Jump to content

Antenne til ICE, størrelse og plassering på seilbåt


tomcat

Recommended Posts

På mit lidt ældre modem står skrevet at den ene antenne (den venstre) er RX mens den højre er RX/TX og at det er her (til højre) at "external antenna" skal plugges ind. Jeg har også ladet den venstre antenne sidde på men nu skal jeg da hjem og forsøge at fjerne den og se om det forbedrer yderligere.

Link to post
Share on other sites

Kan en montere to eksterne antenner, og utnytte ruteren bedre?

Har liggende min gamle simonsen, med noe utstyr,

 

Jeg Har D-35 fikk beskjed om at bare den antennen som var merket skulle av og at to eksterne antenner var bedre men da må en ha adapter for begge skal inn på samme tilkopling.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Den antennen du linker til alidal, er sikkert grei iom. at den er for rett frekvens.

Men så var det dette med de to antennene som originalt er på R90 routeren når en skal tilkoble en ekstern antenne. At den ene som står der det er merket "External Antenna" skal fjernes og erstattes med en ekstern antenne, er jo greit. Men hva med den andre antennen, skal den fjernes eller bli stående? Dette sendte jeg sist år et spørsmål om til ICE, og den 22.03.2012 fikk jeg i forbindelse med noen andre spørsmål følgende svar:

Husk også at begge antennene på R90 må skrues av og den eksterne skal inn i porten som er merket med «External Antenna».
Med Vennlig Hilsen
ICE Kundeservice


I etterkant har jeg begynt å lure på om dette er korrekt, så nylig sendte jeg det samme spørsmålet, og 13.02.2013 fikk jeg dette svaret:

Takk for din henvendelse. Den andre antennen må også være montert på modemet. Ha en fortsatt fin dag.
Med Vennlig Hilsen
ICE Kundeservice


Så her er tydeligvis ikke ICE enig med seg selv! Dette kommer jeg til å konfrontere dem med i en svært så kjølig men høflig mail.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik over alt da, har greid å få 3 forskjellige svar fra en benk.

Til D35 var svaret samme som ditt siste.

Har spurt de på andre siden av grensen om R90.

 

Snakker om raskt svar

 

Hej Roger,

 

Du kan låta den andra antenn sitta kvar på modemet.

Kunde behandling på sitt beste.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har ekstern antenne i båten og hjemme til R 90 Router. Jeg har testet med og uten den 2 antennen og jeg får bedre hastighet ved å la begge antennene stå i. Om routeren faktisk bruker begge antenne eller om den antennen som står i routeren kobles ut vet jeg ikke. Generelt er det jo slik på antennesystemer at man må inn med en endeterminering om man fjerner en antenne. Alternativt kan det jo være en fysisk eller elektronisk bryter inne i routeren, men det tviler jeg på. Har i hverfall ikke funnet noe i menyen som omtaler dette

Link to post
Share on other sites

Og så har jeg fatt svar på min mail til ICE, og svaret er:

Hei. Takk for din henvendelse.

Det er beklagelig hvis du føler at du har fått forvirrende svar fra oss. Det har seg sånn at vi i utgangspunktet anbefaler å ta av begge router- antennene før du setter på den eksterne. Likevel opplever vi i tilfeller at det blir bedre med den ene router- antennen på skrudd med den eksterne antennen på den andre siden. Vi anbefaler at du prøver både med og uten for å se hva som gir best resultat for deg i det området du befinner deg i. Desverre er det ingen fasit på dette da det varierer mye.

Ha en fortsatt fin dag.

Med Vennlig Hilsen
ICE Kundeservice

 

Selv har jeg brukt routeren på begge måtene uten egentlig å merke noen forskjell. Men når sesongen kommer i gang og jeg ligger er sted med svakt signal (om jeg finner det!), skal jeg gjøre noen sammenligninger. Her hjemme får jeg ikke testet da jeg ikke har tilgang til ekstern antenne. Og så har jeg kjempesterkt signal, 600meter unna en basestasjon. Egentlig, rent teknisk, kan jeg ikke forstå at det ikke må være antenner i begge uttakene da det jo både sendes og mottas på begge. Og mangler en av antennene, må det jo mistilpasning impedansemessig?

 

Men OK, dette var svaret jeg fikk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er som med VHF, dess lengre/tynnere antennekabel, dess mer tap. Og iom. at ICE sender på 450MHz som er ca. 3ggr. så høy frekvens som for VHF, blir tapet større der. Så med antennen i toppen av masten, spises fort den ekstra gainen en får med ekstern antenne opp av tapet. Men,- og det er viktig: Med antennen så høyt opp, flerdobles likevel rekkevidden! Dette gjelder selvfølgelig også for TV. Jeg har ligget ved siden av seilbåter med antennen i masten der de har kost seg med NRK langt nedover svenskekysten mens jeg har fått inn null og nix.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen begrensning på kabellengden til den eksterne båt-antennen? Mener det var begrensning på antenne med magnetfot på 5 meter.....

 

Hvis jeg skal ha den i toppen av masta blir det over 20 meter kabel.

 

Ser at Net 1 Sverige leverer antenne med 20 m kabel. Mulig ekspertene vet om en kan tøye grensen med bedre kvalitet på kabelen??

 

Ps. ser at ICE har lært å RO Lars.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fikk denne fra ICE så har dere mer info. jeg kjøper båtantennen deres

Hei!

Takk for din henvendelse.

Under følger litt informasjon om de ulike antennene vi kan tilby.

