Jump to content

Antenne til ICE, størrelse og plassering på seilbåt


tomcat

Recommended Posts

Hva tenker dere er best? Tips om passende antennefeste mottas med takk :smiley:

Er avstand til gps antennene en utfordring?

Vinkel med hull som passer til "rota" av antenna, og med standard rørfeste på. Jeg kjøpte noe slikt hos (atter en gang) Permo for bruk til en amatør-VHF/UHF-antenne (samme sted som jeg kjøpte settet med presstang med diverse kjefter og med koakskappetang og avisoleringsverktøy).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg vælger nu en magnetfodsløsning først og ser om det fungerer. Har en gammel magnetantenne som jeg klipper af til halvbølge og har for 18 kroner købt adapter fra TNC-BNC. Samme som kostede 80 kroner i Norge i linket ovenfor...

 

 

573c6c16-2f88-698c.jpg

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg har spurt om forstyrrelse på tv mottak, ikke fått svar ennå

Hvis TVen forstyrres av 450 MHz-signaler, er det TVen/TV-mottakersystemet som har feil. Den skal være immun mot lovlig trafikk på andre radiofrekvenser.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hvis TVen forstyrres av 450 MHz-signaler, er det TVen/TV-mottakersystemet som har feil. Den skal være immun mot lovlig trafikk på andre radiofrekvenser.

 

I teorien, ja. I praksis er det ikke nødvendigvis så enkelt hvis TV-senderen sender på 470 MHz og det står en ICE-antenne og stråler på 450 MHz en halvmeter unna TV-mottakerantenna :crazy:

 

Det behøver vel ikke at være 450 mhz-signalerne. Kan vel også være Wifi-senderen, der slår ind hvis den står tæt på?

 

WiFi går på 2,4 og/eller 5 GHz, så det skal mye til at den forstyrrer TV-mottaking.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

I teorien, ja. I praksis er det ikke nødvendigvis så enkelt hvis TV-senderen sender på 470 MHz og det står en ICE-antenne og stråler på 450 MHz en halvmeter unna TV-mottakerantenna :crazy:

TV-mottakeren/digitalboksen skal være skjermet mot frekvenser utenfor TV-kanalene - og er den det ikke, så er det en lyte ved TV-mottakeren (evt ved digitalboksen) som leverandøren må rette. Men det er klart at man ikke trenger å utfordre skjebnen... (hvilke radiofrekvenser går digitalTVsignalene på, egentlig?)

 

WiFi går på 2,4 og/eller 5 GHz, så det skal mye til at den forstyrrer TV-mottaking.

Helt enig. Og dessuten er effektene ganske lave, og ruteren står neppe kloss inntil TV-antenna.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

TV-mottakeren/digitalboksen skal være skjermet mot frekvenser utenfor TV-kanalene - og er den det ikke, så er det en lyte ved TV-mottakeren (evt ved digitalboksen) som leverandøren må rette.

 

Vel, det er nå engang slik at filtre med uendelig steile flanker ikke er mulig å lage, og plasserer man en 450 MHz senderantenne kloss opp i en TV-antenne som mottar svake/marginale TV-signaler på 470 MHz, så tror jeg ikke du kommer særlig langt med å gå og klage til leverandøren :pray:

 

(hvilke radiofrekvenser går digitalTVsignalene på, egentlig?)

 

Riks-TV sender i området 470-790 MHz.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Så fik jeg prøvet mit magnetantenne-projekt til ICE.

 

 

Jeg startede med at købe en overgang fra TNC-BNC

 

 

img_2155.jpg

 

Jeg fandt en gammel antenne og målte den ud som halvbølge-antenne: 33 cm

 

img_2156.jpg

 

 

Fik markeret længden med et stykke gaffa-tape.

 

 

img_2157.jpg

 

 

Så skulle jeg korte den ned. Sådan en antenne er lavet af meget hårdt stål, og jeg har ikke det nødvendige værktøj til den slags. Men med en tang og en hammer fik jeg den hugget over. Et nyt stykke gaffa på for at beskytte mod den spidse ende.

 

 

img_2158.jpg

 

 

Tilsluttet. Grønt lys i alle lamper og fin forbindelse! Nu kører jeg lidt med den og ser om der er en forbedring.

