thomi Startet 16.August.2010 Link til dette innlegget Startet 16.August.2010 Jeg har et hull i bensintanken min som jeg vil lappe igjen. Tanken er av gammel kobber sort. VI prøvde å lodde igjen for noen dager siden og det virket tilsynelatende å være tett men etter noen timer med bensin i tanken begynte det å lekke... Tror vanlig Clahs Olson loddetinn er brukt... tåler ikke dette bensin? Jeg vil prøve å lodde med en blåselampe denne gangen slik at det blir mer flytende og legger seg bedre rundt nippelen som skal loddes fast... sidne det er bensintank og jeg skal til med flammer... er det nok å skylle tanken eller må jeg gjøre noe ekstra slik at den ikke skal sprenge i luften? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Se om du kan få noen til å sølvlodde det, det holder mye bedre enn vanlig loddetinn. Lett for og få sprekker etter en liten stund, da det er veldig mykt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Det beste er å fylle tanken med nitrogen, det fortrenger bensindampen. Alternativt kan du fylle tanken med vann. Prøv for all del ikke uten noe, den smellen kan bli det siste du opplever... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
thomi Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 takk for svar.. jeg har forhørt meg rundt om noen som kan sølvlodde men det er ikke så lett... noen tips om hvem som kan utføre noe sånt? Hvor får jeg tak i nitrogen på en mandags ettermiddag? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Jeg vil prøve å lodde med en blåselampe denne gangen slik at det blir mer flytende og legger seg bedre rundt nippelen som skal loddes fast... Unnskyld spørsmålet, men kan du lodde? Riktig lodding krever erfaring og kunnskap. Husk at det er tanken (objektet som skal loddes) som skal varmes opp slik at tinnet smelter. Du skal ikke smelte tinnet med blåselampen/loddebolten. Du må også sørge for å rense området som skal loddes. Tipper du har fått til en kaldlodding. Det holder null og niks og intenting. Redigert 16.August.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Lønner seg å bruke blåselampe eller acetylen/oksygen når du lodder, og bruk oxo loddesyre for å rense kobberet skikkelig. Ville brukt Castolin 1802 sølvtråd til denne jobben. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Skyll tanken lenge med rennende vann. Hvis du har kompressor kan du sette på luft inn med en annen tilkobling åpen og la det stå og sirkulere luft en god stund. Når du ikke kjenner bensinlukt på tanken lenger bør det være greit. Deretter kan du forhøre deg med en blikkenslager av den gamle gode sorten, evt et radiatorverksted. Det er ikke så mange som behersker lodding lenger. 1802 fra Castolin som Bartesam nevner er en bra tråd, men det går jo an å ta en titt i Castolin sin håndbok å se om det er en tråd som egner seg bra for kobber som flyter ved litt lavere temperatur. 1802 har mye bedre fasthetsegenskaper enn det du trenger på en kobbertank. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
logget av Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Hvor får jeg tak i nitrogen på en mandags ettermiddag? Å lodde kobber er omtrent det enkleste i verden men det krever at det som loddes er rent og at man har nok varme. Å legge på en lappe er nok det enkleste hvis du ikke kan tinnsparkle. Jeg aner ikke hvor du kan få nitrogen på en mandag, men en slange fra eksosanlegget på bilen og inn i tanken gjør samme nytten hvis du tenker på å bruke åpen flamme under loddingen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Å få tak i nitrogen på en mandag er ikke vanskelig, det får du hos Eiva eller Aga. Her i Fredrikstad er Proffpartner nærmeste gassleverandør. Men hvorfor ikke bruke argon, noe som alle sveiseverksteder har allerede, eller enda billigere, skylle og lufte tanken godt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Intr. forslag Ole Petter, men bare så vi ikke risikerer en ulykke, er du 100% sikker på at dette vil forhindre eksplosjon? For det er jo noen oksygen i eksosen, er oksygeninnholdet som gir signal til motorstyringen. (lambdasensor) Det er ikke spes. vanskelig å sølvlodde selv, større jernvare butikker har loddestenger og flussmiddel (som man MÅ bruke), men det skal mye mere varme til enn ved loddetinn, man må varme opp til metallet er glødende. Går fint med propan. Ellers vil alle blikkenslagere kunne gjøre denne jobben, dette er nok den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Far min jobbet som anleggsmekaniker i mange år, og han sveisa bensintanker mens han la trykkluftpistolen inn i tanken. Nevnte det i en annen tråd en gang og fikk en lengre utredning om hvor dumt det var å tilføre oksygen. Men ideen er altså følgende: Hvis man tømmer ut all bensin og blåser den tørr, er det ikke så mye bensin igjen i tanken som kan fordampe. Man skal ha ett visst blandingsforhold på bensindampen for at den skal bli eksplosiv. Hvis man bruker en kraftig kompressor og en blåsepistol som blåser på full fres gjennom tanken hele tiden mens man jobber er ideen at du aldri oppnår en eksplosiv blanding. Han er nå fortsatt med oss, så det virker tydeligvis i praksis ihvertfall, selv om det ikke gjør det i teorien... Problemet med å fylle tanken med vann, som de fleste foreslår, må vel være å få nok varme i godsett. Særlig ved lodding. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
thomi Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 jeg kan berolige gjengen her inne at jeg leverte tanken inn til en blikkenslager... da var det gjort på en liten time..:) så får vi bare håpe at tanken holder når vi fyller den opp... takk for gode svar:) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Intr. forslag Ole Petter, men bare så vi ikke risikerer en ulykke, er du 100% sikker på at dette vil forhindre eksplosjon? For det er jo noen oksygen i eksosen, er oksygeninnholdet som gir signal til motorstyringen. (lambdasensor) Garantier kan jeg ikke gi, men jeg har loddet flere dieseltanker til lastebil på denne måten. Problemet med å fylle på vann er jo at da må man bruke mye varme. Nå er vel oksygeninnholdet i eksosen målt galvanisk ca 0,2 volumprosent, og det er langt under det man trenger for å få til en forbrenning. Går motoren på tomgang er vel oksygeninnholdet enda mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 hehe...pyser... Har sveist sprekk i dieseltank, med nesten full tank diesel som rant nedover elektroden. Masse diesel kjøler=ingen boff Bensintanker har eg sveist masse av til gamle biler i ungdommen. Brukte støvsuger av typen som man kunne flytte slangen over til utblåsningen, og trødde den inni påfylling halvtimes tid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kæpt'n Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Slik gjør de det i canada, sveiser igjen hull på en halvfull bensintank: http://www.youtube.com/watch?v=tD4KiQEnxwQ PS, prøv å ikke gjør det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.