Panelantenne:
Denne antennen ser ut som en liten svart boks. Den er ca. 24x23 cm. stor og det følger med en 8 meter lang kabel. Her er det mulighet for å skjøte på 8 meter til, men det anbefales ikke på grunn av signaltap i kabelen. Denne antennen passer best i områder med mye kupert terreng da den tar inn signaler på 80 grader horisontalt og 120 grader vertikalt. Den kan oppnå en desibelendring på opptil 6 dBi. Denne kan monteres stort sett hvor som helst. Det er anbefalt å plassere den så høyt som mulig og siden det er en blyplate i ryggen på antennen trenger den ikke noe ekstra skjerming.[/size]

Pris: 719,90 eks. mva

Båtantenne:
Denne er rett og slett en rundstråleantenne inne i et glassfiberrør og alt metallet er rustfritt. Den er ca. 60 cm høy og 3 cm i diameter. Her følger det med 8 meter lang kabel. Her er det mulighet for å skjøte på, men det anbefales ikke på grunn av signaltap i kabelen. Denne antennen passer best til båt og andre bevegelige gjenstander som for eksempel bobil eller campingvogn. Den kan oppnå en desibelendring på 5 dBi. Denne antennen bør plasseres så høyt som mulig da den tar inn signaler på 360 grader.[/size]

Pris: 1499,00 eks.mva
antennen har en plate i bunn med forborede hull, så vet kke helt om den kan brukes med et vanligt rekkefeste f.eks 25mm ?

Alle våre produkter har en antatt leveringstid på 3-5 virkedager og du har 14 dager angrerett fra den dagen du henter pakken.
Dersom du ønsker å bestille en av våre antenner eller har andre spørsmål, vennligst svar på denne e-posten eller ta kontakt med vår kundeservice på telefon 08200.

Med Vennlig Hilsen
ICE Kundeservice

www.ice.no

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest ALLE innleggene her men:

Den panelantenne de skryter av, har vi dårlig erfaring med! Har prøvd den her, men fant ut at de to antennen på routeren funket minst like godt.

 

OG jeg tviler på at en 60 cm lang rundtstrålende antenne gir 5dBi

dB er et "forsterningsTALL" og dBi er sammenlignet med en teoretisk isotropisk antenne, altså en antenne som stråler i kuleform, like sterkt i alle retninger.

En kvartbølge antenne med "jordplan" gir teoretisk 3+ dBi og den beskrevne antennen er ikke lenger enn en kvartbølge.

For lang tid tilbake var det endel antennediskusjon på Bp; Der ble det IGJEN fastslått at: "Enhver forkorting av en antenne, gir en dårligere antenne"

Og som Lars H påpeker i sine første svar i denne strengen: Montér antennen så høyt og fritt som mulig.

MÅ du ha lang kabel opp til antennen, bruk lavtaps coax. (RG 13U el.l.)

 

dacapo: den antennen alidal beskriver er for et annet frekvensbånd og ikke for ICE, hvis frekvens er i det gamle NMT-båndet (2-meteren)

(Hvis seniliteten min ikke har tatt overhånd da...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

@Marwin

Står jo at det er antenne for ICE:

 

Antennespesifikasjoner:
Frekvensområde: 450-470 MHz
Forsterkning: 5.0 dBi
Polarisering: Lineært (Vertikalt)
Utstråling: Rundstråle
Kabelspesifikasjon:
Kabeltype: CS23
Kabellengde: 8m
Antennekontakt: FME-hun
Mekaniske data:
Utstrålende materiale: Glassfiber
Lengde: 73,2cm
Diameter: 3,2cm (maks)/2,5cm (min)
Temperaturområde: -40°/+80°C
Farge: Hvit
.... hvis ikke det er min senilitet som slår til :)
Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en lignende antenne på ca. 1,3m med 5,15dBi gain, og det finnes også antenner med større gain, f.eks en på ca 2,4m med 7,15dBi gain. Selv har jeg aldri vært uten forbindelse mellom Drøbak og Göteborg med min antenne. Og som for VHF, plasseres antennen høyt, får den lengre rekkevidde. Hvordan en 60cm antenne også skal kunne gi 5dBi, høres merkelig.

 

Og til deg Marwin: Jeg skal ikke si noe om helsetilstanden din, men ICE bruker faktisk 450MHz båndet, det gamle NMT-båndet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte antennen min hos Holund på Skedsmokorset. De har egen katalog for ICE-utstyr som du finner her. Min antenne med artikkelnummer 206-451 finner du på side 6 i katalogen. Der finner du også nødvendige kabler, kontakter og festebraketter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, har hatt flere av de små modemene opp gjennom året, men det siste U90 modemet hadde jeg så mye problemer med at jeg fikk byttet det kostnadsfritt i en R90 router.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom hele tråden er det fortsatt ikke klart for meg hvordan man best fikser en ICE-antenne på seilbåt. Antenna bør være så høyt som mulig, det betyr i toppen av masta - men samtidig anbefales ikke antennekabelstrekk på mer enn 8 meter. Men svenskene leverer antenne med 20 meter kabel?

 

Er det mulig å installere noe form for signalforsterker på toppen av masta? Evt plassere selve ruteren på mastetoppen eller på vei opp? Er det mulig å bruke vantene for antenneinstallasjoner uten at det kommer i konflikt med rigg?

Link to post
Share on other sites

Og til deg Marwin: Jeg skal ikke si noe om helsetilstanden din, men ICE bruker faktisk 450MHz båndet, det gamle NMT-båndet.

Seniliteten HAR tatt overhånd . Beklager på det sterkeste! Det er selvsagt det gamle 450-båndet!

Men det øvrige står jeg for.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...