Jump to content

Inverter - hva skal jeg velge


prikk

Recommended Posts

Skulle det ikke være mulig å sjekke utgangen fra inverterne med oscilloscop for å få et bilde av hva som virkelig kommer ut av de. Sinus, trapes eller hva det måtte være. Både med og uten belastning. (DC-DC omformere også for den saks skyld. De kan jo ha noe overlagret rippel). Hva med faseforskyvningen. Eller blir dette å gå for langt.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Holder på med en rydding i det elektriske om bord. Dette inkluderer kobling av en 600 W inverter. Fra tidligere er denne koblet direkte til pluss (via hovedstrømsbryteren) med forholdsvis kraftig kabel. Ingen sikring. Minuskabel er av tilsvarende dimensjon, og er koblet rett på jordingsklemma i instrumentpanelet. Inverteren sto montert da vi kjøpte båten, og jeg har ikke instruksjonsbok e.l. til denne.

 

Inverteren er plassert slik at det er litt krøkkete å komme til for å slå av og på. Denne benyttes stort sett til pc under fart. Har derfor brukt å slå den av ved landligge for å unngå unødig strømforbruk.

 

Jeg tenker nå å koble inverteren via et rele slik at jeg kan slå av og på med en bryter på instrumenpanelet. Men bør jeg også spandere på en sikring på pluss-kabelen til inverteren. I så fall; hvor stor må denne sikringen være? Eller er det slik at invertere har noen form for innebygget sikring slik at ekstra sikring er overflødig?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Holder på med en rydding i det elektriske om bord. Dette inkluderer kobling av en 600 W inverter. Fra tidligere er denne koblet direkte til pluss (via hovedstrømsbryteren) med forholdsvis kraftig kabel. Ingen sikring. Minuskabel er av tilsvarende dimensjon, og er koblet rett på jordingsklemma i instrumentpanelet. Inverteren sto montert da vi kjøpte båten, og jeg har ikke instruksjonsbok e.l. til denne.

 

Inverteren er plassert slik at det er litt krøkkete å komme til for å slå av og på. Denne benyttes stort sett til pc under fart. Har derfor brukt å slå den av ved landligge for å unngå unødig strømforbruk.

 

Jeg tenker nå å koble inverteren via et rele slik at jeg kan slå av og på med en bryter på instrumenpanelet. Men bør jeg også spandere på en sikring på pluss-kabelen til inverteren. I så fall; hvor stor må denne sikringen være? Eller er det slik at invertere har noen form for innebygget sikring slik at ekstra sikring er overflødig?

 

Brigg

600 watt ut max.

Virkningskrad ca. 70%

Det vil si et max forbruk på 600+180W=780watt

780W/12v=65Ampere

Pluss sikringsmargin på ca.20-30%

65A*1,30 >=84,5A sikring.

 

 

Kommentarer til andre innlegg.

Har du bruk for VAC, er det sikkrest med ren sinus da mod sinus som består av sammensatte firkantpulser som har overhamoniske i hjørnene. Vil anta at ren sinus har dårligere virkningsgrad da filteret tar noe effekt.

 

Modifisert egner seg til motorer, trafoer, eller rene switch mode powere. Kan brukes på noen TVer, men ikke alle. Noen PCèr tåler modifiset sinus andre ikke p.g.a. powerets oppbygning. TV vil jeg tro tåler det fordi kritiske spenninger der oftest genereres i linjeutgangen. De overhamoniske i modifisert sinus kan lage støy i bildene.

Det vil si det er sikrest med sinus.

Skal man bruke bare PC, så kjøp 12VDC til 1XVDC. Der kommer det ren fin likespenning ut av switch mode poweret. Har også høy virkningsgrad.

 

Har hatt problemer med 12-230 v og 12-1x omformere. De har en tendens til å slite når batteriene i PCèr tomme når omfomeren kobles til. Et godt råd er å lade PCèn før den settes på med omformer forutsatt at man ikke har 300W eller mer. Det går også an å lade den på omfomeren før den settes på.

