Jump to content

Antenne til ICE, størrelse og plassering på seilbåt


tomcat

Recommended Posts

Den antennen din Gullfisk, er den avstemt for 450MHz som ICE bruker? Det er vel kun det gamle NMT450 systemet som tidligere brukte denne frekvensen. Er antennen for noe annet, bilradio, VHF eller hva, så er den ubrukelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da burde den være OK dersom den, kabelen (50 ohm impedans, f.eks RG58) og kontaktene i begge ender er i orden. Sammenlignet du hastigheten uten ekstra antenne?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde dårlig hastighet i Skjæhalden fredag og lørdag, Havstensund i går, men utmerket hastighet her i Hunnebostrand der jeg nå har sett OL live via nettet. Strømstad har mange hatt problemer med tidligere selv om jeg ikke har hatt den erfaringen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagens prosjekt var å montere antenne og sluttføre hele installasjonen. Første jeg gjorde var å sjekke at koblingene inne var for lange til der routeren skal stå. Det holdt akkurat gitt. De var lenger enn forventet de skrukoblingene

55a5f084-4539-6e8a.jpg

Så opp på taket. Gjorde først rent etter måkeparty. Våre kjære nabomåker har unger som lærer å fly. Trekket på vår fly er øvingsbane....

Men aller først prøvekoblet jeg til antenna. Den funket :smiley:

 

Antennefestet ble som forventet første utfordring. Fikk det ikke til å passe slik jeg hadde tenkt, og vrei hue litt på dette. Den delen jeg tenkte jeg enkelt kunne modifisere var av metall, ikke plast (det som stikker ut under gjengene). Hm Så oppdaget jeg at festet kunne monteres andre veien også, og da gikk jeg for det. Antennebøylen som den skal festes til har en liten vinkel innover. I følge Holund ville antenna bli helt rett ved montering. Det ble den også, my way... En av mine favoritter, borrelåsteip, ble brukt som kile

55a5f084-4677-63e8.jpg

 

Festet montert, i rett vinkel

55a5f084-4705-7075.jpg

Utfordring nummer 2 var da jeg oppdaget at coaxialen ikke gikk gjennom kabelgjennføringen pga skrukoblingen i enden.... Klokka var 1951. Tenke tenke sjekke nett. Clas Ohlson har ikke slike, men de har borr. 1958 var jeg der. 2002 var disse to kjøpt, 10 mm og 12 mm

55a5f084-47ba-c130.jpg

Var usikker på hvor stort bor jeg trengte, så jeg tok to. CO har 30 dagers åpent kjøp, returnerer ene i morgen

Hvordan borre i metall uten skrustikke? Regnet med at det ville lugge litt, og skrustikke er det dårlig med i båten. Men brygge har vi, til og med et gammelt hull å borre i :smiley:

55a5f084-482c-6982.jpg

 

Det mest skremmende er å borre i båten synes jeg fordi det er krevende å fikse om jeg gjør feil. Måtte bruke det mye metallboret på senterhullet, og det fliser litt opp, men det gikk greit. Alt dekkes av gjennomføringen senere

55a5f084-4858-0d85.jpg

 

Så var det trekking av kabel. Vanskelig å få kabelen gjennom trange steder, den bøyde seg unna ved motstand :headbang: Og jeg klarte ikke å dytte kabel og se på andre siden av targaen samtidig. Har ikke to meter armer :rolleyes: Trengte noe å føre kabelen med. Kom på en av mine gamle kjekt å ha ting i altmuligboksen min

55a5f084-494d-62af.jpg

Stakefjære gjorde dette til en lek. Også må jeg takke NordWest for alle inspeksjonslukene :thumbsup: her er kabelen forbi det trangeste i targaen

55a5f084-498a-9dd4.jpg

 

Neste etappe, straks ferdig med targaen

55a5f084-49d7-d6c1.jpg

Nå til kabel hub'en der alt fra targaen er samlet før det går inn i båten. Igjen løste stakefjære dette, og inspeksjonslukene!

55a5f084-4a1a-1f97.jpg

 

Nå var det dags å sette på kabelgjennomføringen. Jeg er av oppfatning at man ikke kan bruke for mye tettemasse. Sikafleks, papir og aceton. Klar for klin

55a5f084-4a8a-595b.jpg

Er dette nok?

55a5f084-4a99-8764.jpg

Nei nei, tok opp mutteren og fylte i vei. Det var viktig ettersom jeg hadde borret bort den konen innvendig i gjennomføringen som klemmer gummipakningen mot kabelen

Ferdig oventil :smiley: sola går ned, småregn starter..

55a5f084-4b12-47cb.jpg

 

Nå på vei inn i båten med kabelen. Ut med en høytaler på akterdekket og kabelrommet avdekkes.

