Jump to content

Anbefaling av cabincruiser størrelse og båtplass


Sandegutten

Recommended Posts

Jeg ønsker å gå i fra daycruiser til cabincruiser. Jeg har byttet mange båter etter å hatt 3 fot syke flere år og er lei av å bytte båt. Min neste båt ønsker jeg derfor å beholde lenge og ønsker å ha tips og erfaringer i fra dere som har hatt større båt lenge. Jeg forsøker å finne ut en størrelse som kan dekke vårt behov. Og jeg trenger å vite hvor stor båtplass jeg behøver. Her er litt info om mitt behov: Er på vannet nesten alle fine dager etter jobb. Mest dagsturer alene. I helger er vi to voksne og to barn som gjerne overnatter et par dager. I sommerferie så er vi alltid to voksne på to ukers ferie. Ønsker at båt skal være rimelig å eie og bruke. At den kan løftes på lastebil og settes hjemme hos meg om vinter. Min båtplass er 3,5 meter. Hvor bred båt kan jeg regne med å få inn der? Jeg har tenkt selv på båt i størrelse 28-33 fot kan være passe. Drømmer litt om en Bavaria 30 sport, men er redd for at den kan være litt for liten på ferie tur, men samtidig litt for stor å bruke alene ofte som en slags "daycruiser". Håper at det er noen der ute som kan komme med tips og tilbakemedlinger som kan hjelpe meg på vei til en ny båt. Hilsen Øystein

Link to post

Du vil nok kunne få mange gode råd her, men kanskje behovet ditt må tydeliggjøres noe!? Drevbåt eller fast aksling? Hva ønsker du å du marsje på og hvilken toppfart skal den ha? Sett på noen interessante konsepter? Du nevner en Bavaria, men er det kun et eksempel eller er det den type båt du ser etter. Er 4 faste køyeplasser kravet eller skal den ha flere muligheter? Legger gjerne inn et godt ord for en Nidelv 26 eller 28, men det kan jo være at du er ute etter hardtop og ikke kalesjebåt....så det er lurt å snevre inn litt. :smiley:

 

Båtplass-størrelse: Tja, jeg mener at du må ha ca 40-50 cm klaring totalt for å kunne leve noenlunde bra med båtplassen. Min båt er 2,85 og lysåpningen 3,20. Det er knapt...går akkurat, men vil anbefale opp mot en 50 cm bredere båtplass (minimum) enn båten. Da ser du gjerne etter en båt som ikke er så mye bredere enn 3,0 m (Nidelv 28 er 3,05), men her kan sikkert andre ha andre synspunkter og erfaringer.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Enig med han før her, med 3,5 meters plass er det ikke mange 30 fotere som smetter inn. Vil tro du må se på båtersom holder maks 3,10. 26-28fotere.

 

Jeg har selv en 3,5 plass og en norline 26. Den smetter AKKURATT inn. Er ca 3,1 bred. Er glad jeg har baugpropell når jeg skal inn og sidevinden tar tak.

 

Vil jo gjerne slå et slag for denne båttypen (norline 26, barracuda 800) små store båter. I dagens "format" er de jo 29 fotere. De er tette, rimelige og gå med, samt marsjer i området 16-28knop, alt etter utrustning. Jeg har en akselbåt med 192hk volvo den marsjer på 19,5 og kan dras opp i ca 23knop.

En familie på 5 sover komfortabelt ombord en ukes tid eller så.

Link to post

Er lysåpningen på plassen 3,5m, så bør du fint kunne ha en båt som er 3,2m bred. Jeg har en 3,5m plass hvor jeg hadde en båt som var 3,0m bred og da hadde jeg god plass på hver side. Du bør ha ca 30cm bredere plass en båten. Båtene er som regel ikke like bred nede ved vannlinjen/ utriggerne så det blir bra plass til fendere. Hvis du skal bakke inn i båsen så kan det være at det blir litt trangt med kun 30cm.

Det finnes vel en del båter opptil 32- 33 fot som har en bredde på 3,2m.