 

Det var nevnt komplett som mulig leverandør. Se også www.elfa.se (Har butikk i Norge )

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Skulle det ikke være mulig å sjekke utgangen fra inverterne med oscilloscop for å få et bilde av hva som virkelig kommer ut av de. Sinus, trapes eller hva det måtte være. Både med og uten belastning. (DC-DC omformere også for den saks skyld. De kan jo ha noe overlagret rippel). Hva med faseforskyvningen. Eller blir dette å gå for langt.

Har ikke sett på DC-DC omformere i Ociloskop, men spenningen er sikkert ren. Årsaken er at den hakker opp likespenningen med forholdsvis høy frekvens. Da kan man bruke ferrittrafo som tar med seg hjørnene (Overharmoniske ) i pulsene. Det vil si firkantpulser inn og tilnærmet firkant ut av trafoen. Det betyr lite tap. I tillegg blir likerettet firkantpulser tilnærmet ren DC med minimalt med rippel som enkelt og nesten uten tap kan filtreres bort. Det vil si at DC-DC omformer er fint i forhold til virkningsgrad og rippel. Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår kjøper mange en inverter kun for bruk til pc ombord.

 

Hvorfor ikke kjøpe en bilplugg sigarettplugg og omformer til riktig volt. Har en slik til min laptop som ligger på 19 volt. Har ingen problemer med dette i båt. Hvis man kun skal bruke inverter til pc er vel trolig dette den beste løsningen?!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår kjøper mange en inverter kun for bruk til pc ombord.

Hvorfor ikke kjøpe en bilplugg sigarettplugg og omformer til riktig volt. Har en slik til min laptop som ligger på 19 volt. Har ingen problemer med dette i båt. Hvis man kun skal bruke inverter til pc er vel trolig dette den beste løsningen?!

Helt greit det Astor. Men maskinen jeg bruker ombord har ikke denne muligheten. Jeg bruker en gammel Compaq, og der går 220V-kabelen rett inn i maskinen.

Sikkert flere maskiner som er sånn.

I tillegg bruker jeg inverteren til å lade batteriene til både stillbildekameraet og videokameraet. Oppladbar lykt hender det at jeg plugger inn der også.+++++

Inverteren er kjekk å ha den. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår kjøper mange en inverter kun for bruk til pc ombord.

 

Hvorfor ikke kjøpe en bilplugg sigarettplugg og omformer til riktig volt. Har en slik til min laptop som ligger på 19 volt. Har ingen problemer med dette i båt. Hvis man kun skal bruke inverter til pc er vel trolig dette den beste løsningen?!

Enig hvis man kun har behov for 220V til laptop. Det som imidlertid var tilfelle med min laptop som trekker 90W var at jeg ikke fant noen "pirat" omformere 12/19V som ga kunne gi så mye effekt.

Bare oginalen som HP leverte, men den var veldig dyr. Kjøpte da istedet en inverter.

 

NÅ er det greit å få tak i slike, se f.eks på DENNE Klikk på "strømforsyning for bærbar pc"

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en inverter på Komplett som jeg har tenkt å bruke på hytta (12V solcelle) og i båten. På hytta er det gameboy og CD spillere som trenger lading. I båten tenkte jeg også å bruke den på lap toppen. Men så leser jeg produktspesifikasjonen på komplett.no som sier

Utgangsbølgeform Trinnvis tilnærming til en sinusbølge

her er inverteren

Noen som kan oversette til JA/NEI på norsk - dvs kan jeg bruke denne til PC'en i båten?

Link to post
Share on other sites

Invertere er så mangt.

For 2 år siden kjøpte jeg en 300W sinus inverter av merke Mobitronic. Dyr og flott, men dessverre noe drit. Den bråkte mye og nå har den tatt kvelden.

