Lars H. Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Den antennen din Gullfisk, er den avstemt for 450MHz som ICE bruker? Det er vel kun det gamle NMT450 systemet som tidligere brukte denne frekvensen. Er antennen for noe annet, bilradio, VHF eller hva, så er den ubrukelig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Den er til en Simonsen nmt 450. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Da burde den være OK dersom den, kabelen (50 ohm impedans, f.eks RG58) og kontaktene i begge ender er i orden. Sammenlignet du hastigheten uten ekstra antenne? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Mener jeg ikke fikk kontakt i det hele tatt uten ekstern antenne. Noen andre som har erfaringer med Ice i de nevnte ommeråder de siste fjorten dagene? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg hadde dårlig hastighet i Skjæhalden fredag og lørdag, Havstensund i går, men utmerket hastighet her i Hunnebostrand der jeg nå har sett OL live via nettet. Strømstad har mange hatt problemer med tidligere selv om jeg ikke har hatt den erfaringen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Første innlegg med nye antenna. Det var bedre hastighet ja Bilderapport kommer senere Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 (redigert) Dagens prosjekt var å montere antenne og sluttføre hele installasjonen. Første jeg gjorde var å sjekke at koblingene inne var for lange til der routeren skal stå. Det holdt akkurat gitt. De var lenger enn forventet de skrukoblingene Så opp på taket. Gjorde først rent etter måkeparty. Våre kjære nabomåker har unger som lærer å fly. Trekket på vår fly er øvingsbane.... Men aller først prøvekoblet jeg til antenna. Den funket Antennefestet ble som forventet første utfordring. Fikk det ikke til å passe slik jeg hadde tenkt, og vrei hue litt på dette. Den delen jeg tenkte jeg enkelt kunne modifisere var av metall, ikke plast (det som stikker ut under gjengene). Hm Så oppdaget jeg at festet kunne monteres andre veien også, og da gikk jeg for det. Antennebøylen som den skal festes til har en liten vinkel innover. I følge Holund ville antenna bli helt rett ved montering. Det ble den også, my way... En av mine favoritter, borrelåsteip, ble brukt som kile Festet montert, i rett vinkel Utfordring nummer 2 var da jeg oppdaget at coaxialen ikke gikk gjennom kabelgjennføringen pga skrukoblingen i enden.... Klokka var 1951. Tenke tenke sjekke nett. Clas Ohlson har ikke slike, men de har borr. 1958 var jeg der. 2002 var disse to kjøpt, 10 mm og 12 mm Var usikker på hvor stort bor jeg trengte, så jeg tok to. CO har 30 dagers åpent kjøp, returnerer ene i morgen Hvordan borre i metall uten skrustikke? Regnet med at det ville lugge litt, og skrustikke er det dårlig med i båten. Men brygge har vi, til og med et gammelt hull å borre i Det mest skremmende er å borre i båten synes jeg fordi det er krevende å fikse om jeg gjør feil. Måtte bruke det mye metallboret på senterhullet, og det fliser litt opp, men det gikk greit. Alt dekkes av gjennomføringen senere Så var det trekking av kabel. Vanskelig å få kabelen gjennom trange steder, den bøyde seg unna ved motstand Og jeg klarte ikke å dytte kabel og se på andre siden av targaen samtidig. Har ikke to meter armer Trengte noe å føre kabelen med. Kom på en av mine gamle kjekt å ha ting i altmuligboksen min Stakefjære gjorde dette til en lek. Også må jeg takke NordWest for alle inspeksjonslukene her er kabelen forbi det trangeste i targaen Neste etappe, straks ferdig med targaen Nå til kabel hub'en der alt fra targaen er samlet før det går inn i båten. Igjen løste stakefjære dette, og inspeksjonslukene! Nå var det dags å sette på kabelgjennomføringen. Jeg er av oppfatning at man ikke kan bruke for mye tettemasse. Sikafleks, papir og aceton. Klar for klin Er dette nok? Nei nei, tok opp mutteren og fylte i vei. Det var viktig ettersom jeg hadde borret bort den konen innvendig i gjennomføringen som klemmer gummipakningen mot kabelen Ferdig oventil sola går ned, småregn starter.. Nå på vei inn i båten med kabelen. Ut med en høytaler på akterdekket og kabelrommet avdekkes. Og der var vi i mål bak sikringspanelet der routeren skal stå Her måtte jeg føle meg frem. Det er mye kabler, og for å finne rett hull stakk jeg papir i hullet så jeg kunne kjenne det fra høytalerhullet Her er alt montert og klart Og på toppen av båten ser det slik ut Jeg har ikke kjørt speed test. Konstaterte bare at dette forumet og vg.no lastet opp mye raskere nå enn før. Antennefestet er ikke helt i stil med resten av båten. Den dagen jeg finner et som passer blirdet byttet. Ellers er jeg godt fornøyd Redigert 31.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Herlig beskrivelse! Det eneste jeg ikke likte helt var knekken på kabelen inn til routeren. En slik knekk kan faktisk redusere kvaliteten på signalet. Og rent mekanisk er det heller ikke helt bra. Generelt skal en ikke ha for krappe bøyer på en coax-kabel. Så får en bare håpe at du blir fornøyd med resultatet når det gjelder hastigheten. Nå får du i hvert fall det beste som er mulig ut av systemet. Men er basestasjonen veldig langt unna, og/eller det er mange samtidige brukere, kan ikke en god antenne trylle. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Nydelig! Det burde næsten være muligt/interessant at kunne direkte sammenligne hastigheden med ekstern antenne og uden på samme location. Det ville være interessante tal. Jeg vil prøve at se om jeg kan gøre det med min husmandsløsning. Jeg tror nok at jeg vælger at lade være med at lave en fast installation. Jeg er ikke sikker på at ICE er fremtiden nu hvor roaming er blevet markant billigere og jeg vil helst ikke bore og lave huller i båden til noget, som måske ikke overlever i de næste par år. Men - det står tilbage at se. Et sidespring: Hvordan får du så store billeder lastet op via Tapatalk? Jeg kan ikke se, at jeg kan få dem så store??? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Lars, takk for tipset om coaxialen. Skal se om jeg kan få snudd routeren slik at det blir mer plass bak den. Lenger frem får jeg den desverre ikke. Mulig at jeg får klemme på en kobling i stedet. Men da må jeg ha terminaltang. Er vel kkke hokus polus det heller. Får jeg det og riktig terminal på CO? Takk MA Jeg ser for meg å beholde ice routeren noen år, og eneste hullet som ikke kan brukes da er det på targaen. Det kan jeg tette og sparkle over tenker jeg Når jeg laster opp med tapatalk får jeg spørsmål om hvor stort bilde jeg vil laste opp. Disse bildene her er lastet opp i max størrelse. Mulig det henger sammen med at jeg kjøpte en app utvidelse for nedlasting av bilder til 14 kr? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Noen som vet om CO, Jula eller Biltema har TNC terminaler? Denne tanga http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Crimptang-for-BNC-kontakter-23679/ er for BNC terminaler. Fungerer den på TNC også? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 anbefaler deg å handle slikt hos www.permo.no. De yter svært god service og har greie på sakene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Hei. Hva de sjappene har av kontakter, vet jeg ikke, men ELFA har i hvert fall TNC for RG58 der en klemmer på kontakten. Mer data på kontakten her. Med den kontakten burde du få mer plass og slippe den krappe bøyen på kabelen. Kontakten hos ELFA koster en del, kr.58,- plus minimum kr.60,- i porto. Og i og med at den er for RG58 kabel (dersom det nå er det du har), burde tangen fra Biltema (og den ser ut til å være av helt OK kvalitet, har en slik selv) kunne brukes så langt jeg kan forstå. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 (redigert) Takk Lars! Noen som vet om det finnes TNC kontakter med 90 graders vinkel? Hvordan finner jeg ut hva slags kabel jeg har? Er det diameteren som gjelder? Redigert 1.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 (redigert) finnes TNC kontakter med 90 graders vinkel? Ja. Det fines kabelkontakter for pressing og skruing, samt hunn-hann adapter, som vel bør være det enkleste for deg. Søk f eks "TNC vinklad" på ELFA. Hvordan finner jeg ut hva slags kabel jeg har? Er det diameteren som gjelder? Det pleier å stå trykt på ytterisolasjonen. Ja, det er diameteren som gjelder for skru- og presskontakter. Redigert 1.August.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Takker. Sendte mail til Holund i går, og fikk svar at de har vinkel kontakt. Holunds art nr 410-216. Også har de jammen en forhandler kort fra oss også Da var vel problemet løst tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Testa litt mer i dag, først og fremst for å se om det er noen forstyrrelser på annet utstyr ombord. Var mest bekymret for GPS ettersom antennene står nære hverandre. Ingen problemer der. Sjekka også TV mottak ved å se på signalstyrken på TVen mens jeg brukte ice routeren. Ingen effekt her heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Herlig beskrivelse! Det eneste jeg ikke likte helt var knekken på kabelen inn til routeren. En slik knekk kan faktisk redusere kvaliteten på signalet. Lars H. Nå ble det bra Lars? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Må innrømme at det ikke er gjort like lekkert alt ombord her, Lars H. Lars, har du bare en antenne tilkoblet R90? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Hei. Selvfølgelig. Med ekstern antenne skal begge antennene kobles fra, og den eksterne antennen tilkobles til venstre bak sett sett forfra hvor det er merket for ekstern antenne, Lars H. mitt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Det har ikke jeg fått med meg. Sikker på det på R90? Finner ikke noe m det i manualen Jeg trodde den ene var ekstert anteene for mottak og den andre intern for wifi Redigert 8.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Helt enig, dette står det ingenting om i manualen, og det er elendig informasjon, Jeg lurte også på det og tok derfor kontakt med ICE om det. Begge antennene er for bredbånd og skal fjernes ved bruk av ekstern antenne for å få optimalt resultat!!!. Antennen for WiFi er innebygget i routeren. Lars H. mitt webcam her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Ja, det var interessant. Da kunne jeg plutselig ha plassert routeren min annerledes Fant ingen Info om dette noe sted hos ice. Mulig det står i manualen til deres egne antenner.... Jeg dobbeltsjekker med en mail til ICE Redigert 8.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 At jeg skulle fjerne begge antenne var jeg ikke klar over. Takk for tips Lars. Skal det være en endeterminering (Impedanstilpassning) på den "åpne" pluggen i routeren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Noen terminering på den ledige kontakten, har jeg ikke hørt noe om. Lars H. mitt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.