Jump to content

Inverter - hva skal jeg velge


prikk

Recommended Posts

Vurderer også å kjøpe inverter. Har lest litt i arkivene, men ble ikke akurat klokere av det :wink:

 

Noen skryter av Clas Ohlson/billige invertere, og mener modifisert sinus er greit, andre sverger til ren sinus, etc.

 

Noen mener at uten ren sinus går pc i stykker, andre mener at Trafoen i en Pc uansett leverer modifisert sinus, og dermed er det andre årsaker til kort leve tid på Pc ombord (ex salt/fuktig miljø).

 

Noen raporterer forstyrrelser på TV/ ingen TV over hode uten ren sinus, andre mener det er kabeltykelse som avgjør.

 

Kjøle problemer er også rapportert spesielt på billigere Invertere.

 

Jeg er derfor fortsatt i tvil om hva som er fornuftig (Men er ikke blitt så konkret at jeg har snakket med forhandlere enda).

 

Det jeg ser for meg å kunne dra : TV og DVD/Xbox og bærbar pc (Men kankje ikke samtidig).

 

Noen som har positive erfaringer med invertere og som drar nettopp slikt utstyr i egen skute? Kanskje med Ca pris også?

 

PS : Dersom man KUN skal dra bærbar PC, er det de som foretrekker 12->19V Invertere også.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du må kjøpe en inverter som har ren sinus kurve. Har sjølv brukt inverter med modifisert kurve med resultat at pc n min er ødelagd :wink:  Hilsen  Hasse

Hva slags inverter var dette, Hasse? Og hva slags PC? Spør fordi jeg holder på å montere en større inverter/lader med mod. sinus... :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Take care,

 

en svoger av meg har omtrent lyst Clas Ohlson i bann etter at han brant opp en fullstendig ny lap-top til ca 20.000 på en av deres invertere.

 

Firma stilte seg opprinnelig "fullstendig uforstående" til det som hadde skjedd, men her traff de på en som ikke har for vane å være ettergivende. De har angivelig myknet adskillig ettersom han har "kjørt dem gjennom systemet". Jeg er ikke kjent med den aller siste utviklingen, men kan sikkert finne det ut hvis noen er interessert.

 

Selv kjøpte jeg litt tidligere en samme type inverter hos Clas Ohlson og brukte den på den lap-topen som jeg sitter med her. Hos meg røk (heldigvis) inverteren før laptop'en.

 

Resultat: PC'er og annet datautstyr ombord kjøres på sinusinverter.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til Poseidon:

Ja, nå er min en Mastervolt transverter (combinert inverter/lader) og jeg fikk i utgangspunktet opplyst at det var sinus. På selve boksen står det trapes-spenning inntegnet; Derfor spør jeg :smiley:

Claes Ohlsson har nok forskjellige fine duppeditter, men på DETTE området vil jeg IKKE velge DEM! :nonod:

 

Dette skrev jeg i en annen streng her: "Årsaken til varmgang er at PC-en trekker harmonisk strøm! DET betyr at du må/bør ha en inverter med mye større "kapasitet" (effekt) enn det PC-en trekker." :sad:

 

Det samme gjelder forøvrig ved valg av UPS! Der syndes det MYE!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei dere!

 

Det beste er vel å velge en DC-DC omformer som direkte omformer strømmen fra 12V til 19V. En får da høyere virkninggrad og unngår sinuspoblematikk.

 

Komplett leverer en universalversjon:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301577...7&view=detailed

 

Clas Ohlson leverer også en versjon, se side 59 i datakatalogen deres.

 

Ellers finnes det vel originalversjoner til de fleste pcer, men som oftest til minimum dobbel pris.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Ellers finnes det vel originalversjoner til de fleste pcer, men som oftest til minimum dobbel pris.

Ja, Dell sin DC 12->19V 90W omformer kostet i fjor meg nærmere 1400kr. Clas Ohlson sin og også andre merker hadde ikke Dell sin spesial utformede tilkoblingkontakt. Jeg  mener at jeg i år har sett slike uorginale omformere med bl.a Dell kontakt i en eller annen  Elektronikk butikk. I tillegg  gir de billige omformerne som regel bare 70W, min Dell trengte 90W.

Det går fint ann å kjøre min Dell med omformer på bare 70W, men skjermen blir da ikke helt optimal.

Link to post
Share on other sites

Hva slags inverter var dette, Hasse? Og hva slags PC? Spør fordi jeg holder på å montere en større inverter/lader med mod. sinus... :nonod:

Nordic power heter invertern 300 W med modifisert sinus kurve,  og Pc n er en HP Omnibook og allt er kjøpt 2002-

Nu rett fore ferien slutede PCn og fungere. Tikker svakt i fra pc n når jeg slår på den men ingenting mer fungerer.