 

img_2159.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt 130 cm 450-470 Mhz antenne fra Holund (etter tips fra LarsH byttet jeg fra 86 cm til 130 cm). Den har 5db gain.

Skal monteres på høyre side på bildet av antennebøylen på targaen med feste som klemmer den fast i bøylen. Slipper da unna med bare ett nytt hull til coaxialen

5cf1c22e-f5f8-f11a.jpg

 

Kjøpt 15m superlowloss coaxial med terminaler til å skru på i enden. Resten kan kveiles opp sa Holund. Antennen vil ikke fortyrre tv mottaket så lenge dn ikke står helt inntil.

Routeren monteres da fast inni et skap med fast strøm via 12V. Kommer nok med prosjektbilder etterhvert når dette monteres. Er glad for at NordWest har satt inn luker der et tregs for kabeltrekking :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den løsningen får du å få det beste ut av routeren. Billig er nok hverken den kabelen eller antennen fra Holund, men med det oppsettet burde du ha full dekning i de farvannene du ferdes. Og med din båt får du jo også antennen ganske høyt opp, ikke minst. Hvilken router har du forresten, den gamle D35 eller den nye D90 (som jeg har) med adskillig bedre hastighet? Har du D90 (jeg vet ikke hvordan det er med D35), så går den på 9volt slik at du må bruke medfølgende ledning med omformer fra 12 til 9volt i sigarettennerpluggen). Bra at du fikk gode råd hos Holund, jeg har også god erfaring med at de har greie på det de selger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset om antennen Lars! Holund anbefalte først en 86 cm, men da jeg spurte om 130cm synes de det var en god idé

 

Jeg har D90 routeren. Er veldig fornøyd med den.

Jeg monter et innfeldt 12 v sigarett tenner uttak i skapet der routeren skal stå. Har eget sikringspanel til TV,stereo og antenner der med ledig kurs. Så bruker jeg 9v omformeren.

 

Båtantenne med kabel fra RiksTV koster ca 1600 levert hjem. Oppsettet fra Holund kommer på omtrent det dobbelte. Regner med dobbelt så bra effekt også :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dBd er antennegain samanlikna med dipol antenne, dBi er gain samanlikna med ein isotrop antenne.

Dipolen kjenner du sikkert, den har eit strålingsdiagram som liknar ein smultring, isotrop antenna er ei "tenkt" antenne som har form som eit "punkt" og har strålingsdiagram som ein kule (ikkje mogleg i praksis).

Dipolen vil ha eit gain på 2,14 dB over isotropantenne fordi samme effekten må stråle ut i eit mindre rom, smultring kontra kule. Ein dipol har då eit gain på 2,14 dBi medan ein isotrop har eit gain på -2,14 dBd...

 

Antenneprodusentane likar best å bruke dBi fordi det gir størst dB-tall ;-) Viss det ikkje står noko anna en dB så bør du ta utgangspunkt i dBi.

 

Helsing Rossicus

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fant ut at jeg skulle installere routeren i dag. Antenna er på vei i posten

(tapatalk har problemer med fotoserveren, derfor synes ikke bildene pt)

Routeren skal inn i et teknisk skap der sikringspanelet til TV, stereo, etc står. Passer bra å koble routeren inn her. Routeren vil også være lett tilgjengelig.

55a5f75a-cd28-782f.jpg

 

Jeg har tenkt å bruke borrelåsteip, grov type, til montering. Festet bra på routeren, men ikke på skaien, på tross av skikkelig avfetting. Fant ut at jeg kunne skru de fast.

55a5f75a-d438-41f2.jpg

 

Som LarsH har påpekt må jeg bruke den 12V sigarettenner 9V strømforsyningen som følger med routeren. Defor denne

55a5f75a-cf46-5ae5.jpg

 

Klar til innsats :smiley:

55a5f75a-cf16-72d0.jpg

 

Her er baksiden av sikringspanelet. For å være sikker på at jeg tenker rett målte jeg med voltmeter mellom +på panelet og jordingsskinna. 13,6V målte jeg her. Jeg skal koble til på kretsen helt til venstre på panelet. Jordingsskinna ses litt av øverst i hjørnet.

55a5f75a-cde5-78fe.jpg

 

Koblet på ledningene.