 

Har nå den gamle 110W Mascot inverteren med modifisert sinus. Beste inverteren jeg har hatt. Leverer 140W opp mot 150W i korte perioder og starter alt som bruker mindre enn 150W. Den klarer å starte opp det meste fordi det er en tung klumpete sak med ringkjernetrafo. 300W i et sekund blir ikke noe problem. Den har nå virket bra på laptopene jeg har brukt den på. Stavmikseren har heller aldri tatt skade... :smiley: Men at sinus er best, ja det er det selvfølgelig. Dyrest også.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Nordic Power 300W ren sinus fra Clas Ohlson, og er godt fornøyd med den. Men jeg har ikke fått laget til system for enkelt å sjalte mellom:

a) 230VAC landstrøm med 230VAC batterilader innkoblet, og

b) 230VAC fra inverter og 230VAC batterilader utkoblet (slik at jeg unngår å forsyne 230VAC-batteriladeren fra inverteren)

Noen som har tips om god koblingsmekanisme for dette?

 

Forundres litt av at flere kjøper store invertere (over 300W). Jeg mener 300W inverter er akkurat passe stor til de fleste apparatenes forbruk.

Som beregnet av prin435 forbruker slike store invertere masse strøm fra batteriene, ved bruk:

 

600 watt ut max.

Virkningskrad ca. 70%

Det vil si et max forbruk på 600+180W=780watt

780W/12v=65Ampere

Belaster en inverteren med 600W en time, så har en tømt et 115Ah fritidsbatteri før timen er gått. I tillegg mener jeg å huske at hvilestrøm-forbruk og tapet i invertern øker med størrelsen på inverteren.

Mitt tips er derfor: Vurder om det er nødvendig med så stor inverter til ditt bruk.

 

Baserer en seg på å bruke inverteren med motoren i gang så er det vel greit.

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er derfor: Vurder om det er nødvendig med så stor inverter til ditt bruk.

I vårt tilfelle fulgte inverteren med når vi kjøpte båten. Da forsynte den en 15" crt-skjerm (!) koblet til kartplotteren. Nå benytter vi bærbar pc med langt mer beskjedent strømbehov. Inverteren benyttes stort sett bare med motoren i gang, slik at det ikke er noe problem i forhold til tapping av batterier.

 

600 watt ut max.

Virkningskrad ca. 70%

Det vil si et max forbruk på 600+180W=780watt

780W/12v=65Ampere

Pluss sikringsmargin på ca.20-30%

65A*1,30 >=84,5A sikring.

85 A, det er større enn hovedsikringene på huset vårt. Hvor får man tak i så store sikringer for bruk i båt?

 

Er en slik sikring egentlig nødvendig? Andre med tilsvarende installasjon, benytter dere sikring på fast koblet inverter?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Større invertere har ikke nødvendigvis dårligere virkningsgrad. Jeg har en 2.6kW (kontinuerlig) sinusinverter m/innebygd 120A lader på hytta, denne har virkningsgrad på 90%. Ang. sikring så er den koblet til en 250A automatsikring, men inverteren har innebygd overlastbeskyttelse. Denne har dog aldri slått inn da den leverer 3.5kW i inntil 30 minutter og 4kW i inntil 5 sekunder. Nok til å starte en stor kompressor :)

 

Mye effekt er nødvendig om du skal bruke ting som kaffetrakter, vaffeljern, mikrobølgeovn og så videre. Da holder ikke 600W :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har for flere 220 v forbrukere ombord kontrollert ved hjelp av amperetimeteller med nøyaktig shunt hva jeg faktisk bruker av strøm fra batteriene med inverter når kaffetrakter, vaffeljern, TV, støvsuger og PC anvendes med 12v /220 V inverter. Inverteren skal kontinuerlig gi 1800 W. Virkningsgraden er opplyst å være 95 %, og når jeg måler forbruket innen tidsintervaller passer dette med de verdiene jeg avleser på amperetimetelleren. Det kreves en relativt stor batteribank for å anvende slik inverter.