55a5f084-4b36-42ac.jpg

 

Og der var vi i mål bak sikringspanelet der routeren skal stå

55a5f084-4b8b-151e.jpg

 

Her måtte jeg føle meg frem. Det er mye kabler, og for å finne rett hull stakk jeg papir i hullet så jeg kunne kjenne det fra høytalerhullet

Her er alt montert og klart

55a5f084-4bef-f763.jpg

Og på toppen av båten ser det slik ut

55a5f084-4c0e-accc.jpg

Jeg har ikke kjørt speed test. Konstaterte bare at dette forumet og vg.no lastet opp mye raskere nå enn før.

 

Antennefestet er ikke helt i stil med resten av båten. Den dagen jeg finner et som passer blirdet byttet. Ellers er jeg godt fornøyd

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig beskrivelse! Det eneste jeg ikke likte helt var knekken på kabelen inn til routeren. En slik knekk kan faktisk redusere kvaliteten på signalet. Og rent mekanisk er det heller ikke helt bra. Generelt skal en ikke ha for krappe bøyer på en coax-kabel.

 

knekk.jpg

 

Så får en bare håpe at du blir fornøyd med resultatet når det gjelder hastigheten. Nå får du i hvert fall det beste som er mulig ut av systemet. Men er basestasjonen veldig langt unna, og/eller det er mange samtidige brukere, kan ikke en god antenne trylle.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nydelig! Det burde næsten være muligt/interessant at kunne direkte sammenligne hastigheden med ekstern antenne og uden på samme location. Det ville være interessante tal. Jeg vil prøve at se om jeg kan gøre det med min husmandsløsning.

 

Jeg tror nok at jeg vælger at lade være med at lave en fast installation. Jeg er ikke sikker på at ICE er fremtiden nu hvor roaming er blevet markant billigere og jeg vil helst ikke bore og lave huller i båden til noget, som måske ikke overlever i de næste par år. Men - det står tilbage at se.

 

Et sidespring: Hvordan får du så store billeder lastet op via Tapatalk? Jeg kan ikke se, at jeg kan få dem så store??? :confused:

Link to post
Share on other sites

Lars, takk for tipset om coaxialen. Skal se om jeg kan få snudd routeren slik at det blir mer plass bak den. Lenger frem får jeg den desverre ikke. Mulig at jeg får klemme på en kobling i stedet. Men da må jeg ha terminaltang. Er vel kkke hokus polus det heller. Får jeg det og riktig terminal på CO?

 

Takk MA Jeg ser for meg å beholde ice routeren noen år, og eneste hullet som ikke kan brukes da er det på targaen. Det kan jeg tette og sparkle over tenker jeg

 

Når jeg laster opp med tapatalk får jeg spørsmål om hvor stort bilde jeg vil laste opp. Disse bildene her er lastet opp i max størrelse. Mulig det henger sammen med at jeg kjøpte en app utvidelse for nedlasting av bilder til 14 kr?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva de sjappene har av kontakter, vet jeg ikke, men ELFA har i hvert fall TNC for RG58 der en klemmer på kontakten. Mer data på kontakten her. Med den kontakten burde du få mer plass og slippe den krappe bøyen på kabelen. Kontakten hos ELFA koster en del, kr.58,- plus minimum kr.60,- i porto.

 

4629317-01.jpg

 

Og i og med at den er for RG58 kabel (dersom det nå er det du har), burde tangen fra Biltema (og den ser ut til å være av helt OK kvalitet, har en slik selv) kunne brukes så langt jeg kan forstå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

finnes TNC kontakter med 90 graders vinkel?

 

Ja. Det fines kabelkontakter for pressing og skruing, samt hunn-hann adapter, som vel bør være det enkleste for deg. Søk f eks "TNC vinklad" på ELFA.

 

Hvordan finner jeg ut hva slags kabel jeg har? Er det diameteren som gjelder?

 

Det pleier å stå trykt på ytterisolasjonen. Ja, det er diameteren som gjelder for skru- og presskontakter.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Testa litt mer i dag, først og fremst for å se om det er noen forstyrrelser på annet utstyr ombord. Var mest bekymret for GPS ettersom antennene står nære hverandre. Ingen problemer der.

 

Sjekka også TV mottak ved å se på signalstyrken på TVen mens jeg brukte ice routeren. Ingen effekt her heller.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Selvfølgelig. Med ekstern antenne skal begge antennene kobles fra, og den eksterne antennen tilkobles til venstre bak sett sett forfra hvor det er merket for ekstern antenne,

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, dette står det ingenting om i manualen, og det er elendig informasjon, Jeg lurte også på det og tok derfor kontakt med ICE om det. Begge antennene er for bredbånd og skal fjernes ved bruk av ekstern antenne for å få optimalt resultat!!!. Antennen for WiFi er innebygget i routeren.

 

Lars H.

mitt webcam her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...