betydet markant billigere priser for dette. Desuden har jeg i denne sæson faktisk ikke været tilfreds med ICE's hastighed. Så min tanke er at montere en antenne og se om det virker bedre - men på en sådan måde, at den kan fjernes let og enkelt hvis ICE folder sammen eller ikke længere kan levere et tilfredsstillede produkt. I første omgang tror jeg at jeg prøver med en flytbar magnet-antenne og ser om det giver en effekt. Vær i øvrigt opmærksom på, at jeg har oplevet forstyrrelser på digi-TV'et når jeg satte ICE-modemmet på targa-bøjlen! Sjøtunga: Tak Jeg var nok lige lidt søvnig der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.