/per

Link to post

Hei

Jeg har akkurat byttet fra Daycruiser til Cabincruiser. Gikk fra Sea Ray Sundancer 240 til Sundancer 315. Vil slå et slag for denne båt typen. Slik jeg forstår er du en bruker som benytter båten på de fine dagene i året. Det er akkurat det jeg også gjør. Da er Sea Ray midt i blinken. De er sosiale en sitter utmerket 10 personer ute fordelt på to steder. Rundt fører posisjonen er det plass til 4 og bak i sofaen er det plass til 6 personer. Nede i kabinen skiller denne båttypen seg fra de Europeiske med at den er åpen helt fra baug til stikk kabin. Fremme er det en V-sofa som kan gjøres om til dobbeltseng. Midt på er det en sittegruppe med god plass til 2 voksne og 2 barn. Dette muliggjør at en faktisk kan stå opp å lage frokost selvom barna, som vi legger fremme i baugen, ikke har våknet enda. Rommfølelsen er enorm. Prisen på disse båtene er svært fordelaktig og utstyrsnivåte er det samme som Bavaria. Båten er 2,89 bred og med en "pysevisp" les baugproppell skulle det ikke være noe problem å komme inn i båtplassen din :-) Båten har 21 grader i bunnen og går fantastisk i litt større sjø. Prøv å finne ut vinkelen til de andre båtene som du vurderer. Ønsker du høy fart og komfortabel gange i litt sjø er dette veldig viktig. Største forskjellen på disse båtene er vel at det ikke er dollbord på Sea Ray Sundancer 315. Dette gjør at cockpit blir større, men en må altså gå ut igjennom glasset når en skal fortøye fremme. Dette har vi hatt i 3 år nå og fungerer utmerket. Jeg ville ikke byttet denne ekstra plassen med et smalt dollbord, men her det det sikkert mange som er uenig. Lykke til med valget :-)

Link to post

Når man snakker om bredde på båtplass så er det helt vesentlig å være sikker på om man mener; lysåpning (distanse mellom utriggerne) eller distanse fra senter av utrigger til senter av utrigger. Man bør også være klar over at i mange havner er det begrensninger med hensyn til maks bredde på båten i forhold til bredden på båtplassen. Som eksempel kan jeg nevne at båtplasser i min båtforening hvor båtplassene oppgis i brede senter utrigger til senter utrigger har begrensninger som følger:

 

3,5 meter plass maks bredde på båt 2,88

4,0 meter plass maks bredde på båt 3,33

4,5 meter plass maks bredde på båt 3,78

 

Og her er selvkost på nye plasser på f.eks 4 meter totalt 120.000 kroner!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei! Takk for mange gode råd og tilbakemeldinger! Jeg ville ikke fortelle så mye hva jeg tenkte selv først. For å se hvilke tilbakemeldinger jeg fikk.

Først litt om båtplassen: Den er 3,5 meter i fra senter til senter på utliggere. Det er flytebrygge. Jeg har målt lysåpning til 312cm. Jeg trenger ikke å ta hensyn til båtene ved siden av.(Vaktbu og jolle) Jeg holdt på å kjøpe en Bayliner 300 i fjor som har en bredde på 300cm. Men turte ikke da jeg var usikker på om jeg fikk plass. Når isen forsvant så fikk jeg min bror til å se om han fikk inn sin Bayliner 285. Den gikk fint inn, med sin bredde på 300cm. Kansje jeg kunne fått inn en båt på 320cm som noen skriver? For den er jo smalere lengre nede som noen skriver.

Vi liker solskinnsdager! Så jeg liker båter med god uteplass. Helst singel motor og drev. Gjerne crusing fart på 25 knop. Har tittet på følgende båter: Bavaria 28, 30 og 33 Sport. Bayliner 300 og Searay 280 og 315. Disse virker som mye båt for pengene. Noen andre forslag eller synspunkter på dette ønskes. Skulle gjerne kjøpt Nidelv eller Windy...men så var det prisen da. Ønsker båt som er max 2-3 år gammel.

Du som har kjøpt deg Searay 315. Jeg lurer veldig på båten din. For det er som du skirver at v-bunn er på 21 grader. Det gir gode sjø egenskaper. Har det samme på min Yamarin 76DC i dag. Og jeg vet at de har gode skrog. Selv om ikke alle er helt enige her. Send meg gjerne en link til nettsider eller send meg bilder på sandegutten@hotmail.com Det hadde jeg virkelig satt pris på! Takk for alle svar! Hilsen Øystein

Link to post

Bavaria er det jo hinsides mange av til salgs på Finn.no... og siden det sikkert er noen her med Bavaria som kommer til å si noe konstruktivt om dem, så lar jeg være. Jeg vil heller slå et slag for Grandezza 31 DC. Produsert av Finnmaster. Kjøpte en slik i fjor og har nå passert 320 timer. Blått skrog og blå stoff-seter. Trives meget godt i båten, som har romslig plass oppe med plass til 6-7 personer rundt bordet. Dobbelt sete i førerpossisjon og singel sete på babord side. Pent teakgulv og pene detaljer ellers.

