Eureka Startet 16.August.2010 Del på Facebook Startet 16.August.2010 Fremover sensommeren og høsten er det nok mange her på forumet som skal transportere båten på henger. Under her ligger en link til artikkel med bilde av trafikkulykke med henger og båt. Som det står i artikkelen, det var nok lav hastighet som gjorde at ulykken ikke ble værre. Derfor oppfordrer jeg alle til å ta lastsikring på alvor. Er du i tvil om det er tilstrekkelig, så er du ikke i tvil. Da sikkrer du bedre, ber om andres vurdering, gjør det skikkelig. Lasten vil ofte forskyve seg litt etter at man begynner å kjøre. Endringen kan føre til slakke stropper, løse kroker... Stopp og etterstram! Minner om de fysiske lover, masse X fart = kraft. http://www.dagbladet.no/2010/08/15/nyheter/innenriks/trafikkulykke/12967556/ Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Kona opplevde noe skummelt for ett par dager siden. Kjørte på en firefeltsvei inn mot Fredrikstad sentrum. 50-sone. Hun stoppet opp for ei dame med barnevogn som skulle krysse ett gangfelt. Det gjorde bilen som kom i nabofeltet også, men han måtte bremse litt hardere. Ett par 5 meter lange 2x4" som han hadde på taket fortsatte ufortrødent videre og deiset ned midt i gangfeltet. Han skal være glad det ikke var politi i nærheten, men kanskje aller mest for fotgjengeren ikke hadde begynt å gå ut i feltet enda. Bare tilfeldigheter at det gikk bra. Er litt paranoid ift lastsikring, og det er fort gjort å tenke at man ikke skal så langt osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
andersb Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) fikk glede av lastsikringen av båten seneste på lørdag, hadde tatt opp båten for skifte av propeller, sjekk av girolje, og liten vask under, skulle ut igjen og hadde akkuratt bunkret 400liter bensin totalt + litt vann, og hadde da vekt på 3.5 tonn på henger, kombinert 3 tonn med trekkbil veide jeg da 6.5 tonn. like fullt ut klarte en dame i en E39 5 serie bmw (burgunder) å bryte vikeplikten og kjørte ut rett forran meg, jeg var på vei opp i fart og hadde bare kommet opp i 30, i 50 sonen, noe tante pose skal være relativt glad for da jeg klarte å bråbremse ( i den grad 6.5 tonn noen gang gjør det) og unngikk å torpedere siden hennes (hun krysset min kjørebane). skal man bryte vikeplikt og være en idiot, ikke velg det kjøretøyet som har minst sjangs å bremse, og størst sjangs for å drepe deg. aprops last på taket så jeg ved bislett en kar som hadde vært flink å sikre lasten, bare ikke så god på maksvekt, det var mye 2x4 tom, på landcruiser takgrind, hele greia løsnet når han bråbremset, rev med seg takgrinda, og landa igjennom softtoppen på cab'en forran seg! at det gikk bra tror jeg alle var glade/overasket over. Redigert 16.August.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 Har opplevd tilsvarende. Varebil med 5-6 plastpakker med panel på taket. Låste hjul og alt skled fremover og ut i veibanen. Skumle greier. For mange er det nok kun 2-3 ganger i året man bruker henger.. til og fra havna med båten og når det skal handles møbler.. Slik er det for meg også. De få gangene man bruker henger er det ekstra viktig å tenke igjennom hva man gjør. Hvordan man sikrer, ikke bare at det er to stropper som holder, en foran og en bak. Man MÅ forsikre seg om at lasten ikke kan skli fremover. Båten ligger tross alt på ruller... på bildet i artikkelen ser en at begge stroppene som holder båten må ha sviktet. Krokene kan ha løsnes, båndet kuttet av over en skarp kant eller at det rett og slett har røket tvers av. Det er nok ingen grunn for å IKKE bruke dobble stropper ved hvert festepunkt og at det er stropper som går fra bakkant på henger med innfesting i båtens fremre del for å sikre at lasten ikke forsyves fremover. Da er man tryggere om en stropp løsner. Tenk over avstand til foranliggende bil, stopplengde etc etc. Selv om man bare skal kjøre noen km. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Jeg erfarte at man også sparer rullene på hengeren da jeg hadde en Skibsplast 15. Første turen med båten på henger så hadde båten slått i stykker rullene. Løsning ble noen lastestropper kjøpt på Gøttebutikken i Særp som noen her på forumet har døpt den om til.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 andersb, hvordan er vektfrodelingen på den lasten din? ser ikke ut til at det er nevneverdig stor belastning på kroken? Husket du å henge på markør på lastens bakre kant? -er vel litt utstikkende bakover ved propellene :) Ellers ville jeg muligens også brukt en lastsikringsstopp fra hengerens bakre del og fremover mot senter av båten. Jo flere stropper, jo mindre belastning på hver stropp og innfesting i båten. Har man tilstrekkelig dimensjonerte lastsikringsstropper, er de fri for skader etc etc. Man bør fest båten til hengeren som om man skal fortøye en båt til brygga og det er ventet storm :) Mange er nok mere nøysommelig når man fortøyer enn når man skal ut med henger. Med en slik last må man ferdes meget forsiktig på veien, gjerne planlegge kjørerute. Det et stor forskjell på tørr og våt vegbane mtp friksjon og bremselengde. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) andersb, hvordan er vektfrodelingen på den lasten din? ser ikke ut til at det er nevneverdig stor belastning på kroken? Husket du å henge på markør på lastens bakre kant? -er vel litt utstikkende bakover ved propellene :) Ellers ville jeg muligens også brukt en lastsikringsstopp fra hengerens bakre del og fremover mot senter av båten. Jo flere stropper, jo mindre belastning på hver stropp og innfesting i båten. Har man tilstrekkelig dimensjonerte lastsikringsstropper, er de fri for skader etc etc. Man bør fest båten til hengeren som om man skal fortøye en båt til brygga og det er ventet storm :) Mange er nok mere nøysommelig når man fortøyer enn når man skal ut med henger. Med en slik last må man ferdes meget forsiktig på veien, gjerne planlegge kjørerute. Det et stor forskjell på tørr og våt vegbane mtp friksjon og bremselengde. vektfordelingen er perfekt, aksel/bremsewire flyttet jeg på slik at jeg har ganske nøyaktig 100KG på kroken, når jeg kjøpte båten derimot var det negativ hengervekt, på ca 50kg?!. bilen har luftfjæring, og nivåjustering, så du kan laste så mye du vil der, og det vil fortsatt ikke se ut som den har noe last ;) den er sikret med 4 tonn stropp igjennom kryssholt bak, 4 tonn igjennom kryssholt forran, i tilegg til 4 tonn igjennom øye forran og ned i ramme/festepunkt på henger. tok lastebil, og henger lappen for ikke så mange år siden, så har da fått litt ut av kursinga ;) man kunne tatt en til midten som du sier og, men midt kryssholtene ser ikke ut til å ha like solid glassfiber tykkelse, som de andre så fant ut at det ikke var optimalt. motor/propeller som stikker ut har slik fin alarmbånd/tape, avhengig av hva jeg finner, skal ikke si at de alltid er like flott markert ;) Redigert 16.August.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Krokene kan ha løsnes, båndet kuttet av over en skarp kant eller at det rett og slett har røket tvers av. Det er nok ingen grunn for å IKKE bruke dobble stropper ved hvert festepunkt og at det er stropper som går f Viktig å ha bånd som en dimensjonert til lasten også... og ikke minst hele uten rifter Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Har kjørt båten til svigers tur-retur Sørlandet fra Oslo i sommer. Med dem som med min egen sikrer jeg med lastestropper som hver seg holder minst 2,5x båtens vekt. Er vel neppe nok i en evt. kollisjon dette, men ved heftige bråbremser og unnamanøvrer synes jeg det er beroliggende å ha overdimensjonerte stropper. Har inntrykk av at det er mye sløv lastsikring på båt. Er nok mange uerfarne som ikke kjører med last på henger annet enn i ferietida. Heldigvis går det stort sett bra, om enn på flaks. Så forresten en drøy sak på Kongen tidligere i sommer. En kar hadde dratt opp en stor draco(?) på rundt 26 fot. En stor flott henger hadde han, og stor og sterk trekkbil, men båten lå på hengern og eneste sikring var selve opptrekksvinsjen og et fortøyningstau fra baugen og ned til vinsjtårnet Han dro ut på E18 mot Skøyen, jeg ringte onkel, men om de fikk tak i han er uvisst. Fet bil andersb Er ikke noe merce-menneske, men GL er ganske rå. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Eureka Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 andersb, sikringen din er nok vel gjennomtenkt og vurdert, ser jo at det er solide stropper som er brukt. Ekvipasjen ser pen ut :) Som du sier, du har fått med deg noe på kurset. Tror alle hadde hatt nytte av kursing og enkel innføring i lastsikring. Hadde jo ikke vært noe i veien for at båtforeninger satt opp plakater med enkle sikringsregler og prinsippskisser hvor man trekker opp båtene. Så en gang noen som holdt noe plank fast på taket med hånda gjennom takluka... De ble stanset før de kjørte ut på veien. Ellers har jeg også sett finerplater tapet fast på taket med brun pakketape...uten takgrind.. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Tenker med gru tilbake på dødsulykken ved Andelva E6 nord for Gardermoen ifjor,hvor en bråbrems sørget for at en altfor dårlig sikret båt (kun med vinsjestroppen) for som et prosjektil over bilen som hadde den på og landet i frontruta på møtende bil Skal til å stroppe godt ja,bruker selv 3-4 3tonns stropper på min 1500kg båt,men kunne sikkert brukt noe enda kraftigere...... Kjør vakkert La Vida Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.