55a5f75a-cf7e-91a6.jpg

55a5f75a-cf8b-4b76.jpg

Grønt lys. Power on :smiley:

55a5f75a-d454-be9c.jpg

 

Så det jeg vel grua meg mest til da feil her er vanskelige å rette opp. Vanskelig å finne rett plass da baksiden, som så ofte på båt, var fylt med annet. Med med hjelp av en god amerikansk venn og et nytt30mm bor løste det seg. Brukte innsiden av plastmutteren på kontakten for å tegne opp hvor jeg måtte kutte bort skaitrekket.

55a5f75a-cfe9-9909.jpg

 

Ferdig hull

 

55a5f75a-d48b-2b1b.jpg

Prøvemonterte kontakten, so far so good

55a5f75a-d4e8-fe17.jpg

 

Første utfordring var at strømkabelen inn til sikringspanelet kom i konflikt med baksiden av sigarett tenner kontakten. Måtte snu denne, men det gikk greit (det er den kraftige kabelen med krympestrømpe midt på panelet).

 

Utfordringer kommer ofte fra uventet hold, også her. Plastmutteren som skal holde sigarettenner kontakten på plass glapp på gjengene når jeg strammet. Her var gode råd dyre, for dette er irriterende :smiley: Bra jeg hadde med strømutstyrsboksene mine hjemmefra. Mye gjengebånd løste det.

55a5f75a-d50e-635e.jpg

 

Sånn ble det til slutt. Coaxialen fra antenne vil komme ut i hullet der den sorte kabelstrømpa kommer ut. Routeren er montert slik for å ta opp minst mulig plass

55a5f75a-d545-64b1.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Imponerende arbeid selv om noen av bildene vel kom litt mange ganger om igjen? Må innrømme at det ikke er gjort like lekkert alt ombord her, der routeren ligger løs oppå dekoderen for TV, bak VHF'n og TV'n?

 

router_plass1.jpg

 

router_plass2.jpg

 

Men det funker. Vi ligger nå i Hunnebostrand med så godt signal og hastighet at jeg sitter og ser på live OL-sending fra NRK nett-TV. Vanligvis er det ikke mye en får sett av NRK nett-TV utenlands pga. rettigheter, men under OL er disse sendingene (og fra alle andre EBU-land) tilgjengelig via denne adressen:

 

http://www.eurovisio...ml?video_id=263

 

ol_live.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nydeligt gørdetselv-job, Bitteliten. Jeg vil tilføje, at min hjemmelavede magnetantenne faktisk forbedrede modtagelsen tydeligt i min ferie nummer 2. Jeg testede den nogle stede hvor jeg havde haft dårlig hastighed og fik bedre resultat med denne antenne. Så jeg er ikke i tvivl om at du får meget bedre udbytte med din mega-antenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fler bilder Lars, kan sende dem på IM om du vil :wink::lol: jeg prøvde å linke tekst og bilder i innlegget.

 

Interessante erfaringer du har MA! Gleder meg til å teste antenna. Er litt spent på om antennefestet vil funke. Han på Holund sa det gikk bra, men jeg er skeptisk. Om nødvendig får jeg modifisere det litt :smiley:

 

Festet http://holund.no/shop/default.aspx?ProdID=10292141

 

Bøylen, antenna skal på høyre side i bildet

55a5f75a-e846-b98e.jpg

Det jeg er spent på er plastdelen rett under der antenna skrus på

 

Jeg foreslo denne http://www.glomex.it/product_details.asp?id=V9171, men Holund insisterte på den første :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg nytt R90 modem til ferien, som jeg bruker en gammel Simonsen båtantenne, ca 60cm på. Står montert ca 2,5m over vannflaten. Gikk veldig tregt i kosterskjærgården, og ingen kontakt inne i havna på Kyrkosund. Prøvde hastighetsmåling i Kebalviken i Strømstad, og fikk resultat fra 0,12 til 0,25 download, ca dobbelt på upload. Ping på 240-998ms. Kjøpte sim til pædda til slutt. Regner ikke med at det skal være så dårlig, men hva kan være galt?

Sitter RG 58 kabel på antenna mener jeg, er det riktig?

Hva kan jeg evt lese ut av ruteren av diagnoser?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...