31 DC, som har hel kalesje, har stor høyde under kalesjen og targa. Kan jeg nesten stå oppreist ved førerposisjon, og jeg er 189cm. Nede kan jeg stå oppreist ved bysse og oppvaskbenken..

Innvendig er detaljene pene med edeltre. Båten går godt med en D6, 35 knop. Bad med dusj. stikkcabin med 120 cm bred seng. Stor dobbelseng hvor det er sittegruppe fremme i baugen og oppe i akter.

Jeg skal ikke skryte og skryte...men dette var det som falt meg inn nå... Alt du trenger av utstyr er i båten. Det ligger 3 slike til salgs på finn, hvorav en er fra 2007.

Båten ser moderne ut, i motsetning til...kremt...Bavaria... :) Og det er det folk flest sier når de stopper opp ved båten i gjestehavna.. Det slår aldri feil. Kommer jeg til ei ny havn med en del andre båter, så er det mange, som stopper opp og studerer båten i løpet av de første timene.

Ta en titt på Grandezzaene som ligger på finn... :)

Link to post

Jeg har vel i grunn fått svar på båtstørrelse og plass. Oppsummert så blir det en båt som er 29-31 fot. Noen som er uenig? Fint å høre det! Så tema har vel snudd til en merke samtale. Nimus er nok veldig bra, men jeg syntes at det blir litt mye overbygg. Grandezza har jeg også sett på tidligere. De har etter min mening den fineste hardtop båten på markedet. 31OC. Men mener å huske at den fikk litt pepper i en test om vanskelig å kjøre i vind og treg opp i plan. Hva er dine erfaringer? Hvor bred båtplass trenger man til denne? Jeg syntes denne er litt dyr også. Men kan jo hende noen selger til god pris nå. Litt pepper til Bavaria har det blitt. Og det har jeg hørt i fra mange. Er det noen som er eier av Bavaria der ute som kan komme med tilbakemeldinger? Hadde vært artig å hørt hvor fornøyder dere er i forhold til "rykte"!

Link to post

Kan ikke si at den er vanskelig i vind under fart, men at det er bra vindfang i den når man skal legge til kai etc det er sant...men da får man bare ty til nødhjelpemiddelet som baugtrusteren er. Har inntrykk av at DC er betydelig høyere enn OC innvendig oppe. Det er HØYT under kalesjen.

Heller ikke noe stress å få opp i plan. Jeg har syntes at den har hatt lite å gå på mellom 11 og 21 knop....faller ut av plan..men etter å ha blitt flinkere med å bruke trimflapsene aktivt så planer den helt fint i hele spekteret mellom 11 og 21 også.. Bavaria har nok en litt bedre stikkcabinløsning med bedre plass, hvor den går tverrskips, i stede for langsskips i Grandezzaen. Ellers har Grandezza en suveren utnyttelse av plass under dekk oppe. Stor lasteluke ned til et svært stort rom. Dessuten har ikke bavaria støyisolert motorrom fra fabrikken...men det kan man jo ordne selv..

Personlig synes jeg Bavaria ser litt kjip ut med hvitt interiør og alt av seter og sofa. om den atpåtil er uten teak...da føles det veldig kald..

Løsningen med sittegruppen oppe er det veldig mange som komenterer som svært bra på Grandezza. Divanen på babord side for styreposisjonen på Bavaria ser jeg ikke helt vitsen med.

Du bør også se litt på hva slags plotter som står i de aktuelle båtene.. kartbrikke etc.. dette er dyrt utstyr å kjøpe nytt.