PC n er nu på rep så vi får se vad det er som har blivit ødelagt.  

 

Hasse

NB 820

Link to post
Share on other sites

Hei dere !

:nonod: og en gang til: kjøp kjennte produkter, da skjer ikke noe som det.

 

Hvis dere etterlyser problemet da er det resultaten flest dette:

enten hadde vært PCen eller inverteren "for billige" eller begge deler.

 

Kollegaen foran er rett med hans meningen: best er direkt med en stabile spenning og likestrøm.

Dette ser bare dårlig ut hvis man få en såkaldt "spenningstop" i systemet.

Kan sker f.eks.  pga. kablingsproblemer med en stor eller induktiv forbruker (f.eks. en kjøleskapet) eller også pga. en dårlig ladere.

Billige konverter få gjerne problemer med dette.

Men kan jo være at kollegaens tilbud er med ordentlig beskyttelse.

 

Invertere igjen:

Om det er dyrt eller ikke.

Det kommer ikke ann på til å ha "noe lignene", det kommer an på riktig materiell.

Dere vil jo drive dyrt utstyr med "den gode stykke".

Eller kjøper dere også en GPS som er beheftet med problemer som er kjennt?

Eller en ankerkjetting som er ikke minst inne i en norm?

Rettningsmiddel som er ikke godkjennt?

 

Diskusjonene om invertere er "en gamle sko".

Resultaten er det også: "billige" gjører problemer og "dyre" fungerer (minst de kjennte).

 

Men hva er dyrt og hva er billige?

 

"10 store pizza" koster ca. 1600,- kroner.

Spiser dere bare 4,  da får dere f.eks. en godt inverter

med 350 Watt permanent- og 700 Watt toppeffekt og dette til veil. pris!

 

 

Godt invertere ha alt dette inne, som ikke ha en "Ohlson" eller lignene:

f.eks. godt material, erfaring og gode filtere og noe andre egenskaper som gi kvalitet og driftsikkerhet.

 

Forskjellen er at "Herr Ohlson eller hans venner" ikke produsere men selger og at dette er helt uviktig om han selger eller ikke.

Viktig for disse selgere er at innkjøpsprisen stemmer og derfor er det ofte ikke nok "plass" for fornuftig materiell.

 

Så er det i livet. Godt materiell koster litt mer.

 

Men bare litt: www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm  ...for Sterling !

Og hvis dette er interessant, da sender dere bare en mail og da far dere noe fornuftige.

 

Vennlig hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, Dell sin DC 12->19V 90W omformer kostet i fjor meg nærmere 1400kr. Clas Ohlson sin og også andre merker hadde ikke Dell sin spesial utformede tilkoblingkontakt. Jeg  mener at jeg i år har sett slike uorginale omformere med bl.a Dell kontakt i en eller annen  Elektronikk butikk. I tillegg  gir de billige omformerne som regel bare 70W, min Dell trengte 90W.

Det går fint ann å kjøre min Dell med omformer på bare 70W, men skjermen blir da ikke helt optimal.

Var innom Clas Olsson idag, og kan konstatere at deres versjon passer min Dell Latitude. Tror også det hadde plugg for Inspiron, men er ikke helt sikker. Omformeren er bare 70W, noe som holder for Centrino/Pentium M men som kan være litt lite for P4/AMD.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Var innom Clas Olsson idag, og kan konstatere at deres versjon passer min Dell Latitude. Tror også det hadde plugg for Inspiron, men er ikke helt sikker. Omformeren er bare 70W, noe som holder for Centrino/Pentium M men som kan være litt lite for P4/AMD.

Bare pass på at du kjøper en med overkapasitet! Personlig ville ejg ha kjøpt en som har dobbelt så stor PÅSTEMPLET effekt som du trenger. (Gammel vane.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nordic power heter invertern 300 W med modifisert sinus kurve,  og Pc n er en HP Omnibook og allt er kjøpt 2002-

Nu rett fore ferien slutede PCn og fungere. Tikker svakt i fra pc n når jeg slår på den men ingenting mer fungerer.

PC n er nu på rep så vi får se vad det er som har blivit ødelagt.  

 

Hasse

Har også en HP Laptop, ny i 2003 (19V/90W). Brukte Mascot 600W Mod sinus inverter en kort stund før HP`n knelet. Hadde brukt den hjemme lenge uten problemer. Når jeg koblet til inverteren gikk det ikke lang tid før den ikke fungerte. Måtte bytte hovedkort i HP`n.

 

Har etter det brukt laptop`n mye i båten med en ren sinus inverter fra Nordic Power. Fungerer utmerket og inverteren støyer ikke så mye som da Mascot`n var tilkoblet.

 

Aner ikke årsaken til at det gikk galt, men kobler i hvertfall ikke til med mod sinus inverter igjen.

