Jump to content

Utbytting av bensinslanger på Johnson 25HK. Hvor bør man kjøpe?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Har en Johnson 25HK fra 2000 som svetter drivstoff gjennom koblingene til alle bensinslangene. Kunne tenkt meg å bytte ut alle sammen.

1. Hvor får jeg kjøpt slike? Både de tynne og de tykke.

2. Bør jeg kjøpe originalt?

3. Finnes det ferdige sett, eller kan jeg bare kjøpe i metervar?

4. Er det noen problemer i å bytte alle sammen?

Jeg tenkte å begynne med bensininntak, og bytte én og én slange for å være sikker på at jeg ikke kobler feil.

Akkurat i dette tilfelle er det sannsynligvis ikke viktig, men hvorfor ikke like godt skrive motortypen istedet for bare 'utenbordsmotor'. Reglene sier klart at fabrikat skal være med dersom det er kjent og du har nettopp postet en annen tråd der du blir minnet om reglene.. :smiley:

Kunne f.eks. tenkes at noen vet om en forhandler som har en rimelig løsning som passer, produsentene benytter jo forskjellige type koblinger slik at slanger ikke går omhverandre.

Ellers er det bare å kjøpe slanger som er godkjent for bensin i metervis og montere med syrefaste slangeklemmer. Er det merkevare (Pirelli, Trelleborg, Goodyear etc.) så er sikkert kvaliteten ok. No-name slange fra Biltema frarådes. (Slanger er en av de ting man ikke bør handle der.)

Vil bare tilføye at en stor aktør i bransjen, nemlig Tess i mange år solgte drivstoffslanger som skulle tåle bensin men som ikke gjorde det. De fungerte utmerket på diesel men gikk etter kort tid i oppløsning med kontakt med bensin. Om dette var et lokalt problem grunnet manglende produktkunskap i en enkelt butikk vites ikke. Om problemet er utbedret vet jeg heller ikke.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Min erfaring er noen år gammel da jeg var verksmester i en større MC klubb i regionen, jeg endte opp med å bruke Biltemaslanger på de MC'ene jeg skrudde på. Disse holdt den gang og tilgangen var enkel. Tess som var alternativet, de hadde dengang en sjappe i Hillevåg i Stavanger, holdt ikke mål.

Merk, jeg går ikke god for om Biltema holder mål i dag men de har et godt utvalg fra 5mm til 10mm.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Slange/Bensin/Drivstoffslange/

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Nå har jeg funnet to typer fra Sierra (som jeg har hørt leverer bra deler her på forumet).

- En type heter "SIERRA Fuel Line Hose" som jeg tipper er selve bensinslangen. Den kan være den samme som den som går på utsiden mot tanken ikke sant?

- Den andre typen heter "SIERRA Bleeder Hose" og virker som den er tynn nok for bruk inni motoren?

Hva tenker dere her på forumet da?

• 1 år senere...

Til min Evinrude fikk jeg tak i slanger hos et bilverksted. Dette var vanlig standard bensinslanger til forgassere. En båtforhandler skal sikkert ha en stor slump ekstra for at merkenavnet står på embalasjen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 8 måneder senere...

Har sjekket på boats.net men finner bare sprengskisse over deler og nr, men de viser ikke tilkobling for alle slangene.På min motor har det vært byttet til slanger(fra Biltema) som ikke har tålt omgivelsene og dermed har falt av i deler så jeg ser heller ikke hvor lange de har vært. Om noen har bilde/bilder av en slik motor (Johnson 3 syl 25 hk 96 mod er vel lik flere årsmodeller)som viser slangene og hvor de går hadde det vært fint. Har nå fått tak i slanger fra "Modelfly butikk"

Vet ikke hvilke slanger som modellflybutikker selger, men en ting er at de skal tåle bensin, en annen er at de skal holde seg myke og "elastiske" over tid i varme omgivelser (under motordeksel).

Er greit å bruke de bensinslangene som er merket A1. De holder seg godt, men koster litt mer.

Har du prøvd å billedgoogle Fuel lines Johnson 25 hp?

Masse bider og sprengskisser.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...