Link to post

Det var en Grandezza 31 eier som fikk totalhavari på sin D6 etter at hans egen hekkbølge fylte motoren med vann gjennom eksosen da han måtte slakke av pga søppel i vannet. Jeg hadde ikke kjøpt en Grandezza uten å vite årsaken til det havariet. Dette står i en egen tråd på forumet her. Det kan være en konstruksjonsfeil eller monteringsfeil fra Grandezza.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

jeg hørte det der...dvs,jeg leste det. Om det er konstruksjos eller monteringsfeil, så er det ikke bra.. Men så må det ha vært en annen faktor til stede, tror jeg...motoren stoppet av ukjent årsak og mangel på eksostrykk... Men det ble jo også kommentert at badeplattformen var så lav at hekksjøen skylte over når man slakket av... Jeg må ærlig innrømme at det har jeg aldri opplevd... at vannet skyller opp bak når man slakker av. Jeg skulle nok ha fått det til, men sånn kjører jeg ikke båten...Hekksjøen følger man med på når man slakker av, både for andres og egen del.

Link to post

grandezza'en er vel litt vel lav på hekken, sakker man for fort så får man hele hekksjøen inn. Så har den vel og fått en del pepper for dårlige sjøegenskaper i forskjellige tester. hadde helt klart valgt bavaria30/32 enn grandezza hvis valget sto mellom de. men ville vel selv vudert en windy eller sunseeker med ett par år på baken i stedet.

Link to post

Ser på finn-annonsene at Grandezzaene er oppgitt med litt forskjellig bredde. fra 310 cm til 318 cm. Hvor dette er målt og om det varierer fra DC og OC og årsmodell vet jeg ikke. Men jeg hadde tenkt til å måle bredden for deg i dag, der jeg har flytebrygga, men glemte det bort. Har vært 6 timer på sjøen i dag, uten kalesje i det hele tatt. Befriende :)

Nå er det vel slik at utformingen på skrog generellt gir ulike resultater mellom egenskapen til å takkle sjø og fart. Stor evne til å ta bølger går på bekostning av fart og motsatt.

 

Grandezza 31 DC er godkjent for signifikant bølgehøyde på 2,5 meter (mener jeg å huske, men skal se i boka i morgen) Det vil si gjennomsnittshøyden på de tre største bølgene av en serie på 7 eller 8. Avstanden mellom bølgene har selvfølgelig også mye å si. Jeg tror de fleste som er på sjøen kun på solskinnsdager ligger til land med den høyden. Jeg har krysset Jærens rev og Stadthavet i "stor nok sjø". Men jeg har også ligge i nødhavn ved Ølberg (Sola) på grunn av for stor sjø. Fjordene her på sunnmøre kan ha røff sjø, også på gode dager. Jeg har til gode å ha det utrivelig.

 

En her på forumet hadde Grandezza 31 OC tidligere, og Bavaria 29 før det. Han mente han ble litt skuffet over skroget da han gikk fra Bavaria til Grandezza. Det har jeg ingen formening om. Eneste at skrogene sikkert er ulike, har ulike egenskaper og man har ulike, personlige preferanser.

Ser også ut som at Grandezzaen er noe mere dyptgående enn tilsvarende båter, 120 cm er oppgitt i spesifikasjonen.

 

Dessuten har jeg til gode å oppleve at sjøen skyller mye inn over badeplattformen. Men det kommer vel ann på kjørestil og at man planlegger fartsreduksjon OG at man kaster ett blikk på hekken. Det er svært god oversikt fra førerplass til hekksjø.

 

Jeg skal ikke si at Grandezzaen er den perfekte båten, men den har mye som er svært bra.. Det er flere ting jeg ville endret på om jeg satt ved tegnebrettet til Grandezza/ Finnmaster. Jeg kunne for eks. tenkt meg Bavarias stikklugar-løsning som er tverrskips. Men det hadde nok gått på bekostning av det gedigne lasterommet under dekk på Grandezza, da velger jeg stort lasterom. Etter mitt eget bruksmønster kunne sittegruppen inne godt vært en permanent owners cabin. Du fikk et godt tips her i tråden om en eller annen båttype som har en liten spisegruppe i tillegg til salongen under dekk. Ettersom du har barn, er dette noe å tenke på. Har knapt nok brukt salongen under dekk som salong, da det er så stort og trivelig oppe. Dog, når man oppdager at kalesjen trenger ny impregnering og det bøtter ned fra himmelen, da er det kjekt å trekke inn i et tørt og tett rom. Det kunne vært lagt opp flere 12volt uttak. Badeplattformen er som det er nevnt her, lav. Når man ligger for anker og det passerer båter aktenfor, så slår det litt. Ikke plagsomt eller farlig, men men... igrunn er det bare å snu båten der det ikke er trafikk. Vindusvisker på begge vindu fremover er et must. Jeg har kun på SB og nyere modeller og OC har på begge. Dette kommer jeg til å ettermontere med tiden. For tiden løst med Rain off.

