Jump to content

Lodding på kobber tank

thomi

Recommended Posts

Jeg har et hull i bensintanken min som jeg vil lappe igjen. Tanken er av gammel kobber sort. VI prøvde å lodde igjen for noen dager siden og det virket tilsynelatende å være tett men etter noen timer med bensin i tanken begynte det å lekke... Tror vanlig Clahs Olson loddetinn er brukt... tåler ikke dette bensin? Jeg vil prøve å lodde med en blåselampe denne gangen slik at det blir mer flytende og legger seg bedre rundt nippelen som skal loddes fast...

sidne det er bensintank og jeg skal til med flammer... er det nok å skylle tanken eller må jeg gjøre noe ekstra slik at den ikke skal sprenge i luften?

Jeg vil prøve å lodde med en blåselampe denne gangen slik at det blir mer flytende og legger seg bedre rundt nippelen som skal loddes fast...

Unnskyld spørsmålet, men kan du lodde? Riktig lodding krever erfaring og kunnskap.

Husk at det er tanken (objektet som skal loddes) som skal varmes opp slik at tinnet smelter. Du skal ikke smelte tinnet med blåselampen/loddebolten.

Du må også sørge for å rense området som skal loddes.

Tipper du har fått til en kaldlodding. Det holder null og niks og intenting.

Redigert av Eppa (see edit history)

Skyll tanken lenge med rennende vann. Hvis du har kompressor kan du sette på luft inn med en annen tilkobling åpen og la det stå og sirkulere luft en god stund. Når du ikke kjenner bensinlukt på tanken lenger bør det være greit.

Deretter kan du forhøre deg med en blikkenslager av den gamle gode sorten, evt et radiatorverksted. Det er ikke så mange som behersker lodding lenger.

1802 fra Castolin som Bartesam nevner er en bra tråd, men det går jo an å ta en titt i Castolin sin håndbok å se om det er en tråd som egner seg bra for kobber som flyter ved litt lavere temperatur. 1802 har mye bedre fasthetsegenskaper enn det du trenger på en kobbertank.

Hvor får jeg tak i nitrogen på en mandags ettermiddag?

Å lodde kobber er omtrent det enkleste i verden men det krever at det som loddes er rent og at man har nok varme. Å legge på en lappe er nok det enkleste hvis du ikke kan tinnsparkle.

Jeg aner ikke hvor du kan få nitrogen på en mandag, men en slange fra eksosanlegget på bilen og inn i tanken gjør samme nytten hvis du tenker på å bruke åpen flamme under loddingen.

Intr. forslag Ole Petter, men bare så vi ikke risikerer en ulykke, er du 100% sikker på at dette vil forhindre eksplosjon? For det er jo noen oksygen i eksosen, er oksygeninnholdet som gir signal til motorstyringen. (lambdasensor)

Det er ikke spes. vanskelig å sølvlodde selv, større jernvare butikker har loddestenger og flussmiddel (som man MÅ bruke), men det skal mye mere varme til enn ved loddetinn, man må varme opp til metallet er glødende. Går fint med propan.

Ellers vil alle blikkenslagere kunne gjøre denne jobben, dette er nok den beste løsningen.

Far min jobbet som anleggsmekaniker i mange år, og han sveisa bensintanker mens han la trykkluftpistolen inn i tanken. Nevnte det i en annen tråd en gang og fikk en lengre utredning om hvor dumt det var å tilføre oksygen.

Men ideen er altså følgende: Hvis man tømmer ut all bensin og blåser den tørr, er det ikke så mye bensin igjen i tanken som kan fordampe. Man skal ha ett visst blandingsforhold på bensindampen for at den skal bli eksplosiv. Hvis man bruker en kraftig kompressor og en blåsepistol som blåser på full fres gjennom tanken hele tiden mens man jobber er ideen at du aldri oppnår en eksplosiv blanding.

Han er nå fortsatt med oss, så det virker tydeligvis i praksis ihvertfall, selv om det ikke gjør det i teorien... :wink:

Problemet med å fylle tanken med vann, som de fleste foreslår, må vel være å få nok varme i godsett. Særlig ved lodding.

Intr. forslag Ole Petter, men bare så vi ikke risikerer en ulykke, er du 100% sikker på at dette vil forhindre eksplosjon? For det er jo noen oksygen i eksosen, er oksygeninnholdet som gir signal til motorstyringen. (lambdasensor)

Garantier kan jeg ikke gi, men jeg har loddet flere dieseltanker til lastebil på denne måten. Problemet med å fylle på vann er jo at da må man bruke mye varme.

Nå er vel oksygeninnholdet i eksosen målt galvanisk ca 0,2 volumprosent, og det er langt under det man trenger for å få til en forbrenning. Går motoren på tomgang er vel oksygeninnholdet enda mindre.

hehe...pyser... Har sveist sprekk i dieseltank, med nesten full tank diesel som rant nedover elektroden. Masse diesel kjøler=ingen boff :flag_bp:

Bensintanker har eg sveist masse av til gamle biler i ungdommen. Brukte støvsuger av typen som man kunne flytte slangen over til utblåsningen, og trødde den inni påfylling halvtimes tid.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...