Volvomekanikeren Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hva er det som er så "ekstremt" med kortvarig sterk kuling? 4 meter bølger, det er vel monsterbølger det da.... Gjerne ikke alle som har like stor båt som deg vettu! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Rune_12 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Nå er det vel strengt tatt bare sletta området i realt drittvær og over stadt at fritidsbåter kan rote seg bort i sånne bølger her på vestlandet så vestlendinger kan vel gå litt rolig i dørene her. Forøvrig er vel signifikant bølgehøyde 4m - max 8 m det maksimale en CE-B båt (hvilket er det råeste du stort sett finner av motorbåter) er klasset for (og da bør skipperen vite hva han driver med- skummelt blir det uansett) så et varsel er vel helt på sin plass. Vindmessig er det jo mer normalt vær her i vest. Redigert 24.August.2010 av Rune_12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Nå er det vel strengt tatt bare sletta området i realt drittvær og over stadt at fritidsbåter kan rote seg bort i sånne bølger her på vestlandet så vestlendinger kan vel gå litt rolig i dørene her. Vel, er det realt drittvær som du sier, er det da vitterlig mange åpne havstrekk på Vestlandet i tillegg til Sletta og Stadt ved seilas nordover eller sørover hvor man kan støte på store og farlige bølger, blant annet Skudenesfjorden/Boknafjorden, Bømlafjorden, Selbjørnsfjorden, Korsfjorden, Fedjeosen, Holmengrå/Fensfjorden, Sognesjøen, Buefjorden, Stavfjorden, Rekstafjorden, Hellefjorden, Frøysjøen, Vanylvsgapet, Flåværleia, Breidsundet, Vigrafjorden, Haramsfjorden, Nogvafjorden, Buadjupet og Hustadvika, for å ha nevnt noen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hustadvika er vel ikke vestlandet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Capitaine Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jo, Hustadvika som ligger vest for Møre og Romsdal er Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Heh ...for en pussig diskusjon. Krangel om hvem som har mest vær Jeg klarer ikke dy meg fra å henge meg på trenden; Å holde til i oslofjorden, og leve i den tro at man har like røft vær som på en del av kyststrekkene på vestlandet og nordover, er vel noget underlig. Da trenger man kanskje å utvide horisonten sin litt? 4-6 m bølgehøyde er da vitterlig ikke noe man utsteder varsel for i de fleste av kyststrøkene våre. Men jeg syns det er flott at det varsles, og kanskje spesielt i kyststrøk med stor tetthet av fritidsbåter hvor mange av eierne trolig ikke har all verdens erfaring med ruskevær. Jeg har lagt rett i utkanten av et orkansenter i nordsjøen med fabrikktråler, med bølgehøyde anslått til 35 meter, og visst var det spent stemning ombord, men jeg var nok betydelig mer nervøs når jeg måtte gå hjem over breisundet med en åpen 16-foter i 3-4 meter krappe bølger i fjor. (Siden Breisundet og vestover er mine fisketrakter, så er også episoden direkte årsak til at jeg har kjøpt meg sjark ...ettersom vinterfiske i disse områdene betyr en del rufsete vær.) Men at det var et mektig syn å stå på broen på en 252 fots båt, kjenne at hele båten "ristet" av vinden alene, og se OPP på bølgetoppene mens man ventet spent på at "veggen" skulle treffe rorhuset (implisitt: Holder rutene denne gangen?) ...det skal jeg ikke nekte for. Radar og noe trålbruk bak på dekk ble skylt på sjøen, mens et par nabobåter fikk slått inn noen ruter og hadde det rimelig kaotisk en stund, men det gikk bra med alle :) Man kan kanskje ikke si noe på at noen av oss reagerer på at 4-6 m bølgehøyde karakteriseres som "ekstremt"? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
