Anders_K Startet 21.August.2010 Del på Facebook Startet 21.August.2010 Hei. Jeg kjøpte for noen uker siden en 6 syl Mercury tower of power 115hk 87 modell. Problemet er at den har stått i ro i flere år grunnet knust undervannshus, og da har den satt seg. Har fyllt olje i sylindrene og det renner gjennom på alle bortsett fra syl nr 3. Noen som har ide om hvordan jeg kan få løsnet den? har fyllt olje flere ganger så det har rent ut gjennom forgasserne. Motoren ligger med toppen oppover.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
paxo Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 (redigert) Amerikanske fora har nevnt at det går an å lage en skrue med smørenippel som passer i tennplugghullet. Da kan du presse stempelet med en fettpumpe. De advarer også mot at man kan bøye veiva da det kan bli store krefter. Uansett bør du bruke løsemiddel på forhånd. Jeg har blitt anbefalt både 5-56 og varm olje. Har kun prøvd 5-56 og det løser til en viss grad, men det trenger tid. Uansett er det skrevet mye om dette problemet her på forumet tidligere. Lykke til. Redigert 21.August.2010 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Hvor godt sitter motoren ??, kan du rikke på svinghjulet i det hele tatt ?? Vil egentlig heller anbefale at du plukker ned hele motoren istedet for å prøve å løsne den på denne måten, sjansen er stor for at du må gjøre noe mere drastisk uansett... Vil du ikke det bør du ihvertfall skru av side dekslene på babord side av motoren ( under plata med tenningsystemet ), her får du direkte adgang inn til sylinderne og stemplene .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Anders_K Svart 22.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2010 Tror det blir å prøve med tynn olje, får bare la den stå og håpe den løsner tilslutt, hvis ikke må jeg bite i det sure eplet og demontere hele motoren.. Tar ikke sjangsen på å ødelegge noe med jungelløsninger.. Droll: Den sitter som støpt, har vært en smarting og slått med meisel eller noe og laget et spor på 1,5cm i kanten på svinghjulet.. Er det mye arbeid å plukke ned en slik motor forresten? Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Droll Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Er det mye arbeid å plukke ned en slik motor forresten? Du gjør det på et par timer... Demonter mest mulig før du tar av selve blokka : Ta av topplokk og indre "ramme" for deksel . Tenning >> koble ifra nødvendige ledninger og ta av hele plata . Svinghjul og stator/trigger, du trenger den riktige avdrageren for svinghjulet. Forgassere og bensinpumpe. Starter og eventuelle ledninger til denne .. Fjern så "skjørtet" på toppen av stammen og løsne alle muttere under der ( 10 stk ? ) Løft av blokk og få den opp på et solid bord eller benk. Legg blokka med "toppen" ned. Fjern låseblikk på de 2 boltene imellom forgasserne og skru ut disse . Start så med å skru ut ALLE 13 mm ( 1/2" ) bolter rundt på innsugshavldelen av blokka ( ligger med bolthode OPP nå ), OBS kan være et par bolter som er i skrudd ifra unnanetter på svinghjuls siden . Fjern så de 7 13 mm boltene på endelokkene på veiv ( 3 bolter på nedre og 4 på øvre. ). Skulle nå være mulig å kløve blokka ( er utfreste flere hakk der en kan bende forsiktig med en bred flatrekker ). Løft av innsugs delen og legg bort denne. Du ser nå rett ned på veiv og råder.... Velger du å gå videre kan du begynne å skru ut boltene på hver enkelt råde ( ta EN og EN råde omgangen, løsne litt og litt på hver side til den er løs ). OBS !!! når du tar av enden på råden er lager nålene LØSE og kan/vil falle ut ( samle opp disse og legg den hver sin pose ( 6 poser, 1 pr råde , pass på å IKKE blande nåler ifra de forskjellig rådene ). OBS 2 !!! hold enden + boltene på råden samlet, denne MÅ boltes tilbake på SIN råde når du har løftet ut veiva. etter at ALLE rådene er frigjort ifra enden kan du løfte forsiktig ut veiva... Etter at veiva er ute kan du dra ut hvert enkelt stempel ( monter på ende på rådene etterhvert som du tar ut stemplene ) , merk også ALLE stempler med hvilken sylinder de kommer ifra ( Nr 1 er på topp, nr 6 er nederst ) Så er det på tide å vurdere hva som eventuelt bør/må gjøres videre... Etter at veiva er ute KAN du la stemplene sitte i blokka HVIS de glir lett opp/ned ( OBS !! IKKE vri på stemplene ), er de trege eller sitter MÅ de ut . Lykke til og kom gjerne med bilder.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Anders_K Svart 22.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2010 Takker for arbeidsbeskrivelse, kommer tråd om det blir full demontering av den Hvis den løsner uten skriver jeg det her, har uansett en del andre ting jeg må gjøre før jeg kan begynne. Så lar den stå med olje i sylindrene så ser vi hva som skjer Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.