Verrie Startet 25.August.2010 Link til dette innlegget Startet 25.August.2010 Ballast-/trimtankene ombord har ikke vært i drift på mange år, men settes nå i høst i stand hvor der også er bestilt passende pumpe for å pumpe væske mellom tankene. Pumpa er av reversibel type og er ganske kraftig. Min båt er av stål, og vann i tanker er korrosivt, og ønsker i den forbindelse å benytte kjølevæske istedet for vann. (så fremt ikke noen kommer med bedre forslag/argumenterer mot min plan). 8000 liter skal fylles på, og det blir jo litt i volum, og jeg tenker da eksempelvis på skip som bytter ut kjølevæske av og til, denne kvaliteten er jo langt mer enn godt nok, og ønsker derfor forslag fra medlemmene om hvor jeg kan henvende meg til storforbrukere av kjølevæske for å hente dette? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Jeg vil anta at det er mange bilverksteder ol som gladelig gir det brukt frostvæske.. Det koster litt å levere.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
lippert Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Er de ikke pålagt å levere til godkjent mottakssted? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
SiA Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 pålagt å levere til godkjent mottak? Det gjelder bare når væsken blir definert som avfall, hvis den skal brukes videre som ballast er ikke det noe krav. Men Verrie må levere til godkjent mottak hvis han ikke vil bruke den lengre. Det går også an å snakke med firmaer som har service på større kjøle/ fryseanlegg, de bytter også ut større mengder glykolblandinger innimellom. Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Min båt er av stål, og vann i tanker er korrosivt, og ønsker i den forbindelse å benytte kjølevæske istedet for vann. (så fremt ikke noen kommer med bedre forslag/argumenterer mot min plan). Antagelig pirker jeg nå, men skulle bare gjøre oppmerksom på at konsentrert kjølevæske har atskillig HØYERE frysepunkt enn en kjølevæske/vann-blanding på ca 50%. Men siden du får så mange forslag om brukt kjølevæske får du antagelig en passende blanding uansett. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 For å oppnå den vesken du ønsker, så er vell ikke behovet som på et kjøleannlegg hvor vesken er blandet ca 50/50. Du klarer deg vell med en mye tynnere blanding? Regner med at noen av de overnevnte svarene leder til at du finner det du trenger :) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Det finnes firmaer som driver med pickling (syrevasking) av svart stål. De tilsetter et stoff helt på slutten etter at vaskingen er utført, da får mediet et preserverende effekt. Mediet er ikke lengere et problemavfall men kan dumpes på sjøen uten problemer. Jeg vet ikke hvordan dette mediet oppfører seg når det blir kaldt. Men vil det fryse i din båt? Tankene er vel i kontakt med vann som stort sett holder over null grader. Men det er vel noen her på forumet som kjenner til dette bedre enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Min båt er av stål, og vann i tanker er korrosivt, og ønsker i den forbindelse . . . Kjemikalieselskaper leverer til skipsfarten tilsetninger som brukes til alkalisk kontroll av bla. kjelevann (steamkjeler) samt «kit» til mengdekontroll. F.eks. NalCool - http://directory.fleetmag.com/product/10124563/Nalco_NALCOOL_Product_Line Markem - http://www.trademarkia.com/auto-xs-77911836.html Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
@ArneO Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Hva med Unitor Chemicals AS, på Kjøpmannskjær? (Nøtterøy) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
ravddo Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Det burde være godt nok å kjøre med ferskvann. Vi har hatt 340m3 ferskvann på stabiliseringstank i 8 år uten problemer. Vi sluttet med sjøvann pga vedlikehold på komponenter. Jeg mener vi kjøpte kjølevanntilsetting med frostegenskaper av Univar sist. Merket var Dowcal og de leverte i store mengder til fornuftig pris. Men kjølevannstilsetting med frostegenskaper blir fort dyrt. Trenger du frostegenskapene? Unitor chemicals er nevnt. De leverer marine kjemikalier gjennom willhelmsen ship service da kan jo muligens en kjølvanntilsetting som "Unitor Rocor NB Liquid brukes". Den er nitrittbasert og tilsettes i små mengder. Jeg vil anta du trenger underknt av 50 liter. Det man må være oppmerksom på med mnge tilsettinger er at flere ikke liker alumineum. Det er jo heller ikke god sirkulasjon på tnkvnn og dermed vnskelig å holde konsentrasjonen konstant i blandingen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Mats Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 det er vel korrosjonsbeskyttelse som verrie er ute etter en industri kjølevæske på monoetylenbas gir gott skydd vid 25 % iblanding og har då frysepunkt på ca -20 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Bare til orientering. Vær obs på at monoetylenglykol er helsefarlig mens trietylenglykol er ikke ansett som helse eller miljøfarlig. Trietylenglykol er selvfølgelig litt dyrere. Glykol brukes for å unngå frost, og er ikke korrosjonsbeskyttende. Litt lut (NaOH) vil gi korrosjonsbeskyttelse ved pH over 9. Den er selvfølgelig helseskadelig.... Sitér dette innlegget Link to post
maxim26 Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Når det gjelder Monoetylenglykol(MEG) som er oppstått i et firma så er det lovpålagt å levere det til godkjent mottaksanlegg. Det finnes et firma i Bergen som gjenvinner brukte kjemikalier og som jeg har kjøpt regenerert MEG til for å konsevere motor og frostsikre med. Der for du sikkert fatt i den mengden du vil til en rimelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Hva er det for slags stoff som sprøytes på flyene før avgang om vinteren? Glykol? Lurer på om ikke Gardermoen har et oppsamlingssystem for dette. Kanskje en kontakt med dem kan føre til noe? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tom Rør Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 (redigert) Hva med den væsken som blir brukt i kollektorslangene til energibrønner, men som ikke er glykol( Den er alkoholbasert tror jeg)? Den skal jo ikke være så miljøskadelig, samt være frostsikker. Snakk med dem som driver med brønnboring. F.eks. Båsum boring Redigert 29.August.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2010 Link til dette innlegget Svart 29.August.2010 Hva med å bare bruke rent ferskvann? Når vannet står i ro blir det "dødt" (oksygenfattig) og følgelig lite korrosivt. Omtrent som i sprinkelanlegg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.