 

Man kan spørre om hvorfor jeg bruker inverter? Er det ikke like greit å ta strømmen direkte fra land?

 

Flere steder både i Sverige, Danmark og Tyskland - og sikkert i Norge, vil sikringen på landstrømsiden fort kunne gå om man belaster dene med 1000 watt kaffetrakter eller 1800 W støvsuger. Dersom man belaster batteriene med inverter, som deretter lades opp med brukbar batterilader, vil man kunne bruke 220 volt utstyret ombord, selv om landstrømbelastningen ikke er mer enn 5 A via batteriladeren.

Link to post
Share on other sites

Man kan spørre om hvorfor jeg bruker inverter? Er det ikke like greit å ta strømmen direkte fra land?

Vel, landstrøm funker da uansett bare i havna :)

I uthavn eller under veis må man ha en inverter uansett om man ikke vil ha et støyende aggregat gående hele tiden :(

 

Når det er sagt, om man har en kombinert inverter/lader som meg så virker ikke metoden din samtidig med at inverteren lader. Den kan nemlig bare enten lade eller "invertere" så når den lader kobler den over slik at 230V fra aggregat går rett til forbrukerne. Til gjengjeld kan den lade nesten like mye som den kan levere, min kan levere 2.6kW og lade 1.7kW (120A 12V).

Link to post
Share on other sites

kjenner problematikken rundt dette veldig godt.

 

å kjøpe ups/invertere er som å kjøpe strikk i metervis og du har ingen mulighet til å kjenne slakken før du sitter i saksa med mindre du har rimelig god fagkunnskap.

populært sagt kan man si at en dårlig og eller underdimensjonert inverter "tar saga" på pcen din.

skal prøve å få tid til å utdype dette noe senere men tror disse tommelfingerreglene er et bra utgangspunkt:

1) større er bedre mht driftsikkerhet og man unngår i større grad/nesten helt sikkert potensielle feil/havari/ødelagte pcer og annet følsomt utstyr.

2) kjøp gjerne et merke du har hørt navnet på før.

dette er dog ingen garanti for at den du kjøper er en fullverdig eller ok løsning.

noen duppeditter med ukjente navn helt ok, så dette er kinkig problem.

3) tror nesten sikkert at alle invertere skal starte på følgende måte for å redusere datamaskinenes typiske startsrtømmer på 50-60X:

koble til og slå først på datamaskinen

start dernest inverteren.

dette kan gjøre inverterens strømbegrensning mer effektiv les skånsom = mindre mulighet for feil.

noen invertere skal startes på denne måten.

4) datamaskiner skal gå greit både på ekte sinus, PWM modulert eller ren firkantpuls spenning.

5) problemene som medfører feil på datamasinene er 99.99% sikkert en følge av for dårlig reell ytelse alt og regulering på inverteren uansett kurveform.

6) en inverter som leverer sinus spenning kan være det dårligste alternativet i forhold til (5)

7) PWM (hakket likespenning) eller ren firkantpuls slipper unna omfattende reguleringsteknikk og har fordel der men,

8) har sett feks kassaapparater som ikke fungerer med firkantpuls så ikke alle datamaskinstrømforsyninger "of the past" fixet/r dette.

 

har man tilgang til et oscilloskop (sjekker spenningens kurveform under drift) ser man med en gang om inverteren er brukendes for din datamaskin eller ikke.

 

har hatt 3 typer invertere på ca 250w selv og det er forkjeller i ytelser og funksjon til tross for samme påstemplede verdi.

ser at det åpenbart er problemer og at alt annet enn profesjonelt utstyr er et sjansespill og at riktig dimensjonering er absolutt påkrevet.

skulle gjerne hatt tid til å skille klinton fra wheaten her men er redd tiden ikke strekker til foran denne sesongen.

noratel i hokksund har profesjonelle versjoner men dimensjonering er alfa.

prisen er nok ikke høyere - heller lavere enn i marineutstyrsforretningene.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...