CSL Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Ekstremvær var det definitivt ikke i indre Oslofjord i går hvertfall. Blåste endel tidlig på dagen, og masse regn, men ekstremt? Nei det var det ikke, selv etter "østlandsforhold" Har sett at det var langt heftigere i ytre deler av fjorden, men likevel, det mest ekstreme etter min mening var hverken vind eller regnmengde, men vannivået. I går var samtlige brygger jeg så i Oslo-området nesten under vann. Måtte vasse gjennom en god del vann for å komme til brygga Skråvinkelen på bryggene pleier å være omtrent det tilsvarende bare nedover. Her til høyre pleier det å ligge en Nimbus 42 Nova med rekka litt over bryggekanten, så litt annerledes ut i går. Det er heller ikke hver dag at jeg kan legge båten oppå brygga når jeg skal fylle bensin Og dere på vestlandet og nordnorge har sikkert mye heftigere vær hele tiden, fint for dere da Forøvrig hadde jeg 3 fantastiske timer på fjorden utenfor Oslo i går. Nærmest vindstille, og blikk på sjøen. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mulligan Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 blant annet Skudenesfjorden/Boknafjorden, Bømlafjorden, Selbjørnsfjorden, Korsfjorden, Fedjeosen, Holmengrå/Fensfjorden, Sognesjøen, Buefjorden, Stavfjorden, Rekstafjorden, Hellefjorden, Frøysjøen, Vanylvsgapet, .......hvor det heller ikke er vanlig med 8 meter sjø i August. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Hustadvika er vel ikke vestlandet? Hustadvika er kyststrekningen mellom Romsdal og Nordmøre og regnet som en del av Nordvestlandet. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
loffern Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Det er ikke lenge siden metreologene varslet "ekstremvarme" i nord selvom det bare tilsvarte en god sommerdag på sørlandet. Ingen som reagerte på det. Det må jo være "normalværet" på de forskjellige stedene som avgjør hva som er "ekstremvær", ikke hvordan det pleier å være andre plasser...... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Så forskjellen på ytre og indre olsofjord godt i går ettermiddag og kveld. Dro fra jobben på Lysaker ved 19-tiden. Rolig og pent på vannet helt innerst i fjorden, rundt opera'n var det bare idyll. Dro direkte til Onsøy og tømte ett par båter for vann. Så utover sjøen rett på innsiden av Strømtangen, ved flatskjæra. Der var det relativt heftig vær med "enorm" sjø i forhold til hva jeg ville gått i med min 22' Polar snekke. I tillegg var det nok nærmere 1m høyere vannstand. Blåste heftig og regnet pisket. Fruen hadde vært ute på hytta en tur for å sjekke, og det er ikke umulig at deler av brygga nå er borte. Så jeg vil si det var litt heftigere enn normalt i går. Heldigvis var det bare i går, idag skinner sola igjen... Så til diskusjonen om hvem som pisser lengst, altså hvem som har "mest" vær, og derav hvem som er tøffest sånn rent generelt.... Finnmarkinger må gjerne ha mest snø, nordlendinger mest vind og vestlendinger mest bølger. For meg er det bare en ting som gjelder... vi i nedre Glomma-regionen har stort sett mest sol-dager Fra Wikipedia: Sarpsborg har et temperert klima, hvor middeltemperaturen er lavest i februar (-3,8 °C) og høyest i juli (16,0 °C). Sarpsborg har flere år på 2000-tallet vært den byen med flest soldager, og riksavisen VG beregnet i 2008 at Sarpsborg har Norges beste sommervær[3], basert på en kombinasjon av soldøgn, temperatur og nedbørsmengde. Så mens dere står breibeint på dekk, spytter skrå, pisser kjetting og skryter uhemmet av møkkaværet dere har, glir jeg stille ut fra havna mens Marna'n tøffer fornøyd, og med beina på motorkassa og kallesjen stua vekk for dagen setter jeg kurs for Hankø-sundet eller Fredagshølet. Mulig jeg en en pusling, men jeg er i det minste en pusling i solen... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Avsluttet_1 Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jeg ville vært mere bekymret for skiftende vindretninger og bunnforholdene enn bare bølgehøyden. Nå har jeg vært med både nordnorske og Follaskippere som har tatt med seg lange masker hjem igjen etter skikkelige rufseturer i Oslofjorden. Når det gjelder ekstemvarsler virker det som en idag må ta i litt for at folk skal høre etter. Ifjor ble det gitt tilsvarende varsel med oppbakking fra Redningsselskapet, både i aviser og Tv. Det virket. Nesten ikke en eneste båt utpå som trengte hjelp. RS Odd Fellow hadde kun en uttrykning denne natten utenfor Tofte med en slitt seilbåt. Da rufset det så skikkelig at det ble vanskelig å være på dekk. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mulligan Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 La oss gjøre en kanskje mer lik visning uten bokser inne på land. Dette er altså Færder fyr. Og dette er så Skrova fyr. Nå venter jeg spent på forklaringen på hvorfor Nordlendingene har mer stille og fint vær. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Nå venter jeg spent på forklaringen på hvorfor Nordlendingene har mer stille og fint vær. Nå må du ikke ta fra dem illusjonen om at alt er så mye værre der oppe i nord, og at de er ett mye mer barka folkefær enn oss her nede i "andedammen". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Avsluttet_1 Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Nå må du ikke ta fra dem illusjonen Harde fakta kan være vonde når man lever på en illusjon. Kan bli traumer av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 .......hvor det heller ikke er vanlig med 8 meter sjø i August. Måles bølgehøyde fra bunnen av bølgedalen, og opp til toppen av bølgen. Eller fra normalnivå, altså midt på bølgen, til toppen...? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
roesok Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Måles bølgehøyde fra bunnen av bølgedalen, og opp til toppen av bølgen. Eller fra normalnivå, altså midt på bølgen, til toppen...? Om den måles fra normalnivå, og med en meter høyere vannstand i Østfold, så vil vel det bety at en bølgehøyde på 1 meter betyr flatt hav... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Seilaren Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Ja, nå tenkte ikke jeg på flo og fjære som en faktor her... :tongue:f Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lars H. Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Bølgehøyde måles enkelt og greit fra topp til bunn, helt uavhengig av flo og fjære. Selvfølgelig kan du gå videre på dette om signifikant bølgehøyde osv., men svar på slikt overlater jeg til andre. Her ombord på boreplattformen Ocean Traveler vinteren 1968/69 leste jeg av 20m fra topp til bunn av bølgen. Vi hadde fotmerker malt på søylene, så det var lett å bestemme bølgehøyden. Lars H. pt. Hunnebostrand, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
millisivert Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 [...]en meter høyere vannstand i Østfold, så vil vel det bety at en bølgehøyde på 1 meter betyr flatt hav... Og bølgehøyde på minus en 20 cm da? om det er en meter høyere vannstand og bare 0,8m høye bølger Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jovist er tallene fra Færder. Det blåser liten kuling eller mer halve året. Eller stiv kulig i tre måneder. Sterk kuling eller mer i en måned. Ettersom Mulligan har dokumentert hvor heftig vær de barske østlendingene stadig utsettes for, fremstår det etter mitt syn enda mer forunderlig at gårdsdagens vær ikke ble forbigått i stillhet. Dere er da vitterlig vant med slikt vær! Hvorfor slet fortøyninger på mange båter seg i går når dette er "vanlig" vær i Oslofjorden? Kan det ha noe med manglende kunnskaper, holdninger og ferdigheter til flere personer som bor langs Oslofjorden å gjøre? Eller kan det være en kombinasjon av dette og at vind- og sjøforholdene ved Færder ikke er representative for hele Oslofjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Men Capitaine da. Mener du tallene mine er feil? De kommer fra det Kongelige Norske Ildspyende Meteorologiske Institutt. Eller er ikk m/s det samme på Færder og Skrova? Er det Meter/Sekund på Færder og Moskus/Sekund på Skrova? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.