En test jeg leste, hadde de kun en ting å utsette på båten. Det var at det kom litt sjøsprøyt drivende inn fra hekken. Dette stemmer, men ikke mye eller plagsomt. Etter at jeg monterte Daviter og gummibåt, så er dette problemet borte. Dette "problemet" er dog kun når man har nede kalesjeveggen i akter og ikke har åpen kalesjeluken ved førerposisjon. Det blir et lite undertrykk som suger inn litt sjøsprøyt i høy fart.

 

Positive ting: Stor og god badeplattform, fordelen med lav platform er at det er lett å komme seg opp ved bading eller mann over bord. TO store lasterom/ skap i veggen mellom plattform og salong. Også to lave lastrom i selve plattformdekket for tau og låsewire. Lasterom under hele salongen oppe. Stort lasterom under dekk oppe. Plass til gassgrill, påhengsmotor, sammenleggbare sykkler, matvarer, fendere, båtshaker og vaskekost.

Motorrommet har god plass på begge sider av motor. Oversiktlig og lett å jobbe i. Også her er det plass til verktøykasser mm.

Byssa oppe er fin å bruke. Til nå har all mat blitt laget der samt gassgrill på badeplattform. Inneholder kaldt vann i vaskog kokeapparat skjult under edeltreplate, liten arbeidsbenk og kjøleskap.

Sittegruppen oppe er stor og sosial. Nok av plass. Behagelig stofftrekk og heldigvis ikke hvitt på farge.

3 sitteplasser vendt forover med god utsikt.

...nå orker jeg ikke skrive mer heheh... men fremme er det mye skapplass, meget god belysning med dimmer. Fine og behagelige, nærmest eksklusive farger og overflater. Salongen blir en stor seng. Byssa har plass til alt du trenger. Jeg kan nesten stå oppreist i hele forrcabinen der det er naturlig å stå oppreist. Badet er kompakt og stort nok.

 

jaja, nei, det eneste jeg kan anbefale deg er å ringe på båter,og dra på visning, også de modellene du er i tvil om. DU må få erfaringer med hvordan båtene faktisk ser ut og hvilke løsninger de har. Sett deg som mål å prøvekjør 5 ulike merker/ modeller. Markedet er så tregt at selgerene blir overlykkelig om du kommer på visning. Når du bestemmer deg for modell, så må du se på så mange som mulig for å finne DEN båten som er i best tilstand til best mulig pris. Det er mye penger det er snakk om, så å kjøpe båt på slump skal man og bør man unngå. Ikke se deg blind på finn eller hva vi sier her på forumet. Du må ut å prøve for å selv gjøre deg opp en mening om hva som passer dere.

Lykke til! :)

Link to post

Hei jeg ser at du skulle sett litt mer på bilder av min Sea Ray 315 Sundancer.

Det synes jeg er en glimrende ide :-)

Jeg gikk fra Bergen til Rekefjord i Sokndal på 6 timer og 20 minutter.

Da hadde jeg et forbruk på 42 liter i timen.

Vi gikk på utsiden av Kvitsøy i marsjfart på 25 knop.

Vil anta at bølgehøyden var 1,5 til 2 meter men det gikk utmerket.

Sundanceren er CE merket med kategori B og godkjendt for 10 personer.

Dette er viktig å sjekke. En båt som har C kategori og kun 8 personer vil raskt kunne virke ustabil og slå veldig i grov sjø.

 

Vil anbefale deg å søke på finn.no etter Sea Ray 315 da vil du finne ca 5 båter som er 2004 eller nyere.

Sjekk ut bildere der. Hvis du ikke er fornøyd med bildene skal jeg sende deg bilder av min båt.

 

Når det gjelder manøvrering vil jeg anbefale en båt som har både DuoPropp og Baugpropell (pysevisp) da vil du med litt trening kunne kjøre båten nesten sidelengs. Med den for meg nye giren som KAD300 har er dette nå en ny verden. Ble faktisk vevldig overrasket over hvor enkelt det ble å bakke inn i en bås.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...