Kan bli dyrt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Skjønner at pris og sinuskurver osv. vil være viktig. Lurte vel egentlig mere på om produktet i linken over er noe som kan brukes? Slik jeg skjønner den så er den spesielt beregnet på PC, og da først og fremst i bil antakelig. (som om det skulle bety at det ikke vil fungere i båt) Men man bør kanskje ikke ta sjansen på å havarere pcen for å spare noen 100-lapper?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Drar opp denne igjen. Har en 300W inverter fra Biltema, men denne klarer ikke starte vår HP bærbare PC.

Pero.

Har en 300 w som jeg bruker til div bla til tv . Den klarer ikke å starte opp tv , så jeg blei passe irritert da jeg ville ha en 600w som dem ikke hadde da jeg handla . Snakka litt i havna om strøm og div , da spurte jeg hvorfor ikke en 300w klarer tv mitt . Saken var enkel , satt omformeren rett på batteri med klyper så funka tv tvert , jeg hadde bare satt den i sigarett tenneren å det er vist ikke bra nok pga kvadrat på kabel eller noe slikt . Så Kansje kobble den rett på batteriet vis du ikke har prøvd det da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har en 300 w som jeg bruker til div bla til tv . Den klarer ikke å starte opp tv , så jeg blei passe irritert da jeg ville ha en 600w som dem ikke hadde da jeg handla . Snakka litt i havna om strøm og div , da spurte jeg hvorfor ikke en 300w klarer tv mitt . Saken var enkel , satt omformeren rett på batteri med klyper så funka tv tvert , jeg hadde bare satt den i sigarett tenneren å det er vist ikke bra nok pga kvadrat på kabel eller noe slikt . Så Kansje kobble den rett på batteriet vis du ikke har prøvd det da .

 

Tine II

Tror jeg har brukt sigarett-tenneren ja. Absolutt verdt et forsøk. Må vel kanskje legge opp eget opplegg fra batteriet og inn i bilen i dette tilfellet da, og tilsvarende i båten. Regner med at det er kvadraten på ledningene fram til sigarett-tenneren fra batteriet som er for liten. Tester dette i ettermiddag..

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Til info, så starter Praktiskt Båtägande en stor artikkelserie i gjeldende nummer om mange tema relatert til PC i båt. Jeg har ikke fått lest igjennom alt ennå, men er ganske sikker på at strømforsyning/inverter er et av temaene som er omtalt i artikkelen. Generelt synes jeg artikkelen er interessant og den som sysler med PC i båt bør kunne finne mye nyttig i artikkelen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører en 17" LCD TV via en 150W inverter fra Biltema og det fungerer helt utmerket direkte på batteriet. TV'en skal trekke 45W tror eg da.... Har også en 300W fra Bilteme men den ligger i skuffen et eller annet sted siden viften støyet så mye...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I bruksanvisningen til den inverteren jeg har så står det at det er viktig å plassere inverteren nærmest mulig batteriet med så korte ledninger som mulig. Jeg bruker krokodilleklemmene som fulgte med. Lengden på 220 Voltsledningen etter inverteren var ikke så kritisk.

 

Hvis du bruker sigarettenneruttaket som strømforsyning til inverteren så kan det fort bli problemer da disse ledningene ofte både er lange og tynne.

Link to post
Share on other sites

jeg kjører en dell inspirion i bilen med biltemas 150W inverter og det har fungert prikkfritt i over ett år...både med og uten batteri innkoblet.eneste prob er at når jeg starter (7,3l diesel)så kutter inverteren pga lav volt men det er jo ikke dens skyld..så da pleier jeg å smette inn batteriet under start..virker på meg som de fleste prob m invertre er kombo m HP? :confused:

Link to post
Share on other sites

jeg kjører en dell inspirion i bilen med biltemas 150W inverter og det har fungert prikkfritt i over ett år...både med og uten batteri innkoblet.eneste prob er at når jeg starter (7,3l diesel)så kutter inverteren pga lav volt men det er jo ikke dens skyld..så da pleier jeg å smette inn batteriet under start..virker på meg som de fleste prob m invertre er kombo m HP? :confused:

Jeg ringte HP-support ang dette og de sa: "vi har levert masse HP laptop`er til Bravida for bruk i deres biler. De bruker en mod sinus inverter kjøpt av www.komplett.no . Det har aldri værrt noe problem." Kan nok hende det er tilfeldig at noen har opplevd det samme som meg. :crazy:

Min inverter sto i nærheten av batteriet m/16 mm2 ledninger inn. Ny inverter ble plassert på samme plass, dog med mindre kvadrat på ledninger inn (de som fulgte me) 6 mm2. Den fungerte glimrende mot laptop.

 

Nok om det - siden mange har god erfaring med mod sinus så fungerer sikkert det bra. Jeg er fornøyd med min ren sinus inverter - ikke var det så dyr heller.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...