DIYglenn Startet 16.August.2010 Del på Facebook Startet 16.August.2010 Hei! Har en Johnson 25HK fra 2000 som svetter drivstoff gjennom koblingene til alle bensinslangene. Kunne tenkt meg å bytte ut alle sammen. 1. Hvor får jeg kjøpt slike? Både de tynne og de tykke. 2. Bør jeg kjøpe originalt? 3. Finnes det ferdige sett, eller kan jeg bare kjøpe i metervar? 4. Er det noen problemer i å bytte alle sammen? Jeg tenkte å begynne med bensininntak, og bytte én og én slange for å være sikker på at jeg ikke kobler feil. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Jeg ser du allerede har fått en tråd stengt av moderator. Denne tråden står også i fare for å bli stengt. Ta med motor-merke og modell i tittelen, så unngår du det. Redigert 16.August.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 (Tenkte det ikke var så viktig når det gjelder generelt på utenbordsmotorer, men OK). Bør jeg kontakte en OMC-leverandør for å få tak i slike slanger? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Akkurat i dette tilfelle er det sannsynligvis ikke viktig, men hvorfor ikke like godt skrive motortypen istedet for bare 'utenbordsmotor'. Reglene sier klart at fabrikat skal være med dersom det er kjent og du har nettopp postet en annen tråd der du blir minnet om reglene.. Kunne f.eks. tenkes at noen vet om en forhandler som har en rimelig løsning som passer, produsentene benytter jo forskjellige type koblinger slik at slanger ikke går omhverandre. Ellers er det bare å kjøpe slanger som er godkjent for bensin i metervis og montere med syrefaste slangeklemmer. Er det merkevare (Pirelli, Trelleborg, Goodyear etc.) så er sikkert kvaliteten ok. No-name slange fra Biltema frarådes. (Slanger er en av de ting man ikke bør handle der.) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Vil bare tilføye at en stor aktør i bransjen, nemlig Tess i mange år solgte drivstoffslanger som skulle tåle bensin men som ikke gjorde det. De fungerte utmerket på diesel men gikk etter kort tid i oppløsning med kontakt med bensin. Om dette var et lokalt problem grunnet manglende produktkunskap i en enkelt butikk vites ikke. Om problemet er utbedret vet jeg heller ikke. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Huff da, ikke lovende. Men jeg har litt problemer med å finne de tynne slangene. De som går til forgasser etc. Hvor kan jeg finne noe slikt? Har tidligere handlet på f.eks. Maritim.no, Marineshop.no etc. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Btw; jeg postet begge innleggene samtidig, så rakk ikke å se svaret... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 De som går til forgasser etc. Hvor kan jeg finne noe slikt? Mc sjapper har sikkert dette Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 han mener nok de tynne bittesmå som går mot gassere, blokk osv, prøv på modellhobby butikker, dette er ca samme dim som vanlig bensinslange på modellfly/båt/bil, disse tåler metanol/bensin osv. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Er nok disse ja. Tenkte å bytte ut alt som er. Skikkelig overhaling. Gidder ikke noe lekkasjer som drar inn luft e.l. Er det dette jeg er ute etter: http://www.marineshop.no/SearchResult.aspx?q=kw:bleeder ? Er to forskjellige tykkelser. Står at de skal passe min motor. Redigert 16.August.2010 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Min erfaring er noen år gammel da jeg var verksmester i en større MC klubb i regionen, jeg endte opp med å bruke Biltemaslanger på de MC'ene jeg skrudde på. Disse holdt den gang og tilgangen var enkel. Tess som var alternativet, de hadde dengang en sjappe i Hillevåg i Stavanger, holdt ikke mål. Merk, jeg går ikke god for om Biltema holder mål i dag men de har et godt utvalg fra 5mm til 10mm. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Slange/Bensin/Drivstoffslange/ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DIYglenn Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Nå har jeg funnet to typer fra Sierra (som jeg har hørt leverer bra deler her på forumet). - En type heter "SIERRA Fuel Line Hose" som jeg tipper er selve bensinslangen. Den kan være den samme som den som går på utsiden mot tanken ikke sant? - Den andre typen heter "SIERRA Bleeder Hose" og virker som den er tynn nok for bruk inni motoren? Hva tenker dere her på forumet da? Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Ta en tur innom ett bilverksted og kjøp slanger i metervis med 8mm og 6mm innvendig Ø Clips selges også, hvis du ikke får plassert syrefaste slangeklemmer. Sitér dette innlegget Link to post
valen Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Er det noen som har tegning eller bilde av opplegget for dei tynne slangene på en Johnson 25 hk 3 syl. Har en 1996 mod der desse er gåen og har falt av. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Til min Evinrude fikk jeg tak i slanger hos et bilverksted. Dette var vanlig standard bensinslanger til forgassere. En båtforhandler skal sikkert ha en stor slump ekstra for at merkenavnet står på embalasjen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lady B Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Biltema har utmerkede bensinslanger i de fleste kurante dimensjoner. Sitér dette innlegget Link to post
chris_craft Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 De ferdiglagde bensinslangene som biltema har, blir stive som fy etter bare kort tids bruk. Sitér dette innlegget Link to post
valen Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Hei prøver igjen er det noen som har bilder eller tegn av opplegg for disse slangene? Johnson 25hk 3 sylinder 96 mod, Har sjekket rundt på nett men kan ikkje finne noe. Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Finn modell nr og sjekk for eksempel boats.net Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
valen Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Har sjekket på boats.net men finner bare sprengskisse over deler og nr, men de viser ikke tilkobling for alle slangene.På min motor har det vært byttet til slanger(fra Biltema) som ikke har tålt omgivelsene og dermed har falt av i deler så jeg ser heller ikke hvor lange de har vært. Om noen har bilde/bilder av en slik motor (Johnson 3 syl 25 hk 96 mod er vel lik flere årsmodeller)som viser slangene og hvor de går hadde det vært fint. Har nå fått tak i slanger fra "Modelfly butikk" Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Vet ikke hvilke slanger som modellflybutikker selger, men en ting er at de skal tåle bensin, en annen er at de skal holde seg myke og "elastiske" over tid i varme omgivelser (under motordeksel). Er greit å bruke de bensinslangene som er merket A1. De holder seg godt, men koster litt mer. Har du prøvd å billedgoogle Fuel lines Johnson 25 hp? Masse bider og sprengskisser. Sitér dette innlegget Link to post
valen Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Har prøvd det ja uten hell, finner noen bilder der en kan se litt av de tynne slangene, men ingen som viser godt nok. Så håper noen har en slik motor som kan ta noen bilder eller tegne det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian Rygh Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Hei. Hvor endte du opp med å skaffe slangene fra? Jeg skal til med det samme selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.